Spring naar bijdragen
Elly1710

Aantal vragen over BED

Aanbevolen berichten

Elly1710

Hee allemaal,

Wat fijn dat zoiets als dit bestaat en ik mijn vragen hier kan stellen!

Vorige week ben ik naar de huisarts te gaan om mijn verwijzing voor de diëtiste op te halen. De huisarts stelde mij een aantal vragen en kwam met de conclusie dat hij denkt dat ik een eetbuistoornis  heb. Hij heeft mij het advies gegeven om een aantal sites te doorzoeken om te kijken wat ik herken bij mezelf.

Ik lees erg veel over de grote eetbuien. Deze ervaar ik zelf niet zo. Mijn eetbui gaat dan alleen om een zak chips, soms nog chocolade erbij maar dat was het. Verder herken ik mezelf wel heel erg in de andere kenmerken. Daarna walg ik van mezelf om wat ik heb gedaan en om hoe ik eruit zie. Ik heb namelijk overgewicht. Ook heb ik het gevoel dat ik stiekem moet eten. Wanneer ik denk te horen dat mijn huisgenoten thuis komen, verstop ik onmiddellijk mijn eten. In winkels kies ik bewust voor de zelfscan kassa’s zodat andere niet zien wat voor slecht eten ik koop.

Ik vraag me af in hoeverre dit een eetstoornis zou kunnen zijn?

Sinds mijn bezoek aan de huisarts zie ik in dat mijn gedachtes niet zo horen te zijn. Ik merk dus dat daarin iets niet helemaal ‘normaal’ is.

Ik hoor graag wat jullie visie hierop is!

Alvast bedankt en groetjes!

Deel dit bericht

Link naar bericht
Deel via andere websites
Jessie

Welkom hier!

Volgens mij bestaan er geen regels voor hoe groot een eetbui 'moet' zijn. Het gaat er meer om dat het eten een emotionele functie vervult, je gedachten beheerst en dat je het gevoel hebt dat je het niet kan laten.

Wat maakt dat je je eten liever geheimhoudt en verstopt?

Heb je als basis een volwaardig eetpatroon of ligt heel de structuur eigenlijk een beetje overhoop?

Deel dit bericht

Link naar bericht
Deel via andere websites
Seolenna

Welkom @Elly1710

Top dat je hier jouw vragen stelt en komt kijken hier op het forum. 

De vragen die jouw huisarts stelde, zijn blijkbaar aanleiding geweest tot een nieuw perspectief bij je.

In het stuk wat je schrijft, lees ik dat schaamte een rol speelt. Hier schaamte om het eten. 
Op welke manier speelt schaamte een rol als het gaat om andere aspecten in jouw leven?

Heb je mensen om je heen, vriendinnen/vrienden of familie, met wie je alles bespreekt wat er in je omgaat?

Deel dit bericht

Link naar bericht
Deel via andere websites
Linsey

Hoi @Elly1710, welkom!

Ik denk dat je met de reacties en vragen van Jessie em Seolenna wel verder kunt. Ik ben ook benieuwd of je inzicht hebt in de rol/functie van de 'eetbuien'. Wanneer is het ontstaan? 

Deel dit bericht

Link naar bericht
Deel via andere websites
maartje1

@Elly1710 allereerst: wat fijn dat je dit forum hebt gevonden! 

Op welk moment voelde je dat je graag een gesprek wilde met je huisarts?

Verder is inlezen een goede manier om bij jezelf te checken of de beschrijving klopt. Ik denk wel dat het belangrijk is om in je achterhoofd te houden, dat niet alles overeen hoeft te komen. 

Bijvoorbeeld wat Jessie zegt: een grotere of kleinere eetbui is niet per se het punt, maar meer wat voor functie het heeft en of het jou belemmerd. 

Deel dit bericht

Link naar bericht
Deel via andere websites
Elly1710

Super bedankt allemaal voor jullie reacties! Dit waardeer ik echt.

@Seolenna

Verder ervaar ik geen schaamte, schaamte speelt alleen als het om eten gaat.

Alles wat er in mij omgaat heb ik nog nooit met iemand besproken ook vanwege die schaamte. Na het gesprek met de huisarts heb ik dit wel met mijn vriend besproken.

@Jessie

Ik heb zelf niet duidelijk waarom ik het moet verstoppen van mezelf. Die gedachte komt meteen in mij op wanneer ik denk iemand te horen. Het lukt of ik dan zonder bewust te zijn opsta en het verstop.

Ik ben een hele onregelmatige eter.   Dus echt structuur zit er niet in. Daar ben ik nu wel met de diëtiste mee bezig.

@Linsey

Ik weet niet zo goed wanneer het is ontstaan. Wel merk ik dat ik drang heb om te eten als ik me niet fijn voel. Achteraf voel ik mezelf alleen maar slechter maar toch blijf ik dit doen.

@maartje1

Ik ben niet zelf naar de huisarts gegaan voor een gesprek hierover. Ik kwam alleen om een verwijsbriefje op te halen. Hij kwam verder zelf met idee dat het mogelijk is dat ik een eetstoornis heb.

Deel dit bericht

Link naar bericht
Deel via andere websites
Linsey
1 uur geleden zei Elly1710:

Ik ben een hele onregelmatige eter.   Dus echt structuur zit er niet in. Daar ben ik nu wel met de diëtiste mee bezig.

Wat goed! Als je dat op orde gaat krijgen kun je in elk geval uitsluiten dat eetbuien (ook) een fysieke oorzaak hebben. En bovendien is het goed voor je lichaam om me regelmaat goede  voeding binnen te krijgen. Dat kan mentaal ook z'n weerslag hebben. Het zal wel een klus zijn,  als je het niet gewent bent. Je mag hierbij ook steun vragen op het forum! 

1 uur geleden zei Elly1710:

Ik weet niet zo goed wanneer het is ontstaan. Wel merk ik dat ik drang heb om te eten als ik me niet fijn voel. Achteraf voel ik mezelf alleen maar slechter maar toch blijf ik dit doen.

Het laatste is wel herkenbaar. Je probeert dat niet fijne gevoel op te lossen. En even helpt het. Daar doe je het dan voor; a quick fix.

Tot....

Je weet niet zo goed wanneer het is ontstaan. Deed je het al als kind?

Deel dit bericht

Link naar bericht
Deel via andere websites
Seolenna

Fijn dat je wat hebt aan de reacties 🙂

Super dat je met een dietiste bezig bent w.b.t structuur krijgen in het eten. 
Voor mij is het ontzettend van belang. Want zonder structuur heb ik standaard veel eetbuien, soms alleen wat dooreten, maar al met al is dan eigenlijk altijd mis. Dus ook zometeen (was laat wakker) ga ik wel ontbijten ook al ervaar ik geen gevoel van trek. Ook als ik eetbuien heb gehad, eet ik toch de maaltijd die erna gepland staat, want ook als ik compenseer door niet te eten, nodig ik de eetbuien en het dooreten uit. Door niet regelmatig eten, ben ik ook nog eens streng voor mezelf want door niet regelmatig eten en die strengheid maakt mijn leven er niet meer ontspannen op, verre van: 1. Moet ik bepaalde dingen eten en mag ik andere dingen niet eten. 2. Ik doe het omdat ik af wil vallen / niet aan wil komen.

20 uur geleden zei Elly1710:

schaamte speelt alleen als het om eten gaat.

Alles wat er in mij omgaat heb ik nog nooit met iemand besproken ook vanwege die schaamte

Als ik het goed begrijp, heb je geen schaamte als het gaat om delen van jouw diepste gevoelens, gedachten, ervaringen met anderen?

Deel dit bericht

Link naar bericht
Deel via andere websites