Spring naar bijdragen
PeggyV

Stoppen met therapie?

Aanbevolen berichten

PeggyV

Ongeveer 5 maanden geleden ben ik met mijn therapeute van HC overgegaan naar een andere GGZ-instelling. Tot nu toe ging dit allemaal prima, maar onlangs hebben we een nieuwe therapeut bij mijn behandeling betrokken en zijn we vorige week gestart met het verhelderen van mijn problemen/behoeften voor het behandelplan. Op het moment dat ik deze sessie even liet bezinken en erover ging nadenken, kwam ik tot de conclusie dat ik niet meer zeker weet of deze behandeling wel bij me past. Een tijdje terug gaf mijn therapeute in een gesprek samen met de regiebehandelaar aan dat ik al zo goed als hersteld was van mijn eetstoornis, terwijl dat alles behalve waar is. Ik mis het begrip en de ervaringsdeskundigheid van HC. Al 3 jaar lang bestaat mijn therapie alleen maar uit praten. Ik hoor regelmatig van anderen dat ze werken met schema's, schrijven en creativiteit; dat ze écht bezig zijn. Ik heb het er vandaag met mijn therapeute over gehad en door dit gesprek heb ik de neiging om helemaal met therapie te stoppen. Bij haar vind ik niet wat ik zoek, en voor Human Concern ben ik vast ‘niet ziek genoeg’ meer. Ik weet zelf niet eens waar ik precies nog aan moet (wil?) werken.. Ik weet ook niet meer waar ik het allemaal voor doe. Geluk lijkt niet voor mij te zijn weggelegd. 

Deel dit bericht

Link naar bericht
Deel via andere websites
Mary

Hi Peggy,

Lastig dat wat er nu in de behandeling gebeurt niet goed voelt en dat je voor jezelf wel merkt dat je eigenlijk wat anders nodig hebt. Wat je zelf al beschrijft in het meer doen, misschien ervaren a.d.h.v. creatief bezig zijn of iets dergelijks.

Even voor mijn duidelijkheid hoor, klopt het dat er op dit moment gekeken wordt welke behoeften en problemen jij op dit moment ervaart om op deze manier tot een nieuw behandelplan te komen? En als dit zo is, kan het dan zijn dat de totaliteit van de problemen waar je tegen aan loopt misschien nog niet concreet genoeg zijn? En is het voor jezelf duidelijk waar je tegenaan loopt in het dagelijks leven, wat evt. moeilijk voor je is en waar je misschien de ES ook meer voelt trekken?  Zou je op dit/deze punt(en) sterker zou willen worden? 

Wat heb jij aangegeven toen er gezegd werd "dat je al zo goed als hersteld was van je eetstoornis"? 

In zoverre herkenbaar wat je beschrijft over nu een andere aanpak willen in de behandeling. In de afgelopen jaren heb ik al diverse behandelingen gehad en ik ben het praten inmiddels ook wel zat. Inmiddels door omstandigheden wordt heel goed zichtbaar dat ik bijzonder veel moeite heb om mijn gevoel voor mezelf toe te laten en te kunnen uiten. Hiervoor heb ik een PMT therapeut gekregen, die vooral met mij tot nu toe aan het praten is geweest...................... dat helpt mij dus niet op de lange termijn en is iets wat ik heb laten weten.

Bovenstaande was één van de redenen, maar ook meer om te kijken of er dan oefeningen zijn waardoor ik andere ervaringen kan opdoen, zodat blokkades in mijzelf op een andere manier aangepakt kunnen worden. Want cognitief lukt het niet, bij mij in elk geval niet, omdat het vast zit in mijn gevoel.

Sterkte Peggy!

Deel dit bericht

Link naar bericht
Deel via andere websites
Happie

@PeggyV Wat vervelend dat je het zo ervaart maar ik vind het enorm goed dat je het aangeeft! Ik herken dit heel erg en ben zelf bij HC op een gegeven moment van therapeut veranderd om deze reden. Soms past de therapeut die je hebt niet meer bij het proces waar je in zit. Dat je aangeeft dat je zelf ervaart dat je nog niet hersteld bent is al genoeg om therapie te hebben hoor!!! Therapie is er om jou te helpen en niet andersom. Als jij dingen hebt waar je nog aan wil werken omdat die je in het leven in de weg staan is het jou goedrecht therapie te blijven volgen!!! 'Ziek genoeg zijn' is onzin. Juist als je het eten wat meer op de rit hebt kun je aan achterliggende dingen gaan werken omdat je dan beter kan nadenken en niet meer ondervoed bent. De eetstoornis is maar een dekentje over het echte probleem en als dat dekentje is opgetild, komen die echte problemen naar voren. Soms is dat juist nog moeilijker!

Misschien is het een idee om is op een rijtje te zetten wat de dingen zijn waar je nog mee worstelt en wat zich precies onder dat veilige dekentje van de eetstoornis bevindt. Dat helpt misschien bij het zoeken naar een gepaste therapie/therapeut voor jou op dit moment!

Deel dit bericht

Link naar bericht
Deel via andere websites
IV93

Hi Peggy,

Je geeft zelf al aan dat het alles behalve waar is dat je hersteld bent. Een eetstoornis gaat niet om wat je doet maar om hoe het er in je koppie aan toe gaat. Bij Human Concern weten ze dit ook wel. Als je graag terug wilt kun je des te sneller aan het achterliggende werken als het eten wel al lukt.

Ik zou er een telefoontje naar HC op wagen.

Deel dit bericht

Link naar bericht
Deel via andere websites
PeggyV

Bedankt voor jullie reacties @Mary, @Happie & @IV93. Ik voel me de laatste weken heel down dus heb even geen energie om uitgebreid te antwoorden, sorry. Ik heb gisteren een e-mail naar HC gestuurd dus nu is het afwachten.

Deel dit bericht

Link naar bericht
Deel via andere websites
Mary

Naar dat je je zo down voelt! Hopelijk krijg je snel een reactie!

Deel dit bericht

Link naar bericht
Deel via andere websites
Lucy

@PeggyV goed dat je de mail gestuurd hebt. Je mag zelf de regie terug gaan pakken. Als jij al 3 jaar gepraat hebt en het idee hebt dat je behoefte hebt aan iets anders, dan is het je goed recht om dit aan te geven. Meteen stoppen lijkt me minder ideaal aangezien je zelf aangeeft nog best wat klachten te hebben. Dan kun je beter proberen om samen een andere aanpak te proberen en kijken of je daar nog wat uit kunt halen.

Dat je zo down bent, kan natuurlijk ook je mening wel een beetje beïnvloeden. Akelig voor je, kun je daar ook over praten? Waardoor je zo down bent en, belangrijker, wat jij nodig hebt om er weer uit te komen? Sterkte!!

Deel dit bericht

Link naar bericht
Deel via andere websites