Spring naar bijdragen

Aanbevolen berichten

Qio.tr

Hallo, ik had een vraagje... ik denk dat ik een beginnende eetstoornis heb maar heb op internet vanalles opgezocht erover... ook staat er dat je bmi onder de 17,5 moet zitten en is sommige gevallen zelfs onder de 15... ik heb een bmi van 17,7 en weet nou niet of ik dus echt struggle met dit probleem of niet... ik heb wel moeite met eten maar ik kan bijvoorbeeld wel af en toe een stukje chocolade eten of een keertje noodles... graag zou ik willen horen van jullie wat dit nou is... alvast hardstikke bedankt!

Deel dit bericht

Link naar bericht
Deel via andere websites
Rebekka

Hoi Qii.tr

een eetstoornis hebben is niet afhankelijk van je gewicht. Ook kun je wel problemen met eten/gewicht/je zelfbeeld hebben maar bv geen eetstoornis hebben. 

Heb je al wel eens hulp gezocht bij je huisarts en evt een doorverwijzing naar een psycholoog om het verder te bekijken en te bespreken?

Bij een eetstoornis komt zoveel meer kijken dan alleen een BMI getal. En zoals je al aangeeft je mag af en toe een stukje chocolade. Volgens mij ben je in je hoofd er best wel veel mee bezig, wat denk ik wel genoeg aangeeft dat je er in ieder geval hulp bij kan gebruiken. 

Deel dit bericht

Link naar bericht
Deel via andere websites
Qio.tr

@rebekka dankjewel voor je tip. Ik heb er al een keertje met mijn ouders over willen praten maar ze zeggen “stel je niet zo aan. Je hebt gewoon een goed lichaam” en dan zetten ze een bord eten voor me neus... in de ochtend eet ik helemaal niet en in de avond heel af en toe... ze zeggen maar niets erover en begin het te normaal te vinden... toen ik gehoord had van enkele buiten school kwam ik erachter dat ik misschien aan zo iets kon leiden... 

Deel dit bericht

Link naar bericht
Deel via andere websites
Seolenna

Hoi Qio.tr,

Heel dapper dat je er met jouw ouders over hebt willen praten. Een eetstoornis is voor veel mensen heel moeilijk om te begrijpen, mensen hebben soms een beeld van een eetstoornis met alleen maar heeeeeeeel magere mensen of heeeeeeeeeeeel dikke mensen. En dat is NIET zoals het is, dit weten wij; de mensen die er wel last van hebben. Zoals jij zelf aangeeft, denk jij dat het niet normaal is. Het is jammer dat jouw ouders, om wat voor reden dan ook, niet verder met jou in gesprek gaan over jouw ideeën en gevoelens. Want dat heb je wel nodig; je vraagt er immers (heel knap!) om. 

Ik vind het heel bijzonder dat je dit inzicht hebt en actie wilt ondernemen. En ik raad je aan het te doen - die actie ondernemen - zeker als het nog niet heel ver is ontwikkelt.
Ik raad je aan om zelf een afspraak te maken met de huisarts - dit kan ook zonder dat jouw ouders het weten. Misschien kun je wel een vriendin meenemen? 

Als je een afspraak wilt maken met de huisarts en je wilt wat hulp met wat dan te zeggen en te vragen en zo, vraag ons dan om advies 🙂

Succes!

Deel dit bericht

Link naar bericht
Deel via andere websites
Qio.tr

@Seolenna dankjewel! Ja ik vind het ook erg lastig dat me ouders niet luisteren... doen ze al jaren niet zelfs niet in de tijd dat ik mijn leven wou eindigen toen zeiden ze tegen mij dat het maar een fase was. Ik ga zeker naar me huisarts als ze het geheimhoudingsplicht hebben... weet jij dat toevallig?? Als me ouders me niet steunen hierin moet ik het zelf maar gaan doen... wil niet dat ik eindig in een kist... klinkt misschien grof en overdreven maar ik ben er bang voor... bang voor wat er in me hoofd speelt.. 

Deel dit bericht

Link naar bericht
Deel via andere websites
Seolenna

Hoi Qio.tr, hoe oud ben jij? 

Deel dit bericht

Link naar bericht
Deel via andere websites
.Isa.

@Qio.tr voor mij is mijn BMI niet eens een richtlijn voor het wel of niet hebben van een eetstoornis. Ik ben obsessief bezig met eten, wat ga ik eten, hoelaat ga ik eten en vooral hoeveel ga ik eten. Ook ik mag van mezelf wel eens een stukje chocola of andere zoetigheid maar dat moet (volgens mijn zieke hoofd) wil binnen me schema passen. Zo eet ik bijvoorbeeld iets `ongezonds` om vervolgens iets anders niet te eten, zodat ik nog steeds op een bepaalde hoeveelheid kcal zit. 

Dit is voor iedereen anders, alleen jij kan bepalen of je een eetstoornis of eetverslaving (hoe je het ook wilt noemen) hebt. Ga bij jezelf na, heb ik een gezonde relatie met eten? Heb ik behoefte om te compenseren? Hoe denk ik over me lichaam/mezelf? 

Dit zijn voor mij vragen geweest die mij aan het denken hebben gezet. Hoop dat je voor jezelf duidelijkheid gaat vinden en je dan verder kan. Dat je op deze site zit is een goede stap om op ontdekking uit te gaan. 

goodluck xx

Deel dit bericht

Link naar bericht
Deel via andere websites
Rebekka
1 uur geleden zei .Isa.:

Dit is voor iedereen anders, alleen jij kan bepalen of je een eetstoornis of eetverslaving (hoe je het ook wilt noemen)

Officieel gelden er natuurlijk criteria waar iemand aan voldoet om te spreken van een stoornis. Dit zijn richtlijnen die de GGZ gebruikt om te diagnosticeren. Het gewicht (en dus je BMI) en afvallen speelt bij de diagnose anorexia nog altijd een rol. Maar het wil niet zeggen dat ALS je een lager BMI hebt je dan ook direct een stoornis hebt. Een psychiater stelt deze diagnose vast. 

Het wil echter niet zeggen dat iemand problemen met eten heeft en dat dit belemmerend is in je dagelijkse leven. 

De vragen die je stelt tav de relatie met eten zijn heel goed om te onderzoeken, voor jezelf, evt met behulp van familie of vrienden. Maar als het echt beperkend werkt, is het echt nodig de stap naar de huisarts te maken en hulp te zoeken. Dan kan een psycholoog/psychiater mee gaan kijken en het probleem verder bekijken met jou @.Isa. maar ook @Qio.tr

Ik ben ook benieuwd hoe oud je bent want dat maakt het makkelijker je te adviseren welke weg je kunt bewandelen. Kan me voorstellen als je wat jonger bent je dit dan erg moeilijk vind. Maar dan kunnen we hier op het forum met je meedenken hoe je dat gaat aanpakken wat je dan kunt zeggen en vragen etc. 

Deel dit bericht

Link naar bericht
Deel via andere websites
Anne H.

Wat dapper dat je hebt geprobeerd om met je ouders in gesprek te gaan. Zoals de anderen hierboven al hebben aangegeven: ook al zou je een perfect eetpatroon en perfect gewicht hebben, zodra je hier (te) veel mee bezig bent vormt het een probleem. Ik vind het daarom goed dat je jezelf serieus neemt en probeert om hulp te zoeken. 

In principe hebben huisartsen een geheimhoudingsplicht, tenzij je jonger bent dan 16 jaar oud. Dan is het volgens mij verplicht om de ouders op de hoogte te brengen. Wanneer je de leeftijd van 16 jaar bereikt ben je vrij om zelfstandig te beslissen over jezelf. 

Het lijkt me erg eenzaam voor je. Is er iemand in je omgeving met wie je erover kunt praten?

Deel dit bericht

Link naar bericht
Deel via andere websites
Qio.tr

@.Isa. @Rebekka @Anne H. @Seolenna

Bedankt voor jullie reacties. Ik heb me ingeschreven voor een behandeling en heb nu 1gesprek gehad met een psycholoog.

Spoiler

Ik denk er de hele dag overna en ook heb ik dagen dat ik letterlijk niets eet. Ik heb geen spiegels in huis omdat ik mezelf niet hoef te zien. Ik ben 18jaar, 173 cm en weeg 53,8.

De psycholoog denkt dat ik eetstoornis NAO heb (niet anders omschreven) dus dat je het aan de buitenkant niet makkelijk zou ontdekken. Ik heb morgen en dinsdag een gesprek nog met haar en dan gaan we kijken of ik het alleen kan met een eetschema of dat ik hulp nodig heb. (Ben op internet opzoek gegaan naar psychologen die mensen steunen met een eetstoornis, heb alles achter de rug om gedaan van me ouders en vrienden)

Deel dit bericht

Link naar bericht
Deel via andere websites
Seolenna

Hoi Qio.tr, 

Dus je hebt hulp gezocht, deze week? 

Dapper dat je hulp hebt gezocht. Blijkbaar wist je de weg. Dat is voor vele mensen iets wat heel moeilijk is, vaak gaat het via de huisarts (als je 18 bent, heeft die zeker geheimhoudingsplicht overigens) en super dat het je is gelukt. Just to know: is deze psycholoog erkent en aangesloten bij een beroepsvereniging? 

Naar hè, dat je er nu heel de dag over nadenkt...? Gelukkig gaat het een keer voorbij, echt! 

Zet 'm op en houd ons op de hoogte, als je wilt.

Even ter informatie: jouw gewicht en zo, die behoren in een 'spoiler', zodat het anderen niet kan triggeren. Zo werkt het vaak namelijk bij mensen die (ook) een eetstoornis hebben. De spoiler kun je vinden als je jouw bericht typt in de balk erboven, het is die met dat oog, naast de smiley.

Groetjes!

Deel dit bericht

Link naar bericht
Deel via andere websites
Anne H.

Wat dapper dat je de stap hebt gezet om hulp te zoeken! Ook heel fijn dat je al zo snel bij een psycholoog terecht kon. Hoe heb je het eerste gesprek ervaren? 

Het lijkt me heel eenzaam om in jouw schoenen te staan op dit moment. Je houdt alles geheim en tegelijkertijd moet je zowel de last van de eetstoornis als van de behandeling dragen. Misschien is dat op dit moment nog te doen, maar hoe harder je aan je eetstoornis gaat werken, hoe moeilijker dat wordt. Ik vond het zelf juist heel fijn dat er mensen waren die even een arm om me heen sloegen of me konden afleiden als het moeilijk werd. Wat houdt je tegen om iemand in je omgeving in vertrouwen te nemen? 

Deel dit bericht

Link naar bericht
Deel via andere websites
.Isa.
Op ‎10‎-‎5‎-‎2019 om 13:39 zei Qio.tr:

..

Bedankt voor jullie reacties. Ik heb me ingeschreven voor een behandeling en heb nu 1gesprek gehad met een psycholoog. Ik denk er de hele dag overna en ook heb ik dagen dat ik letterlijk niets eet. Ik heb geen spiegels in huis omdat ik mezelf niet hoef te zien. Ik ben 18jaar, 173 cm en weeg 53,8. De psycholoog denkt dat ik eetstoornis NAO heb (niet anders omschreven) dus dat je het aan de buitenkant niet makkelijk zou ontdekken. Ik heb morgen en dinsdag een gesprek nog met haar en dan gaan we kijken of ik het alleen kan met een eetschema of dat ik hulp nodig heb. (Ben op internet opzoek gegaan naar psychologen die mensen steunen met een eetstoornis, heb alles achter de rug om gedaan van me ouders en vrienden)

Wauw wat ongelofelijk goed van je! Ben zelfs ergens een beetje trots dat ik dit lees. Weet hoe moeilijk dit voor stap kan zijn en dat heb je toch wel even mooi gedaan! Hoop vooral dat je trots op jezelf bent, dat is nog veel mooier. 

Daarnaast is het vertellen aan me ouders, vrienden en vriend wel echt een ding geweest voor mij. Ik vond dat ongelofelijk lastig. Het grappige was dat toen ik het vertelde ze het eigenlijk allemaal al wisten... mijn zogenaamde stiekeme methodes, waren niet zo stiekem als dat ik dacht. Het heeft voor mij wel echt als een opluchting aangevoeld. Ik schaam me niet meer als ik iets geks aan het doen ben met eten en ik vraag hulp; hulp vragen is zo fijn. Dan vraag ik bijvoorbeeld wat andere vinden van het bord dat ik het opgeschept, of als ik me afvraag of ik meer moet gaan eten en wat dan kan ik dat overleggen. Dat is zoveel fijner dan alles in je eentje moeten oplossen. 

Misschien is het iets wat je kan overwegen, maar hoeft zeker niet, als je er klaar voor bent zal je het vanzelf wel doen denk ik. En bedenk 1 stap tegelijk. en je hebt al een reuze stap gemaakt!!

Deel dit bericht

Link naar bericht
Deel via andere websites
Maartje
Op 10-5-2019 om 13:39 zei Qio.tr:

@.Isa. @Rebekka @Anne H. @Seolenna

Bedankt voor jullie reacties. Ik heb me ingeschreven voor een behandeling en heb nu 1gesprek gehad met een psycholoog.

Inhoud verbergen

Ik denk er de hele dag overna en ook heb ik dagen dat ik letterlijk niets eet. Ik heb geen spiegels in huis omdat ik mezelf niet hoef te zien. Ik ben 18jaar, 173 cm en weeg 53,8.

De psycholoog denkt dat ik eetstoornis NAO heb (niet anders omschreven) dus dat je het aan de buitenkant niet makkelijk zou ontdekken. Ik heb morgen en dinsdag een gesprek nog met haar en dan gaan we kijken of ik het alleen kan met een eetschema of dat ik hulp nodig heb. (Ben op internet opzoek gegaan naar psychologen die mensen steunen met een eetstoornis, heb alles achter de rug om gedaan van me ouders en vrienden)

dapper hoor dat je hulp gevraagd hebt, wat maakt dat je het niet wilt delen?

Deel dit bericht

Link naar bericht
Deel via andere websites