Spring naar bijdragen
shanna1987

Angst om te eten

Aanbevolen berichten

shanna1987

Hoi

Eten brengt angst net zich mee en in mijn hoofd wordt met de dag erger.

Ik wil wel eten maar zodra ik gegegeten heb of het moment daar is om te eten brengt het heel veel stress met zich mee !

Hoe doe jullie dat ik kijk altijd youtube of film thuis om mezelf  af te leiden maar op stage of in gezeligschap kan dat niet  en dat maakt dat ik sociaal activiteiten  vaak lastig vindt. 

Help! 

Deel dit bericht

Link naar bericht
Deel via andere websites
Lieke98

Nee ik vecht altijd heel erg tegen het eten als ik niks anders doe dan sat. Maar afleiding zoeken is inderdaad wel iets wat helpt om het toch naar binnen te krijgen zonder dat mijn hoofd en gedachten hard protesten. Doe ik eigenlijk best wel onbewust 

Deel dit bericht

Link naar bericht
Deel via andere websites
shanna1987

Thanks @lieke98 

Ik probeer  zoveel mogelijk  afleiding  te  zoeken . Gisteren  ging BBQ  met vrienden en vond lastig maar het ging echt oke en ik kon er ook gewoon bij blijven zonder dat ik mezelf vet druk heb gemaak toen daar was . Dus dat was super  fijne ervaring.

Deel dit bericht

Link naar bericht
Deel via andere websites
Lieke98

Dat klinkt fijn Shanna. Een BBQ met weinig eet gedachten en lekker er van kunnen genieten. Super!

Deel dit bericht

Link naar bericht
Deel via andere websites
PeggyV

Hi @shanna1987,

Wat dapper dat je je worstelingen hier deelt. Ik kan me voorstellen dat het iedere dag opnieuw weer een strijd levert 😔
Afleiding zoeken kan inderdaad helpen, maar ergens denk ik dat het ook belangrijk is om te onderzoeken waar deze angst vandaan komt en om het juist aan te gaan. Misschien zou je op Youtube Rebecca Leung eens kunnen opzoeken, zij legt haar eet-uitdagingen vast op video. Persoonlijk heb ik daar veel inspiratie uit gehaald. Eten is iets waarvan je mag genieten en wat ontzettend gezellig kan zijn.

Heel veel liefs 🌸

Deel dit bericht

Link naar bericht
Deel via andere websites
shanna1987
28 minuten geleden zei PeggyV:

Hi @shanna1987,

Wat dapper dat je je worstelingen hier deelt. Ik kan me voorstellen dat het iedere dag opnieuw weer een strijd levert 😔
Afleiding zoeken kan inderdaad helpen, maar ergens denk ik dat het ook belangrijk is om te onderzoeken waar deze angst vandaan komt en om het juist aan te gaan. Misschien zou je op Youtube Rebecca Leung eens kunnen opzoeken, zij legt haar eet-uitdagingen vast op video. Persoonlijk heb ik daar veel inspiratie uit gehaald. Eten is iets waarvan je mag genieten en wat ontzettend gezellig kan zijn.

Heel veel liefs 🌸

Heey

Ik denk dat het haar straks wel even ga kijken.

Thanks  voor het delen.

Thanks voor je inspiratie 

Deel dit bericht

Link naar bericht
Deel via andere websites
Anne H.

Zijn er mensen in je omgeving die hier vanaf weten en je eventueel kunnen steunen bij eetmomenten? 

Deel dit bericht

Link naar bericht
Deel via andere websites
shanna1987

Er zijn wel mensen  die het weten maar ik vindt  vooral lastig om te delen als het hoog zit!

Deel dit bericht

Link naar bericht
Deel via andere websites
PeggyV
Op 18-7-2019 om 13:26 zei shanna1987:

Er zijn wel mensen  die het weten maar ik vindt  vooral lastig om te delen als het hoog zit!

Ik kan me voorstellen dat dit moeilijk voor je is. Weet je ook wat die drempel zo hoog maakt?

Deel dit bericht

Link naar bericht
Deel via andere websites
shanna1987
10 uur geleden zei PeggyV:

Ik kan me voorstellen dat dit moeilijk voor je is. Weet je ook wat die drempel zo hoog maakt?

De relatie met mijn zelfbeeld en míjn lichaam en dat eten voor mijn lastig ding is !

Deel dit bericht

Link naar bericht
Deel via andere websites
Anne H.
Op 21-7-2019 om 01:36 zei shanna1987:

De relatie met mijn zelfbeeld en míjn lichaam en dat eten voor mijn lastig ding is !

Dat is natuurlijk alles waar eetproblematiek om draait: de relatie met je zelfbeeld en je lichaam. Kun je hierin iets specifieker zijn: wat maakt dat de drempel om om hulp te vragen zo hoog is? Toen ik zelf worstelde met (niet) eten was ik heel streng voor mezelf. Ik vond dat ik geen hulp mocht vragen (terwijl ik die hulp juist graag wilde). Dat zorgde voor een enorme strijd in mijn hoofd. Is dit bijvoorbeeld iets wat jij herkent? 

Deel dit bericht

Link naar bericht
Deel via andere websites
shanna1987
21 uur geleden zei Anne H.:

Dat is natuurlijk alles waar eetproblematiek om draait: de relatie met je zelfbeeld en je lichaam. Kun je hierin iets specifieker zijn: wat maakt dat de drempel om om hulp te vragen zo hoog is? Toen ik zelf worstelde met (niet) eten was ik heel streng voor mezelf. Ik vond dat ik geen hulp mocht vragen (terwijl ik die hulp juist graag wilde). Dat zorgde voor een enorme strijd in mijn hoofd. Is dit bijvoorbeeld iets wat jij herkent? 

Hey anne door het misbruik  jaren lang in mijn leven is eten een soort om niet meer te voelen dat ik hier aam begon ben. Ik ben wel zo dat ik eerst heel erg vond dat ik niet mocht om hulp  te vragen maar nu ik echt  zoiets van dit is geen leven elke  dag  de strijd met  eten en het gevecht om te eten dus heb voor mezelf besloten dat ik ergs wel hulp hier voor moet  krijgen. Is vooral de strijd in mijn hoofd als ik eet dat ik het mezelf dan niet gun. Ik kies als ik eet wel iets wat ik lekkef vindt. En  soms is ook al een uitdaging om überhaupt  te eten gisteren  had we bijvoorbeeld  pizza op mijn stage en dat ging net na 4 stukjes pizza draaide ik helemaal door en raak ik dus best intern in paniek.  Dus ben heel even rustig mindfulness oefeningen  doen maar het was best wel spannend omdat ik al 1.5 niet heb gebraakt en ik dus pizza zo onveilig voelt en  ik 0p een  of andere manier  daar van mezelf niet van mag genieten. Dus ik van mezelf ook extra  moest bewegen en ik toen met de tram was gegaan daarna  naar huis moest lopen. Dus die strijd in me hoofd is gewoon super irritant.  Ik heb morgen gelukkige afspraak met me behandelaar en ik moet echt  hier iets aan doen want ik trek deze strijd niet meer.

Deel dit bericht

Link naar bericht
Deel via andere websites
Anne H.

Wat verdrietig om te lezen dat je (niet) eten destijds hebt gebruikt om het misbruik te overleven. Je schrijft het al: op die manier hoefde je (het misbruik) niet te voelen: je ontwikkelde een beschermingsmechanisme en dat is logisch. Klopt het dat je op dit moment niet meer misbruikt wordt? Dat is me nog niet helemaal duidelijk naar aanleiding van je verhaal. Als dat niet het geval is, betekent het dat je je beschermingsmechanisme in principe niet meer nodig hebt (al begrijp ik heel goed dat dat misschien niet zo voelt). 

Dapper dat je hebt besloten om hulp te willen krijgen. Heb je al een idee hoe je dat gaat aanpakken? Wil je in behandeling? Hoe ziet hulp krijgen eruit voor jou?

Deel dit bericht

Link naar bericht
Deel via andere websites
shanna1987

thanks anne het is nog steeds een soort van intern strijd met mezelf het eten en niet eten.

het misbruik is gestopt sinds december maar het is nog steeds een strijd in me hoofd.

ik ben 31  maar jaren  van misbruik heeft mij leven beheerst.ik ben 4 weken geleden intern gegaan bij pystrec 2x 4 dagen intensief trauma behandeling.

en ben ptts vrij nu alleen nu met de rest klachten. ik moet daar dus nog emdr voor volgen maar mijn behandelaar nu kan dat niet dus moet even wachten op oude behandelaar.

best wel balen omdat ik niet door kan pakken. het is mijn hoofd nog een chaos in de strijd .

ik heb nu bij me behandelaar wel aangeven dat wij moeten kijken wat er nu moet gebeuren want ik trek dit echt niet  is elke dag een strijd.

ik wil dit aanpakken en ook gewoon dit stukje achter mijn laten en ook een goede ervaringdeskundige zijn. ik heb vele dingen achter mijn gelaten.

werk hard aan mijn toekomst.

ik wil gewoon naast mijn behandeling voor trauma ook iets met mijn zelfbeeld en mijn  eetstoornis want dit gaat van kwaad tot erger,

mijn vriendin ligt nu met een sonde in het ziekenhuis ik wil het niet zo ver laten komen.

dus dan moet ik nu de stap zetten om hulp te zoeken en op mijn streep te gaan staan.

shanna

kies bestanden...---------Klik om bestanden te kiezen.url

Deel dit bericht

Link naar bericht
Deel via andere websites
Anne H.
13 uur geleden zei shanna1987:

thanks anne het is nog steeds een soort van intern strijd met mezelf het eten en niet eten.

het misbruik is gestopt sinds december maar het is nog steeds een strijd in me hoofd.

ik ben 31  maar jaren  van misbruik heeft mij leven beheerst.ik ben 4 weken geleden intern gegaan bij pystrec 2x 4 dagen intensief trauma behandeling.

en ben ptts vrij nu alleen nu met de rest klachten. ik moet daar dus nog emdr voor volgen maar mijn behandelaar nu kan dat niet dus moet even wachten op oude behandelaar.

best wel balen omdat ik niet door kan pakken. het is mijn hoofd nog een chaos in de strijd .

ik heb nu bij me behandelaar wel aangeven dat wij moeten kijken wat er nu moet gebeuren want ik trek dit echt niet  is elke dag een strijd.

ik wil dit aanpakken en ook gewoon dit stukje achter mijn laten en ook een goede ervaringdeskundige zijn. ik heb vele dingen achter mijn gelaten.

werk hard aan mijn toekomst.

ik wil gewoon naast mijn behandeling voor trauma ook iets met mijn zelfbeeld en mijn  eetstoornis want dit gaat van kwaad tot erger,

mijn vriendin ligt nu met een sonde in het ziekenhuis ik wil het niet zo ver laten komen.

dus dan moet ik nu de stap zetten om hulp te zoeken en op mijn streep te gaan staan.

shanna

kies bestanden...---------Klik om bestanden te kiezen.url 95 B · 3 downloads

Fijn om in ieder geval te lezen dat je uit de letterlijke situatie bent. Het is logisch dat het een onderdeel van jouw strijd is geworden. Ik vind het daarom heel dapper dat je ervoor hebt gekozen om een traumabehandeling te volgen en daardoor nu zo goed als PTSS vrij bent. Heb je zicht op hoe lang het gaat duren voordat je oude behandelaar terugkomt en jij je traumabehandeling kunt vervolgen? Ik kan me voorstellen dat je wilt doorpakken. Ook met het zicht op je eetproblematiek. Hoe gaat het daarmee? 

Je schrijft regelmatig dat het een 'chaos en strijd' is in jouw hoofd. Hoe ziet dat eruit voor jou en hoe ga je daarmee om? 

Deel dit bericht

Link naar bericht
Deel via andere websites
shanna1987

mijn oude behandelaar komt in september terug!

ik ben nu dus een beetje aan het zoeken na een soort van dat het niet beter gaat en niet slechter.

maar ik ga nu echt heel slecht. val echt veel flauw en ik gewoon allemaal heel slecht.

de chaos is gewoon vooral na het eten maar ook na het nadenken over eten....

ik wil gewoon rust in me hoofd !!

en gewoon niet elke dag de strijd in mijn hoofd.

de strijd bestaat uit  het eten en niet eten en het  bewegen en gewoon het  mijn zelfmoordgedachten.

en elke dag het  strijden om het eten en om de negatieve zelfbeeld. dus veel strijd en innerlijke stem in mijn hoofd die mijn vooral gek maakt.

Deel dit bericht

Link naar bericht
Deel via andere websites
shanna1987

hard gewerkt op stage en nu echt zo moe!

net terug van zwemmen maar heb echt geen puf meer om iets te doen.

dus ik ga zo maar  slapen denk ik.

voel me echt belabbert.

en mijn wekker gaat morgen ook weer vroeg,

hooop dat beetje kan slapen.

Deel dit bericht

Link naar bericht
Deel via andere websites
Anne H.

@shanna1987 klinkt als een productieve dag op stage. Hopelijk val je snel in slaap! 

Deel dit bericht

Link naar bericht
Deel via andere websites
shanna1987

Was het ook oke dagje alleen in míjn hoofd is niet zo oke ...Dat  denk ik moet meer bewegen en niet zoveel eten. Het eten sloopt mijn gewoon mentaal dat daar zo een probleem mee heb!

Deel dit bericht

Link naar bericht
Deel via andere websites
Beastmode
Op 23-7-2019 om 09:11 zei shanna1987:

Hey anne door het misbruik  jaren lang in mijn leven is eten een soort om niet meer te voelen dat ik hier aam begon ben. Ik ben wel zo dat ik eerst heel erg vond dat ik niet mocht om hulp  te vragen maar nu ik echt  zoiets van dit is geen leven elke  dag  de strijd met  eten en het gevecht om te eten dus heb voor mezelf besloten dat ik ergs wel hulp hier voor moet  krijgen. Is vooral de strijd in mijn hoofd als ik eet dat ik het mezelf dan niet gun. Ik kies als ik eet wel iets wat ik lekkef vindt. En  soms is ook al een uitdaging om überhaupt  te eten gisteren  had we bijvoorbeeld  pizza op mijn stage en dat ging net na 4 stukjes pizza draaide ik helemaal door en raak ik dus best intern in paniek.  Dus ben heel even rustig mindfulness oefeningen  doen maar het was best wel spannend omdat ik al 1.5 niet heb gebraakt en ik dus pizza zo onveilig voelt en  ik 0p een  of andere manier  daar van mezelf niet van mag genieten. Dus ik van mezelf ook extra  moest bewegen en ik toen met de tram was gegaan daarna  naar huis moest lopen. Dus die strijd in me hoofd is gewoon super irritant.  Ik heb morgen gelukkige afspraak met me behandelaar en ik moet echt  hier iets aan doen want ik trek deze strijd niet meer.

Wauw vindt dit best wel confronterend om te lezen omdat ik precies hetzelfde heb gehad en mijn eetstoornis is ook voortgekomen uit misbruik en verwaarlozing. Mijn eerste stap naar herstel was eigenlijk: 'van mezelf gaan houden'. Ik weet nog heel goed dat ik op de dag dat ik ging slapen tegen mezelf zei: ''maar ik ben het waard, ik mag er zijn, en ik moet goed voor mezelf zorgen, ik ben het waard!'' dit heb ik denk ik wel 25x herhaald tot ik erbij in slaap viel. De volgende dag werd ik wakker met die gedachten, ik keek bewust iedere dag in de spiegel als ik me omgekleed en opgemaakt had, ik zei dan tegen mezelf, ik mag er zijn, ik ben een leuke meid, mooie lach, ik mag genieten! 

Er ging wat tijd over heen maar op ten duur was het automatisch ik werd wakker en ik voelde me goed alsof ik opbloeide van slaphangend bloempje tot prachte bloem. Het eten ging beter want ik ging van mezelf houden en ik was het waard, had ik zin in een ijsje dan pakte ik dat ijsje, had ik zin in pizza dan pakte ik pizza! De schuldgevoelens heb ik vanaf dat moment niet eens meer ervaren. Het zit van binnen! 

Jij bent niet en nooit fout geweest! Met jou is niks fout, met hun was iets fout! Je mag er zijn en je mag van jezelf houden! Meer als dat je bent een super mooie en sterke vechter! Zelfs de ED is voor jou niet teveel... Beat them! 

Hugs...  X 

Deel dit bericht

Link naar bericht
Deel via andere websites
shanna1987

hey beastmode

thanks dat je reageert.

naar dat jij mijn verhaal herkent maar ook fijn dat we iets van uitsluiting bij elkaar kunnen vinden.

ik vind de spiegel dus echt iets vreselijk.

ik heb wel steeds meer het gevoel dat ik mezelf op de eerst plaats mag zetten.

thanks voor je motivitatie daar kan ik dus zeker nog wel iets van leren....

ik ga straks even pb sturen 

ga me nu klaar maken om na de dierentuin te gaan !!

Deel dit bericht

Link naar bericht
Deel via andere websites
shanna1987

zo mijn weekje is een beetje rommelig verlopen

en voel echt best wel shit dus vandaar dat ik niet echt heb geschreven.

zit vooral heel erg in mijn hoofd en het gaat gewoon niet echt heel lekker.

maarja we doen het er maar mee!

gelukkige deze week weer een afspraak bij mijn terapeut want is toch best wel zwaar om op de overleef stand te zijn.

maar goed wij gaan der maar voor hoe dan ook. het is soms echt niet te doen.

en kost echt best veel engergie om samen te zoeken na hoe het draaglijk wordt.

en vooral met het eten erbij ook maar gelukkige heb een lieve vriend die , mee denkt en mee helpt waar kan.

alleen het is best zwaar met afstuderen en ook met een hoofd die niet echt mee werkt.

maar goed we gaan er maar  voor ups en downs

Deel dit bericht

Link naar bericht
Deel via andere websites
shanna1987

Zo shit gisterenavond  mis gegaan met braken.... nu maar snel zo aankleden en douchen moet zo na stage en een curcus.

Voel  echt super brak.....

En moe...

Zo maar even bakkie koffie halen.

Gewoon omdat het kan!

Deel dit bericht

Link naar bericht
Deel via andere websites
Linsey

Pittig heb je het. Het braken 'past wel een beetje' bij het idee dat je aan het overleven bent momenteel. Goed dat je een afspraak hebt deze week bij je therapeut! Wanneer zie je hem /haar?

Heel veel sterkte! 

Deel dit bericht

Link naar bericht
Deel via andere websites
shanna1987
6 uur geleden zei Linsey:

Pittig heb je het. Het braken 'past wel een beetje' bij het idee dat je aan het overleven bent momenteel. Goed dat je een afspraak hebt deze week bij je therapeut! Wanneer zie je hem /haar?

Heel veel sterkte! 

Ik heb woensdag afspraak met haar en heb der ook gemaild dat niet  lekker gaat!!   Dus hoop dat we tot   een oplossing  kunnen komen en ik minder zwaar wordt!

Vandaag er bewust voor gekozen niet na stage te gaan ik ben zo moe  dus ik heb  dus even extra rust dagje gehad.

Als ontbijt 2 perzik genomen. 

Lunch één  pakje maise creakers van 5 stuks

Tussendoor grote bak druiven van 500 gram

Om 15:00 zak wortels /pak maiscreakers 5 stuks

17:00 banaan

19:00 nog bordje  pasta met rode saus

Nu moe en zo maar even kleine in bed leggen en zelf  ff douchen!!

Deel dit bericht

Link naar bericht
Deel via andere websites