Spring naar bijdragen
lizz

Gewicht na herstel

Aanbevolen berichten

lizz

Hey lieve mensen

Tijdens mijn weg naar herstel ben ik gestopt met vasten en compenseren waardoor ik in eerste instantie de eetbuien overhield. Langzaam aan zijn ze minder geworden. Wat ik mij nu afvraag gaat over je gewicht na herstel. Ik ben

Spoiler

ruim 10 kilo

aangekomen en heb nooit ondergewicht gehad. Ik merk dat ik wel een soort van verwacht dat ik zal afvallen als ik volledig stop met eetbuien. Het is een gedachte die mij tijdens moeilijke tijden een beetje kan troosten en zegt dat het wel goed komt. Ik ben bang dat deze verwachting mij alleen kan teleurstellen en dat het valse hoop is die ik koester. Ik vraag mij heel erg af, is deze gedachte reëel? Komt het vanuit de eetstoornis? Dachten/denken jullie dit ook? Zijn jullie afgevallen, op gewicht gebleven, aangekomen? En hoe waren/zijn jullie verwachtingen? Ieder lichaam is natuurlijk anders maar ik zou graag jullie ervaringen horen.

Even voor de duidelijkheid, ik moét niet van mezelf afvallen maar ga er haast vanuit dat het vanzelf zal gaan. Vanuit het idee dat ik alles mag eten (vrij eten) zal ik naar mijn lichaam kunnen luisteren en het kunnen geven wat het nodig heeft (dus ook chips als ik dat wil). Eigenlijk zoals het vóór de eetstoornis was. En omdat ik toen slank was zonder diëeten, voelt het alsof ik dat weer hoor te zijn na mijn herstel.

Liefs

Deel dit bericht

Link naar bericht
Deel via andere websites
spike

Hoi Liz, hier eigenlijk de ervaring dat ik sowieso weinig behoefte meer heb aan wegen. Met vrij eten merk ik dat mijn gewicht wel normale schommelingen vertoont, dus dat het niet precies een vast getal is. Ook ligt het iets hoger dan wat ik zou willen / gehoopt had, maar wel gewoon binnen gezonde richtlijn. Ook eet ik weleens teveel, dat het oncomfortabel voelt, bij bv. een bbq of buffet. Maar dan ontbijt ik de dag erop normaal en hoop ik dat het vanzelf weer in evenwicht komt. Suc6 met jouw laatste stukje en ik denk dat minder wegen wel handiger is, als dat gaat.

Deel dit bericht

Link naar bericht
Deel via andere websites
Jessie

Mijn ervaring komt daar wel mee overeen. Het is ook logisch dat je, als je aankomt door eetbuien, langzaam af zult vallen als je geen eetbuien meer hebt.

Super dat je gestopt bent met compenseren! In mijn optiek is dat een noodzakelijke stap om uiteindelijk ook van de eetbuien af te kunnen komen. Die eerste periode, niet meer compenseren en nog wel eetbuien hebben, is geen makkelijke.

Ben je ook bezig (geweest) met wat er achter jouw eetstoornis zit?

Deel dit bericht

Link naar bericht
Deel via andere websites
Lieke98

Ik heb beetje hetzelfde als de rest. Ben ook wel wat aangekomen toen het beter ging maar dat voelde toen ok. Nu voelt het wel weer dik en te zwaar.

Deel dit bericht

Link naar bericht
Deel via andere websites
lizz

Bedankt voor de reacties.

@spike , ik weeg eigenlijk ook niet zo veel en hecht er niet al te veel waarde aan. Wat ik het ergst vind is dat je goed ziet dat ik dikker ben geworden. Ik weet dat zelfbeeld daar een grote rol in speelt maar ik probeer zo objectief mogelijk naar mijn lichaam te kijken, zonder oordeel, en dan zie ik toch echt dat die buik eerst niet zo prominent aanwezig was ;). Ik ben het eens met wat je zegt over als je te veel hebt gegeten tijdens een buffet o.i.d, het beste is de volgende dag normaal ontbijten, dat is echt belangrijk.

@Jessie , inderdaad geen makkelijke periode. Ik heb veel nagedacht over oorzaken maar vind het heel moeilijk om iets aan te wijzen. Dat ik een erg negatief zelfbeeld heb is wel duidelijk en uit zich op allerlei manieren. Maar waarom ik dat dan heb ontwikkeld en wanneer ik daarmee ben begonnen is me nog een raadsel. Vaak hebben mensen echt iets aanstotelijks meegemaakt maar dat heb ik niet.

@Lieke98 , ik herken wel wat je zegt. Het ene moment is het prima en het andere moment voel je je weer dik. Bij mij is het vaak zo dat er andere dingen spelen die me dan onzeker, verdrietig, stressvol of bang maken. Daardoor kan ik weer obsessief alle schuld aan dat gewicht koppelen. Maar door dit te herkennen en te snappen zie ik het steeds eerder aankomen en leer ik ermee om te gaan. Misschien dat jij ook eerst wordt geprikkeld van buiten?

Deel dit bericht

Link naar bericht
Deel via andere websites
Lieke98

Ja misschien wel Lizz

Deel dit bericht

Link naar bericht
Deel via andere websites