Spring naar bijdragen
IngeRvT

Vanavond: Zembla - Gegijzeld door anorexia

Aanbevolen berichten

IngeRvT

Lieve allemaal, 

Vanavond, 16 oktober om 20.25 op NPO2 (BNN/VARA) komt er een aflevering van Zembla op tv met als thema 'gegijzeld door anorexia'. Deze aflevering kan schokkende beelden bevatten, en kan dus veel impact hebben, en in het bijzonder op mensen met een eetstoornis en hun naasten. Als jij denkt dat deze aflevering niet geschikt is om te kijken, luister naar je gevoel en kijk de aflevering niet. Vertrouw erop dat je zelf het beste weet of de aflevering mogelijk te heftig voor je is. 

Ben je toch heel benieuwd en kies je ervoor de documentaire te kijken? En wil jij napraten over deze aflevering? 😊Binnen dit topic bieden wij vanuit Human Concern een luisterend oor, daarnaast hebben wij een speciale chat geopend waarin je kan reageren. Heb je vragen, twijfels over je of je hulp moet/wil zoeken of wil je graag even napraten? 😘Reageer in de chat of binnen dit topic! 

Mocht je de stap naar hulp willen zetten maar heb je twijfels of andere vragen? Dan is het mogelijk om je aan te melden voor onze webinar morgenavond (17 oktober), waar je al je vragen kunt stellen. Of kom vrijblijvend naar onze informatieavond in Nijmegen op 24 oktober. 

Liefs,

Inge

Deel dit bericht

Link naar bericht
Deel via andere websites
Naath

Ik ben tijdens en na de uitzending ook online! (Ik ben Regiebehandelaar bij Human Concern). Tot later! 

Liefs 

Nathalie

Deel dit bericht

Link naar bericht
Deel via andere websites
Tasha

Fijn dat jullie het hier noemen en goed dat hier de mogelijkheid wordt geboden om na te praten. 

Voor mij zijn dit soort programma's een grote trigger en ik ga daarom niet kijken.

Deel dit bericht

Link naar bericht
Deel via andere websites
Naath

@Tasha

Hele goede beslissing als je weet dat dit soort dingen triggers zijn. ❤️

Deel dit bericht

Link naar bericht
Deel via andere websites
Happie

Ik merk dat ik de uitzending moeilijk uit mijn hoofd krijg en dat ik alsmaar denk ‘en nu dan? Gaat er nu wat gebeuren/veranderen? Wat gebeurd er met meisjes zoals Fem?’

Ik vroeg me af of anderen dit ook hebben. Ik voel veel boosheid, frustratie en machteloosheid naar aanleiding van de aflevering. Aan de andere kant word ik beduusd als ik bedenk hoe onbehandelbaar ik zelf ben geweest en ik dus de onmacht en het onbegrip van omstanders begrijp.

Deel dit bericht

Link naar bericht
Deel via andere websites
Ilse]

Begrijpelijk @Happie... kan het me goed voorstellen! Het was ook wel echt heel heftig... die gevoelens mag je ook echt serieus nemen en het zou ook zorgwekkend zijn als het ons niks zou doen natuurlijk. De situatie van meisjes als Fem vind ik ook echt bizar en kei verdrietig.. Het is inderdaad zo dubbel: ergens moet je mensen soms echt beschermen voor zichzelf/anderen en is dwang echt nodig, maar een situatie als die van Fem is natuurlijk bizar, want hiervan zal zij zich echt niet beter gaan voelen. Moeilijke dilemma's...

Wat mij wel helpt is om ook te bedenken dat er organisaties en mensen zijn die wél echt cliënten in hun kracht zetten, continu zoeken naar mogelijkheden en nabijheid bieden. De aflevering van Zembla pakte echt de heftige en negatieve gevallen, wat natuurlijk ook belangrijk is, maar er is ook van alles dat wél heel goed gaat in de hulpverlening. Dat maakt een situatie als die van Fem niet minder vreselijk, maar maakt wel dat ik me niet volledig laat meenemen door wat er allemaal mis gaat... Misschien heb je daar iets aan.

Maar voel je ook vooral vrij om hier te delen wat er nog in je hoofd zit en dergelijke! Ik denk dat anderen die de uitzending gezien hebben het vast zullen herkennen.

Deel dit bericht

Link naar bericht
Deel via andere websites
Rebekka
1 uur geleden zei Happie:

Ik merk dat ik de uitzending moeilijk uit mijn hoofd krijg en dat ik alsmaar denk ‘en nu dan? Gaat er nu wat gebeuren/veranderen? Wat gebeurd er met meisjes zoals Fem?’

Ik vroeg me af of anderen dit ook hebben. Ik voel veel boosheid, frustratie en machteloosheid naar aanleiding van de aflevering. Aan de andere kant word ik beduusd als ik bedenk hoe onbehandelbaar ik zelf ben geweest en ik dus de onmacht en het onbegrip van omstanders begrijp.

Precies dit... 

Ik had een vriendin op de hoogte gebracht van de aflv.. juist omdat ik nu dus in de intake fase van opname zit.. en ik dat niet wil, die vriendin daar ook van weet etc., ze heeft de aflv ook gekeken en daarna hebben we er over gepraat enz.. (nog steeds), ze begrijpt nu veel beter waarom ik niet in zn hele klinische omgeving wil zijn waar ze heel erg symptoomgericht zijn en bv begeleiding bij het eten nihil is. Ze was ook echt geschrokken van de beelden en behandelwijze. Vind het fijn dat ik met haar contact heb erover, omdat het me dus ook heel erg bezig houd. 

Voor meiden (alleen!!) in omgeving Utrecht: 

Als je volgend jaar (juni 2020) tussen 18-24 bent, op kamers zou willen/kunnen wonen, dan studerende bent of gaat studeren en een eetstoornis hebt én (héél, zeg het er nadrukkelijk bij want dit is een groot vereiste) gemotiveerd bent om wat aan je eetstoornis te doen.. ik heb van deze vriendin iets doorgekregen qua hulp wat ik echt heel graag had willen hebben toen ik studeerde, nu nog maar ik ben te oud en geen student meer en niet woonachtig in die omgeving. Maar als je het mij vraagt mogen in heel NL meer van dit soort initiatieven komen. 

Voldoe je aan die eerste criteria dan mag je mij pb’en dan zal ik je een link doorsturen zodat je je evt kan aanmelden voor een eerste intake gesprek. 

Deel dit bericht

Link naar bericht
Deel via andere websites
Rebekka

Wat een mooi interview/artikel van Simone Lenssen! En van de week ook al die van Corinne. 

Deel dit bericht

Link naar bericht
Deel via andere websites
Linsey
15 uur geleden zei Happie:

Ik vroeg me af of anderen dit ook hebben.

Ja!!!!

Deel dit bericht

Link naar bericht
Deel via andere websites
Elske
40 minuten geleden zei Rebekka:

Wat een mooi interview/artikel van Simone Lenssen! En van de week ook al die van Corinne. 

Vind ik ook. Beide interviews hebben me geraakt. Fijn dat HC op deze manier een genuanceerd, krachtig en hoopvol tegengeluid biedt.

@Happie Ik begrijp je frustratie, die voel ik ook. Misschien kun je iets van vertrouwen vinden in het gegeven dat het jou uiteindelijk ook gelukt is. Deze meisje hebben ongetwijfeld ook veel kracht in zich en misschien komt er ook in hun leven iemand voorbij die wel de juiste snaar weet te raken.

Deel dit bericht

Link naar bericht
Deel via andere websites
Ilse]
2 uur geleden zei Rebekka:

Helemaal mee eens, was echt geraakt door dit interview. Ik studeer momenteel zelf Social Work en mis de kijk op cliënten zoals Simone Lenssen deze heeft enorm op school, dus ik heb hele stukken van het interview over geschreven om nog veel vaker te gaan lezen. Heel mooi hoe zij naar de eigen krachten en wens tot herstel bij mensen kijkt! 

Deel dit bericht

Link naar bericht
Deel via andere websites
Rebekka
48 minuten geleden zei Ilse]:

Heel mooi hoe zij naar de eigen krachten en wens tot herstel bij mensen kijkt! 

Prachtig he! Ik wil dat ook echt gaan meenemen in mn werk :) 

Ben er ook door geraakt, zoveel woorden die ik precies zo aan mn therapeuten schreef toen ik weg ging. Heel veel herkenbaarheid in hoe ik de laatste 1,5 jaar mijn behandeling heb ervaren. 

Deel dit bericht

Link naar bericht
Deel via andere websites
Linsey

Hee ideetje, we kunnen wel post sturen naar Fem?! :)

naar Zembla, zij weten haar adres wel!

Kaartjes ontvangen bemoedigd haar vast, en fleurt haar uitzicht wellicht een beetje op!

• Like 5
  • Thanks 1

Deel dit bericht

Link naar bericht
Deel via andere websites
Anne H.

@Rebekka ik denk dat ik het initiatief ken waarover je schrijft. Goed dat je dat gevonden hebt! 

Deel dit bericht

Link naar bericht
Deel via andere websites
Seolenna
Op 19-10-2019 om 16:22 zei Linsey:

Hee ideetje, we kunnen wel post sturen naar Fem?! :)

naar Zembla, zij weten haar adres wel!

Kaartjes ontvangen bemoedigd haar vast, en fleurt haar uitzicht wellicht een beetje op!

Heel goed idee!

Ideetje om hier een aparte post van te maken? Of is dit al gedaan?

Deel dit bericht

Link naar bericht
Deel via andere websites
IngeRvT

@Rebekka @Elske @Ilse] sorry voor de late reactie maar dank jullie wel voor de complimenten over de interviews op onze website! Wij willen op deze manier graag van ons laten horen en inzicht geven in hoe wij behandelen bij Human Concern. 😊 Ik ben blij om te horen dat de boodschap zo goed is overgekomen en ik zal dit doorgeven aan Simone en Corine. 

@Linsey wat een lief idee om kaartjes te sturen naar Fem! 😚 Ik denk inderdaad dat het een goed idee is om dit te sturen naar BNN VARA, n.a.v. Zembla!. Zij kan wel wat steun gebruiken. 

Deel dit bericht

Link naar bericht
Deel via andere websites