Spring naar bijdragen
Vera123

Anorexia maar wel eten?

Aanbevolen berichten

Vera123

Hoihoi!   Ik wordt niet meer ongesteld, beweeg veel en heb ondergewicht. De huisarts denkt dat ik anorexia heb. Maar ik eet gewoon? Ik eet netjes 3 maaltijden op een dag en niet alleen een appel maar bijvoorbeeld sochtends havermoutpap met fruit, smiddags een salade met groenten en bijv feta of crackers en savonds een salade met groenten en bijv quinoa. Ook eet ik bijvoorbeeld soms tussendoor nog een eiwitreep. Wel weeg ik waar mogelijk zoveel mogelijk mijn eten af en durf ik geen ongezonde dingen te eten of moet ik dit van mijzelf compenseren met sporten. Aankomen durf ik alleen niet omdat ik bang ben dat ik dik wordt. Maar ik ben dus niet het type die helemaal niet kan eten. De huisarts heeft mij doorverwezen naar Human concern. Maar ik ben bang dat ik dan bij alleen maar meiden kom die echt niet meer durven te eten. Herkent iemand dit?   Liefs

Deel dit bericht

Link naar bericht
Deel via andere websites
Happie

Hoi Vera, welkom en wat goed dat je naar de huisarts bent gegaan! Het overgrote deel van de mensen met anorexia eten wel wat hoor en ik denk veel ook gewoon 3 maaltijden op een dag. Ondergewicht en niet/weinig eten zijn enkel een symptoom en niet wat anorexia is!!! Dat je zoveel bezig bent met eten en zo veel angst hebt om aan te komen of 'ongezonde' dingen te eten laten eigenlijk al zien dat het niet goed met je gaat. Neem maar van mij aan dat de meeste meiden die bij human concern beginnen dezelfde angsten hebben als jij. Iedereen denk dat hij/zij te dik is, te veel eet of niet ziek genoeg voor een behandeling. Ik dacht dat in ieder geval wel en nu achteraf zie ik pas in wat een onzin dat was. Ik hoop dat dat je een beetje geruststeld. 

Deel dit bericht

Link naar bericht
Deel via andere websites
Jessie

Helemaal niet eten houdt een mens niet lang vol ;) je beschrijft wat je eet, maar ook dat je ondergewicht hebt en niet meer ongesteld wordt. Dat betekent dat je toch echt structureel te weinig eet, dat je lichaam het nodige tekortkomt. Stel dat je 3000 kcal eet, maar er 3001 verbrandt, dan val je toch af ;)

Probeer jezelf niet te vergelijken met het stereotype beeld van 'de anorexiapatiënte'. Vrijwel niemand voldoet daaraan en de vergelijking helpt je op geen enkele manier met herstel. Misschien wordt Human Concern dan juist wel een eyeopener voor je: je zal zien dat iedereen anders is en dat bijna iedereen dezelfde angst/onzekerheid heeft als jij: 'is het bij mij wel erg genoeg? Stel ik me niet aan?' (Dat schrijf je niet, maar meen ik tussen de regels door te lezen in je verhaal.) Overigens doet HC ook gewoon individuele behandelingen, dus je hoeft niet per se met andere cliënten in contact te komen.

Deel dit bericht

Link naar bericht
Deel via andere websites
Juditha

Dapper dat je naar de huisarts bent gegaan. Zoals de mensen hierboven ook al schreven, helemaal niet eten is eigenlijk geen doen. Zelf heb ik wel heel veel moeite met eten op het moment, maar zelfs nu eet ik nog kleine beetjes. En inderdaad, dat je ondergewicht hebt en niet meer ongesteld wordt, laat zien dat er iets niet helemaal goed komt. En ook in je denken zitten mogelijk denkfouten. Ook jij hebt recht op hulp en behandeling! Heel veel sterkte, Juditha

Deel dit bericht

Link naar bericht
Deel via andere websites
lizz

Hey Vera,

Als je een eetstoornis hebt hoeft dat niet per se anorexia te zijn. Eetstoornissen zijn erg complex en uiten zich op verschillende manieren die bij iedereen anders zijn. Het is goed van je dat je naar de dokter bent gegaan omdat dit laat zien dat je wel voor jezelf wil zorgen. En dat is belangrijk!

Probeer er achter te komen waar die angst voor aankomen en de drang van compenseren vandaan komt. Het is fijn om daar hulp bij te hebben, ongeacht of je niets meer durft te eten of dat je alleen ongezond eten wil laten liggen.

Succes en sterkte!

Deel dit bericht

Link naar bericht
Deel via andere websites