Spring naar bijdragen
openocean

Geen bmi ondergewicht qua uiterlijk wel te mager

Aanbevolen berichten

openocean

Hoi allemaal, 

Ik heb momenteel geen ondergewicht bmi, maar mijn omgeving geloofd dit eigenlijk niet en vind me er echt te mager uitzien. Dit is zo tegenstrijdig in mijn hoofd. Zeker nu ik 1 kg aangekomen ben en een vriendin van mij ongeveer 't zelfde bmi heeft, maar geen es en haar vind niemand er te dun uit zien. Op welk gewicht kan ik bouwen/vertrouwen? Hoe doen jullie dit? Moet ik' mijn dik voel gevoel' gewoon negeren en zorgen dat ik gezond eet en op welk gewicht ik uitkom dat maar aannemen? 

Deel dit bericht

Link naar bericht
Deel via andere websites
IV93
15 uur geleden zei openocean:

Moet ik' mijn dik voel gevoel' gewoon negeren en zorgen dat ik gezond eet en op welk gewicht ik uitkom dat maar aannemen? 

Yes, een setpoint is voor iedereen anders. Ook voor jou. Dat je vriendin nu hetzelfde BMI heeft zegt niets over of dit voor een gezond gewicht is. Het is heel knap dat je jezelf uit ondergewicht hebt geworsteld als ik dat goed begrijp maar dat wilt nog niet zeggen dat je voor jou lichaam op een gezond gewicht zit. 

Deel dit bericht

Link naar bericht
Deel via andere websites
Jessie

Een dik-gevoel hoef je zeker niet gewoon maar te negeren, maar geloof me: dat gevoel heeft helemaal niets met je lichaam of je gewicht/bmi te maken. Dat is zo'n beetje de essentie van een veelvoorkomende denkfout bij anorexia: denken/hopen dat je door af te vallen van je slechte zelfbeeld afkomt.

De vraag wat er áchter dat dikke gevoel kan zitten is heel belangrijk.

Voor wat betreft jouw concrete vraag: zoals IV ook al zegt, is een bepaald bmi niet ieders ideale bmi. Ik ken bv ook mensen met een bmi boven de 25 die ik er totaal niet uit vind zien alsof ze overgewicht hebben.

Deel dit bericht

Link naar bericht
Deel via andere websites
openocean
48 minuten geleden zei IV93:

Yes, een setpoint is voor iedereen anders.

5 minuten geleden zei Jessie:

zoals IV ook al zegt, is een bepaald bmi niet ieders ideale bmi

Ja ik denk dat wat jullie zeggen dat ik dit heel goed in mijn oren moet knopen en steeds aan moet gaan denken als ik me zo voel en misschien ook heel erg de 'gezond gedachte' erbij te houden, want niet eten is niet gezond en ik wil toch weer gezond worden? Ik ga alleen nu wel steeds in mijn omgeving vragen of ze me er niet 'te dik' uit vinden zien (want ik kan dus niet helemaal op dat gewicht vertrouwen).. dit vind ik wel een vervelende eigenschap, maar kan het zo moeilijk laten, omdat ik zelf gewoon niet realistisch kan kijken en ik wil gewoon weten hoe ik er echt uit zie. 

50 minuten geleden zei IV93:

Het is heel knap dat je jezelf uit ondergewicht hebt geworsteld als ik dat goed begrijp maar dat wilt nog niet zeggen dat je voor jou lichaam op een gezond gewicht zit.

Ja dat maakt het extra moeilijk, want ik ben er ´een beetje klaar mee´ met nog meer aankomen en de gedachte van ´dit is wel genoeg, je hebt gezond gewicht´ begint zich nogal op te dringen waardoor ik heel erg de neiging krijg weer te stoppen met eten (met de illusie dat ik me dan sterker/beter voel), maar IK WIL DIT NIET! Ik wil mijn HBO diploma halen dit jaar  en na de zomer naar de universiteit en als ik daar goed wil starten moet ik echt gezond zijn. 

Deel dit bericht

Link naar bericht
Deel via andere websites
exploreindra

Hallo Openocean, 

Voor professioneel advies zou ik adviseren om naar de huisarts te gaan. Bovendien zegt gewicht niks over je eetstoornis. Het gaat om de achterliggende problematiek. Waarom twijfel jij eraan dat je geen gezond gewicht hebt? 

Gr. Indra

Deel dit bericht

Link naar bericht
Deel via andere websites
openocean

@exploreindra ik twijfel, omdat mijn omgeving dit tegen mij zegt. 

Deel dit bericht

Link naar bericht
Deel via andere websites
Elske

@openocean Ik sluit me aan bij bovenstaande berichten. Iedereen heeft een andere lichaamsbouw en daardoor ook een ander gewicht dat bij hem/haar gezond is. Ik heb nooit ondergewicht gehad, maar op foto's waarop mijn BMI rond de 22 ligt (mijn laagste gewicht), vind ik mezelf er te dun uitzien. Je kunt zien dat dat niet het gewicht is dat bij mijn lichaam past. Probeer je dus niet te vergelijken met anderen, maar te kijken naar de onderliggende reden van jouw focus op je gewicht en je gevoel van dik zijn.

• Like 1
  • Thanks 1

Deel dit bericht

Link naar bericht
Deel via andere websites
sarahlouncke

Ik heb het omgekeerd gehad. Bij ondergewicht zag ik er nog altijd uit als iemand met een gezond gewicht. Onlangs zei iemand in mijn omgeving dat ze zichzelf te dun vond (en dat is ze ook) en benoemde ze haar bmi.Mijn vriend vond haar er ook heel mager uitzien maar toen ik ook dat bmi had zag ik er net gewoon gezond uit en had niemand gezegd dat ik ondergewicht had.ik had het daarover met mijn vriend omdat ik me toch met haar ging vergelijken. Mijn vriend beaamde dit ook. Het is echt heel persoonsgebonden. Daarnaast zegt. Gewicht niet alles. Het gaat er om hoe jij je voelt zowel mentaal als fysiek. Ik vind het wel een mooie wat jij benoemt als motivatie om te blijven eten.

Deel dit bericht

Link naar bericht
Deel via andere websites
openocean

@sarahlouncke ja ik vind dat best lastig, dat je niet echt op nummers kan vertrouwen, maar idd mijn motivatie is momenteel heel sterk. Eerder dit jaar was dit ook m'n motivatie, maar durfde ik nog niet echt zeg maar om ervoor te gaan. Ik heb ook nog steeds geen hulp wat 't lastig maakt op de momenten dat ik in paniek raak van 't eten of m'n gewicht, maar de motivatie maakt me sterker tegen' de anorexia stemmetjes'. 

Deel dit bericht

Link naar bericht
Deel via andere websites