Spring naar bijdragen
PeggyV

Blijvende schade?

Aanbevolen berichten

PeggyV

Hi allemaal 🌻

Ik heb een vraag - misschien meer voor de ervaringsdeskundigen - die al heel lang in mijn hoofd zit, maar waar ik niet zo goed mee naar de huisarts durf. Wellicht heeft een van jullie er ervaring mee of kunnen jullie me er meer over vertellen. Ik vraag me namelijk af of het mogelijk is dat Anorexia voor blijvende (fysieke) schade zorgt? Ik probeer namelijk al maandenlang het sporten weer op te pakken omdat ik inmiddels al gedurende langere tijd op een gezond gewicht zit, maar mijn spieren lijken zo slap en zwak te zijn. Daarnaast is mijn evenwicht erg van streek, en heb ik nog altijd last van geheugen- en concentratieproblemen en een vervelende vermoeidheid. Herkent iemand dit en kan dit nog herstellen? Zou ik zelf iets kunnen doen om dit proces te bevorderen?

Heel veel liefs, Peggy.

Deel dit bericht

Link naar bericht
Deel via andere websites
Elske

Heb je de laatste tijd nog bloedonderzoek laten doen? Een aantal van de klachten die je beschrijft kunnen ook voortkomen uit tekorten (Vit B12, vit D, ijzer). 

Deel dit bericht

Link naar bericht
Deel via andere websites
PeggyV
10 minuten geleden zei Elske:

Heb je de laatste tijd nog bloedonderzoek laten doen? Een aantal van de klachten die je beschrijft kunnen ook voortkomen uit tekorten (Vit B12, vit D, ijzer). 

Toevallig wel! Omdat ik inderdaad erg moe was. Daaruit bleek dat alleen mijn ijzer iets verlaagd was, en dat is inmiddels bijgevuld middels tabletjes. Verder was alles helemaal in orde.

Deel dit bericht

Link naar bericht
Deel via andere websites
Elske

Hm, ok! Heb je nog met de huisarts overlegd voor verder onderzoek als je klachten aanhouden? En gebruik je medicatie? Bij mij kwamen soortgelijke klachten altijd vanuit een ijzer of vitamine D tekort of door het gebruik van medicatie, dus ik heb verder niet echt advies of tips.

Deel dit bericht

Link naar bericht
Deel via andere websites
Jessie
3 uur geleden zei PeggyV:

Ik vraag me namelijk af of het mogelijk is dat Anorexia voor blijvende (fysieke) schade zorgt?

Ja, dat kan zeker, helaas. Je organen en je botten kunnen blijvend beschadigd worden door de gevolgen van ondervoeding, plus dat vormen van compensatie elk ook blijvende schade kunnen aanrichten (bv darmproblemen door laxeren of reflux door braken).

Maar dat je toevallig anorexia gehad hebt wil natuurlijk niet zeggen dat elke klacht die je vanaf nu krijgt, daardoor komt.

Bij je huisarts vragen om nader onderzoek lijkt me het beste wat je kunt doen. En qua sporten, als je dat blijft proberen, voorlopig een stap terug doen. Je lijf geeft aan dat het nog niet gaat. Het is belangrijk om dat dan ook niet te forceren. Ik weet niet hoe lang je gewicht en eetpatroon alweer gezond is, maar mss is het voor jouw lijf iig nog niet lang genoeg en is er meer hersteltijd nodig.

Deel dit bericht

Link naar bericht
Deel via andere websites
sarahlouncke
5 uur geleden zei PeggyV:

Hi allemaal 🌻

Ik heb een vraag - misschien meer voor de ervaringsdeskundigen - die al heel lang in mijn hoofd zit, maar waar ik niet zo goed mee naar de huisarts durf. Wellicht heeft een van jullie er ervaring mee of kunnen jullie me er meer over vertellen. Ik vraag me namelijk af of het mogelijk is dat Anorexia voor blijvende (fysieke) schade zorgt? Ik probeer namelijk al maandenlang het sporten weer op te pakken omdat ik inmiddels al gedurende langere tijd op een gezond gewicht zit, maar mijn spieren lijken zo slap en zwak te zijn. Daarnaast is mijn evenwicht erg van streek, en heb ik nog altijd last van geheugen- en concentratieproblemen en een vervelende vermoeidheid. Herkent iemand dit en kan dit nog herstellen? Zou ik zelf iets kunnen doen om dit proces te bevorderen?

Heel veel liefs, Peggy.

Anorexia kan zeker voor blijvende schade zorgen. Al is het ook zo dat heel veel klachten die vanuit een eetstoornis komen ook weer kunnen overgaan. 

De klachten die je omschrijft herken ik wel. Daar heb ik zelf ook lange tijd last van gehad. Het enige advies die ik je daarin kan geven is om niet teveel van jezelf te vragen en het rustig aan te doen. Herstel vraagt nu eenmaal tijd. Dat je nu op een gezond gewicht zit en voldoende eet is hartstikke knap maar ik denk dat je nog een periode mag uittrekken om ook verder lichamelijk te herstellen. Met betrekking tot sporten. Wat doe je nu van sport? Ik keek onlangs naar dokters. Daar had men het over spierafbraak bij mensen die in het ziekenhuis liggen en hoe moeilijk het is om na ziekte terug spieren op te bouwen. Dat dat een heel langzaam proces is. Met betrekking tot je geheugenklachten en concentratie. Dat kan voortkomen uit vermoeidheid. Ik heb hier zelf lange tijd last van gehad. Ik heb dat grotendeels opgelost door s`nachts veel te slapen (9-10 uur) of als dat niet kan en ik ben thuis een dutje te doen. Sinds een half jaar is dat bij mij ook beter geworden.Ik kan je geen termijn geven hoe lang dat duurt omdat ik denk dat dat herstel bij iedereen anders kan lopen.Ik geloof er wel in dat sommige klachten beter kunnen worden maar dat het echt heel lang kan duren voordat het beter word. 

Deel dit bericht

Link naar bericht
Deel via andere websites
Mary

Hi Peggy,

Even als reactie op wat je hier beschrijft:

20 uur geleden zei PeggyV:

Ik probeer namelijk al maandenlang het sporten weer op te pakken omdat ik inmiddels al gedurende langere tijd op een gezond gewicht zit, maar mijn spieren lijken zo slap en zwak te zijn. Daarnaast is mijn evenwicht erg van streek, en heb ik nog altijd last van geheugen- en concentratieproblemen en een vervelende vermoeidheid.

Wat je beschrijft is voor mij heel erg herkenbaar, maar ik merk ook dat met de juiste "hulp/oefeningen" je wel een heel eind kan komen. Elke sport die ik op een gegeven moment wilde ondernemen, werd elke keer weer een teleurstelling, door wat jij ook beschrijft, confrontatie met slappe/zwakke spieren en een evenwicht dat nergens op lijkt. Met als gevolg, vervallen in blessures. 

Zelf ben ik door de blessures uiteindelijk bij een sportarts gekomen en hij heeft mij met behulp van specifiek advies doorgestuurd naar een fysio, die mij hiermee geholpen heeft. Voor mij was het zo, dat ik mijn spieren/lichaam zo had toegetakeld, dat na weer "normaal" te eten, dit niet zomaar herstelde om weer te kunnen sporten. Hiervoor heb ik met behulp van de fysio eerst specifieke oefeningen gekregen om weer kracht in mijn spieren op te bouwen, ook veel balans oefeningen, omdat dat "kleine" spieren die zorgen voor balans, daar waar een klein kind dit al spelenderwijs ontwikkeld, bij mij op latere leeftijd eerst weer getraind moest worden. De oefeningen van de fysio waren gericht op kracht oefeningen (zonder gewichten), dus echt specifieke oefeningen, die ik in series moest uitvoeren, zonder pijn te ervaren. Dus bijv. met een oefening, 3x 6 herhalingen, na een week opbouwen naar 3x acht herhalingen, etc. Inmiddels gaat het echt een stuk beter en merk ik dat mijn kracht terug komt. Weet wel dat ik hier nu 1 jaar mee bezig ben, maar inmiddels wel weer kan (hardlopen - max. 30 min. met wandelen tussendoor), hockey, wandelen, etc. (sportschool heeft nooit zo mijn interesse gehad, maar zou inmiddels ook weer kunnen)

Wat betreft de geheugen- en concentratieproblemen en vermoeidheid, ook heel erg herkenbaar, ik merk bij mezelf dat ik zolang op overleef stand heb gestaan, dat alles met geheugen, concentratie etc. ook weer getraind moet worden (opbouwen), dus weer in aanraking moet komen met prikkels, om dit weer te kunnen verwerken. Dit heeft vooral oefening nodig. Ik zou ook zeggen, zoek prikkels op, daag jezelf uit om meer te concentreren, maar doe dit wel bij dingen die je leuk vindt om te doen en gun het jezelf dat je hierin mag groeien, want anders wordt het een lijdensweg, waarin je er alleen maar tegenaan loopt dat het niet lukt.

Deel dit bericht

Link naar bericht
Deel via andere websites