Spring naar bijdragen
Milithias

Drinken niet helemaal opdrinken?

Aanbevolen berichten

Milithias

Hee allemaal, 

Ik ben een tijdje afwezig geweest hier op het forum, deels omdat het een tijdje heel goed ging, deels omdat het een tijdje wat slechter ging, maar vooral omdat ik meega druk was (en ben) 

Al heel lang drink ik een glas drinken nooit helemaal leeg, maar vanochtend viel het me ineens op en vroeg ik me af of dat misschien een stukje eetstoornis is? Heel onbewust gewoon niet iets volledig op willen maken? 

Niet dat het iets uit zou maken, omdat ik vooral 0 kcal dranken drink, als water, koffie en thee. 

Dus wat dat betreft is er geen reden om het glas niet leeg te drinken. 

Verder dus ook helemaal niks geks, maar ik vroeg me af herkent iemand dit? Zijn er meer mensen die dit doen? 

Deel dit bericht

Link naar bericht
Deel via andere websites
Rebekka
50 minuten geleden zei Milithias:

Verder dus ook helemaal niks geks, maar ik vroeg me af herkent iemand dit? Zijn er meer mensen die dit doen? 

Bij thee blijven de laatste 2 slokken altijd staan maar dat is bij mij gewoon een tik.. niks bijzonders, zit geen reden achter. Zo liet mn zusje altijd haar laatste hap eten heel lang in haar mond zonder door te slikken. 

Weet je zolang je gewoon genoeg vocht binnen krijgt hoef je je er niet druk om te maken. Sommige dingen hoef je ook niet moeilijker te maken dan ze zijn. Tis goed om er over na te denken waarom je het doet, maar als kcal geen rol spelen wat dan wel..? Bedoel je valt er ook niet door af  dan. Als je t niet weet kan je t dan vervolgens ook loslaten??

Deel dit bericht

Link naar bericht
Deel via andere websites
Milithias

Wat grappig dat inderdaad meer mensen het doen!

Maar nee ik maak me er totaal niet druk om, het is dat ik vanochtend echt toevallig de link legde met eten. 

Het is precies hetzelfde, met eten zit ik áltijd vol voor het bord leeg is, maakt niet uit wat het is of hoeveel. 

Met drinken is dat net zo, maakt niet uit hoe groot het glas is of wat er in zit, voor het leeg is heb ik geen dorst meer. 

Kan natuurlijk helemaal geen kwaad, maar viel me wel ineens op

Deel dit bericht

Link naar bericht
Deel via andere websites
Rebekka
29 minuten geleden zei Milithias:

voor het leeg is heb ik geen dorst meer. 

Misschien is het meer een mindset.. alsof je eigen gedachten je voor de gek houden, als je altijd dat verkeerde seintje naar boven geeft. Ik kan me nl niet voorstellen dat je áltijd vol zit. Bedoel 2 slokken extra doen niet zoveel met je volle gevoel en 2 happen extra van je avond eten ook niet.. ofwel je schept praktisch áltijd 2 scheppen teveel op.. maar kan me niet voorstellen dat je elke dag exact dezelfde hoeveelheid kcal opschept + je honger ook met de dagen verschilt en je behoefte dus anders ligt (afhankelijk van mega veel factoren) en bv een kom soep anders vult dan een broodje hamburger. Dus als je altijd 2 happen bwv laat staan, is het meer een tik of gewoonte en gedachten die voor de gek houden., denk ik. Je zou t ook merken als je eens een dag 2 lepels (niet opscheplepels!!) minder opschept.. of het dan ook alsnog gebeurd. En miss kan je eens experimenteren door we je glas leeg te drinken en je bord leeg te eten wat er dan gebeurd... 

Misschien is het ook wel dat je een vol gevoel lastig vind irt je eetstoornis en daarom je inhoud.. maar een vol gevoel is niet erg en zakt ook weer.. 

Deel dit bericht

Link naar bericht
Deel via andere websites
Seolenna

Glazen zijn ook best groot vaak - weet niet hoe groot de glazen zijn die jij drinkt - en misschien voel je wel heel goed aan wat je nodig hebt!?

Deel dit bericht

Link naar bericht
Deel via andere websites
IV93

Denk dat het vooral belangrijk te kijken is of je wel voldoende drinkt op een dag want dat is een eerste levensbehoefte. Als dat in orde zit is het geen urgente nood.

Echter als het iets dwangmatigs is om altijd wat te laten staan/liggen kan het wel fijn zijn om dit op te lossen. Je wilt natuurlijk niet voor altijd maar restjes moeten laten staan omdat dit moet van jezelf. Goed om te kijken dus waar dit gedrag vandaan komt en vandaar uit te beslissen of je eraan wilt werken. 

Deel dit bericht

Link naar bericht
Deel via andere websites
Milithias

@Rebekka

Ja sowieso vind ik vol zitten niet heel fijn, maar dat wordt wel steeds beter, eerst kon ik daar totaal niet tegen, en nu kan ik het soms zelfs wel waarderen 

Of het ligt aan de hoeveelheid die ik opschep weet ik niet, ik schep nooit eten op, want ik eet al een jaar lang geen avondeten meer (das niet helemaal handig, Iknow) 

Dus als ik dan avondeten eet, is het als ik uit eten ben met vrienden ofzo, en dan krijg ik nooit alles op (al denk ik ook wel dat restaurants eigenlijk altijd iets te veel geven dus of dat nou aan mij ligt?) 

Wat ik wel weet is dat zodra ik verder eet nadat ik voor mijn gevoel fysiek vol zit, dat ik écht misselijk wordt en dat duurt dan ook een paar uur. Maar misschien denk ik dat de laatste tijd te vaak vanwege angst voor die misselijkheid en kan ik wat vaker proberen net iets verder te gaan. 

Deel dit bericht

Link naar bericht
Deel via andere websites
Milithias

@IV93

Ik hou niet bewust bij of ik genoeg drink, ik drink in ieder geval niet opzettelijk te weinig. 

Helft van de tijd drink ik eerder te veel, omdat ik dan minder wil eten en het hongergevoel wil onderdrukken met koffie of thee. 

Op dagen dat ik dat niet doe drink ik misschien net iets te weinig, maar niet in ernstige maten ofzo 

Deel dit bericht

Link naar bericht
Deel via andere websites
Rebekka
6 uur geleden zei Milithias:

Het is precies hetzelfde, met eten zit ik áltijd vol voor het bord leeg is, maakt niet uit wat het is of hoeveel. 

Je antwoord klinkt een beetje tegenstrijdig met dit stukje. Ik weet niet of je hierbij alleen het uit eten bedoelde. Zo ja.. daar hebben wel meer mensen “last” van, als ik met mn familie uit eten gaat eet ook niet iedereen zn bord leeg. En het heeft bij mij dan oa ook te maken met dat ik die hoeveelheden niet gewend ben. 

Maar je schrijft ook dat je je honger gevoel onderdrukt en veel drinkt om niet te eten .+ vaak niet avond eet... het kan ook zijn dat je honger/verzadigings gevoel verstoord is en je dus al eerder vol zit terwijl je eig nog niet veel hebt gegeten. 

Deel dit bericht

Link naar bericht
Deel via andere websites
Milithias

@Rebekka

Ja ik snap wat je bedoelt! Daarin was ik misschien niet heel duidelijk. 

Het probleem ligt hem niet alleen bij uit eten gaan. 

Bijvoorbeeld als ik eens een voorbelegd broodje haal van de ah to go, na 1/3 tot 2/3 van dat broodje zit ik vol, en ik weet dat dat eigenlijk echt niet kan (als je daarvoor niet gegeten hebt) maar ik kan echt na een aantal happen fysiek vol zitten. 

Misschien een nog beter voorbeeld, ik neem wel ns n appel als lunch (en ja ik weet ergens dat dat niet oke is), maar dan zit ik na een halve appel vol. Écht vol. 

Terwijl ik echt wel eens meer eet dan een halve appel zonder vol te zitten 

Deel dit bericht

Link naar bericht
Deel via andere websites
Elske

@Milithias Mijn ervaring is dat als je te weinig eet, je op het moment dat je wel wat eet ook sneller vol zit. Ik lees dat je bijna nooit avondeten neemt, wel eens luncht met een appel en eigenlijk nooit een normale portie helemaal opeet. Kan het zijn dat je gewend bent aan te weinig eten en daardoor ook heel snel ervaart dat je vol zit? 

Deel dit bericht

Link naar bericht
Deel via andere websites
Milithias

@Elske

Dat zou kunnen, maar dat zou ik zo niet zeker durven zeggen. Ik heb namelijk totaal geen idee meer wat een "normale portie" is. 

Tot een aantal weken terug was ik er heilig van overtuigd dat een snee brood met beleg als ontbijt genoeg was, totdat iemand zei dat dat te weinig was. 

Dus als dat inderdaad te weinig is, dan zit ik  misschien wel te snel vol, meestal zit ik na zo'n boterham gewoon vol namelijk 

Deel dit bericht

Link naar bericht
Deel via andere websites
IV93

@Milithias Op de website van proud kun je meerdere basislijsten vinden met normale porties voor een gezonde jonge vrouw. Misschien kun je die een aantal keer uitprinten en op plekken leggen waar je vaak kijkt? Dat kan een eerste stap zijn om te beseffen dat je echt veel te weinig eet en actie te ondernemen om meer te gaan eten. x

Deel dit bericht

Link naar bericht
Deel via andere websites
Milithias
Geplaatst (bewerkt)

@IV93

Die lijsten heb ik inderdaad eerder gezien en nu nog eens bekeken. 

Als ik de lijsten vergelijk met wat ik ongeveer eet zou ik zeggen dat ik ongeveer rond de wenslijst zit zoals die daar staat, soms wat minder, soms wat meer. 

Maar die basislijsten? Ik weet echt wel dat die gemaakt zijn door mensen die er verstand van hebben, maar ik ben er 100% zeker van dat ik van die hoeveelheden aan zou komen. 

Is het dan echt de bedoeling om zo'n lijst te volgen? 

(edit: Ik zit op een gezond gewicht en hoef niet aan te komen) 

bewerkt door Milithias

Deel dit bericht

Link naar bericht
Deel via andere websites
IV93
11 uur geleden zei Milithias:

Is het dan echt de bedoeling om zo'n lijst te volgen? 

(edit: Ik zit op een gezond gewicht en hoef niet aan te komen) 

Ja het is wel echt de bedoeling om dat als maatstaf te hanteren. Als je minder eet kom je broodnodige voedingsstoffen tekort en pleeg je roofbouw op je lichaam. Het gaat niet enkel om gewicht maar ook om vitaminen, mineralen, eiwitten, etc. 

Deel dit bericht

Link naar bericht
Deel via andere websites
Elske
16 uur geleden zei Milithias:

Maar die basislijsten? Ik weet echt wel dat die gemaakt zijn door mensen die er verstand van hebben, maar ik ben er 100% zeker van dat ik van die hoeveelheden aan zou komen. 

Een basislijst is een hele normale lijst. Heb je al eens langere tijd zo'n lijst gevolgd (dan heb ik het over maanden)? Want pas dan kun je met zekerheid zeggen of je ervan aankomt. Het kan natuurlijk ook zo zijn dat je inderdaad aankomt van zo'n lijst, doordat je nog niet op je setpoint zit omdat je te weinig eet.

Deel dit bericht

Link naar bericht
Deel via andere websites
Milithias

Nee ik heb me nog nooit echt lang aan een lijst gehouden, een tijdje terug heb ik een periode gehad waarin ik redelijk at, en ook wel door kon eten als ik geen honger had, omdat ik wist dat ik te weinig op had. 

Maar nu kan ik mijn gewicht niet handelen en dan krijg ik het gewoon niet voor elkaar. 

De laatste paar weken ben ik weer redelijk bezig met kcal tellen, ik heb besloten om vanaf nu een lijstje bij te houden, om in ieder geval inzicht te krijgen in hoeverre ik te weinig eet en wat ik tekort kom. 

Voor vandaag : ((ik kan niet in de community, ik heb al meer dan 30 bijdragen gedaan, maar op de een of andere manier zijn ze niet allemaal geteld, en ik wil het toch even kwijt dus ik zet het hier neer)) 

Spoiler

5:30 was ik op, moest om 7u op werk zijn dus

Ontbijt 6:15

-Geroosterde boterham met pindakaas 

-2 paaseieren (mijn moeder vond ze in de auto, en ik probeer voor hen zo veel mogelijk normaal op eten te reageren) 

Tussendoor 10:00

- Worstenbroodje (deelden ze uit op werk, en was dus niet van plan dat te nemen dus ik baalde) 

- Milka mini brownie (was het tussendoortje dat ik bij had dus heb dat nog opgegeten! Vond ik wel goed van mezelf) 

Lunch 

-Mosterdsoep 

Middagtussendoortje

-2 bekertjes chocolademelk uit het automaat 

-1 maiswafel

Avondeten 

- Eat natural amandel en abrikozen reep

Totaal 1135 kcal, ik heb zo nog een uur dans, ga daarna naar een voorstelling en ben dan rond 23 30 pas thuis 

Voor nu heb ik niet echt op de planning staan nog iets te eten. 

Ergens heb ik zoiets van doe normaal dit is te weinig maar ergens baal ik al dat dit te veel is. 

Ergens denk ik dat ik zo'n lijst wel zou kunnen volgen, maar niet op het gewicht dat ik nu zit, ik weet dat het niet alleen om gewicht gaat, maar hoe hoger mijn gewicht hoe meer moeite ik heb met normaal eten. 

Toen ik nog wat lichter was kon ik het makkelijker laten gaan ofzo

Qua setpoint weiger ik te geloven dat dat nog hoger ligt dan mijn huidige gewicht, ja ik heb een normaal bmi, maar waarom zou dat setpoint in het midden van een normaal bmi moeten liggen? Of aan de hoge kant? 

Als ik een gewicht kan houden aan de onderkant van een normaal bmi moet het toch ook goed zijn? 

Deel dit bericht

Link naar bericht
Deel via andere websites
Elske

Ik ben blij dat je zelf ook  ziet dat het te weinig is. Weet je ook wat maakt dat je zo'n moeite hebt met een hoger gewicht? 

Deel dit bericht

Link naar bericht
Deel via andere websites
Milithias

@Elske

Ik weet niet precies wat het probleem is met mijn gewicht, sowieso associeer ik een hoger gewicht met dikker zijn en dat wil ik niet, waarom? Geen idee. 

Toevallig vond ik gisteravond een brief terug die ik aan mezelf had geschreven toen ik 13,5 was, ik mocht hem dan lezen op mijn 14e verjaardag, een half jaar later. 

In die brief stonden al dingen als, als je niet tegen die tijd... Kg maximaal weegt en niet minstens.... Cm langer bent haat ik je.

Ik dacht dat de 'es' bij mij pas een paar maanden voor mijn 17e begon, maar ik las dat en schrok ervan dat ik er toen al zo mee bezig was. 

Wat ook een probleem met mijn gewicht kan zijn is, ik was afgelopen zomer 

Spoiler

7/8 kg lichter 

dan dat ik nu ben. 

Voor mij is dat getal op de weegschaal dus torenhoog vergeleken met wat het toen was. 

En ik wéét dat dat veel spieren zijn omdat ik nu zo ontzettend veel dans. 

En ik wéét dat iedereen die me nu ziet me slanker vind dan in de zomer, ook al ben ik veel zwaarder 

En ik wéét dat ik gewoon de kleren uit de zomer nog aan kan en dat sommige daadwerkelijk te groot zijn nu

Maar het enige wat ik zie is dat hogere getal op de weegschaal, en de walvis in de spiegel. 

En iets in mij wil gewoon dat gewicht er weer af en ietsje lager liefst, maar dat gewicht lijkt juist alleen maar te stijgen 

En dat is zo verschrikkelijk 

Deel dit bericht

Link naar bericht
Deel via andere websites
Anne H.

Dat is ook het moeilijke aan een eetstoornis: je wéét hoe het in elkaar steekt en dat bepaalde gedachten en gevoelens niet realistisch zijn, maar tóch heb je ze. 

Het lijkt me verdrietig dat je niet kunt genieten van de fijne dingen die je bereikt, zoals het dansen. Hoe kijk je daar zelf tegenaan?

Deel dit bericht

Link naar bericht
Deel via andere websites
Milithias
32 minuten geleden zei Anne H.:

Dat is ook het moeilijke aan een eetstoornis: je wéét hoe het in elkaar steekt en dat bepaalde gedachten en gevoelens niet realistisch zijn, maar tóch heb je ze. 

Het lijkt me verdrietig dat je niet kunt genieten van de fijne dingen die je bereikt, zoals het dansen. Hoe kijk je daar zelf tegenaan?

Precies dat, ergens weet je dat wat je doet niet normaal of gezond is, maar iets drukt dat weg en doet je anders denken en anders handelen. 

En nee! Totaal niet, ik kan ontzettend genieten van mijn dansen, mijn musical en Opera opleiding, mijn werk, mijn vrienden. 

Ik ben juist ontzettend gelukkig op dit moment, al bijna 2 jaar eigenlijk. 

Er is ook wel eens om die reden tegen me gezegd dat ik dan dus ook geen eetstoornis kan hebben, omdat dat uit iets emotioneels voort moet komen. 

Daardoor twijfel ik daar zelf ook regelmatig aan, het is sowieso de eeuwige vraag in mijn hoofd, heb ik een es ja of nee? En zo ja wat dan? 

Maar dat echt uit laten zoeken of 'hulp vragen' kán ik niet 

Deel dit bericht

Link naar bericht
Deel via andere websites
Elske

Ik denk niet dat een eetstoornis automatisch betekent dat je nergens meer van kunt genieten. Wel denk ik dat er een achterliggende reden voor is, die bij iedereen verschillend is. Als je het echt niet weet, heb ik eigenlijk maar één tip: ga een paar dagen volwaardig eten en kijk wat er dan gebeurt met je gedachten en gevoel. 

Deel dit bericht

Link naar bericht
Deel via andere websites
Anne H.

Ik bedoelde ook zeker niet dat je nergens meer van kunt genieten. :) Maar ik kan me voorstellen dat dat zo overkwam. Excuus. En juist fijn dat dat bij jou niet het geval is! 

Deel dit bericht

Link naar bericht
Deel via andere websites