Spring naar bijdragen

Aanbevolen berichten

LDT

Hoi allemaal, 

 

Ik ben bezig met het overwinnen van mijn eetstoornis. Het gaat nu goed maar ik ben nog steeds veel bezig met calorieën tellen en eten afwegen. Dit nog in zulke mate dat het best wel veel invloed heeft op mijn leven. Hier wil ik graag in minderen en het liefste wil ik er van af. Heeft er iemand tips? 

Deel dit bericht


Link naar bericht
Deel via andere websites
Mary

Lastig dat dit zo'n invloed op je leven heeft, wat zou het fijn voor je zijn, wanneer je hier vrijer mee om zou kunnen gaan.

Misschien zou je op een bepaald eetmoment(en) op de dag jezelf kunnen uitdagen om bijv. gedurende 1 a 2 weken één moment gewoon doelbewust GEEN calorieën te tellen en kijken wat dit met je doet. Het is uiteindelijk heb ik gemerkt vooral een kwestie van doen en je angsten hierin aangaan/onder ogen komen, wil het op de lange duur geen invloed meer hebben. De cirkel als het ware doorbreken.

Mocht deze uitdaging te groot voor je zijn, dan zou je in eerste instantie eens kunnen kijken wat jou zou kunnen helpen om dit toch aan te gaan, dus bijv. als anderen je steunen, afleiding tijdens het eten (tv, radio, lezen, iets doen dat bij jou past).

 

Succes!

Deel dit bericht


Link naar bericht
Deel via andere websites
Horizon

Goed dat je dit aan wilt pakken! Ik lees mee, want kan er misschien ook van leren. Bij mij is het zo dat ik alleen tussendoortjes nog echt tel, maar dat komt omdat ik ooit met de diëtiste een hoeveelheid calorieën per tussendoortje heb afgesproken dus nu weet ik vaak wel of producten samen zoveel calorieën zijn zodat ik niet te weinig neem zeg maar. Ik denk dat het moeilijk is om mijn tussendoortjes dan opeens te gaan eten zonder dat ik weet hoe veel calorieën erin zitten?  

Deel dit bericht


Link naar bericht
Deel via andere websites
Sanno

Erg lastig, ik lees ook even mee. Als je lang je calorieen hebt zitten tellen weet je namelijk bijna uit je hoofd hoeveel je binnenkrijgt en tel je toch automatisch. Het enige wat ik je kan zeggen is je meer proberen te focussen op de voedingsstoffen in plaats van calorieen. Koolhydraten heb je bijvoorbeeld echt nodig en om de lichaam goed te laten weten is een bruine volkorenboterham echt veel gezonder dan een cracker, om maar een voorbeeld te noemen. Pas wel op dat je hier niet ook in doorslaat en dat gezond eten ook niet een obsessie wordt. Een keertje iets minder groenten dan normaal is bijvoorbeeld echt niet zo erg!

Deel dit bericht


Link naar bericht
Deel via andere websites
.Isa.

He, 

 

Heel moeilijk... Zit hier al weken mee te worstelen en hoe meer ik het doe hoe erger het word. 

 

Ik was afgelopen week op vakantie en heb daar zoveel afleiding ervaren van het eten dat ik gewoon wel eens vergat te tellen. Later dacht ik hoe is het mogelijk, haha. 

 

Maar voor mij werkt afleiding dus erg goed. Maar geen afleiding in me eentje, dan zit ik nog teveel in me hoofd. Dit is iets wat ik zelf ook nog moet oefenen en aan moet werken.

 

Als iemand een beter tip of suggestie heeft dan lees ik graag mee!

 

 

Deel dit bericht


Link naar bericht
Deel via andere websites
Lucy

In het andere topic staan ook al wat tips toch??

Fijn dat het met afleiding wel gelukt is! Dat is ook het moeilijke, thuis heb je altijd een gewoonte / patroon. Dus is de vraag aan jou: hoe kom je uit dat patroon? Je zou bv (tijdelijk) tv kunnen kijken tijdens het eten, of met je lunch in een park gaan zitten.

Soms kan het helpen om op te schrijven wat je kunt winnen met ander gedrag: meer vrijheid, focussen op voedingsstoffen in plaats van op calorieën, meer gaan vertrouwen op je honger/verzadigingsgevoel, enz.

En soms helpt het om in "eenheden" te gaan denken ipv in calorieën. Dan is namelijk 1 boterham gewoon 1 boterham, ongeacht of die volkoren, wit, meergranen, spelt of krenten is. Een portie groente kan dan broccoli, spinazie of bloemkool zijn, enz. Dan hoef je dus geen stress meer te hebben over wat er nou de gezondste variant is, maar kan je focussen op waar je op dat moment zin in hebt.

Deel dit bericht


Link naar bericht
Deel via andere websites
exploreindra

Hallo LDT,

 

Ik denk dat het ook heel belangrijk is om kcal niet als iets slechts te zien. Kcal kan je ook proberen te associeren aan KJ (KiloJoule) ofwel energie voor je lichaam. 

 

Groetjes,

Indra

Deel dit bericht


Link naar bericht
Deel via andere websites
Juditha

Hoi LDT,

 

Helaas geen tips, maar wilde je wel even sterkte wensen. Knap dat je bezig bent met het overwinnen van de eetstoornis!

 

Liefs, Juditha

Deel dit bericht


Link naar bericht
Deel via andere websites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.
Note: Your post will require moderator approval before it will be visible.

Gast
Reageer op deze discussie...

×   Je hebt opgemaakte inhoud geplakt.   Opmaak verwijderen

  Er zijn maximaal 75 emoticons toegestaan.

×   Je link is automatisch geïntegreerd.   In plaats daarvan als link tonen

×   Je voorgaande bijdrage is hersteld.   Tekstverwerker leegmaken

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen in vanaf URL.


×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

Door onze website te bezoeken, gaat u akkoord met onze Gebruiksvoorwaarden.