Spring naar bijdragen
.Isa.

UItdagingen aangaan

Aanbevolen berichten

.Isa.

Lieve allemaal, 

Ten eerste wil ik zeggen dat ik onwijs dankbaar ben dat ik deze site heb gevonden! 

Ik zit nu een beetje met een dilemma. Ik wil mezelf graag meer uitdagen, zoals iets meer eten op een dag, iets minder gaan sporten of dingen gaan eten die ik normaal nooit zou durven. Hiermee hoop ik me horizon wat meer te verbreden. Ik durf namelijk al heel moeilijk mee uit eten te gaan met vrienden of familie, want dan slaat de error toe. 

Mijn vraag aan jullie is; welke gedachten ervaren jullie als helpend om iets aan te gaan wat jullie eigenlijk best eng vinden?

Deel dit bericht

Link naar bericht
Deel via andere websites
SylviaVG

Hoi Isa,

Wat fijn dat je hier bent en je vragen kwijt kan. 

Bij mij hielp het om het vooral "gewoon" te doen en niet te veel te denken. Achteraf merk je dan dat het eigenlijk best meeviel. 

Dus specifieke gedachten weet ik niet zo goed. Bij mij hielp juist verstand op nul en gaan. 

Liefs, 

Sylvia 

Deel dit bericht

Link naar bericht
Deel via andere websites
Elske

Hoi @.Isa.,

Mij helpt het vooral om voor ogen te houden waarom ik iets wil en om mild naar mezelf te zijn. 

In plaats van: 'Niet aanstellen, iedereen kan dit, doe het nou gewoon', zeg ik bijvoorbeeld tegen mezelf: 'Ik vind dit spannend en dat is ok. Ik wil dit graag aangaan omdat
(vul de reden maar in)'. 

Kortgeleden was ik op vakantie en dan zijn er in korte tijd heel veel dingen die ik spannend vind (niet perse op het vlak van eten).Toen hielp het ook om het open te gooien naar mijn omgeving, zodat ik me minder alleen voelde.

Deel dit bericht

Link naar bericht
Deel via andere websites
Seolenna

Wat al gezegd is: mild zijn naar mezelf, is de basis; 'ik ben hoe ik ben en ik doe wat ik doe'.

Daarnaast:
- 'Als ik altijd doe wat ik deed, krijg ik wat ik altijd kreeg' (nou, dat bracht me NIET naar een fijner leven)

- Ik experimenteer met nieuwe dingen, het kan eigenlijk niet fout gaan of zo: 'het gaat gewoon hoe het gaat' en achteraf evalueer ik en kijk ik wat eventueel anders kan 

- Anderen betrekken, mijn ervaringen delen met anderen, hulp vragen, advies vragen (geeft veel herkenning, erkenning, stimulans)

- 'Als er error komt, komt er error. Het blijft niet, het gaat weer voorbij'

- Ik lach soms ook om mezelf, met liefde, als ik onzeker ben. Dan denk ik 'lieve Anneloes, lastig hè? Luister maar niet naar die negatieve gedachten, die helpen je namelijk niet dus hup: even een smile op je gezicht, doe een dansje en ga verder i.p.v. hier blijven hangen in die gedachten' (komt weer: 'als ik deed wat ik altijd deed, krijg ik wat ik altijd kreeg')

- 'Ik mag doen wat ik wil, ik ben een vrij mens en mag mijn leven invullen zoals ik wil: alles kan en mag zolang ik anderen en mezelf niet schaad'

Veel plezier!

Deel dit bericht

Link naar bericht
Deel via andere websites
Anoniem90

Iemand op dit forum heeft eens iets tegen mij gezegd wat ik in mijn eigen woorden heb weergegeven: je hoeft niet te eten, als jij jezelf wil uithongeren om dun te zijn, dan mag dat. De vraag is of je er gelukkig van wordt. Wil je heel de leven in de ban zijn van diëten en dunner worden? Of wil je iets zwaarder zijn (lees, geen ondergewicht maar normaal gewicht) maar wel kunnen genieten van het leven en de dingen die je wil doen.

Dit heeft mij enorm geholpen en helpt mij nog steeds als ik niet durf te eten. Wil ik echt weer terug naar mijzelf uithongeren daardoor eetbuien krijgen en mijzelf weer willen uithongeren? Of wil ik gewoon kunnen genieten van mijn gezin, familie en vrienden en leuke dingen met hen doen, incl uit eten. 

Deze gedachte helpt mij nog steeds en nu een half jaar later kan ik oprecht meer genieten van eten en sociale situaties. Niet omdat ik MOET eten, maar omdat ik mij beter voel als ik voldoende  eet (o en dat voldoende eten voelt als heeeeeeel veel! 🤣

Deel dit bericht

Link naar bericht
Deel via andere websites
Ingrid1971
Op 13-5-2019 om 11:54 zei .Isa.:

Lieve allemaal, 

Ten eerste wil ik zeggen dat ik onwijs dankbaar ben dat ik deze site heb gevonden! 

Ik zit nu een beetje met een dilemma. Ik wil mezelf graag meer uitdagen, zoals iets meer eten op een dag, iets minder gaan sporten of dingen gaan eten die ik normaal nooit zou durven. Hiermee hoop ik me horizon wat meer te verbreden. Ik durf namelijk al heel moeilijk mee uit eten te gaan met vrienden of familie, want dan slaat de error toe. 

Mijn vraag aan jullie is; welke gedachten ervaren jullie als helpend om iets aan te gaan wat jullie eigenlijk best eng vinden?

Hoi,  FIjn dat je deze site gevonden heb en ik weet dat je er veel aan zal hebben. Je heb een veilige wereld gecreeerd, je wil nu je horizon verbreden, iets meer uitdaging aan gaan. Dat is al een heel mooi doel. Hoe zo je dat zelf willen bereiken? Wat heb je nodig daarin? Je kan jezelf ook de vraag stellen wat heeft de eetstoornis mij tot nu toe opgeleverd? Ik zal het met kleine stapjes gaan doen. 

Deel dit bericht

Link naar bericht
Deel via andere websites
CLM

Hi Isa,

Wat mij persoonlijk heel erg heeft geholpen is te beseffen dat je altijd een keuze hebt. In alles wat je doet kies je voor het een en kies je dus ook automatisch niet voor het ander.

Daarnaast heeft mijn moeder mij altijd gezegd: 'Je weet hoe je moet afvallen(dit kan je zelf ook invullen naar bijv de uitdaging de volgende keer niet aangaan) dus als het je niet bevalt kan je altijd weer terug, maar geef het een kans'. Er is een reden dat je nu op het punt van twijfel staat, wel of niet eten/herstellen/de uitdaging aangaan. Wat Anoniem90 ook al aangeeft, wil je dit op de manier zoals je het altijd al deed of voel je je hier niet prettig bij en wil je iets anders proberen. Als het niet bevalt kan je altijd terug.. 

Deel dit bericht

Link naar bericht
Deel via andere websites
PeggyV

Misschien kunnen de video’s van Rebecca Leung op Youtube je een beetje op weg helpen 😉 Verder ben ik het eens met alles van bovenstaande. Hoe gaat het nu met je? 🌸

Deel dit bericht

Link naar bericht
Deel via andere websites
Seolenna

Hoi  @.Isa.

Benieuwd of je iets hebt aan hetgeen genoemd is en ben wel benieuwd wat ook!

Wat ik nog wil toevoegen, is het helder hebben van wat jouw wensen / dromen zijn voor de toekomst, bijvoorbeeld over vijf jaar (of over een minder lange tijd als vijf jaar te ver weg is om over te denken). Dit kan helpen om helder te hebben wat je graag wilt. Als je dat enigszins (hoeft echt niet helemaal helder te zijn) dan kun je gaan denken wat er nodig is aan kleinere stapjes om daar te komen. Daarnaast kun je bedenken hoe jouw leven eruit zou zien als je die stapjes niet zet, maw: als je zo doorgaat in de eetstoornis en die eetstoornis leidend laat zijn. Hoe zal jouw leven er dan uitzien of vijf jaar? En wil je dat? 

Deel dit bericht

Link naar bericht
Deel via andere websites
.Isa.

@PeggyV Dankjewel ben heel benieuwd! dat ga ik vanavond eens doen!

@Seolenna Dat is wat... zat vandaag toevallig te kijken naar wat ik nou eigenlijk wil met me leven, even een depri dagje i think. Maar het is goed voor mij om doelen te stellen voor de toekomst. Iets waar ik naartoe wil en ga werken. Dankjewel hiervoor, zet me gedachten die ik had om in actie vandaag. Heb wel veel afspraken lopen, trauma therapie, eetstoornis opname, maar niet echt dingen voor de toekomst. Dit gaat me sowieso helpen om ook door die therapieën heen te komen, met een mooi vooruitzicht. (L) 

Deel dit bericht

Link naar bericht
Deel via andere websites
.Isa.
Op ‎25‎-‎5‎-‎2019 om 04:36 zei PeggyV:

Rebecca Leung

Net een paar gekeken! super leuk en leerzaam ook, dankjewel!

Deel dit bericht

Link naar bericht
Deel via andere websites
Juditha

Ik heb zo snel geen helpende gedachten, maar wil je wel even heel veel sterkte wensen!

Deel dit bericht

Link naar bericht
Deel via andere websites