Spring naar bijdragen
Noraly

Hoe houdt jij moed?

Aanbevolen berichten

Noraly

Hoihoi,

Ik ben vrij nieuw hier, na wat berichten te hebben gelezen durf ik het aan ook wat te vragen.

Zoals je meteen al las is mijn vraag: 'hoe houdt jij moed?'

Over het algemeen zit ik goed in mijn vel, alleen zorgt de eetstoornis ervoor dat ik jammer genoeg snel uit balans raakt. In nasleep van een eetbui heb ik last van angsten en negatieve emoties die mij soms de pet te boven groeien. 

Ik merk dat ik het lastig vind mijzelf weer te herpakken of überhaupt te durven dromen over een positieve ontwikkeling richting herstel, ik beland hierdoor regelmatig in een vicieuze cirkel. 

Ik ga er van uit dat meerderen hier last van hebben dus tips/trucs zullen vast van harte welkom zijn! 

Groetjes :)

Deel dit bericht

Link naar bericht
Deel via andere websites
Jessie

Ik weet niet of ik echt tips/trucs heb. Als ik terugkijk op mijn eetstoornistijd snap ik niet meer helemaal hoe ik dat volgehouden heb 😅 ik was een groot gedeelte van die periode ook depressief. Volgens mij was mijn voornaamste motivatie waarmee ik mezelf er doorheen geslagen heb, de wens om mezelf beter te leren kennen. Daarnaast, hoewel ik het vaak niet echt kon geloven, besloot ik om aan te zien wat er zou gebeuren. Misschien zouden er wel betere tijden in de toekomst liggen.

Heb jij iemand waarmee je over je ES en je gevoelens praat?

Deel dit bericht

Link naar bericht
Deel via andere websites
Linsey

Ja, herkenbaar. 

Mijn motivatie ligt net als bij Jessie ook in het openstaan voor de mogelijkheid dat het zou kunnen veranderen, met mijn hulpverlening nu. Daarbij leun ik best veel op het geloof van anderen in mij. 

Daarnaast probeer ik zo goed mogelijk mijn dagen door te komen. Vooraf kleine doelen te stellen, zodat ik met (enige) voldoening op de dag kan terugkijken. Die doelen kunnen bv huishoudelijke klusjes zijn,  maar ook een afspraak met iemand maken, of iets op creatief gebied.

Heb je misschien een heel klein beetje zicht op wat jou zou helpen?

Deel dit bericht

Link naar bericht
Deel via andere websites
Noraly

Bedankt voor jullie antwoord!

@Jessie In januari heb ik mijn sociale netwerk verteld over mij ES. Ze weten wat het inhoud voor mij en hoe mijn (eet)buien eruit kunnen zien. Echter merk ik aan mijzelf dat ik het lastig vind om tijdens de (eet)buien hun te benaderen. De schaamte en onmacht is te groot waardoor ik mij uiteindelijk afzonder. 

Heb jij je ES tegenwoordig onder controle? 

@Linsey Fijn dat je kleine doelen stellen benoemd, ik heb namelijk vaak het gevoel dat mijn dag mislukt is wanneer ik de controle over mijn ES verlies. Hetzelfde gevoel wanneer ik een goede dag qua eten heb gehad maar toch in de avond een koekje eet. Op een of andere manier is dat dan fout waardoor ik mij uiteindelijk slecht voel. 

Ik merk dat het schrijven van deze oproep en het reageren erop best goed helpt eigenlijk, toch fijn om mensen te spreken die zich in een soort gelijke situatie bevinden. Op momenten voelt het hebben van een ES best eenzaam. 

Dus nogmaals bedankt voor het reageren, dat vond ik prettig!

Deel dit bericht

Link naar bericht
Deel via andere websites
Jessie
10 uur geleden zei Noraly:

De schaamte en onmacht is te groot waardoor ik mij uiteindelijk afzonder. 

Denk je dat dat wel iets is wat jou zou kunnen helpen, leren om je sociale netwerk op zulke momenten in te zetten?

10 uur geleden zei Noraly:

Heb jij je ES tegenwoordig onder controle?

Ja, ongeveer sinds 2010, toen ik mijn therapie bij HC heb afgerond.

Deel dit bericht

Link naar bericht
Deel via andere websites