Spring naar bijdragen
Anoniem90

Wel of niet stoppen met borstvoeding

Aanbevolen berichten

Anoniem90

Vandaag mijn één na laatste behandeling gehad. Qua eten gaat het goed. Ik heb 6 eetmomenten, eet genoeg, heb een stabiel gewicht, geen eetbuien meer. Dus helemaal top! Maar de angst om aan te komen blijft enorm. Ik ben ook nog steeds niet oké met mijn gewicht en lijf. Het ene moment kan ik dit loslaten en genieten van alle mooie mensen en activiteiten om mij heen. Maar het andere moment vind ik mijn lijf en gewicht ineens weer heel belangrijk. En stiekem dus ook nog wel de wens om af te vallen, hoewel ik hier niet naar luister. Ik eet dus echt door al deze gedachten heen. 

Nu gaf mijn behandelaar vandaag mee dat ik kan overwegen om te stoppen met borstvoeding, omdat dit toch een vorm van compensatie voor mij is. Om zo wat meer vertouwen te krijgen dat de lijst die ik nu volg echt oké is. En dat ik nog meer kan gaan leren vertrouwen op mijn eigen gevoel van verzadiging. 

En het is zo. Deels is het compensatie, hoewel ik nu wel door die angst heen eet.. Dus ook nu ben ik bang om aan te komen. 

En aan de andere kant geniet ik nu zo van de borstvoeding dat ik het echt zonde vind om te stoppen. Ik heb er de eerste 7 maanden hard voor moeten werken om de borstvoeding op pijl te houden en nu gaat het sinds 2 a 3 maanden soepel (mijn dochter is nu 10 mnd) 

Mijn overwegingen voor stoppen zijn:

Geen koemelk en eivrij dieet meer hoeven volgen (mijn dochter is hier allergisch voor) 

Mijn hormonen en lijf komen in balans, hierdoor kan ik ook eindelijk een basislijst voor mijzelf gaan vormen waarbij mijn gewicht hopelijk op een nieuw stabiel gewicht komt (is nu ook stabiel, maar ben heel bang om aan te komen als ik stop, a gezien dat bij veel mensen het geval is) 

Mijn overwegingen om door te gaan:

Borstvoeding blijft de beste voeding voor een baby 

Het is nu lekker makkelijk, hoef nooit ene flesje te maken, aanleggen is sneller vooral 's ochtends haha. 

Ik geniet echt van een intiem momentje en weet nog van mijn zoontje dat ik dat wel een periode heb gemist toen de bv ineens op was. 

Misschien speelt ook wel mee dat ik me een soort van goed voel om het zo lang vol te houden die borstvoeding. Terwijl ik ook weet dat dit helemaal nergens op slaat. Het maakt me echt geen minder goede moeder als ik nu stop, maar toch voelt het als falen. 

En nu ik dit zo typ merk ik dat de angst e echt bekruipt als ik denk aan stoppen. Heel bang om ineens veel minder te kunnen eten, en dus aankomen als ik blijf eten wat ik nu doe.. Of honger krijgen omdat ik te weinig eet... 

Ik weet dat ik zelf de keuze moet maken. Maar kunnen jullie hierin meedenken? Is het wijs om nu te stoppen? Over 20 weken heb ik nog 1 terug kom dag, vandaar de overweging om eerder te stoppen met bv zodat ik in die 2 weken nog terug kan vallen op mijn behandelaar. 

Sorry, lang verhaal, maar ik hoop dat jullie mee kunnen denken! 

Deel dit bericht

Link naar bericht
Deel via andere websites
Jessie

Borstvoeding is idd het beste, maar flesvoeding is van zo'n hoge kwaliteit dat je je kindje er echt niets mee tekort doet.

Voeden is sowieso een intiem momentje samen, ook als je een fles geeft. Vind ik tenminste.

Het trotse gevoel dat het zo lang gelukt is hoef je niet af te doen als 'slaat nergens op'. Het slaat wel ergens op :)

Maar de component eetstoornis speelt ook een duidelijke rol, als ik zo lees wat je schrijft. Moet het heel zwart/wit zijn, stoppen of doorgaan? Stel dat je het afbouwt, hoe zou dat zijn?

Deel dit bericht

Link naar bericht
Deel via andere websites
Anoniem90

Ik hoef nu inderdaad niet a la minuut te stoppen. Maar ik merk dat het afbouwen tot dat mijn dochter bijvoorbeeld een jaar is, ook heel moeilijk vindt. En ik kan niet zo goed pijlen waarom ik dat zo moeilijk vind. 

Is het de eetstoornis? Is het een gezonde moedergevoel? Is het voorkomen van faalgevoelens? Ik heb echt geen idee en merk dat ik het daardoor heel lastig vind om een keuze te maken.. En tot vandaag heb ik het gelaten voor wat het is. Het per week bekijken.. Mar vandaag wakkerde mijn behandelaar deze discussie weer even aan en merk dat het me nu weer heel erg bezig houdt. 

Zou afbouwen wijs zijn? 

Deel dit bericht

Link naar bericht
Deel via andere websites
Maartje

Hoi @Anoniem90

Wat een dilemma voor je!

Jij zal zelf moeten besluiten wat je wilt doen uiteindelijk maar goed dat je dit ter sprake brengt!

Je hebt zelf al een aantal punten opgeschreven maar ik ga even op je eerste post in dit topic reageren.

Misschien niet helemaal de reactie die je zoekt maar ik wil het ook van een andere kant belichten naast het verhaal van @Jessie

Je hebt zo te lezen enorme stappen gezet, maar er speelt ook nog veel eetstoornis:

- niet oke zijn met lichaam en gewicht

- angst aan te komen, zelfs willen afvallen

Mijn vraag is, hebben jullie gewerkt aan het onderliggende en wat maakt dat je niet "oke" bent met gewicht/lichaam en..jezelf?? Want als jij jezelf ten volle kan accepteren zou een kilo meer of minder niet uitmaken toch? 

Je kunt natuurlijk zeggen dat je stopt met BV, maar wat gaat er dan gebeuren?? zou de es dan ook niet stiekem sterker kunnen worden? Dat je dan denkt, ik geef geen BV meer dus kan wel minderen? Anderzijds zou je het ook anders kunnen testen, wat zou er gebeuren als jij met het geven van BV je lijstje meer los laat en wat meer gaat eten....snap je mijn punt? Je kunt het "testen" door te stoppen maar ook door wat meer te gaan eten en door te blijven gaan met BV (zie hieronder over BV), hoe zou je dat vinden? Gaat de es bij die gedachte ook "steigeren"?

Dan schrijf je dit:

Citaat

Heel bang om ineens veel minder te kunnen eten, en dus aankomen als ik blijf eten wat ik nu doe.. Of honger krijgen omdat ik te weinig eet... 

Dit klinkt inderdaad m.n. als de es en dat kan pleiten voor stoppen anderzijds, zie wat ik hierboven schreef. Als jij op dit moment geen BV had gegeven was je misschien wel eleke dag aan het bewegen geweest (ik noem maar een voorbeeld) en dan had je ook op dit punt gekomen "minder bewegen en bang om aan te komen" of blijven bewegen (ik besef dat de vergelijking niet helemaal op gaat).

Dit hierboven was vooral vanuit de es. Nu de BV an sich.

Ik zelf ben een groot voorstander (heb als kind helaas amper BV gehad). De voordelen van BV worden steeds meer onderzocht. BV bevat bijvoorbeeld een stofje "lactoferrine" dat heel belangrijk is voor de ontwikkeling van het immuunsysteem. AAngezien jouw kindje al allergie heeft is dit best iets om mee te nemen in je overweging. Daarnaast lijkt het mij (ik heb geen kinderen) heel bijzonder, je kindje zo dicht bij je. Voor een kind is het ook heel goed, ontwikkeling van het mondje/de kaak , de voeding, het contact etc.

Echter als het ten koste gaat van jouw (psychische) gezondheid dan is het wel iets wat je goed moet overwegen.  Stress is ook niet bevorderlijk en dat zal je kindje ook meekrijgen.

Kindjes zonder BV worden ook groot natuurlijk en je faalt niet!

Ook al heb ik geen kinderen ik snap je dilemma en dan vooral mbt de voordelen van BV. Het stuk es is echter wel een grote belemmering lijkt het.

Heel veel sterkte en kracht met het besluit! 

Deel dit bericht

Link naar bericht
Deel via andere websites
Jessie
11 uur geleden zei Anoniem90:

Is het de eetstoornis? Is het een gezonde moedergevoel? Is het voorkomen van faalgevoelens?

Of alledrie een beetje. Toen ik moest stoppen vond ik het heeeel erg. Had ik niet aan zien komen, want rationeel gezien was het echt 100% de beste keuze en ik heb ook niet zo'n ideaalbeeld dat borstvoeding het allerbeste is of dat het 'moet' ofzo. Maar alsnog dat gevoel. Moeder zijn doet echt wel wat met je emoties :) Maar dat gevoel zal altijd een rol spelen, denk ik. Ook als je doorgaat tot je dochter 12 is ;) Dus denk niet dat dat een reden moet zijn om door te gaan.

Deel dit bericht

Link naar bericht
Deel via andere websites
Anoniem90
5 uur geleden zei Jessie:

Of alledrie een beetje. Toen ik moest stoppen vond ik het heeeel erg. Had ik niet aan zien komen, want rationeel gezien was het echt 100% de beste keuze en ik heb ook niet zo'n ideaalbeeld dat borstvoeding het allerbeste is of dat het 'moet' ofzo. Maar alsnog dat gevoel. Moeder zijn doet echt wel wat met je emoties :) Maar dat gevoel zal altijd een rol spelen, denk ik. Ook als je doorgaat tot je dochter 12 is ;) Dus denk niet dat dat een reden moet zijn om door te gaan.

Ja je hebt hier helemaal gelijk in! Vind het wel lastig om te bepalen wanneer dan het moment is om te stoppen met borstvoeding. Hoe heb jij dat voor jezelf bepaald? Bij mijn zoontje had ik ook geen moeite om te stoppen, omdat hij duidelijk te weinig voeding kreeg. Maar nu is dat anders. Mijn dochter heeft genoeg voeding, en ik kan het altijd aanvullen als ik denk dat ze toch nog honger heeft (dit doen we vaak voor de nacht).  Daardoor voelt het nu misschien ook als egoïstisch om te stoppen. Alsof ik het mijzelf gemakkelijk maak, door te stoppen zodat ik weer lekker alles kan eten. 

Deel dit bericht

Link naar bericht
Deel via andere websites
Anoniem90
6 uur geleden zei Maartje:

Mijn vraag is, hebben jullie gewerkt aan het onderliggende en wat maakt dat je niet "oke" bent met gewicht/lichaam en..jezelf?? Want als jij jezelf ten volle kan accepteren zou een kilo meer of minder niet uitmaken toch? 

Ja we hebben eigenlijk vooral aan het onderliggende gewerkt. Bij mij is vooral sociaal bepaald. Ik ben/was voortdurend bezig met wat anderen van mij vinden. Ik wil alles graag goed doen en dat anderen positief over mij denken. Ik weet dat dit niet haalbaar is, maar toch streefde ik ernaar. Ik kan dit nu meer loslaten, mijn eigen keuzes maken ongeacht wat anderen er van vinden. Ook kan ik het minder zwartwit zien. Dus dat anderen mij nog steeds aardig vinden als ik 1 ding onhandig of niet aardig heb aangepakt.. Iedereen heeft positieve en negatieve kanten, ook ik. Dus die minder mooie kanten mogen er nu meer zijn. Het is nog steeds een leerproces, maar het lukt me dus zeker om veel meer los te laten en te genieten van alle mooie mensen en dingen om mij heen. Nog een voorbeeld. Mijn huis hoeft niet spik is en span, ik kies er nu veel vaker voor om iets leuks te doen met mijn kinderen, dan maar een minder schoon huis haha. 

Maar als antwoord op je vraag. De ene dag kan ik dus ook echt zo leven. De andere dag vind ik mijn gewicht en figuur toch ineens heel belangrijk. Ik kan geen antwoord geven op de vraag waarom. Het is gewoon een wens die ik al sinds mijn 12e heb. En ik handel er nu dus niet meer naar, maar de wens zelf blijft wel groot. Ik hoop dat die wens ooit minder zal gaan worden. Dat ik het ook echt als onbelangrijk zal gaan zien. Maar geen idee hoe ik het nog meer kan relativeren voor mijzelf. 

Je kunt natuurlijk zeggen dat je stopt met BV, maar wat gaat er dan gebeuren?? zou de es dan ook niet stiekem sterker kunnen worden? Dat je dan denkt, ik geef geen BV meer dus kan wel minderen? Anderzijds zou je het ook anders kunnen testen, wat zou er gebeuren als jij met het geven van BV je lijstje meer los laat en wat meer gaat eten....snap je mijn punt? Je kunt het "testen" door te stoppen maar ook door wat meer te gaan eten en door te blijven gaan met BV (zie hieronder over BV), hoe zou je dat vinden? Gaat de es bij die gedachte ook "steigeren"?

Ja die gaat zeker steigeren haha. Ik eet nu al veel voor mijn gevoel. Maar in elk geval normaal. Als ik nu nog meer ga eten (structureel bedoel ik dan, want incidenteel kan ik wel meer eten), ben ik wel echt overtuigd dat ik ga aankomen. Ik heb geen restricties meer. Maar hou wel een beetje de basislijst aan als houvast. 

AAngezien jouw kindje al allergie heeft is dit best iets om mee te nemen in je overweging.

Mijn diëtiste gaf aan dat alleen het eerste half jaar bv een bewezen voordeel oplevert wat betreft allergieën, dus dit kan ik niet meer als excuus gebruiken haha. 

Deel dit bericht

Link naar bericht
Deel via andere websites
Anoniem90

Bedankt voor het meedenken!! Ik merk dat het helpend is om echt weer even verder na te denken. Dus alle vragen reacties etc zijn welkom :)

Deel dit bericht

Link naar bericht
Deel via andere websites
Jessie

@Anoniem90 Het ging gewoon totaal niet, op elke mogelijke manier. Aanleggen lukte steeds niet, het kwam niet op gang en het deed heel erg pijn. Het gaf alles bij elkaar zoveel stress en stress werkt vervolgens alles weer tegen. Vooral weten dat mn kind bijna niets te eten kreeg gaf uiteindelijk de doorslag. Dat is natuurlijk heel anders bij jou nu.

Deel dit bericht

Link naar bericht
Deel via andere websites
Anoniem90
3 uur geleden zei Jessie:

@Anoniem90 Het ging gewoon totaal niet, op elke mogelijke manier. Aanleggen lukte steeds niet, het kwam niet op gang en het deed heel erg pijn. Het gaf alles bij elkaar zoveel stress en stress werkt vervolgens alles weer tegen. Vooral weten dat mn kind bijna niets te eten kreeg gaf uiteindelijk de doorslag. Dat is natuurlijk heel anders bij jou nu.

Dit is idd wel anders. Zo was het bij mijn zoontje. Geen pijn, maar wel veel huilen en hij kreeg te weinig binnen, toen had ik ook veel sneller de keus gemaakt.. 

Deel dit bericht

Link naar bericht
Deel via andere websites
IV93

Ik heb zelf best veel met kindjes en mama's gewerkt en heb voor mezelf de overtuiging dat ik zo lang mogelijk borstvoeding wil geven precies om de redenen die jij omschrijft. Het is het beste voor een kindje, het zorgt voor de beste bonding, het is het meest natuurlijke en het is ook het meeste praktisch.

Maargoed daarbij wel de nadruk op zo lang mogelijk. Heb veel mama's zichzelf een depressie in zien werken omdat ze zo graag borstvoeding wilden geven terwijl het simpelweg niet op gang kwam nadat ze alles geprobeerd hadden of omdat ze zulke pijnlijke tepels hadden dat zelf opzetschildjes en andere hulpmiddelen niet hielpen. Het moet geen martelgang en stressprocedure worden. Daar help je jezelf en je kindje niet mee.

In jouw geval is hier natuurlijk geen sprake van maar je kunt wel kijken hoeveel stress levert het bij op? De belangrijkste afweerstoffen heeft je kindje al binnen gekregen dus daar mag je supertrots op zijn. Welke optie geeft jouw kindje nu de gezondste mama? Want als jij gaat rommelen met eten als je stopt met borstvoeding omdat je kindje dan niet meer direct van je afhankelijk is dan is dat natuurlijk niet de slimste keuze. Denk dat je daarin heel eerlijk naar jezelf moet zijn. En ook of je inderdaad die intieme knuffel momentjes kwijt wilt.
Ik heb er natuurlijk zelf 0 ervaring mee maar veel opgepast en geholpen bij pas-geworden mama's en 't lijkt mij heerlijk haha. Maar ben dan ook echt een moederkloek en kan uren met een baby op mijn buik liggen 😂.

Succes met je keuze ❤️. Voel je in elk geval niet schuldig wat je ook kiest. Er worden zat kindjes groot met de fles vanaf een veel jongere leeftijd!

Deel dit bericht

Link naar bericht
Deel via andere websites
Anoniem90

@IV93 nog bedankt voor je reactie!

Mijn dochter heedt zelf bepaald. Ze wilde niet meer overdag. Dus ben nu ook de laatste 2 voedingen aan het afbouwen. Ik ga de uitdaging aan :) het is zeker niet mijn intentie om nu de eetstoornis weer de ruimte te geven. Ik blijf eten, maar jeetje wat is dat soms moeilijk! Zeker omdat mijn gewicht stijgt :( nog geen schokkende hoeveelheden, maar mijn es gedachten schieten weer alle kanten op. Maar ik hou vol💪🏻 alleen dan kan ik zien wat mijn gewicht op de langere termijn doet :)

Vanaf morgen of zondag kan ik dus ook weer allergievrij eten. Ook dat vind ik spannend.. Dat betekent dat ik allerlei producten weer mag en dus nog meer restricties doorbreken! 

Affijn, ik zal blijven posten! Jullie steun is ontzettend helpend! 

Deel dit bericht

Link naar bericht
Deel via andere websites
Mirre

Je overwegingen zijn helder beschreven, en zeer herkenbaar. 

Ik vond de borstvoeding juist fijn om te blijven doen omdat het me hielp om te eten omdat mn kids het nodig hadden. 

Je lijstje om nog even door te gaan is wat langer als om te stoppen, is wat me opvalt. Maar welke beslissing je ook neemt, laat het er 1 zijn waar je 100% achter staat.  ‘Gedwongen’ afbouwen blijft aan je knagen. 

Veel liefs 

Deel dit bericht

Link naar bericht
Deel via andere websites
Anoniem90
15 uur geleden zei Mirre:

Je overwegingen zijn helder beschreven, en zeer herkenbaar. 

Ik vond de borstvoeding juist fijn om te blijven doen omdat het me hielp om te eten omdat mn kids het nodig hadden. 

Je lijstje om nog even door te gaan is wat langer als om te stoppen, is wat me opvalt. Maar welke beslissing je ook neemt, laat het er 1 zijn waar je 100% achter staat.  ‘Gedwongen’ afbouwen blijft aan je knagen. 

Veel liefs 

Dankjewel voor je reactie! Gisteren heb ik mijn laatste bv gegeven. Qua es geeft het veel onrust, maar verder geeft het rust. Ik merk dat ik ook echt kan genieten van de fles geven, dus dat is oke, vooral omdat ze zelf ook ging weigeren :) dus gedwongen voelde het zeker niet gelukkig. 

Deel dit bericht

Link naar bericht
Deel via andere websites
Naomie
Op 29-5-2019 om 19:13 zei Anoniem90:

Maar het andere moment vind ik mijn lijf en gewicht ineens weer heel belangrijk.

Zo moeilijk om hiet over heen te komen he. Het zit gewoon nog niet goed in ons brein... Ook al zijn we prima op gewicht.

Deel dit bericht

Link naar bericht
Deel via andere websites
Anoniem90
Op 9-6-2019 om 23:25 zei Naomie:

Zo moeilijk om hiet over heen te komen he. Het zit gewoon nog niet goed in ons brein... Ook al zijn we prima op gewicht.

Ja idd ik merk dat ik dat het meest ingewikkeld vind! Rationeel weet ik het wel, maar het gevoel wil nog niet echt mee. Ik hoop dat dat uiteindelijk gaat veranderen :)

Deel dit bericht

Link naar bericht
Deel via andere websites
Naomie
11 uur geleden zei Anoniem90:

Ja idd ik merk dat ik dat het meest ingewikkeld vind! Rationeel weet ik het wel, maar het gevoel wil nog niet echt mee. Ik hoop dat dat uiteindelijk gaat veranderen :)

Ja. "Body image" lijkt toch ook meer dan alleen een bewust "gedachte" plaatje te zijn in je hoofd. Ook onderbewust denken je hersenen (en voel jij dus) dat je lichaam groter/ dikker is dan het in werkelijkheid is.  Ik hoop dat ze daar meer therapie vormen voor gaan ontwikkelen om daar aan te werken. Ik denk niet dat je dat met alleen een paar keer door een hoepel springen veranderd. 

Deel dit bericht

Link naar bericht
Deel via andere websites