Spring naar bijdragen
Sanno

Altijd willen eten

Aanbevolen berichten

Sanno

Hoi allemaal,
Ik heb een tijdje ondergewicht gehad, maar nu eet ik gelukkig weer goed. Erg goed zelfs.
Ik leef van eetmoment naar eetmoment en verlang de hele dag door naar eten. Ik had veel extreme honger waar ik me gewoon aan toe gaf. Dit is nu veel minder geworden, maar de trek in eten blijft. Ik kan me nergens op concentreren omdat ik steeds zo'n zit heb om te eten, al heb ik net nog iets gehad. Ik eet nu x keer zoveel als vroeger. 's Avonds na het toetje loop ik zelfs nog extra boterhammen te smeren. Is dit normaal en moet ik er op ingaan, ook al heb ik geen fysieke honger?

Deel dit bericht

Link naar bericht
Deel via andere websites
Mary

Hoi Sanno,

Wat vervelend dat het hongergevoel zo blijft hangen en je niet goed weet of je hier naar moet luisteren of niet. In een voorgaand bericht dat je gestart had, stond volgens mij ook zoiets dergelijks. Het is niet zwart-wit weg te zetten of je voldoende eet en of de honger fysiek is of niet, hoeveel je lichaam aan eten nodig heeft of behoefte aan heeft verschilt ook per persoon. Ik weet wel dat ik op een gegeven moment ook dacht dat ik ontzettend veel at en desondanks regelmatig eetbuien had. In gesprek met een diëtist kwam naar voren dat ik inderdaad beduidend meer was gaan eten, als dat ik had gedaan in mijn restrictieve periode, maar ten opzichte van wat mijn lichaam nodig heeft, was dit nog steeds te weinig, waardoor de honger bleef. 

Ben je op het moment bij iemand in behandeling en/of word je begeleid door een diëtist? 

Deel dit bericht

Link naar bericht
Deel via andere websites
IV93

Hee,

Hoeveel eet je nu structureel over een dag verspreid?  En lukt het om dit in eetmomenten te doen of blijf je snacken? En zit je inmiddels op een gezond gewicht of moet je ook nog aankomen?
Veel vragen maar dat geeft wel een beeld bij wat je nodig hebt en of het "normaal" is wat je eet. 
Want opzich is het bijvoorbeeld niet gek als je nog 3 boterhammen smeert na je toetje als je over de dag heen structureel te weinig hebt gegeten voor jouw lichaam. 

X

Deel dit bericht

Link naar bericht
Deel via andere websites
Sanno
11 uur geleden zei IV93:

Hee,

Hoeveel eet je nu structureel over een dag verspreid?  En lukt het om dit in eetmomenten te doen of blijf je snacken? En zit je inmiddels op een gezond gewicht of moet je ook nog aankomen?
Veel vragen maar dat geeft wel een beeld bij wat je nodig hebt en of het "normaal" is wat je eet. 
Want opzich is het bijvoorbeeld niet gek als je nog 3 boterhammen smeert na je toetje als je over de dag heen structureel te weinig hebt gegeten voor jouw lichaam. 

X

Als ik ontbijt met 2 boterhammen en een tussendoortje neem, ben ik tijdens de lunch niet meer te houden en eet ik er nog 4. Zelfs als ik geen honger meer heb. Ik kreeg er laatst zelfs buikpijn van. Ik merk dat ik vooral blijf snacken als ik thuis of alleen ben. Ik eet verspreid over de dag en zit nu op gezond gewicht.

Ik loop bij een psycholoog, maar zit niet bij een diëtist of andere instelling die zich richt op het eten. Ik zal het in ieder geval met mijn psycholoog bespreken!

Deel dit bericht

Link naar bericht
Deel via andere websites
Sanno

Momenteel zit ik voor een week in een omgeving waar veel gegeten wordt en je zoveel eten kan pakken als je wil, wanneer je maar wil. Erg naar vind ik het, omdat ik geen maat kan houden en steeds zo ontzettend vol zit dat ik er buikpijn van krijg. Na deze week ben ik benieuwd naar hoe veel ik ben aangekomen, maar ik denk dat ik heel erg ga schrikken van het getal op de weegschaal..:(

Deel dit bericht

Link naar bericht
Deel via andere websites
Gaatje

Hoi Sanno, wat vervelend dat je hier zo mee worstelt. 
Heb jij wel een realistisch beeld van wat normale hoeveelheden zijn? Want 4 boterhammen als lunch vind ik helemaal niet abnormaal veel. 
Zou je eventueel kunnen vragen om begeleiding van een diëtiste? 

Is het objectief gezien dat je geen maat houd, nu je kan pakken wat je wilt? Of is het dat je meer eet dan dat je eigenlijk zou willen, maar waar je lichaam wel behoefte aan heeft? Het kan ook zijn, omdat je jezelf lange tijd eten hebt ontzegd, je lichaam een inhaalslag wil maken. Als je jezelf dan niet beperkt, krijgt je lichaam weer het vertrouwen en zal het vanzelf minder gaan vragen... 
Sterkte er mee! 

Deel dit bericht

Link naar bericht
Deel via andere websites
Seolenna

@Sanno: zou je de komende week / paar weekjes eens jouw voeding willen bijhouden en posten in het topic (meen: 'samen aan ons eetritme werken')? 
Zelf deed ik dat toen ik echt niet wist of het normaal was wat er gebeurde en gaf me inzicht in mijn eetpatroon / wensen / moeilijkheden, juist doordat er andere mee keken en feedback gaven. Wellicht krijg je meer inzicht? Misschien wel spannend (of héél spannend zelfs) en misschien wil je het wel aangaan om zo wellicht dichter bij een antwoord op jouw vraag te komen?

Deel dit bericht

Link naar bericht
Deel via andere websites
Sanno
42 minuten geleden zei Seolenna:

@Sanno: zou je de komende week / paar weekjes eens jouw voeding willen bijhouden en posten in het topic (meen: 'samen aan ons eetritme werken')? 
Zelf deed ik dat toen ik echt niet wist of het normaal was wat er gebeurde en gaf me inzicht in mijn eetpatroon / wensen / moeilijkheden, juist doordat er andere mee keken en feedback gaven. Wellicht krijg je meer inzicht? Misschien wel spannend (of héél spannend zelfs) en misschien wil je het wel aangaan om zo wellicht dichter bij een antwoord op jouw vraag te komen?

Dat is een heel goed idee! Bedankt!

Deel dit bericht

Link naar bericht
Deel via andere websites
Sanno
Op 3-5-2019 om 07:48 zei Seolenna:

Nog even om hierop terug te komen:) Waar kan ik dat topic vinden?

Deel dit bericht

Link naar bericht
Deel via andere websites
Cor13n
18 minuten geleden zei Sanno:

Nog even om hierop terug te komen:) Waar kan ik dat topic vinden?

Die staat in de comunity. Daar kan je pas in als je minimaal 30 berichten hebt geplaatst. 

Deel dit bericht

Link naar bericht
Deel via andere websites
Seolenna
35 minuten geleden zei Cor13n:

Die staat in de comunity. Daar kan je pas in als je minimaal 30 berichten hebt geplaatst. 

O....... Dat wist ik niet. Cor13n, waar is het dan handig voor Sanno om te posten? Hier misschien?

Deel dit bericht

Link naar bericht
Deel via andere websites
Cor13n

Ja zou het dan gewoon hier doen denk ik

Deel dit bericht

Link naar bericht
Deel via andere websites
Seolenna
1 minuut geleden zei Cor13n:

Ja, zou ik ook doen.

@Sanno: veel berichtjes schrijven dus;-) Dan kun je terecht op dat topic. (Het staat dus onder de community en dan onder 'mijn eten en drinken' en dan bedoel ik het topic 'samen aan ons eetritme werken'.

Deel dit bericht

Link naar bericht
Deel via andere websites
Sanno
2 uur geleden zei Cor13n:

Oke dan..:
O: 2 sneetjes brood belegd met aardbeien en kaas met jam, en wat stukjes mango.
T: Ik heb vandaag uitgeslapen dus hier kwam ik niet aan toe, maar neem ik meestal wel!

L: 4 sneetjes brood met (1,5 met pindakaas, 0,5 chocoladevlokken, 1 met jam, 1 met hagelslag) en 3 kleine krentenbolletjes (1 met pindakaas en 2 met kaas).
Eerlijk gezegd kan ik me niet meer herinneren of het nou 4 of 5 broodjes waren. Ik hoop niet dat dit toch een kenmerk is van een subjectieve eetbui.
T: 4 koekjes en 3 stukjes chocola

Tijdens de lunch leek het wel alsof mijn hongergevoel niet overging, dus ging ik er vanuit dat het extreme hunger was, maar nu, vlak voor het avondeten, zit ik toch heel erg vol en heb ik absoluut geen trek!

Ik zal zo nog maar een berichtje schrijven over mijn avondeten:)

Deel dit bericht

Link naar bericht
Deel via andere websites
Sanno

Als avondeten hadden we restjes;) Ik nam 3 opscheplepels gebakken aardappel, 1 gekookte aardappel, wat salade (zonder dressing (nog mijn enige 'fear food'), bloemkool en champions

Daarna nog 4 aardbeitjes met slagroom

Maar ik moet zeggen Ik had totaal geen trek en wilde wel 3 keer stoppen met eten, maar ik bleef maar aardappelen opscheppen... En nu knal ik echt uit elkaar!

Ik weeg mijn eten niet, en zal daar ook niet aan beginnen omdat ik bang ben dat het een obsessie wordt, maar ik moet zeggen dat mijn bord aan de iets kleinere kant is.

Deel dit bericht

Link naar bericht
Deel via andere websites
IV93

@Sanno Ik vind je lijstje er heel normaal uitzien vandaag. Jammer dat je vandaag tijdens het avondeten iets meer hebt gegeten dan wat je hongergevoel je ingaf. Maar je hebt mijn inziens zeker niet teveel gegeten en er had ook niet heel veel afgekund... Dus goed bezig ❤

Deel dit bericht

Link naar bericht
Deel via andere websites
Sanno

Ik moet wel zeggen dat ik dit weekend ziek was/ben en me thuis wat heb verwend met die koekjes en chocolade. Meestal neem ik dat niet echt, tenzij de extreme honger weer toeslaat. Dan kan ik er wel een heel pak van op zonder misselijk te worden, haha.

Sommigen hebben geen hongergevoel meer, maar mijn verzadigingsgevoel lijkt wel minder goed te werken. Dit had ik trouwens ook al voor mijn es, dooreten als je vol zit...

Ik ben trouwens maar 1.60m en beweeg momenteel niet zo veel, dus het lijkt me dat ik minder nodig heb. Hoewel ik 19 ben en ik ooit gehoord heb dat jonge mensen juist meer nodig hebben? 

Deel dit bericht

Link naar bericht
Deel via andere websites
Seolenna

Sanno, goed van je, dat je het hebt gepost :-). Misschien de komende week / weken blijven doen zodat je wat feedback blijft ontvangen? Wat je kunt doen, wat je al doet overigens (super!) is jouw beleving erbij schrijven, bij het eten. Ook kun je schrijven wat eraan vooraf gaat bijvoorbeeld, of wat er naderhand met je gebeurd. Het eten an sich is - zoals je misschien wel weet - niet op zichzelf staand maar gekoppeld aan andere dingen die je meemaakt gedurende de dag. 

Deel dit bericht

Link naar bericht
Deel via andere websites
Cor13n

Goed dat je je lijstje hebt geplaatst! 

Ik herken het stukje van meer eten dan je wilt en daarna (te) vol zitten. 

Je schrijft dat je met de lunch moeite hebt om maat te houden. Dit zou kunnen komen doordat je ontbijt dan te klein is. Je zou kunnen proberen om wat meer met het ontbijt te nemen dus. 

Wat ook nog zou kunnen is dat je eten gebruikt om bepaalde dingen (zoals bijv emoties) weg te drukken. Zou je dit eens met je therapeut kunnen bespreken?

Om te voorkomen dat je teveel gaat eten en je te vol voelt kan je misschien proberen om wat rustiger te eten en niet al te grote porties op te scheppen. Je verzadigingsgevoel komt pas na een x aantal minuten, dus als je te snel eet kan je lichaam het niet op tijd aangeven. Snap je?  Als je dan na die portie nog trek hebt, kan je altijd nog wat opscheppen toch? 

Deel dit bericht

Link naar bericht
Deel via andere websites
Sanno

Dankjulliewel voor alle reacties! Ik zal proberen dan een wat steviger ontbijt te nemen dan, maar 3 boterhammen voor een ontbijt klinkt zo veel voor mij...

16 minuten geleden zei IV93:

@Sanno Ik vind je lijstje er heel normaal uitzien vandaag. Jammer dat je vandaag tijdens het avondeten iets meer hebt gegeten dan wat je hongergevoel je ingaf. Maar je hebt mijn inziens zeker niet teveel gegeten en er had ook niet heel veel afgekund... Dus goed bezig ❤

Dit is trouwens wel heel fijn om te horen. Het geeft wat verlichting. Bedankt!

Deel dit bericht

Link naar bericht
Deel via andere websites
Cor13n
1 uur geleden zei Sanno:

Dankjulliewel voor alle reacties! Ik zal proberen dan een wat steviger ontbijt te nemen dan, maar 3 boterhammen voor een ontbijt klinkt zo veel voor mij...

Waarom klinkt dat zoveel?

Met de lunch eetje nu het dubbele daarvan... 

Deel dit bericht

Link naar bericht
Deel via andere websites
Sanno
55 minuten geleden zei Cor13n:

Waarom klinkt dat zoveel?

Met de lunch eetje nu het dubbele daarvan... 

En het probleem is nou juist dat dat ook veel te veel klinkt...

Deel dit bericht

Link naar bericht
Deel via andere websites
Seolenna
6 uur geleden zei Sanno:

En het probleem is nou juist dat dat ook veel te veel klinkt...

Hai Sanno,

Denk dat Cor13n een heel goed advies geeft aan je, betreffende het ontbijt. Dat het veel klinkt, dat geloof ik - vanuit jouw eetstoornis. Mijn advies: blijf bij de feiten: met de lunch at je gisteren inderdaad zo ongeveer het dubbele daarvan (zie je dit zelf ook?). En blijkbaar is er iets in jou dat dit nodig had, dat is prima en hoef je niets van te vinden! Je bent aan het uitvinden wat het is, je bent dus aan het experimenteren :-). Als je experimenteert, dan is er van alles geoorloofd. 

Deel dit bericht

Link naar bericht
Deel via andere websites
Sanno
5 uur geleden zei Seolenna:

Hai Sanno,

Denk dat Cor13n een heel goed advies geeft aan je, betreffende het ontbijt. Dat het veel klinkt, dat geloof ik - vanuit jouw eetstoornis. Mijn advies: blijf bij de feiten: met de lunch at je gisteren inderdaad zo ongeveer het dubbele daarvan (zie je dit zelf ook?). En blijkbaar is er iets in jou dat dit nodig had, dat is prima en hoef je niets van te vinden! Je bent aan het uitvinden wat het is, je bent dus aan het experimenteren :-). Als je experimenteert, dan is er van alles geoorloofd. 

Hmm, je hebt gelijk. Zo had het nog niet gezien.

Ik ben er weer vroeg bij vandaag, want ik heb alweer een lijstje waar ik me zorgen om maak:

O: Havermoutpap van koemelk en grove vlokken met kaneel (en een klein beetje pindakaas, wilde ik eens proberen:))

Ik heb geen keukenweegschaal, maar vroeger probeerde ik altijd ongeveer 200 ml pap te nemen. Vandaag wilde ik dat opbouwen naar 250 ml, maar de verhoudingen klopten totaal niet -er moest veel meer melk bij- dus het zal misschien wel 300 ml zijn geweest. Achteraf zat ik zo vol dat het niet comfortabel meer was en mijn buik was opgezwollen. Voordat ik iets eet zeg ik tegen mezelf dat ik iets echt nodig heb en gewoon moet eten, maar achteraf komen alle schuldgevoelens. Ik kan er niet goed meer tegen om heel vol te zitten, zeker niet in de ochtend.

T: Banaan

Wonder boven wonder had ik zin in een banaantje. Gek dat ik meer eetlust heb dan trek.

L: 1,5 boterham met ei-basilicumspread, 0,5 met pindakaas, 1 krentenbol met pindakaas, een havermoutreep en ja: ik ben weer begonnen met de pindakaaspot uitlepelen.

Ik was eigenlijk van plan iets later te lunchen en ik had niet verwacht dat ik dit toch nog kon eten na zo'n stevig ontbijt.

Achteraf zit ik vol, maar ik heb nog steeds zin in eten

Een pot pindakaas uitlepelen, dat klinkt als eetbuiengedrag, toch? Ik ben heel erg bang dat ik nu boulimia aan het ontwikkelen ben...

Deel dit bericht

Link naar bericht
Deel via andere websites
IV93
1 uur geleden zei Sanno:

Een pot pindakaas uitlepelen, dat klinkt als eetbuiengedrag, toch? Ik ben heel erg bang dat ik nu boulimia aan het ontwikkelen ben...

Het klinkt vooral alsof je geen volwaardige lunch op hebt en dit compenseert door "te snacken". Je hebt bovendien geen tussendoortje op in de ochtend maar enkel een stukje fruit... Dus je mist minimaal een boterham en een tussendoortje o.i.d. als je echt een basislijst aanhoudt. Het is dus niet gek dat je lichaam dat op andere manieren compenseert. 

Deel dit bericht

Link naar bericht
Deel via andere websites