Spring naar bijdragen
rowena

Depressief??

Aanbevolen berichten

rowena

Hallo,

ik weet dat dit vragen over eetstoornissen zijn maar ik weet niet waar ik het anders moet vragen...

ik ben een meisje van 16 jaar oud en ben 6 weken geleden aan het mbo. Ik kende daar helemaal niemand toen ik kwam en ik zie mijn beste vriendin nu niet meer elke dag. Ik heb al heel lang last van dat als ik niet bij vrienden ben dan voel ik me heel down, sip en eigelijk gewoon depressief maar zodra ik al een appje krijg van een vriendin wordt ik weer even blij. Thuis ben ik ook down en ik ben de laatste tijd veel thuis omdat al mij vrienden het druk hebben. Mijn emoties kunnen heel snel omslaan zodra ik even alleen ben ben ik gelijk weer depressief. Maar als ik Google dan staat er dat je geen zin hebt om leuke dingen te doen maar ik heb daar juist zin in. op sommige momenten is het zo erg dat ik bijna elke avond in ben aan het huilen ben.
Dus ik weet het echt niet meer hoe het zit...

heeft iemand tips?

groetjes!

Deel dit bericht

Link naar bericht
Deel via andere websites
Jessie

Het klinkt iig alsof je echt niet lekker in je vel zit! Misschien voel je je erg eenzaam. Veranderingen zoals een nieuwe opleiding en je vrienden minder vaak zien, kunnen er best voor zorgen dat je je een tijdje niet goed voelt, terwijl je went aan de nieuwe situatie.

Of je een depressie hebt, kan niet via het internet bepaald worden. Ik weet wel dat je niet aan álle kenmerken hoeft te voldoen om de diagnose te krijgen. Maar uiteindelijk is een rotgevoel gewoon naar om te hebben, of het nou 'officieel' een depressie is of niet. 

Als je graag hulp zou willen bij de nare gevoelens waar je mee zit, zou je eens met je huisarts kunnen gaan praten. Hoe kijk je daar tegenaan?

Deel dit bericht

Link naar bericht
Deel via andere websites
LJAS

Hi Rowena,

Wat vervelend dat je je zo voelt. Een overgang naar een neiuwe school/opleiding kan heel groot zijn en dergelijke gevoelens/emoties met zich meebrengen. Vooral nu je jouw beste vriendin (en andere vrienden) minder ziet. Ik herken dit gevoel ook heel erg toen ik zelf ooit van de basisschool naar de middelbare school ging. Dat heb ik ook als heel heftig ervaren.

Ik raad je net als Jessie aan om eens een vertrouwenspersoon (op school) of jouw huisarts te benaderen en dit voor te leggen maar ook om dit gevoel met jouw beste vriendin proberen te bespreken. Vind je dit te spannend, probeer dan eerst eens jouw gedachten en gevoel op te schrijven in deze situaties. Hierdoor krijg je zelf beter inzicht en wordt het ook makkelijker dit met iemand te bespreken als je het bijvoorbeeld  moeilijk vind om uit te leggen aan anderen. 

Probeer ook nieuwe vrienden/contacten op jouw nieuwe school aan te gaan. Dat is spannend maar zal je hopelijk ook goed doen. Dan heb je op school iig een fijne basis/omgeving.

Een depressie zal ik niet direct aan denken aangezien ik wel een soort levenslust uit jouw verhaal haal (graag dingen willen ondernemen) maar je voelt je gewoon eenzaam en je mist jowu vrienden wat vaker om je heen. Maar als je te lang met deze gedachten/gevoelens rond blijft lopen zonder er iets aan te doen, ligt een depressie wel op de loer., dus het is belangrijk dit wel serieus te nemen.  Probeer dus inzicht te krijgen in de situatie  en dit met iemand (die je vertrouwt) te delen.  Dat kan ook je vader of moeder zijn. Zij kunnen je ook voorzien van wijs advies en eventueel met je meegaan naar een huisarts

ps. Dit soort gedachten/gevoelens zijn heel normaal en ik durf je te zeggen dat veel jongeren hier wel eens last van hebben. Heel goed dat je dit durft uit te spreken en er iets aan wilt doen!

Deel dit bericht

Link naar bericht
Deel via andere websites