Spring naar bijdragen
Naomie

Depressie en eetdrang

Aanbevolen berichten

Naomie

Hoi allemaal.

Ik heb jullie al eens verteld wat dat ik zowel last van depressie als van eetbuien heb. Het heeft zo veel met elkaar te maken! Maar wat moet ik nu eerst aanpakken. Iemand enig idee?

Deel dit bericht

Link naar bericht
Deel via andere websites
Jessie

Als je eetbuien een manier zijn om met je depressie te dealen, lijkt dat me het eerste om iets mee te gaan doen. Een eetstoornis is eigenlijk altijd een soort dekseltje.voor andere problematiek. Zolang je dat dekseltje erop blijft leggen, kun je het onderliggende nooit echt verwerken.

Maar helemaal los van elkaar, eerst het een fixen en daarna pas het ander, gaat denk ik niet. Als je ophoudt de eetbuien als coping in te zetten, kan het goed zijn dat je je depressie sterker gaat voelen. Dat kan een goed moment zijn om juist bezig te gaan met inzicht verkrijgen in je depressie en vaardigheden aan te leren die je in kan zetten om daar gezonder mee om te gaan. Ik denk dat het meer een soort afwisseling wordt, afwisselend richten op het eten en op je depressie.

Deel dit bericht

Link naar bericht
Deel via andere websites
Naomie

Ik heb soms dagen lang geen trek en eten smaakt me totaal niet. Krijg het gewoon niet naar binnen. Val ook vaak wel af in die periodes wat ik dan eigelijk als winst zie want ik "hoef er niets voor te doen". Andere tijden gaat het eten overdag slecht maar krijg ik rond 11 uur savonds enorme honger of enorme snoep drang. Er blijf dan geen snoep of chocola over in huis. Als het heel slecht gaat val ik af. Als het iets beter gaat vliegen de kilo's er weer aan en word ik daar weer gestressed van.

Deel dit bericht

Link naar bericht
Deel via andere websites
IV93
55 minuten geleden zei Naomie:

Er blijf dan geen snoep of chocola over in huis

Misschien een eerste stap om te proberen dit niet meer in huis te halen? Je geeft aan dat je er overdag geen behoefte aan hebt en aangezien de winkels rond die tijd dicht zijn kun je die producten in je huis misschien mijden. Dan is een eetbui al lastiger.
Als je dan overdag nog probeert wat gezonde maaltijden op te gaan bouwen....? 

Deel dit bericht

Link naar bericht
Deel via andere websites
Naomie

Ja dat is wel een goed idee misschien. Spullen niet in huis hebben gaat me zoiezo wel makkelijk af......:blush: Vaak de energie niet om bootschappen te doen.

Deel dit bericht

Link naar bericht
Deel via andere websites
Juditha

Ik herken wat je schrijft, dat je eten gebruikt om met je emoties om te gaan. Sterkte gewenst!

Deel dit bericht

Link naar bericht
Deel via andere websites
Schanulleke
Op 20-6-2019 om 11:41 zei Naomie:

Als het heel slecht gaat val ik af. Als het iets beter gaat vliegen de kilo's er weer aan en word ik daar weer gestressed van.

Zo herkenbaar wat je schrijft... Ik kamp al bijna 3 jaar met een zware depressie. Ben sindsdien veel afgevallen omdat ik voor het eerst in mijn leven gevoel kon toelaten tijdens de therapie, al ging ik er zwaar door kopje onder. Sinds enkele maanden zit alles vast binnen in mij, sinds mijn scheiding eigenlijk. En nu eet ik alles weg. Ik voel echt totaal niks meer en kom weer bij. Wat ik verschrikkelijk vind. Elke dag neem ik mij voor mij niet meer te laten gaan. Elke dag faal ik en voel ik me heel erg ellendig daardoor. Net op de weegschaal gaan staan. Alweer bijgekomen. Het niets meer kunnen voelen en bijgevolg bijkomen is voor mij nog erger dan alles voelen en erin verdrinken...

Deel dit bericht

Link naar bericht
Deel via andere websites
Seolenna
14 uur geleden zei Schanulleke:

En nu eet ik alles weg. Ik voel echt totaal niks meer

14 uur geleden zei Schanulleke:

Het niets meer kunnen voelen en bijgevolg bijkomen is voor mij nog erger dan alles voelen en erin verdrinken...

Hoi Schanulleke, je zit in lastig vaarwater, zo te lezen.

Hierboven schrijf je twee dingen. Spreek je jezelf tegen door het tweede te zeggen? En zo ja: heb je door dat je dit doet? 

Deel dit bericht

Link naar bericht
Deel via andere websites
Schanulleke

Nee ik denk niet dat ik mezelf tegen spreek. Ik kom uit een periode van 3 jaar waarin ik geleerd heb voor het eerst om emoties toe te laten en er bijna in verdrinken door de zware depressie waar ik in zit, en prompt viel ik af. Dat resulteerde erin dat ik nog meer wilde afvallen en mij dingen ben beginnen ontzeggen. Nu zit ik in een periode waarin alles van emoties vast zit en ik eet die leegte weg. Het niet meer kunnen voelen is erger voor mij omdat dag eetprobleem er sterker door wordt. Ik heb al ellende genoeg met de depressie, met mijn scheiding... Nu nog moeten zien dat ik weer bijkom is de druppel voor mij. Het breng mij tot het randje... 😔

Deel dit bericht

Link naar bericht
Deel via andere websites
Seolenna

Heb net deze gepost ergens anders, die kwam ik tegen in een boek: 

God, before he send his children to earth, gave each of them a very carefully selected package of problems.
‘These’, he promised smiling, ‘are yours alone and no one else may have these blessings these problems will bring you. And only you have the special talents and abilities that will be needed to make these problems your servants. 
Now go down to your birth and to your forgetfulness. 
Know that I love you beyond measures. 
These problems that I give you are a symbol of that love. 
The monument you make of your life with the help of these problems will be a symbol of your love for me, your father.’ 

(Als je niet in God gelooft, lees je gewoon iets anders, zoals Natuur, Energie, Universum) 

Deel dit bericht

Link naar bericht
Deel via andere websites
Naomie

Nou dan moet god wel ontzettend veel!! van mijn houden. ;)

Wel mooi hoor. Dat wel.

Deel dit bericht

Link naar bericht
Deel via andere websites
Seolenna

Je bent hetzelfde, net als iedereen Lieve Naomie 🙂

Deel dit bericht

Link naar bericht
Deel via andere websites
Seolenna

(Ik postte te vroeg en kon het niet meer aanpassen, bij deze de toevoeging die ik graag wilde doen:)

Je bent hetzelfde, net als iedereen Lieve Naomie , daarmee bedoel ik dat je evenveel waard bent als iedereen. Daarnaast ben je jouw unieke jij! Precies goed zoals je bent! Nu nog af van die vervelende oude patronen 🙂 

Deel dit bericht

Link naar bericht
Deel via andere websites