Spring naar bijdragen
Naomie

Universiteit van Nederland "Lichaamsperceptie"

Aanbevolen berichten

Naomie

Hoi Allemaal,

Ik ben nog een beetje nieuw hier en vind het allemaal een beetje eng. Heb alleen nog maar dingen gelezen en nog niets gezegd. Ben er nog niet aan toe iets over mijzelf te vertellen.

Ik kwam gisteren echter deze video tegen en vroeg me af of jullie die al gezien hadden en wat jullie er van vinden.

Lichaamsbeleving bij Anorexia

Groetjes Naomi E

Deel dit bericht

Link naar bericht
Deel via andere websites
Linsey

Hoi @Naomie, welkom!

Kijk rustig rond hoor.

Wat een interessant onderzoek(spresentatie)!

Waar ik dan nog nieuwsgierig naar ben is of mensen dan worden geboren met zo'n afwijking of dat dit beïnvloed is in de hersenen in de loop van iemands leven?

Wat vind jij ervan?

Deel dit bericht

Link naar bericht
Deel via andere websites
Naomie
55 minuten geleden zei Linsey:

@Naomie

Waar ik dan nog nieuwsgierig naar ben is of mensen dan worden geboren met zo'n afwijking of dat dit beïnvloed is in de hersenen in de loop van iemands leven? 

Dat weet ik niet eigenlijk. Ik weet niet of er in de hersenen een gebied is dat je eigen lichaamsbeeld vormt of dat dat een aangeleerd proces is dat door meerdere hersengebieden wordt aangestuurd. Heb wel eens gelezen dat het beïnvloed kan worden door je omgeving, maar ook gestoord kan worden na bijvoorbeeld langdurige traumatische stress (C-PTSS).

Deel dit bericht

Link naar bericht
Deel via andere websites
Ingrid1971

Hoi,

Ik had het filmpje al gezien een paar weken geleden,  zeer interessant you tube filmpje. Het is heel realistisch. En ook voor mensen die geen es hebben ook te begrijpen/tastbaar. 

Een verstoord lichaamsbeeld voor mensen met een eetstoornis, maakt niet uit wat je gewicht is, blijft een issue als daar geen aandacht aan besteed word in therapie. 

Mijn therapie was in de jaren 90 gebaseerd op emotioneel lichaamswerk. Door daar mee aan de slag te gaan, begon ik mijn lichaam te accepteren en verdween de es gedachten vanzelf naar de achtergrond. Nu jaren later, heb ik daar nog steeds profijt van, ik durf mij zelf te laten zien. En in mijn es tijd wilde ik zoveel mogelijk onzichtbaar zijn, dus lekker dun.

Ik denk dat ik in mijn kinderjaren een gemiste behoefte heb gehad, niet gezien worden door mijn ouders, daardoor is mijn eetstoornis ontstaan. Doe maar normaal dan doe je al gek genoeg.

Ik ben nu zelf moeder van een zoon van bijna 14, hij mag er zijn met al zijn issue's, boze buien, gezellige momenten, vragen en verhalen en vooral met al zijn emoties. 

Ik denk dat overtuigingen die er in je jeugdjaren zijn in gestampt, zal je dat wel doen, is dat wel goed voor je, dat kan je toch niet ect, de basis hebben gelegd voor mijn es, ik heb mij daardoor nooit kunnen ontwikkelen zoals ik dat wilde. Nu heb ik dat zelf omgedraaid, ik heb zelf het stuur van mijn leven vast.

Deel dit bericht

Link naar bericht
Deel via andere websites
Naomie
14 minuten geleden zei Ingrid1971:

Mijn therapie was in de jaren 90 gebaseerd op emotioneel lichaamswerk

Wat voor therapie was dat? Wat hield dat in?

Dit stukje is echt iets waar ik zelf ook mee worstel ook al heb ik al jaren een "normaal" gewicht. Ben me er wel meer mentaal van bewust dat het beeld wat ik heb van mijn lichaam niet klopt. Maar het voelt nog wel dik en vet en te groot. Dat gevoel gaat niet weg. Is echt super irritant hardnekkig. Zou daar graag nog wat therapie voor vinden die echt werkt aan dat stukje.

:unsure: Dit heb ik geloof ik in eerdere postjes ook al getypt. Sorry voor de herhaling dan.

Deel dit bericht

Link naar bericht
Deel via andere websites
Rebekka
5 uur geleden zei Naomie:

Zou daar graag nog wat therapie voor vinden die echt werkt aan dat stukje.

Ik ook.. vandaag nógmaals maar weer aangegeven.. maar de vraag blijft: HOE. Hoe werk je aan je lichaamsbeeld en lichaamsbeleving, wat is er voor nodig, wat heb ik nodig, hoe gaat hier verandering in komen, wat voor soort werkvormen/ therapie.. blijft voor mij nog steeds een vraagstuk (en volgens mij voor veel therapeuten idem..) 

Deel dit bericht

Link naar bericht
Deel via andere websites
Ingrid1971

Wat voor de een werkt, werkt voor de ander weer niet en het moet ook klikken met degene die je therapeut is. 

Emotioneel lichaamswerk (bij mij vanuit de jaren 90), keken ze niet naar mijn eetstoornis maar wat daar achter zat. Waarom had ik die eetstoornis nodig, waarom zette ik hem steeds in. Met achterliggende problemen gingen we aan de slag, mijn kwaadheid uiten, mijn verdriet kwam naar boven, waardoor ik beetje bij beetje mijn eetstoornis los liet.

Ik kreeg vertrouwen in mijzelf omdat ik dichterbij mijzelf kwam te staan, meer vanuit mijn innerlijke behoeften, ging ik leven en meer met mijn gevoelens/emoties in contact kwam te staan. 

Na van loop van tijd had ik dus die eetstoornis niet meer nodig. 

Nu doe ik veel aan yoga om heel dichtbij mijzelf te blijven. Ik ben nog vaak onrustig in mijn hoofd en dan werkt yoga bij mij uitstekend. Yin yoga is helemaal perfect voor mensen met een eetstoornis. Zelf doe ik het liefste yin yang yoga. 

Deel dit bericht

Link naar bericht
Deel via andere websites
Naomie

Denk dat er echt nog meer ontwikkeld moet worden hierin. Alleen die hoepeltraining zal denk ik niet voldoende zijn om de "ik ben te dik" perceptie waan van je hersenen te corigeren.

Als een team Ijslandse voetbal supporters zeggen we dus maar: HOE, HOE, HOE!!

Deel dit bericht

Link naar bericht
Deel via andere websites