Spring naar bijdragen
lizz

(weer) genieten van sport

Aanbevolen berichten

lizz

Hey allemaal,

Veel van jullie zullen het misschien wel herkennen. De drang om te gaan sporten of bewegen en zoveel mogelijk calorieën te verbranden. Ik had dit ook toen ik bezig was met afvallen maar eigenlijk vond ik het sporten op die manier verschrikkelijk terwijl ik, voordat ik begon met gericht afvallen, sporten heerlijk vond. Zo hockeyde ik een aantal keer in de week en ging er soms uit mezelf bij hardlopen, omdat ik er echt van genoot. Nu ben ik dus gestopt met sporten. M'n eetgedrag is al een stuk verbeterd maar ik zit nog in de knoop wat betreft het sporten. Ik wil graag weer beginnen. De redenen liggen niet per se bij het uiterlijk. Ik wil sporten omdat het met beter laat focussen en fijner laat voelen en ik wil er vooral weer van genieten zoals eerst. Maar het blijft in m'n hoofd spoken dat ik dan ook weer zal afvallen en dat ik dat dan toch wel fijn vind. (Ik ben overigens op een gezond gewicht en dat ben ik altijd geweest, maar vóór de ES was ik wel een stuk slanker en fitter. Daar baal ik nog van.)

Zodra ik me weer focus op m'n uiterlijk, vind ik het sporten absoluut niet meer om te genieten en ga ik vaak ook niet. Ik vind dit zo jammer, ik wil gewoon weer heerlijk kunnen bewegen en genieten.

Hoe zijn jullie ervaringen hiermee?

Liefs

Deel dit bericht

Link naar bericht
Deel via andere websites
spike

Hoi Lizz, zeker herkenbaar wat je schrijft. Ik sportte ook altijd om te presteren / op die manier iets voor te stellen. Wat mij heel erg geholpen geeft, was zumba. Daar leerde ik dat bewegen ook gewoon mooi en leuk mag zijn en je niet altijd "diep" hoeft te gaan. Suc6 met het terug vinden van het plezier 🍀

Deel dit bericht

Link naar bericht
Deel via andere websites
Anne H.

Dit soort dingen uit het 'normale' leven oppakken vond ik zelf het lastigst tijdens mijn herstel. Pittig hè? Ik vind het in ieder geval heel knap dat je het verbeteren van je eetpatroon bent aangegaan. Volgens mij ben je je heel bewust van zowel de positieve als negatieve kanten van het sporten. Zeker in relatie tot je eetstoornis. Dat geeft aan dat je goede stappen (hebt) (ge)zet. De vraag is inderdaad hoe je het sporten op een gezonde manier kunt oppakken zonder daarbij  eetstoornis te triggeren. 

Zoals Spike hierboven al beschrijft kun je misschien op zoek gaan naar een sport die niet direct gelinkt is aan prestaties en waarbij je je lichaam niet direct actief hoeft in te zetten, bijvoorbeeld yoga. Zou je daar iets mee kunnen? 

Liefs,

Anne 

Deel dit bericht

Link naar bericht
Deel via andere websites
sarie

Hoi mij hielp het wel om het bewegen of sporten zoals je dat noemt vooral in een tijd te doen dus bijv een uur wandelen en 2 uur fietsen.

Dan kan ik me zo druk maken als ik wil of zo rustig als nodig. 

En het mag van jezelf.  Die druk van niet mogen is weg. En van hoeveel dan? En wat wel en wat niet?  En je kan er anders naar gaan kijken door de tijd. Dat is niet ineens.

Zo wilde ik zelf heel de dag liefst bewegen en is het nu echt een manier van tot rust komen want het is niet voor niets. Het heeft wel een rede  Het bewegen is iets wat ik graag doe.

En het helpt me elke dag weer om lekker fit te zijn voor de andere dingen van de dag.

Het is niet slecht om te doen. Het hoort bij me en ik heb geleerd hoe ik dat dan kan doen

En na een paar jaar groeit het tot een hele andere manier van vooral tot rust komen. Er anders naar kijken en over denken. Het is niet verkeerd. Meestal komt die gedachten door wat anderen er van vinden.

Ook bijv niet een sport maar bijv postbezorgen of krant of scouting of je huis poetsen of de tuin doen. Je kunt het ook omzetten naar een andere natuurlijke manier van bewegen en je dag doen. Zoek wat echt bij je past. Dat is meestal ook zo. Deed je het vroeger als klein kind al? Soms helpt het om daar naar te kijken.

Omdat elk mens anders is. Er zijn nu eenmaal mensen die veel bewegen. En die energie nodig hebben 

Zo is het voor mij het bewegen anders geworden en weer echt iets waar ik van geniet!

groetjes Sarie

Deel dit bericht

Link naar bericht
Deel via andere websites
sarie

hoi Lizz nog even een aanvulling,

Het is  heel moeilijk maar ik hoop voor jou dat het je lukken gaat om er weer van te genieten

groetjes sarie

Deel dit bericht

Link naar bericht
Deel via andere websites
lizz

@Anne H., @sarie

Heel erg bedankt voor jullie lieve berichtjes. Ik ga inderdaad beginnen met yoga, ook omdat dit me heel erg helpt bij m'n hoofd leeg maken. Ik ben ook van plan om veel dingen uit te gaan proberen op een rustig tempo om er zo stapje voor stapje achter te komen waar ik echt van geniet en ontspan.

Ik ben benieuwd wat het me gaat brengen!

Liefs Lizz

Deel dit bericht

Link naar bericht
Deel via andere websites
sarie

Wat goed!

Deel dit bericht

Link naar bericht
Deel via andere websites