Spring naar bijdragen
Catharina1915

Topiramaat

Aanbevolen berichten

Catharina1915

Dag allemaal,

ik heb een tijdje niet op het forum gekeken, omdat het echt slecht met me ging. Ik ben een vrouw van 47 jaar en heb al sinds mijn 18e last van eetstoornissen. Afgelopen winter ging het zo slecht dat ik naast mijn psycholoog ook bij een psychiater ben terechtgekomen. Hij constateerde een zware depressie. Naast therapie heb ik hiervoor medicatie gekregen. Gelukkig sloegen deze aan en is mijn depressie nu draaglijk. Echter, sinds dat de depressie enigszins onder controle is is de boulimia heftiger dan ooit terug...Ik word er echt moedeloos van. Kan aan niets anders meer denken dan aan eten, niet eten, sporten, laxeren, vasten enz. Ik braak niet, dat is nog een klein lichtpuntje, maar al de andere manieren om te compenseren benut ik heftig.

Aangezien ik al zo lang last heb van eetstoornissen en al zoveel therapie heb gehad wil ik nu als laatste middel Topiramaat proberen. (uiteraard in overleg met psychiater!) Heeft iemand hier ervaring mee? Ik ben heel benieuwd. (het is een medicijn oorspronkelijk bedoeld voor migraine en epilepsie, maar er zijn ook succesverhalen mbt boulimia bekend. Het middel zou de eetbuien aanzienlijk verminderen. De anti depressiva die ik nu gebruik deed dat in het begin ook, maar naarmate ik me beter voelde qua depressie hield dat effect helaas op...) Ik hoor heel graag, DANK!

Deel dit bericht

Link naar bericht
Deel via andere websites
Naomie

Hoi Catherina,

Allereerst fijn dat je depressie een beetje opknapt van de medicijnen. Voordat je medicijnen hebt die een beetje werken kun je soms lang moeten zoeken weet ik uit ervaring. 

Van Topiramaat heb ik nog nooit gehoord. Daar kan ik je dus helaas niet mee verder helpen.

Sterkte en succes. Ik hoop dat je hier weer de hulp en support kan krijgen die je nodig hebt.

Groetjes 

Naomie

Deel dit bericht

Link naar bericht
Deel via andere websites
Gast

Hoi Catharina, ik heb topiramaat geslikt dus kan je mijn ervaring vertellen. Ik heb het twee periodes geslikt. De eerste periode is al lang geleden. Ik had toen (in overleg met de psychiater) in stapjes opgehoogd tot een bepaalde dosering. Daar een tijdje op gebleven maar nog steeds geen effect. Daarom ben ik er (in overleg met de psychiater) weer mee gestopt.

Jaren later, toen ik in een heel slechte periode zat, toch weer mijn hoop er op gevestigd en weer gestart. Ik had het idee dat het hielp, omdat ik uit mijn diepste dal kwam. Vervolgens ben ik het nog enkele jaren door blijven slikken. Tot ik al lang geen begeleiding van de psychiater meer had en eens bij de huisarts kwam, die er over begon. Omdat ik eigenlijk niet wist wat het met mij deed (of ik er wat aan had, gezien ik nog 'gewoon' zeer regelmatig eetbuien heb/had) ben ik het gaan afbouwen. Eerst vond ik dit wel eng - angst dat de eetbuien erger zouden worden - maar dit was niet het geval. Eigenlijk merkte ik geen verschil tussen wel en niet slikken. Iets anders waar ik op hoopte door het af te bouwen, was een betere concentratie. Ik kon me namelijk slecht concentreren (bijvoorbeeld op tv kijken en lezen) en vermoedde dat dit door de topiramaat zou komen. Mijn concentratie is niet tot nauwelijks verbeterd; ik weet niet of dit een blijvend effect is of dat het gewoon los van elkaar staat. Ik merk wel dat mijn concentratie te maken heeft met andere factoren, zoals dingen in mijn omgeving. Dus ik vermoed dat het niet met de topiramaat te maken heeft gehad. Het middel staat wel bekend om zijn heftige bijwerkingen, al heb ik daar ook weinig van gemerkt.

Al met al heb ik het dus een lange tijd geslikt maar heeft het, achteraf gezien, weinig voor mij gedaan. Wel mogelijk uit een diep dal gehaald, maar dit kan ook met iets anders te maken hebben gehad.

Heb ik je zo wat op weg kunnen helpen? Heb je nog andere vragen? Ik wil je wel op het hart drukken dat iedere ervaring weer anders is, verwacht sowieso geen wonderen, en maak een weloverwogen besluit met je psychiater. Mocht je het gaan slikken dan hoop ik dat je er wat aan hebt! En sowieso hoop ik dat het gauw beter met je gaat!

Deel dit bericht

Link naar bericht
Deel via andere websites
IV93

Ik slik het bijna 1,5 jaar en heb er positieve ervaringen mee. Op het gebied van eetbuien en deels nachtmerries. 

Deel dit bericht

Link naar bericht
Deel via andere websites
Catharina1915

Dank voor jullie reacties. @Naomie, het gaat qua depressie gelukkig een stuk beter! Ik hoop hier ook weer wat herkenning te vinden, dank!

@illy, Topiramaat was dus niet echt jouw medicijn..Dank voor het delen van jouw ervaring. Ik heb gisteren met de psychiater besloten om te starten met Topiramaat. De bedoeling is om in 3 weken op te bouwen naar 100 mg. Ik ben heel benieuwd, maar verwacht inderdaad geen wonderen!

@IV93 Goed te lezen dat jij positieve ervaringen hebt! Heb je ook last van de bijwerkingen of valt dat relatief gezien mee?

Groet!

Deel dit bericht

Link naar bericht
Deel via andere websites
Naomie
1 uur geleden zei Catharina1915:

Ik hoop hier ook weer wat herkenning te vinden, dank!

Wat zoek je in de herkenning? m.a.w. Wat help jouw om te lezen van anderen die ervaring hebben met depressie? 

Deel dit bericht

Link naar bericht
Deel via andere websites
IV93

Geen bijwerkingen

Deel dit bericht

Link naar bericht
Deel via andere websites
Brabo

Ik had bij topiramaat heel veel last van duizelingen en flauwvallen tijdens het opbouwen waardoor we langzamer hebben moeten opbouwen en ook een stap terug hebben moeten doen en door het gebruik ervan is mijn zicht achteruit gegaan. Ik heb het ongeveer een half jaar gebruikt in lage dosering tegen nachtmerries veroorzaakt door trauma's en het had niet echt invloed op mijn eetpatroon/eetbuien. 

Deel dit bericht

Link naar bericht
Deel via andere websites
Linsey

Hai, ik gebruik al een aantal jaar topiramaat.

50 mg overdag en 's nachts 100 mg.

Ik heb het gekregen tegen nachtmerries en herbelevingen. Voor mij had het het gewenste effect, namelijk minder diep wegzakken op die momenten. Het is niet zo dat ik dat de klachten weg zijn, maar ik ben eerder weer 'bij'.

In het begin had ik er wel een 'raar' hoofd van herinner ik me nog. Duizelig. Maar dit was van voorbijgaande aard. 

Ik heb ook eetbuien. Ik wist niet dat het hiervoor ook voorgeschreven wordt. Eetbuien is bij mij onveranderd gebleven. 

Deel dit bericht

Link naar bericht
Deel via andere websites
loenatic

Hai,

Ik heb 4,5jr. topiramaat geslikt tegen nachtmerries.

Helaas bij mij geen enkel effect en qua eetbuien had het bij mij ook geen invloed.

Zo, zie je maar dat een ieder weer anders op het medicijn reageert.

Ik denk dat het daarom moeilijk is te zeggen of het werkt of niet.

Ik zou met je psychiater overleggen en kijken wat hij er van zegt.

Je kunt het wellicht uitproberen en kijken of het bij jou wel een gewenste effect heeft.

Er zijn meer middelen bekend die worden voorgeschreven bij mensen met boulimia.

Ik kan zo even niet meer erop komen welke, maar daar weet je psychiater misschien wel meer van, kan hij ook opzoeken.

Vervelend dat nu je depressie minder is de boulimia zo aanwezig is.

Weet je ook wat de functie van je es is?

Heel veel sterkte!

Deel dit bericht

Link naar bericht
Deel via andere websites
Catharina1915
Op 4-7-2019 om 10:43 zei Naomie:

Wat zoek je in de herkenning? m.a.w. Wat help jouw om te lezen van anderen die ervaring hebben met depressie? 

Ik denk dat het het gevoel is niet alleen te zijn, dat er meer zijn zoals ik

Deel dit bericht

Link naar bericht
Deel via andere websites
Catharina1915
Op 4-7-2019 om 12:02 zei IV93:

Geen bijwerkingen

Weet je nog hoelang het bij jou duurde voordat het begon te werken? Slik nu 1 week 25 mg. Stap vanavond over op 50 mg en volgende week naar 100. Heb lichte bijwerkingen zoals wat duizelingen en vermoeidheid en smaakverandering. Deze week een "kwart" eetbui gehad 😉 Durf nog nergens op te hopen...

Deel dit bericht

Link naar bericht
Deel via andere websites
Catharina1915
Op 4-7-2019 om 13:28 zei Brabo:

Ik had bij topiramaat heel veel last van duizelingen en flauwvallen tijdens het opbouwen waardoor we langzamer hebben moeten opbouwen en ook een stap terug hebben moeten doen en door het gebruik ervan is mijn zicht achteruit gegaan. Ik heb het ongeveer een half jaar gebruikt in lage dosering tegen nachtmerries veroorzaakt door trauma's en het had niet echt invloed op mijn eetpatroon/eetbuien. 

Ik heb gelukkig geen nachtmerries, gebruik het echt voor/tegen de boulimia. Ben dus benieuwd of het me gaat helpen

Deel dit bericht

Link naar bericht
Deel via andere websites
Catharina1915
Op 4-7-2019 om 17:43 zei Linsey:

Hai, ik gebruik al een aantal jaar topiramaat.

50 mg overdag en 's nachts 100 mg.

Ik heb het gekregen tegen nachtmerries en herbelevingen. Voor mij had het het gewenste effect, namelijk minder diep wegzakken op die momenten. Het is niet zo dat ik dat de klachten weg zijn, maar ik ben eerder weer 'bij'.

In het begin had ik er wel een 'raar' hoofd van herinner ik me nog. Duizelig. Maar dit was van voorbijgaande aard. 

Ik heb ook eetbuien. Ik wist niet dat het hiervoor ook voorgeschreven wordt. Eetbuien is bij mij onveranderd gebleven. 

Hai, bij mij dus echt voor de boulimia. Bij jou helpt topiramaat daar dus niet voor... wel voor de nachtmerries. Dat is in ieder geval fijn!

Deel dit bericht

Link naar bericht
Deel via andere websites
Catharina1915
Op 4-7-2019 om 19:45 zei loenatic:

Hai,

Ik heb 4,5jr. topiramaat geslikt tegen nachtmerries.

Helaas bij mij geen enkel effect en qua eetbuien had het bij mij ook geen invloed.

Zo, zie je maar dat een ieder weer anders op het medicijn reageert.

Ik denk dat het daarom moeilijk is te zeggen of het werkt of niet.

Ik zou met je psychiater overleggen en kijken wat hij er van zegt.

Je kunt het wellicht uitproberen en kijken of het bij jou wel een gewenste effect heeft.

Er zijn meer middelen bekend die worden voorgeschreven bij mensen met boulimia.

Ik kan zo even niet meer erop komen welke, maar daar weet je psychiater misschien wel meer van, kan hij ook opzoeken.

Vervelend dat nu je depressie minder is de boulimia zo aanwezig is.

Weet je ook wat de functie van je es is?

Heel veel sterkte!

Hai, slik het nu net 1 week, dus nog helemaal in de opbouw, kan er nog niet veel over zeggen. Ik hoop echt dat het iets tegen de eetbuien gaat doen. Volgens de psychiater had ik tijdens de depressie nergens geen puf meer voor, dus zelfs niet meer voor mijn es. Op zich klinkt dat wel logisch. De functie van mijn es is vooral het onderdrukken van bepaalde gevoelens en gedachten en wegeten van spanningen. Knok er al jaren tegen, het blijft vermoeiend. Hoop echt dat topiramaat wat voor me kan doen!

Deel dit bericht

Link naar bericht
Deel via andere websites
Naomie
2 uur geleden zei Catharina1915:
Op 4-7-2019 om 10:43 zei Naomie:

Ik denk dat het het gevoel is niet alleen te zijn, dat er meer zijn zoals ik

Nou bij deze dan. We zijn hier in ieder geval al met z'n 2! En vast nog wel meer hoor.Ik weet in elk geval hoe je je voelt en hoe heftig het kan zijn.  Hou vol!

Deel dit bericht

Link naar bericht
Deel via andere websites