Spring naar bijdragen
Ann_

Eind proef

Aanbevolen berichten

Ann_

Beste mensen,

Ik ben een student die STW in het laatste jaar studeert. Ik moet voor mijn eind proef/exaam spreken en uitleg geven over eetstoornissen en specifiek over emotioneel eten. Heeft iemand hier ervaring mee en wilt zijn mening uiten of weet iemand een goede website of een handig boek over eetstoornissen dan hoor ik het graag. 

Vriendelijke groetjes! 

Ann_

Deel dit bericht

Link naar bericht
Deel via andere websites
Elske

Hoi @Ann_,

Ik heb hier ervaring mee. Ik wil je wel helpen, maar dan vind ik het fijn als je concrete vragen hebt. Wat zou je willen weten?

Verder zou je de websites/boeken van Geneen Roth, Joanna Kortink en Anita Johnston kunnen lezen.

Deel dit bericht

Link naar bericht
Deel via andere websites
Ann_

Hey @Elske 

Ik zou eigenlijk graag willen wetten hoe het allemaal start. En hoe mensen het een plaats geven in hun leven. Ik kan me wel voorstellen dat een eetstoornis een grote invloed heeft op een leven. 

Mijn vragen zijn dus:

-Hoe start een eetstoornis?

-Hoe gaan mensen hier mee om?

-Is een eetstoornis eerder iets mentaal of iets fysiek?

-Is emotioneel-eten toepasselijk op elke emotie die je voelt of is het bijvoorbeeld enkel bij stress of verdriet?

-Is emotioneel-eten een juiste term?

Alvast bedankt voor de boek en voor jouw hulp!

met vriendelijke groeten

Ann_

Deel dit bericht

Link naar bericht
Deel via andere websites
Elske

Hoi @Ann_,

Hierbij mijn antwoorden. Ik denk wel dat dit voor iedereen anders is, dus ik zou hier geen algemene conclusies uit trekken.

- De eerste tekenen van mijn eetstoornis begonnen voor mij op basisschoolleeftijd. Ik voelde me vaak alleen en ging daardoor stiekem snoepen. De eetstoornis werd sterker toen ik op 17 jarige leeftijd besloot minder te gaan snoepen en merkte dat ik afviel. Toen ging ik ook minderen bij de maaltijden waardoor het afvallen nog sneller ging. Dit hield ik alleen niet vol en ik kreeg eetbuien. Dit heeft jaren zo geduurd: een voortdurende tweestrijd tussen minder willen eten en eetbuien.

- Ik heb lange tijd niet doorgehad hoe ernstig mijn eetstoornis was. Pas op mijn 30e heb ik serieus hulp gezocht. Tot die tijd hoorde mijn eetstoornis gewoon bij mijn leven en deed ik eigenlijk alles wat ieder ander van mijn leeftijd deed: studeren, uitgaan, werken, sporten, etc. Maar wel met daarbij altijd stress over wat ik wel/niet ging eten en eetbuien als ik alleen was.

- Een eetstoornis is vooral een mentaal probleem (daar ligt te basis) maar heeft meestal wel fysieke gevolgen (bijvoorbeeld ondergewicht, overgewicht, gebitsproblemen, bepaalde tekorten etc.). 

- De eetbuien die ik had kwamen vooral voort uit stress, overprikkeling, een gevoel van eenzaamheid en sociale angst. Bij verdriet heb ik juist geen enkele behoefte om te eten.

- Ik vind emotie-eten geen juiste term. Het gaat voorbij aan de diepere laag die vaak speelt bij een eetstoornis en die te maken heeft met minderwaardigheidsgevoelens,  gebrek aan autonomie, een negatief zelfbeeld en eventuele (emotionele) trauma's die daaraan ten grondslag kunnen liggen.

Veel succes met je eindproef!

Deel dit bericht

Link naar bericht
Deel via andere websites
Seolenna

Het boek 'Uit de ban van emotie-eten', door o.a. Joanna Kortink.

Deel dit bericht

Link naar bericht
Deel via andere websites
Kelly84

Hai @Ann_

Mooi onderwerp om je eindproef mee te doen. Ik heb zelf de ES Bing-eating. Mocht je vragen hebben dan beantwoord ik deze graag voor je. 

Liefs!

Kelly 

Deel dit bericht

Link naar bericht
Deel via andere websites