Spring naar bijdragen
Mirre

Compenseren

Aanbevolen berichten

Mirre

Hoi allemaal, 

Ik worstel met het stoppen met compenseren. Wanneer het met lukt te stoppen met laxeren, houd ik dit even vol, maar merk dat ik dan weer meer ga sporten. En wanneer ik uiteindelijk zie hoeveel ik aankom, begin ik weer mt laxeren. En die cyclus herhaalt zich steeds... en ik verlies steeds. 

Daarnaast het opbouwen van een normaal voedingspatroon. Met de dietist is het flink zoeken naar wat voor me werkt, en wat ik kan volhouden. Nu hebben we afgesproken dat de basis 3 shakes is, en daarnaast minstens 1 x dgs groente. Dit geeft me rust, maar ik weet dat dit in de toekomst verhoogd gaat worden en dat geeft me nu al paniek. 

Hoe breek je door die eindeloze cirkel van compenseren?  Wat zeg ik tegen mezelf wanneer ik op die weegschaal ga en zie dat het is toegenomen? Ik word hier zo ontzettend moe en verdrietig van 😔

Het liefst sta ik er niet op, zodat ik niet meer compensatiedrangen krijg maar het is een onderdeel van de behandeling dus die optie is er niet. 

Blind wegen wordt ik nog onrustiger van. 

Liefs Mirre

Deel dit bericht

Link naar bericht
Deel via andere websites
Jessie

Het is heel simpel en tegelijk erg moeilijk: je doorbreekt het door te stoppen met alle vormen van compenseren en er niet naar terug te grijpen, ook al kom je aan.

Afgaand op hoe je je eetpatroon beschrijft kan ik me niet voorstellen dat het aankomen eindeloos door zal gaan. Lax maakt je darmen leeg en drijft vocht af, dat zie je op de weegschaal alsof je afgevallen bent, maar dat is dus niet echt zo.

Is er bij je behandeling ook aandacht voor waarom je een ES hebt? Krijg je steun bij wat het stoppen met compenseren met je doet?

Deel dit bericht

Link naar bericht
Deel via andere websites
Linsey

Wat naar dat je zo vastloopt @Mirre

Ik vraag me hetzelfde af als  Jessie. Weet je dat je door te laxeren geen gewicht (als in vet) verliest? Maar vocht en darminhoud? 

Mag ik vragen waarom je shakes hebt en niet brood en warme maaltijden?  

Deel dit bericht

Link naar bericht
Deel via andere websites
Mirre

Bedankt voor jullie reactie. Ik weet dat ik in feite niet afval van het laxeren, maar vind het lege gevoel prettig, (los van de buikkrampen etc) 

ik heb het idee dat wanneer ik stop met compenseren dat ik eindeloos aan blijf komen. Een irreeële angst maar desalniettemin aanwezig.  

vloeibaar is op dit moment het maximaal haalbare en al een hele uitdaging om daarin stabiel te blijven. Uiteindelijk wordt dit uitgebreid. 

Deel dit bericht

Link naar bericht
Deel via andere websites
Eer

Wat is het toch een hardnekkig probleem. Ik herken het zó. Al at ik niet vloeibaar. Maar beter een leeg gevoel dan vol en opgeblazen. Het zijn de emoties die je een bepaald gevoel geven. Ik was een keer tussen 2 weegmomenten een weekend weg geweest en voelde me zoveel zwaarder door het afwijkende eetpatroon en gebrek aan controle. Uiteindelijk woog ik erna exact hetzelfde. Dus mn gewicht was niks veranderd maar ik was ervan overtuigd dat ik was aangekomen.

Bij ontstaat de drang om af te vallen, restrictief te eten en bewegen als ik het gevoel heb te worden geleefd. Als ik voel dat ik er niks in te zeggen heb en niet wordt gezien/gehoord. Ik voel me dan als een hamster in zo'n rad. Ik ga maar door en raak verwijderd van mezelf, wat ik voel en wat ik wil. Dan grijp ik naar controle en dan vind ik rust. 

Het gaat je pas lukken als je erachter komt waarom je dat verkiest, waarbij het je helpt om overeind te blijven. Er zit wat onder en dat zul je eerst moeten Gaan herkennen voordat het zal veranderen.

Dat kost tijd, maar is wel mogelijk.

Op 13-8-2019 om 22:47 zei Mirre:

Bedankt voor jullie reactie. Ik weet dat ik in feite niet afval van het laxeren, maar vind het lege gevoel prettig, (los van de buikkrampen etc) 

ik heb het idee dat wanneer ik stop met compenseren dat ik eindeloos aan blijf komen. Een irreeële angst maar desalniettemin aanwezig.  

vloeibaar is op dit moment het maximaal haalbare en al een hele uitdaging om daarin stabiel te blijven. Uiteindelijk wordt dit uitgebreid. 

Deel dit bericht

Link naar bericht
Deel via andere websites
Jessie
46 minuten geleden zei Eer:

Bij ontstaat de drang om af te vallen, restrictief te eten en bewegen als ik het gevoel heb te worden geleefd. Als ik voel dat ik er niks in te zeggen heb en niet wordt gezien/gehoord. Ik voel me dan als een hamster in zo'n rad. Ik ga maar door en raak verwijderd van mezelf, wat ik voel en wat ik wil. Dan grijp ik naar controle en dan vind ik rust. 

Dat is een heel belangrijk inzicht in de functie van jouw ES! Lukt het je, nu je dat inziet, om op dit gebied stappen te zetten?

Deel dit bericht

Link naar bericht
Deel via andere websites
Eer
1 uur geleden zei Jessie:

Dat is een heel belangrijk inzicht in de functie van jouw ES! Lukt het je, nu je dat inziet, om op dit gebied stappen te zetten?

De ene keer beter dan de andere. Het is een beetje vallen en opstaan. Maar het lukt me steeds beter. Hangt een beetje af hoe hoog de druk wordt. Gelukkig heb ik nog therapie en kan is daar de rtujd en ruimte het te ontleden. Belangrijk voor mij is om regelmatig te checken of ik nog in contact met mezelf en mn gevoel ben.

Deel dit bericht

Link naar bericht
Deel via andere websites
Seolenna

Ja, het is een flink lastige struggle en één van de meest waardevolle om vol in te gaan met als doel om erdoorheen te gaan en het achter je te laten.

Voor mij geldt:
Ik zit midden in die struggle. Het is: vol door de angst heen gaan. Voor mij de overtuiging dat ik dat compenseren altijd al gedaan heb en dat het me niets nieuws brengt: enkel en alleen ellende en mijn 'favoriete kutgevoel' want ja: ik ken het gevoel en het vormt nu een bepaalde veiligheid. Maar: ik wil dit niet meer, écht niet. Dus: regelmatig en voldoende eten, niet meer compenseren en daarvoor gaan. Accepteren dat wat er komt. Misschien kom ik aan, misschien val ik af, misschien blijf ik gelijk: ik accepteer dat dit bij het helingsproces hoort en dat dit van tijdelijke aard is. Er is namelijk gewoon bewijs dat de mensen die hier doorheen zijn gegaan stabiliseren in eetpatroon en gewicht, etc. En dat is het waard! Zo heb ik besloten.

Dus dan maar tijdelijk (ook al duurt het echt al sinds november) soms flink ongemak. Al met al wordt het ongemak steeds minder en valt het eigenlijk best mee...! Eetpatroon wordt steeds beter, mijn lijf is meer gezond, ik heb veel meer energie en voel me zowel fysiek als mentaal sterker, ik laat me minder pushen om die rat in dat rat te zijn: eigen regie. 

Deel dit bericht

Link naar bericht
Deel via andere websites