Spring naar bijdragen
imke moot

caloriebehoefte meisje 17 jaar

Aanbevolen berichten

imke moot

hoi allemaal!
ik heb een vraag.....
ik ben een meisje van 17 jaar, 177 cm lang en weeg

Spoiler

66 kg met een vet % van 18%.

ik sport per week 5/6 keer in de sportschool, per training ongeveer 1 of 1,5 uur. 
ik doe in die training voornamelijk krachttraining en vaak na de training nog 15/20 minuten crosstrainen. 

ik heb een tijd gehad dat ik van

Spoiler

2000 kcal

afviel zonder sporten, en toen ik erbij begon te sporten stopte dit na een tijdje. 
ik zit nu al een tijd op een plateau wat ik zelf erg vervelend vindt....

een week geleden ben ik begonnen met het eten van ca.

Spoiler

2500/3000 kcal (4x 3000 en 3x 2500 in de week)

omdat mijn vriend ook heel graag wou zien wat er zou gebeuren. 

ik heb me daarom ook gewogen maandag ochtend en ik was afgevallen vergeleken met m'n vorige weging. 
geen idee hoe dit kan, maar het lijkt alsof ik er alleen maar slanker van word ofzo.

ik snapte er niks van en vind dit aantal kcal best wel veel. 

kan iemand mij misschien helpen en uitleggen hoe dit zou kunnen. 
en wie hebben er nog meer ervaring met 3000 kcal eten zonder daar van aan te komen?  

groetjes, 

xoxo

Deel dit bericht

Link naar bericht
Deel via andere websites
maartje1

Hoi @imke moot

Je zou het het beste aan een sportdeskundige kunnen vragen, maar ik heb het als het volgende geleerd:

Door krachttraining maak je spieren en die spieren hebben energie nodig. Als je die energie niet geeft dan ga je op een gegeven moment juist spieren verliezen. Aangezien jij heel veel sport heb je dus ook meer energie nodig, en kom je dus niet aan als je meer eet. Dat wordt allemaal weer verbrand door het sporten en zelfs nog na het sporten. 

Al is het wel vreemd aangezien spier meer weegt dan vet, maar aan de andere kant kan je na één keer nog niet zoveel zeggen. Het kan een gewichtsschommeling zijn door vochtverlies, je menstruatiecyclus, of wat je de dag ervoor gegeten hebt. Onze lichamen zijn geen machines waarbij alles te voorspellen of te verklaren is. 

Wat ik mezelf wel afvraag is; wat is de reden dat je dit schrijft op een eetstoornisforum? Ik heb je naam nog niet eerder voorbij zien komen, dus ik weet niet precies hoe je erin staat. 

Denk je dat het meespeelt in je eetstoornis, twijfel je of is het gewoon echt een sportvraag? 

En voel je je eigenlijk wel goed bij zoveel sporten? Luister je goed naar je lichaam? 

Liefs, 

Maartje

Deel dit bericht

Link naar bericht
Deel via andere websites
c'lotte

Wat Maartje1 schrijft kan idd kloppen, maar het kan ook komen doordat je stofwisseling sneller is gaan werken doordat je meer bent gaan eten, waardoor je bent gaan afvallen. Als je dit langere tijd volhoudt zou het weer moeten stabiliseren en dit afvallen moeten stoppen en misschien iets aankomen (al heb je 7000 kcal per week extra nodig om 1 kg aan te komen, dus ik betwijfel of je echt zal aankomen van wat je eet, aangezien je die 7000 kcal extra niet aantikt (geleerd van iemand die diëtiek studeerde ;) ). 

Verder ben ik ook benieuwd naar de vragen die Maartje 1 stelt!

Daarnaast kan je misschien een diëtist bezoeken als je daar echt meer over wil weten? Die heeft er immers voor geleerd! 

Wat ik je daarnaast nog wil meegeven is dat je lichaam geen machine is en dat het dus niet precies te zeggen is waardoor je wel/niet aankomt of afvalt. Dat verschilt weer per persoon en je gewicht kan door heel veel verschillende factoren worden beïnvloed (wat je allemaal niet kan berekenen).

Deel dit bericht

Link naar bericht
Deel via andere websites