Spring naar bijdragen
Zoë Van Doorne

Weegschaal

Aanbevolen berichten

Zoë Van Doorne

Hallo,

ik heb een vraagje...

ik probeer af te vallen maar raak meer en meer gehecht aan mijn weegschaal.

Spoiler

is het normaal dat ik me 5 keer per dag weeg om zo alles onder controle te kunnen houden?

Deel dit bericht

Link naar bericht
Deel via andere websites
Rebekka
19 minuten geleden zei Zoë Van Doorne:

Hallo,

ik heb een vraagje...

ik probeer af te vallen maar raak meer en meer gehecht aan mijn weegschaal.

is het normaal dat ik me 5 keer per dag weeg om zo alles onder controle te kunnen houden?

Hoi Zoë, 

wat maakt dat je probeert af te vallen? Is dit omdat je overgewicht hebt? 

5x per dag wegen is onnodig en ook niet betrouwbaar. Door de dag heen wisselt je vochthuishouding door wat je drinkt, wat je aan vocht vast houdt door bv zout en vezelrijk eten, wat je uitplast of uitzweet. Dat is alleen maar nog factor vocht die zoveel bepaald en van invloed is op je gewicht.. daarnaast komen er nog wel 101 redenen bij waardoor je gewicht op een dag schommelt. 

Wat geeft een weegmoment jou? Wat voel je voor en na een weegmoment? Wat levert het je aan positiefs en negatiefs op? 

Normaal is het zeker niet, “normale” mensen wegen zich niet eens een keer per dag.. misschien eens per week, per maand of half jaar, alleen bij dokters afspraken of nooit... 5x per dag valt daarmee echt buiten de boot ;) geen verwijt, maar meer om je mee te geven van wat gezond is. 

Zou je het aandurven terug af te bouwen? In het weegtopic is dit op dit moment een besproken onderwerp, wellicht interessant mee te lezen :) 

Deel dit bericht

Link naar bericht
Deel via andere websites
Lisex

Hey,

Warom wil je afvallen?

Nee het is niet normaal om je 5x per dag te wegen. Het helpt niet en van water word je niet dikker maar als je het drinkt word het soms op de weegschaal wel een puntje zwaarder. Door al het vocht.

Mischien kun je proberen te afbouwen. Ik weet dan het lastig is. Durf je het aan?

Je kunt dan bijvoorbeeld deeerste week 4x per dag wegen. De week daarna 2x per dag. De week daarna 1x per dag.. De week daarna om de dag. En zo door tot je 1x per week weegt. En het zou tof zijn als het 1x per maand of 1x per half jaar. Of maar af en toe lukt. Maar als je 1x per week,  of 1x per maand of wat dan ook zou ik een vast weegmoment aanhouden. Bijvoorbeeld: Zondag avond om 8 uur.

Maar heb je overgewicht of vind je jezelf te dik?

Liefs,

Lise

Deel dit bericht

Link naar bericht
Deel via andere websites
Jessie

Welkom!

Vijf keer per dag wegen is vooral niet zo nuttig. Als je je gewicht in de gaten wilt houden moet je langere tijd 1x per week wegen en dan kijken welke lijn erin zit.

Dat je aangeeft op die manier de boel onder controle te willen houden, doet bij mij een alarmbelletje rinkelen. Wat maakt dat je die controle zo hard nodig hebt?

Deel dit bericht

Link naar bericht
Deel via andere websites