Spring naar bijdragen
.Isa.

Hoe de cirkel doorbreken?

Aanbevolen berichten

.Isa.

Lieve allemaal, 

Ik loop al een heletijd rond met steeds dezelfde problemen omtrent het eten. Zoals het constant tellen van de kcal die ik binnen krijg, de tijdstippen waarop ik wel of niet mag eten, wat ik dan zal gaan eten, het eten wat ik wel niet mag hebben ect.

Bij het begin van elke dag neem ik mezelf voor dat ik de cirkel ga doorbreken en het nu echt anders ga doen, omdat dit me leven overneemt. Alleen elke dag weer lukt het me niet om dit te doorbreken, ik ben te bang... te bang om 200 kilo te wegen, de controle te verliezen, ook al weet ik dat ik nu helemaal geen controle meer heb. Ik hoop dat er mensen zijn hier die mij kunnen vertellen hoe het hun gelukt is om dit te doorbreken. Hopelijk zal dit voor mij ook werken.

Deel dit bericht

Link naar bericht
Deel via andere websites
Linsey

Om echt grote doorbraken te maken had ik een kliniek of ziekenhuis nodig.

Maar kleinere stappen lukken thuis. Zoals laatst de weegschaal meegeven aan m'n hulpverlener. En kleine stapjes rondom regels doorbreken.

Heb jij al een keer een regel doorbroken? 

Deel dit bericht

Link naar bericht
Deel via andere websites
.Isa.

@Linsey Ja ik twijfel om een opname in te gaan. Heb volgende maand weer een nieuwe therapie en als dat niet aanslaat moet ik toch andere maatregelen nemen. 

ik probeer wel steeds regels te doorbreken alleen is dat vaak voor korte duur. Is wel een goede om dat vaker te gaan doen! dankjewel!

Deel dit bericht

Link naar bericht
Deel via andere websites
Blackmos

Alleen door het te doen zal je se cirkel kunnen doorbreken. Jij bent de enige die dit kan doen. Je zult zien dat het niks geks met je lichaam gaat doen. Je moet alleen heelveel moed verzamelen om echt die stap te durven zetten. 

Wellicht dat je er met je nieuwe therapie hulp in kan krijgen. Maak het dan wel goed bespreekbaar want ze kunnen niet in je hoofd kijken. 

Wat denk je zelf dat er kan gebeuren als je om 15 uur eet in plaats van 17? Je lichaam is er voor gemaakt zich aan te passen. 

Hopelijk lukt het je. 

Deel dit bericht

Link naar bericht
Deel via andere websites
Lucy

@.Isa. het is ongelooflijk moeilijk om patronen te doorbreken, laat staan langdurig.

Aan de andere kant: met 21 dagen kan je een gewoonte doorbreken en een andere gewoonte aanleren.

Mijn vraag zou zijn: welk patroon / welke regel wil je doorbreken, en wat komt er voor in de plaats??? Je kunt wel zeggen dat je nooit meer gaat sporten omdat dat triggerend werkt, maar wat moet je dan doen in die tijd dat je normaal gesproken zou sporten? Daar moet je dus iets voor verzinnen, bv een boek schrijven, een cursus gaan doen of oppassen op een buurkind. Zoiets.

Deel dit bericht

Link naar bericht
Deel via andere websites
.Isa.

@Lucy ik wil graag stoppen met het tellen van calorieën en eren naar wat me lichaam aangeeft. Maar ik besef me dat dit wellicht een te grote stap is. Misschien kan ik beginnen met aanvoelen of ik wel of geen honger heb en dan daarnaar luisteren en daarop handelen. 

Deel dit bericht

Link naar bericht
Deel via andere websites
Lucy

@.Isa. dat vind ik ook nogal een abstract doel. Wat dacht je ervan om komende week 1 dag niét te tellen en toch hetzelfde te blijven eten? Kijk maar eens hoe dat gaat. Kun je volgende wk 2 dagen proberen. Maak je doelen niet te groot, je moet ze wel kunnen halen!

Deel dit bericht

Link naar bericht
Deel via andere websites
.Isa.
12 minuten geleden zei Lucy:

@.Isa. dat vind ik ook nogal een abstract doel. Wat dacht je ervan om komende week 1 dag niét te tellen en toch hetzelfde te blijven eten? Kijk maar eens hoe dat gaat. Kun je volgende wk 2 dagen proberen. Maak je doelen niet te groot, je moet ze wel kunnen halen!

Goed idee! Daar ga ik voor 

Deel dit bericht

Link naar bericht
Deel via andere websites
illy
13 uur geleden zei Lucy:

met 21 dagen kan je een gewoonte doorbreken en een andere gewoonte aanleren.

Mag ik vragen hoe je dit bedoelt? Is het bijvoorbeeld een feit dat wanneer je 21 dagen geen eetbui hebt gehad, je een soort barrière door bent en het vanaf dan makkelijker wordt om voorgoed geen eetbuien meer te hebben?

Sorry dat ik jouw topic binnen kom vallen Isa, maar ik ben erg benieuwd naar het antwoord.

Deel dit bericht

Link naar bericht
Deel via andere websites
.Isa.
40 minuten geleden zei illy:

Mag ik vragen hoe je dit bedoelt? Is het bijvoorbeeld een feit dat wanneer je 21 dagen geen eetbui hebt gehad, je een soort barrière door bent en het vanaf dan makkelijker wordt om voorgoed geen eetbuien meer te hebben?

Sorry dat ik jouw topic binnen kom vallen Isa, maar ik ben erg benieuwd naar het antwoord.

Maakt helemaal niet uit! 

Met drugs verslaving had ik begrepen dat als je 3 maanden hetzelfde doet dus niet gebruiken of bijvoorbeeld geen eetbuien hebt dat het dan een gewoonte word en dus makkelijke om het niet te doen. Ik denk dat Lucy dit bedoelt met de 21 dagen. Dat je dan de moeilijkste periode gehad hebt en dan moet doorzetten. 

Heb zelf met de drugs ervaren dat hoe langer ik clean was des te makkelijker het werd om het niet te doen. Nu is eten wel een lastig begrip al vraag je het mij. Helemaal niet gebruiken is makkelijker, want helemaal niet eten is onmogelijk.

Hoop dat je er iets aan hebt. 

Deel dit bericht

Link naar bericht
Deel via andere websites
illy

Dankjewel @.Isa. Dat geeft moed. Sinds ik eetbuien heb (17.5 jaar ongeveer) is mijn 'record' op eigen kracht geen eetbuien hebben ongeveer 11 dagen (helaas heb ik het niet exact onthouden). Die 11 dagen is al wel meer dan 10 jaar geleden. De afgelopen jaren is het mij een enkele keer gelukt om 9 of 7 dagen geen eetbui te hebben. En iets vaker 5 dagen. En wanneer ik opgenomen was of op vakantie was is het mij ook langer gelukt. Dat is natuurlijk positief :) maar op eigen kracht telt voor het eggie. Wetende dat het na 21 dagen makkelijker wordt zou mij moed en kracht geven om voor die 21 dagen te gaan. Drie maanden klinkt wel erg lang, maar goed, stap voor stap en niet te ver vooruit kijken? Nogmaals excuus dat ik over mijzelf schrijf in jouw topic, misschien kan ik dit (mocht ik er nog meer over willen schrijven) beter verder gaan in mijn eigen topic over eetbuien.

Deel dit bericht

Link naar bericht
Deel via andere websites
.Isa.
1 minuut geleden zei illy:

Dankjewel @.Isa. Dat geeft moed. Sinds ik eetbuien heb (17.5 jaar ongeveer) is mijn 'record' op eigen kracht geen eetbuien hebben ongeveer 11 dagen (helaas heb ik het niet exact onthouden). Die 11 dagen is al wel meer dan 10 jaar geleden. De afgelopen jaren is het mij een enkele keer gelukt om 9 of 7 dagen geen eetbui te hebben. En iets vaker 5 dagen. En wanneer ik opgenomen was of op vakantie was is het mij ook langer gelukt. Dat is natuurlijk positief :) maar op eigen kracht telt voor het eggie. Wetende dat het na 21 dagen makkelijker wordt zou mij moed en kracht geven om voor die 21 dagen te gaan. Drie maanden klinkt wel erg lang, maar goed, stap voor stap en niet te ver vooruit kijken? Nogmaals excuus dat ik over mijzelf schrijf in jouw topic, misschien kan ik dit (mocht ik er nog meer over willen schrijven) beter verder gaan in mijn eigen topic over eetbuien.

Totaal niet nodig! Nou verhaal geeft mij ook inzichten en hoop! Ben blij dat je iets over jezelf wilde delen en door hoe jij tegenover de 21 dagen staat zal ik dat ook gaan proberen. Gewoon even 21 dagen lang iets anders gaan doen dan dat ik nu doe. 

Soms denk ik wel eens (met een nieuw eetschema bijvoorbeeld) terug kan ik altijd nog. Dus is het wel de moeite waard om het te proberen. Afvallen kan ik als de beste mocht het me niet bevallen om aan te komen. Maar dan heb ik het wel een kans gegeven. Door te denken terug kan ik altijd nog maak ik het ook niet zoon groot ding voor mezelf, maakt het makkelijker. 

Deel dit bericht

Link naar bericht
Deel via andere websites
Lucy

@illy en @.Isa. ja, men zegt dat je iets 21 dagen moet volhouden om er aan gewend te zijn. Maar het kost inderdaad ongeveer 100 dagen om het ook te internaliseren.

Dus met een nieuwe baan ben je na 21 dagen wel gewend, maar pas na 100 dagen voelt het als normaal en kost het geen moeite meer. (3 weken / 3 maanden regel)

Het is niet zo dat je er dan nooit meer aan hoeft te werken. Een terugval ligt, zeker in het begin, op de loer. Maar dat is niet erg; zodra je weet dat je het kán, weet je ook dat je het op elk moment weer kunt terughalen.

Deel dit bericht

Link naar bericht
Deel via andere websites
Lucy
11 uur geleden zei .Isa.:

Goed idee! Daar ga ik voor 

Laat je ons weten hoe het gaat?

Het helpt als je van tevoren heel specifiek maakt hoe je dit gaat aanpakken:

1. welke dag ga je niet tellen?

2. wat is je eetlijst op die dag, waarbij het niet minder of meer "light" moet zijn dan op de tel-dagen

3. wat doe je als je toch wilt tellen / als de drang heel hoog wordt?

4. hoe beloon je jezelf als het gelukt is?

Deel dit bericht

Link naar bericht
Deel via andere websites
.Isa.
1 uur geleden zei Lucy:

Laat je ons weten hoe het gaat?

Het helpt als je van tevoren heel specifiek maakt hoe je dit gaat aanpakken:

1. welke dag ga je niet tellen?

2. wat is je eetlijst op die dag, waarbij het niet minder of meer "light" moet zijn dan op de tel-dagen

3. wat doe je als je toch wilt tellen / als de drang heel hoog wordt?

4. hoe beloon je jezelf als het gelukt is?

Ja goed idee om een plan van aanpak te maken; 

1- morgen ga ik niet tellen. Dan heb ik een redelijk normale dag. 

2- hierbij eet ik wat ik elke dag eet

3- als ik toch wil tellen dan bel ik iemand van het OA programma waar ik gister was of probeer me gedachten om te zetten naar iets anders. Even kijken wat lukt. Ga daar vandaag even mee oefenen 

4- als het gelukt is koop ik die dure foundation die ik al een tijdje wil maar te duur vind voor mezelf 😛

zal morgenavond een update geven! 

Deel dit bericht

Link naar bericht
Deel via andere websites
Lucy

@.Isa. top idee, succes!!!

Deel dit bericht

Link naar bericht
Deel via andere websites
exploreindra

Je kan het! 👍

Deel dit bericht

Link naar bericht
Deel via andere websites
.Isa.

Dag allemaal, 

Mijn dag niet tellen is dan bijna voorbij. Merkte dat het me veel moeite koste om me gedachten te verzetten. Ik heb de gewoonte om van alles wat ik eet te weten wat er precies inzit (kwa kcal vooral). Nu heb ik wel van veel dingen dat ik dacht, zoveel zit hierin. Deze gedachten kon ik vrijwel onmogelijk uitzetten. Ik heb wel (wat voor mij echt een grote stap is) niet de heledag bij elkaar uitgerekend en ook niet maaltijden of iets bij elkaar geteld. 

Hiervoor heb ik wel iemand van het OA programma gebeld omdat ik dacht letterlijk gek te worden. Ik begon hardop tegen mezelf te praten dat ik niet hoef te tellen, dat het niet nodig is en ik het vandaag lekker niet ga doen. Nu praat ik nooit hardop tegen mezelf dus dacht echt even, wat gebeurt er nou weer met me.

Al met al heb ik me doel wel behaald, maar echt een ongelofelijk zware dag gehad. Ik ben nu echt bekaf, mooi excuus om even vroeg me bed in te gaan.

@illy @Lucy @Blackmos @Linsey Wil jullie echt bedanken voor jullie hulp, motivatie en reacties. Daardoor ben ik het echt gaan doen vandaag. Gister dacht ik nog; dat ga ik echt niet doen. Tot ik het bericht van @exploreindra kreeg en toen dacht ik k*t nu moet ik het wel echt gaan doen. 

Nu wil ik wel graag door gaan pakken natuurlijk. En zal ik verder gaan met mensen uit het OA programma bellen als ik weer teveel in me hoofd zit. Dat lijkt me een mooie volgende stap!

Deel dit bericht

Link naar bericht
Deel via andere websites
illy

Wat ben je goed bezig!

Deel dit bericht

Link naar bericht
Deel via andere websites
Lucy

@.Isa. wat goed van je!! En nee, makkelijk is het niet. Maar je hebt het wel gedaan!

Wat ga je hierna doen? Volgende week 2 dagen niet tellen? En dan weer de vraag, welke dagen, enz... ;)

Deel dit bericht

Link naar bericht
Deel via andere websites
.Isa.

@Lucy vandaag is het met tellen ook redelijk goed gegaan. Ik ga het sowieso doorpakken en vooral naar de meetings gaan en contact met ze opnemen op moeilijke momenten. Volgende week maandag en dinsdag vind ik ook wel twee mooie dagen om niet te tellen. Dankjewel voor je advies en tips!

Deel dit bericht

Link naar bericht
Deel via andere websites
Juditha

Dapper hoor Isa! Heel knap! En succes met de vervolgstappen!

Deel dit bericht

Link naar bericht
Deel via andere websites