Spring naar bijdragen
Lieke98

Hoe pak ik dit nu aan

Aanbevolen berichten

Lieke98

Heeft iemand een idee hoe je een eetstoornis die weg is geweest weer onder controle kan krijgen?

Deel dit bericht

Link naar bericht
Deel via andere websites
Jessie

Ik denk dat twee aspecten nuttige inzichten op kunnen leveren, namelijk:

Wat maakte destijds dat het lukte om je eetgedrag onder controle te krijgen?

En hoe kwam het dat het nu terug is? 

Soms gebeuren er bv nare dingen in je leven waardoor de eetstoornis weer begint te trekken. Vooral als het in eerste instantie 'ineens' of 'zomaar' weer beter leek te gaan, betekent dat vaak dat je nog niet echt fundamenteel op een andere manier met moeilijke gevoelens en gedachten hebt leren dealen.

Deel dit bericht

Link naar bericht
Deel via andere websites
Lieke98

Ja ik ging van school af en naar een andere school. Toen ging het daarna eigenlijk ook wel beter. Waar het nu aan ligt weet ik eigenlijk niet.

Deel dit bericht

Link naar bericht
Deel via andere websites
Jessie

Hoe uit jouw eetstoornis zich? Eet je te veel (en compenseer je dat, of niet) of eet je juist te weinig?

Deel dit bericht

Link naar bericht
Deel via andere websites
Lieke98

Ik heb moeite met eten. Tel iedere kcal en soms gebruik ik lax 😞 als ik mijzelf niet in bedwang kon houden.

Deel dit bericht

Link naar bericht
Deel via andere websites
Jessie

Wat levert het je op, denk je? Helpt het bv om je gevoel wat af te vlakken of geeft het je het gevoel dat je ergens goed in bent?

Om echt tot de kern van je ES te komen denk ik dat professionele hulp de beste stap is. Heb je daar al wel eens over nagedacht?

Deel dit bericht

Link naar bericht
Deel via andere websites
Lieke98

Ik weet het niet zo goed. Het ging de vorige keer ook vanzelf over. Professionele hulp klinkt me heel zwaar. Ik geloof niet dat ik dat nodig heb. Ik wil gewoon gezonder eten en dat het minder in mijn hoofd zit. Zo moeilijk kan dat toch niet zijn! Hebben jullie geen tips daarvoor?

Deel dit bericht

Link naar bericht
Deel via andere websites
Naomie

Hoi @Lieke98

Wat vervelend dat je weer opnieuw last hebt van je ES. Ik denk net als @Jessie dat dat waar je last van hebt de symptomen van je eetstoornis zijn. Dat er meer onder zit. Dat is eigenlijk altijd zo. Dat geeft ook niks, zo werkt het nu eenmaal. Misschien kun je er een keer met je huisarts over praten. Je mag daar ook best aangeven dat je zelf niet denkt dat er "professionele zware middelen"  ingezet moeten maar dat je wel wat hulp kunt gebruiken. 

Tot die tijd (en ook daarna) natuurlijk kan je altijd hier op dit forum terecht met je vragen of gewoon voor steun of contact met lotgenoten.

Sterkte en succes!

Deel dit bericht

Link naar bericht
Deel via andere websites
Jessie

@Lieke98 Je zou ermee kunnen beginnen je eetpatroon op te bouwen tot volwaardig. Elke week een uitbreiding doen, totdat je de basislijst volgt.

Citaat

Zomoeilijk kan dat toch niet zijn!

Ik vond het zelf destijds wel heel erg moeilijk. Zonder hulp was ik er denk ik niet vanaf gekomen, vandaar dat ik het jou ook aanraad.

Deel dit bericht

Link naar bericht
Deel via andere websites
Lieke98

Dank voor de tips! Naomie en Jessie. Ik zal er over na gaan denken. Over hulp. Ik kom eigenlijk nooit bij mijn huisarts. Moet ik niet naar een diëtist ofzo? 

Deel dit bericht

Link naar bericht
Deel via andere websites
Naomie

Heel goed dat je al hulp overweegt en dat je er over nadenkt.! 

De huisarts is de eerste persoon waar je altijd mee praat als je een gezondheidsprobleem hebt. Hij kijkt dan wat het beste is voor jouw om mee verder te gaan. Wees maar niet bang. De huisarts is er om jou te helpen. En als je dan toch geen begrijpende en helpende huisarts hebt, dan kan je maar beter een andere zoeken... Komt vast goed!

Deel dit bericht

Link naar bericht
Deel via andere websites
Lieke98

Ok dank je Naomie. Tja ik haar gewoon niet zo goed. Een keertje gezien samen met mijn moeder. 

Deel dit bericht

Link naar bericht
Deel via andere websites