Spring naar bijdragen
Milithias

Hoe bouw je weer op?

Aanbevolen berichten

Milithias

Hee allemaal, 

Tijdje niet meer gepost, af en toe nog wel meegelezen, maar ik ben weer terug en wel met een vraag: hoe bouw je op? 

Afgelopen maanden ben ik wat in gewicht aangekomen omdat ik echt zo goed mogelijk een volwaardig eetpatroon wilde, en dat ging prima. 

Maar daar kwam dus de gewichtstoename en daar was ik de laatste weken weer helemaal klaar mee. 

Knop ging om en (Tw) 

Spoiler

Kcal tellen begon weer, maaltijden skippen enz 

En ineens, ik ging vasten, eerste keer 36u, en was daar nog geen paar uur uit of begon al met 22, de dag erna at ik onder de 600 kcal enz

En dit terwijl ik nog steeds veel dans en beweeg. 

Vandaag begin ik weer met rijles, en wilde daarvoor goed eten om zo alert mogelijk te zijn. 

Met heeel veel moeite zit ik nu op 

Spoiler

800-1000 kcal, en dat is Incl avondeten. 

Maar ik merk dat ik hier fysiek moeite mee heb, voel me vol en misselijk. 

Ik weet dat er wel wenlijsten zijn, maar vroeg me af of er andere manieren en/of tips zijn om rustig weer aan grotere hoeveelheden te wennen. 

Bv ik hoorde ooit veel water drinken zodat je maag oprekt, maar of daar iets van waar is weet ik niet, iemand hier wel? 

Deel dit bericht

Link naar bericht
Deel via andere websites
Jessie

Ik zou echt geen gekke dingen gaan doen zoals met water je maag oprekken. Dat je je nu zo naar vol voelt met weinig kcal, komt omdat je het gevoel om normale hoeveelheden eten in je systeem te hebben totaal niet meer gewend bent. Maar dat went weer, best snel ook, is mijn ervaring.

Spoiler

Ik bouwde zelf destijds op in etappes van 500 kcal per week. Dat werkte voor mij beter dan heel erg lang aanmodderen met veel kleinere stappen.

Hoe ben je van plan om met schommelingen of evt toename in je gewicht om te gaan?

Deel dit bericht

Link naar bericht
Deel via andere websites
Milithias

@Jessie

En deed je dan

Spoiler

500 in een keer aan t begin van de week, of ong 70 per dag? 

De bedoeling was om wel weer op te bouwen naar wat grotere hoeveelheden, maar om wel nog verder af te vallen, alleen wat langzamer en "gezonder" 

Schommelingen kan ik wel handelen tot op bepaalde hoogte, en toename is dus niet de bedoeling. Dus dat zou goed moeten gaan

Deel dit bericht

Link naar bericht
Deel via andere websites
Jessie

@Milithias 

Spoiler

In één keer 500 erbij. En dat dan een week volhouden en dan weer eenzelfde stap.

Zeer zorgelijk wat je beschrijft qua doel. Jouw motieven om af te vallen zijn eetgestoord en daarom is het idee om 'verantwoord' af te vallen echt complete zelfdeceptie.

Deel dit bericht

Link naar bericht
Deel via andere websites
Mirre

Hai Milithias,

ik hoor je aan de ene kant zeggen, langszaam aankomen door een zo volwaardig mogelijk eetpatroon en dat ging prima. Hierna hoor ik eetstoornis....je bent aangekomen. 

Hou vast aan je gezonde wens. Aankomen en stabiliseren is een proces van vallen en opstaan. Laat niet alles wat je al bereikt hebt wegroven door de eetstoornis. Je bent zoveel meer waard dan dat cijfertje! 

Liefs

Deel dit bericht

Link naar bericht
Deel via andere websites
Milithias

@Jessie en @Mirre

Denk dat jullie gelijk hebben. 

Zelf zag ik het "langzaamaan" afvallen juist als een gezonde keuze. Ipv het snelle onverantwoorde wat ik nu doe. 

Maar sinds vandaag denk ik dat ik misschien toch nog te veel in de eetstoornis zit, en als dat zo is, kan ik geen gezonde keuze maken, dan hou ik mezelf voor de gek. 

Spoiler

Dit weekend nog niet gegeten, net was ik op het station, rond etenstijd en moest lang wachten. 

Wilde heel graag iets eten maar kon mezelf er gewoon NIET toe zetten om iets te kopen. 

Daar schrok ik wel van. 

Toen kwam het besef, nu ik iets wíl eten en ik kán het niet, hoe kan ik dan in vredesnaam mezelf nog vertrouwen?

Dus ik weet nu wel dat er iets moet gaan gebeuren, hoe en wat weet ik nog niet. 

Toch maar beginnen met proberen opbouwen op de manier die Jessie noemde. Dan even kijken hoe ver we komen.

Spoiler

Neiging was om te beginnen op 500 kcal, maar dat is natuurlijk wel echt veel te weinig. Dus dat doe ik niet. 

1000 kcal vind ik dan wel weer heel veel, daarom wil ik proberen om mezelf de ruimte te geven tussen 750 en 1000, zolang ik eind van de week de 1000 maar haal, hoop dat dat lukt

Deel dit bericht

Link naar bericht
Deel via andere websites
Blueeyes

Zet m op!!! Als we mee moeten denken... laat t maar weten 

Deel dit bericht

Link naar bericht
Deel via andere websites
Mirre

Je bent al bezig met de goede stappen, erkennen dat je niet naar je gezonde kant luistert en zoeken naar een passende manier wat veilig is voor jou, is al een hele grote stap vooruit! 

Herinner je waarom je de weg naar herstel wil maken, schrijf het op, en lees het na op de moeilijke momenten, je kan het! 

Deel dit bericht

Link naar bericht
Deel via andere websites
Milithias

Bedankt voor de reacties ❤️

Het wil nog niet helemaal lukken, maandagavond zou ik thuis eten. 

Spoiler

En had daar veel stress over, lukte dan ook de hele dag niet te eten, en dat terwijl ik in het weekend ook niet gegeten had. 

(en dat praat ik dan goed tegen mezelf door te zeggen dat het vasten is en dat dat gezond is, zo stom) 

Helaas werd thuis vlak voor het eten onze kat doodgereden.. 

Veel verdriet, met name bij mijn gezin, ik had nooit zoveel met de kat op, meer met onze honden, maar had het er ook wel lastig mee, en vond het misschien nog wel lastiger om het verdriet van mijn ouders en broertje te zien. 

Spoiler

Niemand wilde nog avondeten toen, ik ook niet.. 

Heb uiteindelijk een heel klein beetje op toen ik eten voor de hondjes aan het maken was. 

Vandaag wilde ik er wel vol voor gaan, vraag me af of het gelukt is, wil eigenlijk liever zelf proberen even geen calorieën te tellen

Spoiler

O: geroosterde boterham met pindakaas 

Td:chocoladekoekje

L: appel 

Td: mint zuurtje en latte macchiato 

A: kaasbol van ah to go, aan beide kanten zelf belegd met houmous en tomaat

Had net wel heel veel moeite met dans, geen adem, duizelig en zwart zien, maar was heel benauwd in de zaal en een aantal anderen hadden ook last

Als iemand hierop feedback heeft : graag

Morgen ben ik de hele dag thuis aan t werk en heb in de avond weer ballet. 

Naar ervaring kan dat 2 kanten op, echt goed mijn best willen doen of echt totaal helemaal niet. 

Heb besloten dat ik morgen wel echt mijn best ga doen : )

Deel dit bericht

Link naar bericht
Deel via andere websites
Ilse]

Wat lastig dat het eten elke keer zoveel strijd en moeite kost. Dapper dat het lukt met kleine stapjes, maar zoals je zelf ook wel aan gaf; het is echt nog niet voldoende.. ik gun je dat het echt lukt om het op te gaan bouwen! Je lichaam heeft het zo nodig.

Duizelig, zwart zien.. dat zijn echt signalen die je lichaam af geeft dat het meer voeding nodig heeft. En dat het benauwd was daar zal vasy mee spelen, maar als ik eerlijk ben klinkt het wel echt alsof je lichaam je echt duidelijk wil maken dat het voedsel nodig heeft. Zeker als je danst! Daar verbruik je bakken energie mee, waarvoor je lichaam echt meer callorien en voedingsstoffen nodig heeft.

Heel veel succes vandaag, ik hoop dat je een fijne dag hebt en dat het je lukt om goed te eten!

Deel dit bericht

Link naar bericht
Deel via andere websites
Mirre

Goed dat je jezelf telkens herpakt en de juiste richting in gaat! Als tip wil ik je meegeven je niet te laten lijden door honger, maar je voedingsmomenten aanhouden en voor je inspanning en erna wellicht iets meer proberen te nuttigen (als dat lukt) zodat je wat meer aansterkt.

veel succes ermee! 

Deel dit bericht

Link naar bericht
Deel via andere websites
Milithias

Bedankt voor het meedenken, daar heb ik echt heel veel aan! 

Vandaag is het beter gelukt meer te eten, althans vooral in de ochtend. 

In de middag gebeurde er iets heel geks

Tw 

Spoiler

Ik moest overgeven, niet in een keer alles er uit, maar steeds kleine beetjes, en zo misselijk.

Dit heb ik een keer eerder gehad, en kon het toen ook al niet plaatsen, zou dit van het meer eten zijn? 

Dit was rond 16u toen ik ging douchen voor ballet, daarna naar ballet gegaan en school en nu onderweg naar huis. 

Spoiler

Maar niks meer kunnen/durven eten, voelde me nog zo vol en misselijk. 

Daar komt bij dat ik gekozen heb om zo 8km te lopen. 

Normaal halen mijn ouders me op maar die zijn allebei weg vanavond, ze zeiden ah joh, ga naar de stad, drink daar iets en wacht op ons dan kan je meerijden. 

Toch heb ik gekozen gewoon te gaan en de 8km te lopen, is dat es? Ik weet t niet zo goed.. 

Morgen heb ik na werk rijles, en ballet. 

Rijles is een van de grootste redenen dat ik meer wil eten, dus ga morgen echt goed proberen weer, maar weet nog steeds niet goed hoe, zonder dat ik zo misselijk ben... 

Helpt t om bepaalde dingen wel/niet te eten? Qus verteerbaarheid ofzo? 

Deel dit bericht

Link naar bericht
Deel via andere websites
IV93

Je hebt makkelijk en moeilijk oplosbare vezels. Groente en fruit en noten verteren makkelijker dan granen.

Met zoveel dans zou ik ook echt weer op je eiwitten gaan letten. 

Maar denk vooral dat het overgeven spanning is en misschien deels dat je maag wat oprekt weer en dat je beter wat meer kleine maaltijden nog kunt verspreiden. 

Deel dit bericht

Link naar bericht
Deel via andere websites