Spring naar bijdragen
Sanno

Darmklachten

Aanbevolen berichten

Sanno

Hoi!

Ik heb momenteel een eetstoornis en heb ondergewicht, maar ik heb hulp gezocht en ben ervan overtuigd dat ik echt aan moet komen. Een klacht die ik ervaar is obstipatie, waardoor ik soms echt geen eetlust heb. Nadat ik dan eens in de zoveel tijd naar de wc ben geweest gelukkig wel weer. Dan laat ik me gaan qua eten, ik eet totdat ik vol zit. Maar nadat ik naar de wc ben geweest voelt mijn buik opeens heel leeg en ook wat geïrriteerd aan. Vanochtend heb ik stevig ontbeten en voelde me toch niet 100% 'vol'. Ik had niet zo'n zin in lunch omdat mijn buik zo raar aanvoelde, maar heb uiteindelijk wel gegeten). Ik probeer drie keer per dag te eten en neem niets tussendoor, omdat ik denk dat mijn darmen soms wat rust moeten hebben. Ik neem dus wel grote maaltijden. Ik weet ondertussen uit mijn hoofd hoeveel calorieën er in een bepaald product zitten en schrik er soms wel van hoeveel ik nu opeens binnenkrijg. Is het wel goed om na een periode van weinig eten opeens zoveel te eten? Zal mijn buik snel weer normaal aanvoelen? Wat en hoeveel zou ik moeten eten, en is het verstandiger het langzamer op te bouwen?

Mijn darmen hebben heel lang zowat stilgelegen. Is het normaal dat mijn buik nu zo raar aanvoelt of maak ik het kapot?

(Hoewel ik gisteren en eergisteren heb geluncht met mijn hele chocoladeletter door eetbuien (en met de gedachte: 'dan is die maar weg') eet ik normaal gesproken geen zoetigheid)

Deel dit bericht

Link naar bericht
Deel via andere websites
Sanno

Help? Ik ben echt heel erg bang

Deel dit bericht

Link naar bericht
Deel via andere websites
Brabo

Voor een goede stoelgang is het belangrijk regelmatig te eten (beter een aantal kleinere maaltijden dan een paar grotere). Je hebt een balans van vocht, vezels en vetten nodig en daarbij enigszins lichamelijke beweging. 

Na een periode van disbalans hierin, kan je lichaam moeten wennen aan de nieuwe situatie en kan het even duren voordat het echt lekker loopt zeg maar. De huisarts zou je hierbij kunnen ondersteunen en ook onderzoek doen of er niet iets anders aan de hand is. 

Deel dit bericht

Link naar bericht
Deel via andere websites
spike

Denk ook dat je het even de tijd moet geven. Dacht dat chocolade ook remmend werkte en bv. peperkoek juist stimulerend ? Meestal zeggenze wel voedzaam en vezelrijk (volkorenbrood met eiwitrijk beleg, yoghurt met noten en muesli, bananen etc.) maar als je dat heel lang ontwend bent, kan het ook prikkelen. Spanning slaat ook gauw op je darmen. Naast alleen het eten, zou ik ook iets zoeken wat je motiveert, wat je weer kunt als je wat beter bent.

Deel dit bericht

Link naar bericht
Deel via andere websites
IV93

Liever inderdaad 3 hoofdmaaltijd met nog 3 tussendoortjes dan 3 giga maaltijden en verder niks als je darmen zoveel moeite hebben het te verwerken. Anders komen ze keer op keer stil te liggen. Je kunt het motortje beter draaiende houden.

Zorg dat je voldoende vetten en vezels eet dat is essentieel. Verder kost het vooral tijd.

Goed dat je het weer oppakt. Lukt het aankomen een beetje? En hoe gaat het qua je gedachten en gevoel?

Deel dit bericht

Link naar bericht
Deel via andere websites
Sanno
16 minuten geleden zei IV93:

Liever inderdaad 3 hoofdmaaltijd met nog 3 tussendoortjes dan 3 giga maaltijden en verder niks als je darmen zoveel moeite hebben het te verwerken. Anders komen ze keer op keer stil te liggen. Je kunt het motortje beter draaiende houden.

Zorg dat je voldoende vetten en vezels eet dat is essentieel. Verder kost het vooral tijd.

Goed dat je het weer oppakt. Lukt het aankomen een beetje? En hoe gaat het qua je gedachten en gevoel?

Bedankt voor de tips! Mijn probleem is dat ik me bij het ontbijt steeds maar laat gaan met de gedachte dat ik toch moet aankomen, maar buikpijn heb ik er nog steeds van.😓 Tijdens het eten heb ik nooit spijt van wat ik eet en dan doet het ook geen pijn lijkt het, maar na afloop voel ik me toch schuldig, hoe vaak ik ook tegen mezelf zeg dat ik het blijkbaar nodig heb. Dat heb ik nu drie dagen gedaan en ik heb er nogal spijt van, want mijn buik lijkt echt nogal in de war te zijn van opeens 1000 calorieën meer te moeten verwerken dan eerst.

Zou dit een variant kunnen zijn van eetbuien?

Deel dit bericht

Link naar bericht
Deel via andere websites
Lucy

@Sanno wat jij beschrijft zijn geen eetbuien hoor. Het voelt waarschijnlijk zo omdat de hele chocoladeletter op ging, maar dat is echt niet zo.

Ja, je lijf moet bijkomen van extra eten. Ook van ander eten trouwens, of als de regelmaat anders is. Dat kan wel even duren, dat is niet in 2 dagen over. Je kunt last krijgen van misselijkheid, een opgeblazen gevoel, verstopping of juist diarree, winderigheid, hoofdpijn, moeheid, enz. enz. enz. Dat kan wel een paar weken duren. Maar een lichaam is flexibel en zal zich weer aanpassen. Dan normaliseert alles weer, maar je moet dus wel door deze fase heen helaas....

Deel dit bericht

Link naar bericht
Deel via andere websites
Sanno
1 uur geleden zei Lucy:

@Sanno wat jij beschrijft zijn geen eetbuien hoor. Het voelt waarschijnlijk zo omdat de hele chocoladeletter op ging, maar dat is echt niet zo.

Ja, je lijf moet bijkomen van extra eten. Ook van ander eten trouwens, of als de regelmaat anders is. Dat kan wel even duren, dat is niet in 2 dagen over. Je kunt last krijgen van misselijkheid, een opgeblazen gevoel, verstopping of juist diarree, winderigheid, hoofdpijn, moeheid, enz. enz. enz. Dat kan wel een paar weken duren. Maar een lichaam is flexibel en zal zich weer aanpassen. Dan normaliseert alles weer, maar je moet dus wel door deze fase heen helaas....

Ik weet dat sommige mensen ergere eetbuien hebben, maar die chocoladeletter was maar het begin. Ik heb al vijf dagen last van dit soort buien waarbij ik mezelf niet in kan houden. Het begon nadat er werd vastgesteld dat ik anorexia heb. Misschien is het een soort boosheid om zo snel mogelijk aan te komen zodat ze me niet opnemen, maar het kan ook zijn dat mijn lichaam dit echt nodig heeft. Daarom weet ik niet goed wat ik moet doen... Vroeger was een boterham met ei een ontbijt voor mij, maar nu zijn dat 6 boterhammen met elk soort vreemd beleg over elkaar, een heel pak hagelslag, een banaan en een heel pak melk. Achteraf ben ik misselijk en hoop ik troost te vinden in paaseitjes. Dat ervaar ik toch wel als een eetbui... zeker na een periode van weinig eten.

Deel dit bericht

Link naar bericht
Deel via andere websites
Lucy

@Sanno dat is je lichaam die probeert weer wat voedingsstoffen binnen te krijgen. Herkenbaar hoor dat het lijkt alsof de rem er af is. Maar ook dat is tijdelijk, want je lichaam gaat ook weer vertrouwen dat die voeding blijft komen en dan neemt die drang af. Super beangstigend nu, maar wel heel logisch dat dit gebeurt als je een poos veel te weinig gegeten hebt. 

Deel dit bericht

Link naar bericht
Deel via andere websites