Spring naar bijdragen
incrementum

Zwart-wit denken

Aanbevolen berichten

incrementum

Hoi hoi. 

Ik weet dat dit niet het juiste topic is, maar ik wil toch de vraag stellen. Ik heb heel erg dat ik in zwart-wit denk. Is dat herkenbaar voor iemand? En hoe proberen jullie om toch ook in grijs te denken. Ik vind het echt moeilijk. Ik las ook iets over neuroneuroticisme en ben bang dat het dus onverbeterlijk is bij mij. Kan iemand mij helpen? 

Groetjes

Deel dit bericht

Link naar bericht
Deel via andere websites
Naomie

Het klinkt een beetje als wat mensen met borderline hebben. Dat heb ik zelf niet, maar er zijn ongetwijfeld wel leden die daar hier of in een PM met je over kunnen en willen praten.

Deel dit bericht

Link naar bericht
Deel via andere websites
incrementum

Hoi @Naomie

Die diagnose heb ik gehad (GELUKKIG!), maar ik herken me gewoon niet in alle criteria van borderline. Ik bedoel wel een beetje natuurlijk, maar als dat al meteen voor moet zijn dat ik borderline zou hebben dan hebben we volgens mij ook allemaal autisme. 

Groetjes

Deel dit bericht

Link naar bericht
Deel via andere websites
Naomie

@incrementum. Dat geeft ook niet. Maar goed dat je autisme als voorbeeld neemt. Autisme is een spectrumstoornis aan de ene kant van het spectrum heb je "iemand die denkt als een man" 😉 aan de andere kant van het spectrum heb je zwaar invaliderend autistisch en daartussen is het dus allemaal mogelijk. Dat geld eigenlijk voor heel veel persoonlijkheidsstoornissen en psychiatrische diagnose. Dat je niet alle criteria uit het boekje hebt, daar zou ik juist blij om zijn. Dat je wel in meer of mindere mate iets van borderline hebt, dat is vooral fijn om te weten want dan kan je het een en het ander beter begrijpen en er meer bewust van zijn. 

Deel dit bericht

Link naar bericht
Deel via andere websites
Jessie

Vanuit de eetstoornis herken ik het zwartwitdenken heel erg. En ja, het is ook een kenmerk van bv borderline. Maar ik begrijp dat je jezelf maar ten dele in die diagnose herkent. Bovendien betekent een diagnose niet dat je niet kan leren om wat genuanceerder te denken! Het betekent alleen dat het wat meer werk kan kosten om dat punt te bereiken.

Op welke vlakken zou je liever wat meer grijs denken dan zwart/wit? Kun je een voorbeeld geven?

Deel dit bericht

Link naar bericht
Deel via andere websites
incrementum

Ik denk eigenlijk gewoon mijn hele leven wel. Ik merk dat als ik voor behandeling kies ik er of 100% kan gaan of 0%. Verder bekijk ik mijn trauma van alleen het negatieve en kan ik niet kijken naar wat er wel goed is gegaan. Want dat is er zeker. Ik hoop dat ik het zo beetje goed heb uitgelegd. 

groetjes

Deel dit bericht

Link naar bericht
Deel via andere websites
Naomie

@incrementum Ja wat @Jessie zegt klopt ook wel. Diagnoses zijn er ook vooral voor dokters en voor verzekeringsmaatschappijen. Om een beetje te kunnen groeperen en te kunnen onderscheiden wat bij het een en wat bij het ander de beste behandeling is. 

Persoonlijkheid stoornissen zijn ook onderdelen van waar je persoonlijkheid uit is opgebouwd die zo sterk aanwezig zijn dat ze voor jouw of je omgeving een probleem gaan vormen. Als het geen probleem is of meer is dan is het gewoon een onderdeel van how jouw persoonlijkheid, jouw karakter, is opgebouwd. Snap je? 

Deel dit bericht

Link naar bericht
Deel via andere websites
incrementum

Ha @Naomie

Ja, ik begrijp wel wat jullie zeggen, maar waarom voelt het dan zo verkeerd? 

Groetjes

Deel dit bericht

Link naar bericht
Deel via andere websites
Naomie

@incrementum Het voelt denk ik verkeerd omdat je zelf last hebt van dat zwart-wit denken. Het meeste in je eigen hoofd, maar misschien heb je er ook last van in contact met anderen. Contact dat door dat zwart- wit knipper licht verstoord wordt. Maar je hoeft het zelf niet als "verkeerd" te voelen of te benoemen hoor. Het is nu eenmaal zo dat dat gebeurt in je hoofd. De vraag is meer; hoe wil jij met dat gegeven omgaan? Wil je dat zo laten? Wil je er wat aan doen?

Nogmaals ik heb zelf geen borderline hè. Ik praat maar uit mijn algemene kennis en ervaring met anderen die met dit probleem worstelen.   

Deel dit bericht

Link naar bericht
Deel via andere websites
incrementum

Nou ik vraag dus aan jullie hoe je grijs kan denken. 

Gr.

Deel dit bericht

Link naar bericht
Deel via andere websites
Naomie

@incrementumTja het lastige is dat je denken zich niet zo laat sturen als een auto. Je hersenen doen heel automatisch. Bewustzijn van wat er gebeurt. Dat rustig aanschouwen zonder er een oordeel over te hebben of naar je gevoel te handelen. Bij jezelf nagaan of de gedachten die je hebt kloppen. Bijvoorbeeld; Is die mevrouw die mij bijna net afsneed op de fiets inderdaad een "totaal losgeslagen debiel en een gevaar op de weg" of had ze mij gewoon even over het hoofd gezien? Dat kan misschien helpen met het iets grijzer maken van je gedachten. Ik denk echter dat het veel veel van je vraag en dat als je er echt veel last van hebt je misschien het beste met een psycholoog hier cognitieve gedragstherapie of schematherapie voor zou kunnen volgen. Maar dan zit ik ook wel aan de rand van mijn kennis. Misschien dat iemand met ervaring met borderline je nog verder kan helpen.

Deel dit bericht

Link naar bericht
Deel via andere websites
incrementum

Ik volg therapie. 

Deel dit bericht

Link naar bericht
Deel via andere websites
Naomie

@incrementum Ik merk dat je vrij korte antwoorden geeft en wat bozig overkomt. Nu ben ik hypersensitief dus het kan ook zijn dat ik dat er zelf in leg. Hoe ervaar jij nu bijvoorbeeld ons gesprek. Ben ik nog geheel wit. Ben ik naar zwart "geklikt" of ben ik toch nog iets daar tussen in? 

Deel dit bericht

Link naar bericht
Deel via andere websites
incrementum

Hoi @Naomie,

Goed dat je het aangeeft. Weet dat ik het zo niet bedoel. Ik heb (ook met vrienden) gesprekken waarbij ik antwoorden geef als: 'Nee.' Ik krijg vaak de opmerking dat het wat afstandelijk over komt, maar dat bedoel ik echt niet zo. Het is in de loop der jaren steeds meer automatisme geworden om goed naar de leestekens te kijken, zodat het leesbaar wordt voor anderen (in mijn ogen). Hierbij komt dus bij dat ik elke zin/woord/bericht begin met een hoofdletter en eindig op een punt ;-). Ik hoop dat je begrijpt wat ik bedoel en dat we samen verder kunnen gaan als 'vrienden' op het forum. Met vrienden bedoel ik meer dat we goed met elkaar op weg kunnen en dat ik en jij mij zo goed kan helpen. 

Groetjes,

Deel dit bericht

Link naar bericht
Deel via andere websites
Naomie

@incrementum Ok😊. Beter een keer te vaak gecheckt dan te weinig. 

Deel dit bericht

Link naar bericht
Deel via andere websites
incrementum

Dat zeker! Groetjes!

Deel dit bericht

Link naar bericht
Deel via andere websites
Daikan
Op 5-7-2019 om 22:54 zei Naomie:

Het klinkt een beetje als wat mensen met borderline hebben. Dat heb ik zelf niet, maar er zijn ongetwijfeld wel leden die daar hier of in een PM met je over kunnen en willen praten.

Het is inderdaad een eigenschap van borderline, maar komt niet uitsluitend in combinatie met borderline voor. Het is een karaktertrek die ook veel voorkomt bij cluster C persoonlijkheidsstoornissen (neurotische persoonlijkheden), maar het komt ook voor bij bijvoorbeeld autisme. En het feit dat je last hebt van zwart-witdenken betekent niet eens per se dat er dus in de bredere zin dus iets mis met je is. Vanaf de heup dingen linken naar persoonlijkheidsproblemen zonder dat je er veel van weet helpt niet echt en houdt misconcepties en vooroordelen in stand. 

@incrementum

Wat het zwart-witdenken zelf betreft, ja, dat herken ik, en iemand die me daar enorm bij heeft geholpen is Albert Ellis (grondlegger van RET; rationeel-emotieve therapie). Zijn boek "The myth of self-esteem" heeft echt mijn ogen geopend op dat gebied en me geholpen dingen niet meer in absolute termen te zien, al moet je je zaag altijd scherp houden als je dit patroon als volwassene hebt. Het is niet zomaar over. 

Op bol.com

Deel dit bericht

Link naar bericht
Deel via andere websites
incrementum
4 uur geleden zei Daikan:

Wat het zwart-witdenken zelf betreft, ja, dat herken ik, en iemand die me daar enorm bij heeft geholpen is Albert Ellis (grondlegger van RET; rationeel-emotieve therapie). Zijn boek "The myth of self-esteem" heeft echt mijn ogen geopend op dat gebied en me geholpen dingen niet meer in absolute termen te zien, al moet je je zaag altijd scherp houden als je dit patroon als volwassene hebt. Het is niet zomaar over. 

Op bol.com

Thanks voor de tip. Is er ook een Nederlands versie van? 😊

Deel dit bericht

Link naar bericht
Deel via andere websites
Daikan

Helaas niet bij mijn weten. Maar het Engels is niet vreselijk moeilijk. 

Deel dit bericht

Link naar bericht
Deel via andere websites
Naomie
5 uur geleden zei Daikan:

Vanaf de heup dingen linken naar persoonlijkheidsproblemen zonder dat je er veel van weet

Goed punt. Beetje automatisme van mij denk ik. Ik ben zelf verpleegkundige dus heel erg gewend dat we eerst uitzoeken wat iemand heeft..... Ik zal er op letten om het diagnosticeren aan de dokters over te laten. 

Deel dit bericht

Link naar bericht
Deel via andere websites
Daikan
1 uur geleden zei Naomie:

Goed punt. Beetje automatisme van mij denk ik. Ik ben zelf verpleegkundige dus heel erg gewend dat we eerst uitzoeken wat iemand heeft..... Ik zal er op letten om het diagnosticeren aan de dokters over te laten. 

Ik denk dat dat een goede gedachte is. Het is niet naar jou persoonlijk, maar als iemand met een achtergrond in psychiatrie gruwel ik altijd van de snelle manier waarop er dingen worden gezegd over diagnoses.

Wat ik wel persoonlijk minder geslaagd van je vond was mild autisme vergelijken met "denken als een man". Dat deed je met een knipoog en waarschijnlijk in de veronderstelling dat je je hier onder vrouwen bevindt, maar als ik passief-agressief gedrag zou vergelijken met "reageren als een vrouw" weet ik zeker dat ik behoorlijk wat (terechte) verontwaardiging over me af zou roepen.

Kortom: seksisme is een deur die twee kanten op gaat. 😉

Deel dit bericht

Link naar bericht
Deel via andere websites
Lieke98

Ja het is ook een beetje ongeschreven regel om met diagnoses te smijten op lotgenoten forums. Goed dat je daar wat van zegt Daikan.

Deel dit bericht

Link naar bericht
Deel via andere websites
Lieke98
35 minuten geleden zei Lieke98:

Ja het is ook een beetje ongeschreven regel om met diagnoses te smijten op lotgenoten forums. Goed dat je daar wat van zegt Daikan.

"Om NIET met diagnoses te smijten" moest daar dus staan.....

Wil niet  "te pas en te onpas smijten met diagnoses omdat dat nu eenmaal het mos is" op mijn geweten hebben. 😉

Deel dit bericht

Link naar bericht
Deel via andere websites
Daikan
Geplaatst (bewerkt)
1 uur geleden zei Lieke98:

"Om NIET met diagnoses te smijten" moest daar dus staan.....

Wil niet  "te pas en te onpas smijten met diagnoses omdat dat nu eenmaal het mos is" op mijn geweten hebben. 😉

Ik dacht al dat je dat bedoelde. 😉

Maar goed, on-topic, @incrementum:

Een andere techniek die ik geleerd heb die kan helpen is het bijhouden van een goede-dingen-dagboek (GDD). Misschien trap ik een open deur in hier en ken je het al. Anyway, het helpt heel erg tegen negatief denken, maar is ook een goede dagelijkse oefening om tegenwicht te bieden tegen alles-of-niets-opvattingen. Het werkt heel simpel: elke dag noteer je minimaal drie dingen die goed waren aan je dag. Kan iets groots zijn (promotie), maar als je niets groots kan bedenken is mooi weer ook goed, dat je extra kon genieten van een leuk liedje, etc. Alles is goed, als het maar positief is. Wat niet mag is nuanceren, dus dingen gaan opschrijven als "het was mooi weer maar wat heb je eraan als je je lelijk voelt". Dat soort dingen. Je kijkt gewoon naar wat positief is, punt, ook als het nog niet zo voelt. In het begin is het moeilijk, maar je zult versteld staan van hoe snel je lijst elke dag groeit. Het is alleen wel iets dat je echt moet blijven doen (je zaag scherp houden). Als je een echte zwart-witdenker bent denk je waarschijnlijk als eerste "ja, maar straks ga ik veel te positief denken!". Maar helaas geldt voor de meesten onder ons (denk ik) dat we van nature al veel te sterk op de rem drukken in het leven. Maar dat denk ik. 

bewerkt door Daikan
Verbetering zin

Deel dit bericht

Link naar bericht
Deel via andere websites
Naomie

@Lieke98 en @Daikan Ja jullie hebben gelijk. Zal de diagnoses aan de professionals overlaten. Ik ben verpleegkundige. Beetje beroepsdeformatie denk ik om alles in hokjes en vakjes te stoppen zodat het lekker overzichtelijk is. 

7 uur geleden zei Daikan:

seksisme is een deur die twee kanten op gaat. 😉

Laten we die dan maar lekker dicht houden 😊. Het is inderdaad belangrijk dat dit een veilig forum is voor zowel mannen als vrouwen. Goed punt ook @Daikan

Deel dit bericht

Link naar bericht
Deel via andere websites