Spring naar bijdragen
rowena

Stoppen met te veel eten

Aanbevolen berichten

rowena

Hallo,

ik heb een vraag want ik ben zelf bang dat ik boulimia heb.

Spoiler

(voor de mensen die niet weten wat boulimia is: Het is een eetstoornis waarbij je voortdurend bezig bent met je lichaam en gewicht. Bij boulimia zijn de symptomen heftige, oncontroleerbare eetbuien. Toch is je gewicht waarschijnlijk normaal. Want om niet aan te komen, sport je intensief. Of raak je het eten kwijt door lang te vasten, te braken of laxeermiddelen te gebruiken.)

En ik durft het dus echt tegen niemand zeggen dus wil ik er zelf van af komen. Ik probeer gezond te eten of minder te eten. En soms gaat dat goed als ik bijvoorbeeld de hele dag weg ben en eten mee neem neem ik expres iets minder mee en alleen maar gezonde dingen en geen geld. Maar zodra ik alleen thuis ben eet ik alles op wat in kan vinden... heeft iemand tips om van het (ongezonde) eten af te blijven?? 

Deel dit bericht

Link naar bericht
Deel via andere websites
Jessie

Wat rot dat je zo aan het worstelen bent met je eetpatroon! Hoe lang zit je hier al mee?

Je hebt die eetbuien niet zomaar, hoe vervelend ze ook zijn. Meestal vervult de cyclus van eten en compenseren een emotionele functie. Eerst je helemaal vol eten en daarna alle spanning/emotie er vrijwel letterlijk uit gooien. Herken je dat, dat de spanning gedurende de dag oploopt totdat het uiteindelijk in een eetbui eindigt?

Je kan een eetstoornis op twee manieren aanpakken: werken aan het normaliseren van je eetpatroon en werken aan de achterliggende problemen. Met name dat laatste is heel belangrijk om echt de oorzaak aan te pakken. Beide zijn behoorlijk pittig om in je eentje te doen! Je huisarts heeft beroepsgeheim, die mag niets doorvertellen maar zou jou wel naar een goede hulpverlener door kunnen verwijzen.

Maar ik begrijp dat je er niet aan toe bent iemand in vertrouwen te nemen. Wat maakt dat je daar zo tegenop ziet?

Deel dit bericht

Link naar bericht
Deel via andere websites
rowena

Ik heb dit denk ik een jaar en ik herken inderdaad wat je zegt over emoties en dan vol proppen ik heb nogal veel emoties in me.

ik ben iemand die mezelf altijd op de laatste plaats zet ik heb 1 hele goede vriendin waar ik altijd mee ben en alles mee kan delen en die heeft een moeilijk jaar gehad dus ik wil er altijd voor haar zijn. Ze is een persoon die nooit onzeker is en schijt heeft aan iedereen en wat ze denken (ik ben echt precies het tegenovergestelde) En ik heb haar vorig jaar vertelt dat ik soms overgeef omdat ik mezelf te dik vindt en toen werdt ze eigelijk een beetje boos omdat ik dat niet moet doen en ze vindt het onzin dat ik mezelf te dik vindt en dat ik blij moet zijn met hoe ik ben. Ik voel me altijd heel eenzaam en verdrietig behalve als ik bij haar ben. Maar ik kan natuurlijk niet 24/7 bij haar zijn dus de rest van de tijd ben ik gwn heel depressief eigelijk dat heeft niet echt een reden ik denk omdat ik gewoon niet blij ben met mezelf. Ik heb ook een stem in mijn hoofd wat eigelijk een soort pestkop is die dan heel vaak als ik alleen ben of in de spiegel kijk hoor ik die stem: ‘je bent lelijk’ ‘je bent zo dik’ ‘niemand geeft om jou’ ‘je bent het niet waard’ enzovoort.  Ik ben 16 jaar en ik ga niet zo vaak naar de huisarts dus ik weet ook niet wie dat is....  

Deel dit bericht

Link naar bericht
Deel via andere websites
Jessie

Dapper dat je wel wat aan die vriendin verteld hebt! Ze heeft natuurlijk helemaal gelijk dat je het niet verdient om zo over jezelf te denken, maar zulke denkpatronen kunnen heel diep zitten en schakel je niet makkelijk uit.

Heb je altijd zo gedacht over jezelf? Of zijn er bv mensen geweest die nare dingen tegen jou zeiden, waarna dat begonnen is? Ik had ook zo'n "pestkop" in mn gedachten, dat was eigenlijk een overblijfsel van een echte pestkop.

Deel dit bericht

Link naar bericht
Deel via andere websites
rowena

Nee ik denk dat het begonnen is toen mijn rondingen kwamen want ik ben altijd dun geweest totdat ik heupen kreeg toen begon ik jezelf dik te vinden maar had nog geen nare gedachten over mezelf. Ik ben ook nooit gepest of heb lelijke opmerkingen gekregen. Ik ben wel altijd al onzeker geweest en ik weet niet wanneer of waarom maar het is beetje bij beetje erger geworden. Nu ik er zo over denk heb ik wel een beetje een idee. Vorig jaar februari was mijn verjaardag en toen heb ik echt heel veel chocolade repen gekregen van vrienden (echt gewoon stuk of 13) en omdat ik geen controle heb over eten en ik nooit val zit van eten heb ik het toen binnen een paar weken op gegeten en ben toen 5 kilo aan gekomen. Daarvoor was ik ook al wel onzeker over mijn gewicht maar daarna werdt het volgens mij wel erger.

Deel dit bericht

Link naar bericht
Deel via andere websites
Jessie

Verdrietig dat je eigenlijk altijd al onzeker geweest bent. Ik kan me goed voorstellen dat dat je vatbaarder maakt voor negatieve gedachten over jezelf.

Het zou mooi zijn als je wat sterker in je schoenen zou kunnen komen te staan. Je denkt veel na over je gewicht. Denk je er ook wel eens over na wat jouw goede eigenschappen zijn? Kun je iets noemen wat mooi is aan jou, uiterlijk of innerlijk?

Deel dit bericht

Link naar bericht
Deel via andere websites
rowena

Nou dat vindt ik dus best moeilijk want ik vindt mezelf niet echt mooi ofzo alleen me haar vindt ik mooi verder zit overal wel een min punt aan. En met mijn innerlijk kan ik alleen bedenken dat ik zorgzaam ben en veel geef om andere. Maar ik heb best veel slechte eigenschappen zoals dat ik onhandig ben en alles vergeet en niet nadenk voordat ik het zeg wat 9 van de 10 keer niet goed is. En ik denk inderdaad heel veel na over mijn gewicht ik sta op een dag wel 6x op een weegschaal en ben elke niet blij als ik zie hoeveel ik weeg... 

Deel dit bericht

Link naar bericht
Deel via andere websites
Jessie

Ik haal even alleen het positieve eruit, het negatieve krijgt al genoeg aandacht ;)

Je hebt mooi haar.

Je bent zorgzaam.

Je geeft veel om andere mensen.

Ik vind de slechte eigenschappen die je noemt niet zo negatief eigenlijk. Ik snap wel dat het eigenschappen zijn waar je soms last van hebt, maar ik vind helemaal niet dat een beetje onhandige, vergeetachtige flapuit automatisch geen goed mens is.

• Like 1
  • Thanks 1

Deel dit bericht

Link naar bericht
Deel via andere websites
rowena

Dat is heel lief dankje! 

Heb je misschien tips voor mijn eetbuien te minderen??

Deel dit bericht

Link naar bericht
Deel via andere websites
Jansje
40 minuten geleden zei rowena:

Dat is heel lief dankje! 

Hoi Rowena,

Ik worstel hier ook mee. 

En dé oplossing heb ik ook niet. 

Maar wat mij geholpen heeft om zowiezo wat minder slecht te voelen over dit alles, is PRAAT erover. En SCHAAM je er niet voor. 

Je hoeft je niet te schamen over het feit dat je soms eetbuien hebt en alles eet wat je maar te pakken kan krijgen. Je wilt dit immers zelf toch ook niet?

Er zijn veel mensen die hier last van hebben. Het is niet slecht. Het is vreselijk lastig, moeilijk en harstikke rot. 

Deel dit bericht

Link naar bericht
Deel via andere websites
Jessie
1 uur geleden zei rowena:

Dat is heel lief dankje! 

Omdat je aangeeft dat je eetbuien voortkomen uit de emoties die je voelt, is het denk ik nuttig om te gaan zoeken naar andere manieren om je emoties te ontladen. Heb je bv hobby's waar je je ei in kwijt kunt? Of sta je ervoor open om dingen te gaan proberen? De een heeft baat bij schrijven, de ander houdt van tekenen of wandelen.. het is maar net wat bij jou werkt :)

Deel dit bericht

Link naar bericht
Deel via andere websites
rowena

Dankje @Jessie Dat is wel een goed idee ik ga proberen meer met mijn hobby te doen (ik teken en schilder graag☺️

@Jansje ik ga het proberen bedankt!

Deel dit bericht

Link naar bericht
Deel via andere websites
uncertainx
Op 11-7-2019 om 09:50 zei rowena:

Hallo,

ik heb een vraag want ik ben zelf bang dat ik boulimia heb.

Toon verborgen inhoud

(voor de mensen die niet weten wat boulimia is: Het is een eetstoornis waarbij je voortdurend bezig bent met je lichaam en gewicht. Bij boulimia zijn de symptomen heftige, oncontroleerbare eetbuien. Toch is je gewicht waarschijnlijk normaal. Want om niet aan te komen, sport je intensief. Of raak je het eten kwijt door lang te vasten, te braken of laxeermiddelen te gebruiken.)

En ik durft het dus echt tegen niemand zeggen dus wil ik er zelf van af komen. Ik probeer gezond te eten of minder te eten. En soms gaat dat goed als ik bijvoorbeeld de hele dag weg ben en eten mee neem neem ik expres iets minder mee en alleen maar gezonde dingen en geen geld. Maar zodra ik alleen thuis ben eet ik alles op wat in kan vinden... heeft iemand tips om van het (ongezonde) eten af te blijven?? 

Ik herken mezelf zo erg in je verhaal. Zelf ben ik 14, maar in letterlijk elke eigenschap zie ik mezelf. Het lijkt oprecht alsof jij mijn gedachtes hebt verwoord. 

Dit wilde ik gewoon even zeggen, 

x

Deel dit bericht

Link naar bericht
Deel via andere websites
rowena
Op 18-7-2019 om 21:14 zei uncertainx:

Ik herken mezelf zo erg in je verhaal. Zelf ben ik 14, maar in letterlijk elke eigenschap zie ik mezelf. Het lijkt oprecht alsof jij mijn gedachtes hebt verwoord. 

Dit wilde ik gewoon even zeggen, 

x

Heel vervelend voor je zeker omdat je er nu al last van heb op je 14de... maar ergens ook weer fijn dat we allebei nu weten dat we niet alleen zijn! Ik heb al wel een tip die voor mij werkt om minder aan eten te denken en dat is een hobby doen bijvoorbeeld ik hou van tekenen en wat het fijnste is aan tekenen is je bent bezig met wat het wordt dus je hebt geen plek in je gedachte en handen voor eten. Ik zou zeggen probeer ook zoiets te vinden. 

En misschien leuk om keertje privé te praten samen om je hart te luchten als je wilt?❤️

Deel dit bericht

Link naar bericht
Deel via andere websites
Anne H.

Mooi om te lezen dat jullie (h)erkenning vinden bij elkaar en tips uitwisselen. Wat mij ook hielp was om mijn gedachten en gevoelens rondom eten uit te spreken tegenover iemand die ik vertrouwde. Liefs!

Deel dit bericht

Link naar bericht
Deel via andere websites
uncertainx
18 uur geleden zei rowena:

Heel vervelend voor je zeker omdat je er nu al last van heb op je 14de... maar ergens ook weer fijn dat we allebei nu weten dat we niet alleen zijn! Ik heb al wel een tip die voor mij werkt om minder aan eten te denken en dat is een hobby doen bijvoorbeeld ik hou van tekenen en wat het fijnste is aan tekenen is je bent bezig met wat het wordt dus je hebt geen plek in je gedachte en handen voor eten. Ik zou zeggen probeer ook zoiets te vinden. 

En misschien leuk om keertje privé te praten samen om je hart te luchten als je wilt?❤️

Hobby’s helpt voor mij inderdaad ook heel erg, ik sport vrij veel. Ik vind het heel erg leuk om te dansen en daarnaast hockey ik ook nog een aantal keer in de week. Afgelopen weekend was ik op een danskamp en ik heb inderdaad echt veel minder aan eten gedacht dan ik normaal doe. Ik merkte wel dat ik bvb bij het ontbijt, wanneer er brood en chocopasta of pindakaas op tafel stond, ik wel voor een rijstwafel koos. Maar op andere momenten dacht ik er dus wel weer veel minder aan. 

Over het privé praten denk ik nog wel even na, aangezien het me echt heel fijn lijkt, alleen ik het ook wel fijn vind dat dit anoniem is...🙃❤️

Deel dit bericht

Link naar bericht
Deel via andere websites
rowena
Op 23-7-2019 om 11:18 zei uncertainx:

Hobby’s helpt voor mij inderdaad ook heel erg, ik sport vrij veel. Ik vind het heel erg leuk om te dansen en daarnaast hockey ik ook nog een aantal keer in de week. Afgelopen weekend was ik op een danskamp en ik heb inderdaad echt veel minder aan eten gedacht dan ik normaal doe. Ik merkte wel dat ik bvb bij het ontbijt, wanneer er brood en chocopasta of pindakaas op tafel stond, ik wel voor een rijstwafel koos. Maar op andere momenten dacht ik er dus wel weer veel minder aan. 

Over het privé praten denk ik nog wel even na, aangezien het me echt heel fijn lijkt, alleen ik het ook wel fijn vind dat dit anoniem is...🙃❤️

Gelukkig denk je er dan minder aan!

En neem je tijd als je privé wilt praten kan je me altijd een berichtje sturen het maakt mij niet uit☺️

(Anders misschien een idee om allebei een fake insta account aan te maken en daarop samen praten zonder dat we elkaars echte naam kennen dat kan anders ook wel)

Deel dit bericht

Link naar bericht
Deel via andere websites