Spring naar bijdragen
Sanno

Omgeslagen anorexia

Aanbevolen berichten

Sanno

Hoi allemaal,

Ik heb het gevoel dat mijn anorexia is omgeslagen naar een andere eetstoornis, maar weet niet zeker naar welke en wat ik ervoor moet doen.

Momenteel kan ik me niet aanmelden voor meer hulp, maar zal dat zo snel mogelijk doen als het dan nog nodig is. Nu zal ik zoveel mogelijk zelf moeten doen.

Overdag probeer ik een beetje op mijn eten te letten, maar zorg wel dat ik eet als ik honger heb. Soms heb ik iets minder honger dan normaal. Als ik alleen ben zijn alle remmen los en eet ik alles wat ik in huis heb. Ik probeer mezelf dan wel te stoppen, maar na een paar minuten ga ik toch gewoon door. Soms probeer ik het eruit te gooien (meestal lukt dat niet goed) en de dagen erna probeer ik dan weer op mijn eetgedrag te letten, maar ik probeer net genoeg te eten en dus niet mezelf helemaal uit te hongeren. Mijn dagen zien er ongeveer zo uit: Eetbui-Opletten-Opletten-Eetbui-Opletten-Opletten. Ik weet niet eens of ik het een eetbui moet noemen, omdat ik meestal wel trek heb als het gebeurt en ik niet alleen maar zoete dingen eet. Ook moet ik erbij zeggen dat mijn eetbuien niet extreem groot zijn, maar het is meer dan wat ik aankan en word er misselijk van.

Is dit een vorm van boulimia, een eetbuistoornis, of is het NAO? Wat moet ik doen om hier vanaf te komen? Ik wil gewoon gezond eten en een normaal eetpatroon krijgen, maar ik ben soms nog heel erg bang om teveel te eten.

Deel dit bericht

Link naar bericht
Deel via andere websites
Seolenna

@Sanno zoals ik het lees, heb je het gevoel dat je de controle over jouw eetgedrag kwijt bent. Klopt deze interpretatie? 
Je schrijft ook dat je voelt dat anorexia is omgeslagen naar een andere eetstoornis en je hebt het idee dat je er iets voor / aan moet doen. 
Je schrijft ook dat je je nu niet kunt aanmelden voor hulp.
Ook schrijf je onderstaande, die heb ik eruit gefilterd want daar ligt m.i. deel van de oplossing:

5 uur geleden zei Sanno:

ik probeer net genoeg te eten en dus niet mezelf helemaal uit te hongeren

Je schrijft dat je net genoeg probeert te eten en jezelf niet helemaal uithongert. Als je dit leest, stel dat ik het had geschreven, wat zou dan jouw advies zijn? 

Ik denk dat je mijn advies misschien kunt raden: voldoende en regelmatig eten! 
Mijn eetbuien en het dooreten was en is meer als ik niet regelmatig en voldoende eet. Het lichaam werkt in die zin vrij simpel: het verbruikt energie en heeft energie nodig om te functioneren. Als het niet voldoende energie tot zich krijgt dan zal het lijf het noodzakelijk vinden om te eten wanneer het kan en dit kan voor ons hoofd ongecontroleerd voelen. Dit klopt ook wel, dit komt omdat wij dit met ons hoofd - en al onze es-gerelateerde overtuigingen zelf veroorzaken. Nogmaals, voor mij geldt: zodra ik weer voldoende en regelmatig eet, nemen de eetbuien af. Heeft wel 21 jaar geduurd hoor, voor ik het durfde. Ik hoop dat jij het eerder aanpakt, ik gun je dat! 

Daarnaast nog een aantal vraagjes:
Hoe ging het eerder met eten? 
Sinds wanneer merk je dat je door eet, dat je merkt meer trek hebt? 
Zijn er dingen veranderd in / sinds die tijd waardoor je meer focus legt op het eten? 

Deel dit bericht

Link naar bericht
Deel via andere websites
Lieke98
1 uur geleden zei Seolenna:

dooreten

Dit! Dit is wel goed benoemd! Denk dat je heel echt gelijk hebt met dat energie verhaal. Het lijkt me heel plausibel dat je lichaam/brein de regie overneemt als je het eerst uithongert en het lichaam dan voedsel aanbied. Alleen al als je dit evolutionair bekijkt lijkt het me logisch dat individuen die deze "ok nu nemen wij even de regie over" funcie van het lichaam niet hebben veel minder kans hebben op overleving en voortplanting.

Deel dit bericht

Link naar bericht
Deel via andere websites
Sanno
15 uur geleden zei Seolenna:

Hoe ging het eerder met eten? 
Sinds wanneer merk je dat je door eet, dat je merkt meer trek hebt? 
Zijn er dingen veranderd in / sinds die tijd waardoor je meer focus legt op het eten? 

Inderdaad bedankt voor de uitleg!

Stiekem weet ik heel goed dat ik regelmatig moet eten, maar het kan zo eng zijn om het niet te compenseren. Ik heb fases waarin ik me alles realiseer en dan bijvoorbeeld ook zo'n topic open, maar tijdens andere fases maak ik mezelf wijs dat er niks aan de hand is. Heel gek.

Bij mij was het zo dat ik tijdens mijn herstel van anorexia meer eten nodig had dan normaal. Dat accepteerde ik, maar toen uiteindelijk de fysieke honger afnam, bleef mijn hoofd wel nog steeds zoeken naar eten. Dat probeerde ik te negeren en te eten wat anderen eten, terwijl ik eigenlijk dus nog steeds meer nodig had (denk ik). Ook omdat ik nu op mijn oude gewicht zit wilde ik dat die behoefte naar eten zou stoppen. Ik heb wel gehoord dat het normaal is om tijdelijk zwaarder te zijn, maar dat vind ik heel moeilijk te accepteren.

Deel dit bericht

Link naar bericht
Deel via andere websites
Seolenna

@Sanno

8 uur geleden zei Sanno:

tijdens andere fases maak ik mezelf wijs dat er niks aan de hand is. Heel gek.

Helemaal niet zo gek, dit is precies wat een eetstoornis een eetstoornis maakt he;-)
Het is dus iets wat je op dit moment als een gegeven kunt nemen: je houdt jezelf soms voor de gek. 
Als je wilt herstellen, is het goed om inzicht te krijgen in dit stukje van jezelf. 

Ja, niet meer compenseren is in eerste instantie vreselijk eng. Dit is angst voor de angst en komt vanuit een stukje van jezelf die niet gezond is: eetstoornis. 
Niet compenseren is wel de ENIGE weg die je gaan moet om echt van de eetstoornis af te raken. Om te kiezen voor het vrije leven waarin je liefde voelt voor jezelf, in welke vorm je dan ook bent. 

8 uur geleden zei Sanno:

Ook omdat ik nu op mijn oude gewicht zit wilde ik dat die behoefte naar eten zou stoppen. Ik heb wel gehoord dat het normaal is om tijdelijk zwaarder te zijn, maar dat vind ik heel moeilijk te accepteren.

Hier lees ik:
- Je zit nu op jouw oude gewicht - Waar staat jouw oude gewicht voor? Wat voelt en denk jij hierbij?

- Tijdelijk zwaarder - Waarmee vergelijk jij dit 'zwaarder'?

- Moeilijk te accepteren - N.a.v antwoorden op bovenstaande, weet je misschien / vind je een ingang naar wat het echt is dat je moeilijk vindt om te accepteren (het is namelijk niet het gewicht, het is iets onderliggend aan de symptomen (in dit geval iets vinden van gewicht) van de eetstoornis)

WhatsApp Image 2019-09-05 at 07.20.26.jpeg

Deel dit bericht

Link naar bericht
Deel via andere websites
Jessie
10 uur geleden zei Sanno:

Stiekem weet ik heel goed dat ik regelmatig moet eten, maar het kan zo eng zijn om het niet te compenseren

Enger dan het controleverlies dat je door die compensatie uitlokt? ;)

Ik snap de angst wel, hoor! Dat is zo'n verraderlijke ES-gedachte waardoor je in dat cirkeltje van compensatie en controleverlies blijft rondgaan, terwijl dat jou ook echt niet brengt wat je wil.

Deel dit bericht

Link naar bericht
Deel via andere websites
Linsey

Hee Sanno, 

13 uur geleden zei Sanno:

Dat accepteerde ik, maar toen uiteindelijk de fysieke honger afnam, bleef mijn hoofd wel nog steeds zoeken naar eten. Dat probeerde ik te negeren en te eten wat anderen eten, terwijl ik eigenlijk dus nog steeds meer nodig had (denk ik).

Dit herken ik... dat hoofdhonger. (Alhoewel ik nog niet op een gezond BMI zit. Dat moet ik er wel bij zeggen.) Ik begrens mezelf dan ook verstandelijk. Ik durf niet te luisteren naar die signalen. Op andere momenten echter, heb ik eetbuien waarbij alle remmen los schieten. Ik ben bang dat dit wel verband houdt met elkaar. Maar ik durf toch niet ander gedrag in te zetten.

Of toch? Ja! Tijdens de lunch eet ik nu tegen alle regels in soms 3 boterhammen ipv 2, als ik dat wil. Die permissie heb ik mezelf gegeven. Eigenlijk voelt dit sterk en niet zwak. Dit komt omdat ik in tegenstelling tot het verleden daarna niet doorsla of moet compenseren. :)

Deel dit bericht

Link naar bericht
Deel via andere websites
Sanno

Ik weet het niet zo goed. Ik heb niet het idee dat ik te weinig eet. Ik eet juist meer dan vroeger, zonder de eetbuien mee te tellen. Dat 'minder proberen te eten' voelt voor mij als iets om weer back on track te komen. Ik ben nu bang om te veel te eten, maar ook om te weinig te eten, dus het is zo dubbel allemaal... :(

Deel dit bericht

Link naar bericht
Deel via andere websites
PeggyV

Het klinkt misschien gek, maar dankjewel dat je dit deelt @Sanno. Ik herken het namelijk zó goed en begrijp dus ook de schaamte die erbij komt kijken. Ingewikkelde situatie hé ☹️

Deel dit bericht

Link naar bericht
Deel via andere websites
Sanno
11 uur geleden zei PeggyV:

Het klinkt misschien gek, maar dankjewel dat je dit deelt @Sanno. Ik herken het namelijk zó goed en begrijp dus ook de schaamte die erbij komt kijken. Ingewikkelde situatie hé ☹️

Dat klinkt helemaal niet gek. Het is juist heel fijn om te lezen dat er anderen zijn die hetzelfde ervaren!:)

Deel dit bericht

Link naar bericht
Deel via andere websites