Spring naar bijdragen
Femke de laet

Sociale media en een eetstoornis

Aanbevolen berichten

Femke de laet

Dag allemaal,

Ik zal mezelf eerst even voorstellen, ik ben Femke en heb zelf een eetstoornis die momenteel wel stabiel is.

Ik zit momenteel in mijn laatste jaar verpleegkunde en voor mijn eindwerk had ik graag aan jullie een aantal vragen gesteld.

Mijn eindwerk gaat namelijk over 'de gevolgen van sociale media op adolescenten met een eetstoornis'.

Hiermee probeer ik te achterhalen wat de negatieve gevolgen van sociale media op een eetstoornis kunnen zijn en of er ook positieve dingen zijn. 

In mijn puberteit toen ik zelf mijn eetstoornis begon te ontwikkelen heb ik hier veel last van ondervonden, en vooral dan het vergelijken op sociale media met andere meisjes. Alsook de ergernis dat er zoveel eetgerelateerde pagina's op websites zoals Facebook of Instagram bestaan.

Hoe hebben jullie dit ervaren? Graag had ik een aantal concrete voorbeelden van jullie willen hebben. 

Jullie naam komt er niet bij te staan enkel een aantal concrete voorbeelden die ik zal gebruiken tijdens de voorstelling van mijn eindwerk op een afdeling voor eetstoornissen.

Alvast enorm bedankt!

Grtjs Femke

Deel dit bericht

Link naar bericht
Deel via andere websites
.Isa.

He Femke, 

Wat een interessant onderwerp! Zou het leuk vinden als je de conclusie zou willen delen.

Ik zit zelf al een aantal jaar met mijn eetstoornis en krijg pas over 2 weken hulp hiervoor. Met middelen verslaving ben ik al wel bekend en heb ik een opname voor gehad. Dus de eetstoornis is best wel nieuw voor mij nog. Ik heb zoals ze noemen anorexia (misschien handig voor je onderzoek).

Ik vind het wel een brede vraag en weet niet goed hoe ik hem moet interpreteren dus zal hem vanuit een paar invalshoeken benaderen. 

- Als ik meisjes op social media zie (vooral de #fitgirls) heb ik elke keer het gevoel alsof ik niet slank genoeg ben, niet gespierd genoeg of niet mooi genoeg ben. Terwijl ik weet dat ik dunner ben dan dat zij zijn alleen het stemmetje in me hoofd zegt dat het niet zo is en het is voor mij vrijwel onmogelijk om daar tegenin te gaan. Hierdoor ga ik toch weer overmatig sporten (Wat ik met mijn gewicht absoluut niet aankan), met als gevolg dat ik me helemaal uitgeleefd voel voor de rest van de dag.

- al die reclames van afvallen en afslanken maken me hoofd ook gek. Vooral op Facebook en Instagram word ik hier dagelijks mee geconfronteerd. Hierdoor denk ik dingen al; dit is iets wat ik moet proberen, misschien werkt het wel, die vrouwen zien er gelukkig uit en dat wil ik ook, als ik dit probeer voel ik me vast beter. 

- of al die tasty pagina's waarin ze taarten maken. Vind het heerlijk om naar te kijken maar elke keer straf ik mezelf door ernaar te kijken. Dan zeg ik tegen mezelf; kijk dit is iets wat je echt NOOIT mag eten. Die pagina's heb ik wel al verwijderd uit mijn lijst maar nog komen dat soort dingen telkens weer omhoog en dan blijf ik er toch naar kijken.

Al met al is social media iets waarin me eetstoornis helemaal los kan gaan. Lekker negatief kan doen waardoor ik weer een klote dag heb of pogingen doe die het dan weer erger maken, zoals diëten en sporten. 

Hoop dat je er wat aan hebt. Als je nog iets wilt weten wil ik je graag helpen:) 

Goodluck xxx

Deel dit bericht

Link naar bericht
Deel via andere websites
Mary

Hi Femke,

Goed om te onderzoeken.

De dingen in social media die ik m.b.t. de ES lastig vind zijn:

- dieet adviezen die worden verspreid. Wat is goed of gezond voor mij, waar worden de adviezen op gebaseerd, is dit voor iedereen toepasbaar, het zorgt er dan voor dat ik twijfel aan de adviezen die mij worden gegeven om te herstellen.

- soms foto's van mensen die aan het trainen zijn. Zorgt er dan voor dat ik zelf ook denk, ik moet meer en specifieker trainen, om uiteindelijk te ontdekken dat mij dit niet lukt en ergens voelt als een soort van falen. 

Ik merk wel dat hoe meer ik kies voor herstel, hoe beter het gaat om weerstand te bieden tegen dit soort dingen.

Deel dit bericht

Link naar bericht
Deel via andere websites
spike

Kan het ook zo zijn dat je bewust of onbewust zoekt of richt op bepaalde dingen ? Als ik zoek op de sport waarin ik jarenlang wedstrijden heb gedaan, krijg ik ook allemaal magere mensen te zien. Echter: als ik naar pagina's over Zumba ga -een vorm van bewegen die mij oprecht heeft geholpen- zie ik dat allerlei mensen (groot / klein / dik / dun) dat doen en er enorm van genieten. Ook met voeding: gevarieerd is -denk ik- nog steeds het beste, geen voedingsgroepen uitsluiten. Kijk gewoon om je heen naar mensen zonder eetproblemen. De meesten nemen gewoon belegde boterhammen mee naar werk.

Deel dit bericht

Link naar bericht
Deel via andere websites