Spring naar bijdragen
Tjerk

vrijheid in wat je eet - eetlijst

Aanbevolen berichten

Tjerk

Ik zit met frustraties. Ik mag niet zelf bepalen wat ik eet.

Ik woon in een beschermde woonvorm en van de begeleiding moet ik eten volgens een eetlijst.

Als ik dat niet doe, die eetlijst volgen en ik weeg te licht volgen er consequenties.

Er werd al gedreigd met het weer achter slot en grendel zetten van "mijn" eten zodat ze er controle op hebben wat en hoeveel ik pak. Heel vervelend.

Ze denken bijna dat ik er niet mee om kan gaan, eten op mijn eigen kamer. Dat ik er spanning van krijg als ik mijn eetlijst niet volg zeggen ze.

Ik zeg dat ik er vooral spanning van krijg als zij mij controleren en maatregelen nemen. Ze geloven mij niet.

Maar ik wil van die eetlijst af. Ik wil vrijheid. Zelf bepalen wat, wanneer en hoeveel ik eet.

Ik vind dat ik daar aan toe ben. De begeleiding vindt van niet.

Hoe overtuig ik de begeleiding?

Helpt eerst een paar kilo aankomen?

Of kan ik beter met tegenzin luisteren naar de begeleiding?

Toch gewoon mijn eigen plan trekken is geen optie want ik ben hier niet vrijwillig opgenomen.

Deel dit bericht

Link naar bericht
Deel via andere websites
Ilse]

Dag @Tjerk

Wat een lastige situatie kan ik me zo voorstellen. Ik lees heel duidelijk terug dat jij denkt klaar te zijn voor meer vrijheid, maar dat de begeleiding het daar niet mee eens is en dat lijkt me erg lastig en frustrerend voor je. 

Ik ken je situatie natuurlijk niet zo goed (alleen wat ik hier op het forum tot nu toe van je gelezen heb vandaag) dus ik vindt het lastig om je hier een 'advies' over te geven, maar ik denk dat het heel belangrijk is om echt goed met de begeleiding in gesprek te gaan en misschien ook te kijken naar hun 'redenen' en jouw 'redenen'. 

Is er iemand bij wie je je meer begrepen voelt die jou hier misschien bij kan helpen? Iemand die meer vertrouwen heeft in jouw vrijheid misschien? Het kan helpen om die bijvoorbeeld mee te nemen naar het gesprek zodat je minder het gevoel hebt om er alleen voor te staan. 

Een paar kilo aankomen kan natuurlijk, zoals ik ook op je andere bericht reageerde, geen kwaad en geeft misschien ook meer vrijheid en helpt in het herstellen. Maar het gaat natuurlijk uiteindelijk niet om het gewicht, maar om de eetstoornis die in je hoofd zit. Het lijkt me voor jou fijn als je het hier meer over kunt hebben met de begeleiding, in plaats van alleen over de consequenties zoals het eten opbergen. Misschien als je hen wat meer inzicht kan geven in hoe de eetstoornis op dit moment voor jou is en hoe jij het ervaart, dat zij er ook wat meer vertrouwen in krijgen. Hoe is dit voor jou? Kun je hier wat mee, of sla ik de plank volledig mis? (Zeg het dan ook gerust hoor 😉)

Sterkte! Groetjes Ilse

Deel dit bericht

Link naar bericht
Deel via andere websites
Linsey
22 minuten geleden zei Tjerk:

Maar ik wil van die eetlijst af. Ik wil vrijheid. Zelf bepalen wat, wanneer en hoeveel ik eet.

Ik vind dat ik daar aan toe ben. De begeleiding vindt van niet.

Waar zit de zorg vooral van je begeleiding?

Waar zit de ruimte? Misschien vinden ze het niet een goed idee als je op je kamer eet, maar een prima idee als je met iemand een keer buiten de deur gaat eten bv.

Deel dit bericht

Link naar bericht
Deel via andere websites
Tjerk

Hoi, bedankt, bedankt,

Op het moment vind ik het wat lastig om te antwoorden want ik ben vooral boos en ik ben ook wat suffig door de zonodig medicatie die ik heb gekregen om rustiger te worden.

Het punt is dat ik gisteren bij het 1x in de 14daagse weegmoment iets te licht was, onder het minimum gezond gewicht en dat ik daar zeg maar niet heel braaf en volgzaam op reageerde zo van ja ja ik ga me weer keurig aan de eetlijst houden. Sterker nog, ik heb zelfs toegegeven dat ik het al enkele maanden stiekem niet meer doe (eten volgens eetlijst) maar dat het tot nu toe altijd goed is gegaan (met het gewicht ook). Toen kwamen zij met een mogelijke consequentie en daar schrok ik van. Ik werd er even later boos van.

Ik denk dat ik wel oorzaken weet van de gewichtsdaling: ik kook 's avonds steeds vaker veganistisch en ik heb bijvoorbeeld met mijn verjaardag van het weekend bewust een paar boterhammen laten liggen, zo van er komt toch nog gebak.

Ik voel me nu ook wel onder druk gezet om aan te komen.

Op het moment nu kom ik niet helemaal meer uit mijn gedachten maar ik denk wel dat ik (waar ik woon hier) binnenkort een gesprek erover ga hebben, als het kan met de psychologe die hier werkt. Zeker als ik er de komende periode er gespannen over blijf.

Deel dit bericht

Link naar bericht
Deel via andere websites
Jessie

@Tjerk als je aangeeft dat je wat hebt gerommeld met eten hier en daar, al dan niet bewust, is de zorg van je begeleiding misschien wel terecht. Of in elk geval voor een deel. Dat betekent natuurlijk niet dat je de gevolgen dan maar leuk moet vinden.

Je wilt graag zelf beslissen. Dat is een heel begrijpelijke wens. Hoe kunnen ze jou het beste ondersteunen in het maken van gezondere keuzes?

Deel dit bericht

Link naar bericht
Deel via andere websites
Tjerk

Bedankt Jessie voor je bericht.

Het zit zo dat ik eigenlijk zo min mogelijk ondersteuning wil van de begeleiding op dat gebied of in ieder geval geen controle en sancties.

Ik denk dat ik mijn lichaam goed genoeg ken en genoeg weet over voeding. 

Het liefst wil ik ook een weegschaal in eigen beheer zodat de begeleiding mijn gewicht niet meer ziet. Ook dat mag niet.

En dan maak ik een paar foutjes; daalt het gewicht iets, kan gebeuren toch? Zolang ikzelf maar ingrijp en het niet blijft dalen.

Ik ben er van overtuigd dat ik weliswaar nog niet helemaal normaal met eten om kan gaan, maar dat ik verder ben in mijn proces als de begeleiding denkt.

Ik vind een eetlijst; dat werkt in het begin, als je bijvoorbeeld ondergewicht hebt en je hebt last van eetbuien.

Maar er zijn slechts kleine ruimtes gegeven in mijn eetlijst, 2jaar na mijn laatste eetbui en ong. 1,5 jaar na het bereiken van het streefgewicht.

Mijn wens is, en ik denk dat ik daar aan toe ben, om te leren om op gevoel te eten, geen boterhammen tellen maar luisteren naar mijn lichaam.

Als ik goed naar mijn lichaam luister zou ik dus weer een paar kilo aan moeten komen aangezien ik nu iets te laag zit.

Verjaardagen en feestdagen zijn overigens moeilijk voor mij. Dan trap ik zeg maar wat teveel op de rem.(compenseren, minder eten bij de maaltijden)

Deel dit bericht

Link naar bericht
Deel via andere websites
Jessie
1 uur geleden zei Tjerk:

En dan maak ik een paar foutjes; daalt het gewicht iets, kan gebeuren toch? Zolang ikzelf maar ingrijp en het niet blijft dalen

Mee eens. Wat ben je van plan qua zelf ingrijpen?

1 uur geleden zei Tjerk:

Als ik goed naar mijn lichaam luister zou ik dus weer een paar kilo aan moeten komen aangezien ik nu iets te laag zit.

Eigenlijk wel ja. Altijd exact hetzelfde gewicht hebben is haast niet mogelijk, maar dan moet er na een kleine daling ook weer wat bij komen.

1 uur geleden zei Tjerk:

Verjaardagen en feestdagen zijn overigens moeilijk voor mij. Dan trap ik zeg maar wat teveel op de rem.(compenseren, minder eten bij de maaltijden)

Dat klinkt nog wel als een restje ES. Je beseft wel heel goed dat je dit doet. Wat is ervoor nodig om dit de volgende keer anders te doen? Zou je bv kunnen afspreken: ik eet normaal gesproken op gevoel, maar als er een verjaardag of feestdag aankomt pak ik de eetlijst er weer even bij?

Deel dit bericht

Link naar bericht
Deel via andere websites
Tjerk

Zelf ingrijpen, daar bedoel ik mee: gewoon goed eten. Eten naar hoeveel dat ik trek heb en tussendoor ook, bijvoorbeeld een extra boterham meenemen naar de koffie als ik die tussen de middag niet meer op kan.

Dan stijgt het gewicht vanzelf weer is mijn ervaring.

Dit zou ik niet doen als mijn gewicht was gedaald maar ik zat nog boven de ondergrens, dan blijf ik naar mijn lichaam luisteren, als ik onder de ondergrens van gezond zit doe ik wat ik hierboven beschreef.

Als er een verjaardag of feestdag aankomt moet ik ook leren op gevoel te eten en niet bijvoorbeeld van te voren al minderen als ik weet dat er gebak komt. Als ik dan een dag meer zou hebben gegeten compenseert dat zichzelf weer doordat ik de volgende dag minder trek heb, als het goed is.

Nee, dan wil ik de eetlijst er niet weer bij pakken, daar wil ik juist vanaf.

Het komt wel weer goed. Ik ga ook nog wel praten met de begeleiding hierover.

Bedankt voor je reactie

Deel dit bericht

Link naar bericht
Deel via andere websites
Linsey

Ik hoop dat je met de begeleiding en psycholoog eruit komt. Ik kan me goed voorstellen dat je graag van een eetlijst af wil en op gevoel wil leren eten. Dat lijkt me alleen maar een hele mooie stap in herstel! Misschien vinden zij het nog wat spannend omdat je zo blijft balanseren op de ondergrens? Kan je hun vertrouwen winnen?

Deel dit bericht

Link naar bericht
Deel via andere websites
Tjerk

Vertrouwen winnen? Jawel, dat gaat wel goed komen. Het duurt alleen een poos.

Ik heb al veel vertrouwen gewonnen en ik verwacht eigenlijk dat ik nog meer vertrouwen win.

Het is wel zaak, denk ik, om mijn marge iets te vergroten. Ik bedoel een paar kilo zwaarder te wegen.

Ik heb er wel vertrouwen in dat dat mij gaat lukken, uiteindelijk.

Misschien moet ik dan wel een paar nieuwe broeken kopen (sommige zitten nu al strak) maar dat is geen ramp.

Eigenlijk gaat het best goed met mij, steeds beter, op allerlei fronten. Met ups en downs, maar toch, stijgende lijn

Deel dit bericht

Link naar bericht
Deel via andere websites
Seolenna

Fijn dat je dit vertrouwen ervaart, dat je hoop hebt, dat je de stijgende lijn ziet! 

" Het duurt de tijd die het duurt " 

Deel dit bericht

Link naar bericht
Deel via andere websites