Spring naar bijdragen
Mandyhelfrich

Depressie

Aanbevolen berichten

Mandyhelfrich

Heyy allemaal, 

Heb al een tijdje niks meer gepost hier omdat het eigenlijk heel goed ging met mij tot ruim een maand geleden, een maand geleden hebben mijn ouders besloten te gaan scheiden(ik ben nog thuiswonend, ga straks met me vader mee verhuizen), en sinds dien heb ik een flinke terugval in me eetstoornis wat zich uit in eetbuien of juist niet eten. Daarnaast heb ik nu ook megaa last van een depressie en heftige suïcidale gedachtes, ik loop nogsteeds bij een psycholoog maar dit was eigenlijk voor autisme en niet meer voor een eetstoornis hier ben ik wel voor behandeld geweest en die behandeling is ondertussen afgerond. Ondertussen maakt me psycholoog zich nogal zorgen over mij. Hebben jullie ervaring met depressie en suïcidale gedachtes na een heftige gebeurtenis en wanneer zal er gekozen worden voor een opname? Ik heb het al kort met me psycholoog over een opname gehad als het duidelijk verslechterd(gaat ook duidelijk met de dag slechter). 

Deel dit bericht

Link naar bericht
Deel via andere websites
Ilse]

Hey @Mandyhelfrich welkom terug hier, en wat goed dat je weer even van je af komt schrijven. Doe dat vooral! 

allereerst, wat fijn dat het tot een maand geleden zo goed met je ging! Ik hoop dat dit ook een lichtpuntje mag zijn waar je op terug kan kijken, wat ook wat hoop kan geven. 

Ik kan me goed voorstellen dat de situatie thuis heel pittig is en dat dit ook weer het een en ander naar boven kan halen. Je hoort het helaas vaker dat mensen na een heftige gebeurtenis terugvallen in een eetstoornis of depressie en ik denk ook dat dit niet gek is. Kun je het voor jezelf ook een beetje plaatsen en begrijpen dat je nu in een terugval zit? En weet je ook welke functie jouw eetstoornis hier in heeft? Is dat bijvoorbeeld het onderdrukken van de emoties die hier nu bij loskomen.. of?  

Zijn er mensen in je omgeving, naast natuurlijk je psycholoog, bij wie je terecht kan met alle emoties en gedachten die omhoog komen en ook met je depressieve gedachten? 

Wat betreft je vraag over de opname: dat is denk ik echt in iedere situatie verschillend. Meestal wordt er gekozen voor een opname als de situatie thuis omtrent de depressie/eetstoornis niet meer vol te houden is, of wanneer er hierin een patroon doorbroken moet worden, maar dit is echt voor iedereen verschillend. 

Wat mijn ervaring hierin is, is dat het echt belangrijk is om open en eerlijk te zijn naar de betreffende hulpverleners. Dan kunnen zij ook met je meedenken en je ondersteunen. Maar ik heb het idee dat je ook al best heel goed in contact bent met je psycholoog, klopt dat? Ik wil je ook echt aanmoedigen om open en eerlijk te zijn naar haar, ook over de gedachten die je hebt. Hoe zou jij zelf tegen een eventuele opname aankijken?

Ik vind het echt verdrietig om te lezen dat het met de dag slechter gaat en dat je weer zo'n terugval hebt en ik gun het je dat er snel weer wat stabiliteit komt. In de situatie thuis, maar ook voor jou persoonlijk. En probeer ook vast te houden aan de periode hiervoor, waarin het wel heel goed ging. Want het is super knap en fijn dat je dat al hebt weten te bereiken. Heel veel sterkte!

Deel dit bericht

Link naar bericht
Deel via andere websites
Mandyhelfrich

Heyy @Ilse]bedankt voor je reactie.

Opzich snap ik wel dat ik een mega terugval heb, maar maakt het er niet beter door. Bij mij is vastgesteld dat ik autisme heb en daardoor niet goed met me emoties kan omgaan en om me emoties te onderdrukken gebruik ik me eetstoornis. Ik kan heel goed praten met me psycholoog, ze begrijpt me situatie ook, vind het dan wel vervelend om te horen dat zij zich ook zorgen maakt, is dan toch gelijk zo serieus. Naast me psycholoog heb ik wel wat vriendinnen waarmee ik eventueel kan praten. Opzich zou ik niet opzien tegen een eventuele opname, denk dat het eigenlijk ook wel goed is voor nu dat ik weg kan uit de situatie hoe die nu is. 

Deel dit bericht

Link naar bericht
Deel via andere websites
*Lisa

Hi Mandy,

Wat naar om te lezen dat je een terugval hebt. Maar inderdaad ook heel logisch. Uit ervaring weet ik zelf ook dat wanneer er nare, verdrietige dingen gebeuren, vooral wanneer dat dan situaties zijn die verandering teweeg brengen, je eetstoornis wordt getriggerd. Ik lees dat je eerder in behandeling bent geweest. Kun je terug halen wat voor jou helpend zou kunnen zijn? Ook met betrekking tot je somberheid, heb je een idee wat je zou kunnen helpen? Voor mij was het uitspreken en opschrijven van mijn gedachtes al helpend. Om de dingen wat meer op een rijtje te krijgen en er voor te zorgen dat je niet verdrinkt in je sombere gedachte stroom. Mensen om hulp vragen, al is het enkel om even niet alleen te zijn op moeilijke momenten. Zijn er specifieke dingen die jou een glimlach kunnen bezorgen en je even kunnen laten zien dat er licht is aan het einde van de tunnel? 

Deel dit bericht

Link naar bericht
Deel via andere websites
Mandyhelfrich

@*Lisa op dit moment zie ik eigenlijk het licht aan het einde van de tunnel niet meer. Normaal gesproken hielp het wel als ik gewoon leuke dingen buitens huis ging doen, maar merk dat dat nu ook niet meer werkt en dan vaak toch weer afdwaal naar die suïcidale gedachtes, want die zijn gewoon duidelijk sterk aanwezig en kan ze eigenlijk niet onderdrukken

Deel dit bericht

Link naar bericht
Deel via andere websites
*Lisa

Zou je me willen/kunnen vertellen welke gedachtes maken dat je de suïcidale gedachtes hebt? Ik begrijp dat dit natuurlijk alles te maken heeft met de scheiding van je ouder, wat ingrijpend en verdrietig is. Maar kun je specifiek benoemen waar je precies bang, verdrietig of somber van wordt? Heeft dat te maken met de onzekerheid van hoe de toekomst er uit zal gaan zien of maak je je zorgen over hoe bepaalde dingen moeten?

Deel dit bericht

Link naar bericht
Deel via andere websites
Mandyhelfrich

@*Lisa ik denk dat die suïcidale gedachtes te maken hebben, met de onzekerheid hoe mijn toekomst eruit gaat zien en dat ik op dit moment geen rust heb en erg verlang naar rust. 

Deel dit bericht

Link naar bericht
Deel via andere websites
Jessie
10 uur geleden zei Mandyhelfrich:

Ik kan heel goed praten met me psycholoog, ze begrijpt me situatie ook, vind het dan wel vervelend om te horen dat zij zich ook zorgen maakt, is dan toch gelijk zo serieus.

Wat je beschrijft ís ook serieus. De scheiding van je ouders maakt heel heftige gedachten en gevoelens in je los.

1 uur geleden zei Mandyhelfrich:

@*Lisa ik denk dat die suïcidale gedachtes te maken hebben, met de onzekerheid hoe mijn toekomst eruit gaat zien en dat ik op dit moment geen rust heb en erg verlang naar rust. 

Knap hoe duidelijk je dit kan verwoorden! Dit lijkt me iets wat je heel goed met je psycholoog zou kunnen bespreken, om dan samen te kijken hoe je dat gevoel van zekerheid en je rust weer terug kan krijgen.

Deel dit bericht

Link naar bericht
Deel via andere websites
*Lisa

@MandyhelfrichHeel begrijpelijk dat je onrust voelt door die onzekerheid. Misschien is het geen relevante vergelijking, maar mijn relatie van zo'n 9,5 jaar is nog niet zo heel lang over. Hierdoor besef ik zelf dat "zekerheid" op sommige vlakken in het leven misschien een beetje een illusie is. Ook al verlangen we heel erg naar zekerheid en doet ons hoofd dat nou eenmaal. Soms gaan de dingen zoals ze gaan en heb je er niet altijd grip op hoe hard je dat soms ook probeert. Ik hoop dat het je lukt om aan de kleine dingen, de mensen die naar je willen luisteren en de mensen die om je geven vast kunt houden. 

Deel dit bericht

Link naar bericht
Deel via andere websites
*Lisa

@MandyhelfrichHoe hoe gaat het met je Mandy?

Weet dat als je behoefte hebt om over de dingen te praten of alleen wat van je af wilt te schrijven dat het kan en er altijd iemand is die zal luisteren

Deel dit bericht

Link naar bericht
Deel via andere websites
Mandyhelfrich

@*Lisa ondertussen gaat het al weer iets beter zit nu ongeveer 1,5 week in de opname op de medium care afdeling en waarschijnlijk mag ik vrijdag weer naar huis, wel natuurlijk met een intensief na traject. Ben tijdens me opname zeker tot rust gekomen, helaas zijn me suïcidale gedachtes nog niet afgenomen, maar denk dat die wel in de loop van de tijd zullen afnemen. 

Deel dit bericht

Link naar bericht
Deel via andere websites
Ilse]

@Mandyhelfrich wat goed dat je die hulp hebt aangenomen en dat je misschien vrijdag weer naar huis mag. Weet je ook wat de opname je geeft dat je tot rust bent gekomen? Is dit iets wat je ook thuis (met hulp) verder door kunt zetten? Balen dat de gedachten nog niet zijn afgenomen, maar inderdaad; wie weet neemt dat de komende tijd nog af. En anders gewoon aan de bel trekken bij je psycholoog weer, wat je al super goed heb gedaan ook. Heel dapper hoe je dit allemaal doet! 

Deel dit bericht

Link naar bericht
Deel via andere websites
Mandyhelfrich

@Ilse]@*LisaLisa denk dat ik hier tot rust ben gekomen doordat ik even weg ben uit me thuis situatie en me volledig aan mezelf kan denken. Bepaalde dagactiviteiten wil ik thuis ook wel gaan door zetten

Deel dit bericht

Link naar bericht
Deel via andere websites
*Lisa

@Mandyhelfrich Wat fijn om te horen dat je zoals Ilse ook al zegt hulp hebt gezocht en deze ook heb kunnen krijgen. En wat goed dat je ook hierin voor jezelf bent opgekomen. Ik hoop dat je dit met de juiste handvatten ook thuis kunt doorzetten. Maar zoals je nu schrijft heb ik daar vertrouwen in, ik hoop dat je dat vooral zelfs ook hebt. En wanneer je het moeilijk hebt: probeer niet achteruit, niet te ver vooruit te kijken en vooral de focus te leggen op de kleine positieve dingen van dag tot dag. 

Zoiets in dezelfde strekking heb ik al eerder aan je geschreven, maar mij heeft het kunnen helpen! ☺️

Deel dit bericht

Link naar bericht
Deel via andere websites