Spring naar bijdragen
.Isa.

Omgaan met schuldgevoelens na het eten

Aanbevolen berichten

.Isa.

He allemaal, 

Ik heb echt altijd schuldgevoelens door het eten, dat ik teveel heb gegeten of dat ik te weinig heb gegeten. Eigenlijk is het nooit goed genoeg en daar word ik helemaal gek van. Waarom kan het nou niet gewoon een keer goed zijn.... word ook echt boos op mezelf elke keer. Weet dat dat niet nodig is en ik lief moet zijn, maar dat lukt me elke keer niet.

Hoe gaan jullie om met dit soort gevoelens? 

Deel dit bericht

Link naar bericht
Deel via andere websites
Juditha

Hey Isa, ik heb zo snel geen tips, maar wil je wel even succes wensen! Ik hoop dat je met iemand over deze gevoelens kunt praten. Sterkte! Liefs, Juditha

Deel dit bericht

Link naar bericht
Deel via andere websites
SylviaVG

Hoi Isa, dankje voor het delen van je gevoelens. Vervelend dat je je zo voelt, dat het nooit goed genoeg is. Streng zijn voor jezelf dat is iets wat ik wel herken. Daarmee omgaan is ook niet altijd makkelijk, maar dat jij je dit beseft is al heel goed. Door je ervan bewust te zijn kun je het ook veranderen. 

Is er een therapeut waar je mee kan praten? Vrienden of familie? 

Liefs, 

Sylvia 

Deel dit bericht

Link naar bericht
Deel via andere websites
Nanique

Hoi Isa, 

Ik herken jouw gevoel, heb precies hetzelfde. Ik eet en voel me dan even goed/kalm/getroost en daarna voel ik me nog slechter dan voor ik ging eten om me weer goed te voelen. Ik ben dan heel erg teleurgesteld in mezelf, maar ben niet in staat mijn gedrag aan te passen. Ik zou je advies kunnen geven, maar weet dat dat advies niet helpend is. Ook al voelt het nu misschien niet zo, het feit dat je jouw gevoelens (h)erkent en weet dat je jezelf er niet voor moet straffen is stap 1.Therapie en praten met lotgenoten is denk ik stap 2. Helaas is dit niet iets dat je in je eentje kunt oplossen/veranderen. Ik wens je heel veel succes xxx

Deel dit bericht

Link naar bericht
Deel via andere websites
Seolenna

Ha @.Isa.,

Het is zo lastig, die schuldgevoelens! Eén van de meest lastige dingen.

Misschien herken je wel dat je in jouw leven vaker last hebt van schuldgevoelens, niet alleen rondom eten? 

Rondom het eten, hierover is al e.e.a. gezegd. Inderdaad praten met lotgenoten, hier schrijven op het forum (zoals je al doet :-)) en lief zijn voor jezelf. Begripvol zijn naar jezelf. Jezelf behandelen zoals je jouw beste vriendin zou behandelen. Wat zou jij zeggen tegen haar, als zij zich steeds schuldig zou voelen na eten?

Deel dit bericht

Link naar bericht
Deel via andere websites
.Isa.

@Seolenna

Mooi dat je dit zegt. Zo heb ik het nooit eerder bekeken. Lief zijn voor mezelf vind ik nog erg lastig. Probeer me nu aan me dieet te houden van me diëtiste. Ook dat is vaak lastig, heb de gewoonte om mezelf slecht te willen voelen. 

Zelfs als ik me goed voel dan voel ik me schuldig omdat ik me goed voel. Beetje apart, haha maar ook hier ga ik nog mee aan de slag. Hopelijk snel verbetering.

Als ik kijk naar waar ik vandaan kom heb ik al zeker een grote verandering doorgemaakt! 

Deel dit bericht

Link naar bericht
Deel via andere websites
Seolenna

Hoi .Isa.,

Wat goed dat je ook kijkt naar waar je vandaan komt. Dat is belangrijk om te doen en te zien 🙂. Ben blij voor je! 

Vele mensen met een eetstoornis hebben volgens mij last van schuldgevoelens. Een jaar of twee terug zei iemand tegen mij iets als 'weet je dat jij verslaafd bent aan schuldgevoelens en schaamtegevoelens? En dat de meeste écht totáál misplaatst zijn? En dat vooral DIE jou in de weg staan om een gelukkig leven te leiden? Ze zijn niet nodig, ze zijn aangeleerd, dus je kunt ze ook weer afleren. Dus iedere keer als die gevoelens voorbij komen: 'kick their asses´." Dus dat doe ik nu soms letterlijk als ik weer zo'n gedachte opmerk. En als het me lukt (want vaak genoeg merk ik ze nog niet op) dan voelt het echt bevrijdend! Gewoon doen! JIJ mag kiezen hoe jij jouw leven leidt 😉

Deel dit bericht

Link naar bericht
Deel via andere websites
spike
Op 5-5-2019 om 21:39 zei .Isa.:

Zelfs als ik me goed voel dan voel ik me schuldig omdat ik me goed voel. Beetje apart, haha maar ook hie

Herkenbaar..... of schuldgevoel of bang omdat het moeilijk is vast te houden.

Deel dit bericht

Link naar bericht
Deel via andere websites
Seolenna
Op 7-5-2019 om 18:10 zei spike:

Herkenbaar..... of schuldgevoel of bang omdat het moeilijk is vast te houden.

Hoi Spike, herkenbaar. Hieronder wil ik graag mijn ervaring met jou delen. Misschien heb je er iets aan.

Zo lang ik probeerde vast te houden, accepteerde ik de werkelijkheid niet. De werkelijkheid zijnde dat alles 'golft', alles komt en gaat. Zo lang ik probeerde een goed gevoel of vast gedrag vast te houden, ging het weg en kwam er een flinke down achteraan (schuldgevoel, gevoel van zwakte, etc.). Wat mij wel helpt is zien dat er altijd golven zijn, dat niets vast staat en dat niets blijft, dat het enige wat er is dit moment is en dat ik dit moment kan beleven precies zoals het is. Ervaren dat na regen zonneschijn komt, dat er na zonneschijn regen komt, dat er na regen weer zonneschijn komt, etc. Dit zijn de golven, de getijden van het leven en het is m.i. nodig om die te accepteren. 

Deel dit bericht

Link naar bericht
Deel via andere websites