Spring naar bijdragen
Emma Emma

perfectionisme

Aanbevolen berichten

Emma Emma

Hallo allemaal, 

Weet iemand hoe je het beste om kan gaan met perfectionisme? Ik heb hier veel last van en als er gelijk 1 streepje niet recht staat, dan moet ik het weer helemaal opnieuw schrijven. Soms gaat het zelfs zo ver dat ik wel 5 blaadjes heb met dezelfde aantekeningen, maar de een net wat netter dan de ander. Tenminste in mijn ogen, want een buitenstaander ziet vaak het verschil niet... 

Deel dit bericht

Link naar bericht
Deel via andere websites
Jessie

Durf je hiermee te experimenteren? Wat gebeurt er bv als je je voorneemt dat je volgende aantekening niet netjes mág zijn?

Wat je beschrijft klinkt bijna als een dwanghandeling. Met zoiets ophouden zal in het begin onrust geven. De uitdaging is, om die onrust toe te laten en er echt te laten zijn. Het niet wegmaken. Uiteindelijk trekt het onrustige gevoel namelijk toch weg of wordt het iig een heel stuk minder.

Deel dit bericht

Link naar bericht
Deel via andere websites
Ilse]

@Emma Emma ik herken wat je schrijft, alles perfect willen doen en zelfs aantekeningen nog opnieuw willen schrijven omdat het perfecter moet. Vaak is er wel iets wat er onder dit perfectionisme zit, heb jij hier een beetje een idee van bij jezelf?  Voor mij was dat dat ik het gevoel had dat ik overal in faalde en dan bepaalde dingen perfect wilde doen. Dit waren dan ook dingen als schrijven, opruimen etc. En wat Jessie zegt, dan kan het best wel dwangmatig worden... 

Wat kan helpen om dit te doorbreken was in mijn geval echt het uitdagen van mezelf. "Morgen schrijf ik de samenvatting maar 1 keer. Het mag niet opnieuw en eventuele foutjes streep ik door." of bijvoorbeeld andere dingen die jij altijd perfect wil doen expres anders doen en kijken wat dat met je doet. Op die manier kun je ook gaan ervaren dat er niks gebeurd als je het niet perfect doet (En wat is eigenlijk perfect...?) en op die manier heb ik die perfectionistische trekjes/dwangen zelf los kunnen laten. Hopelijk heb je hier wat aan en ook bij dit proces geldt: het hoeft niet perfect en mag in jouw tempo. 

Deel dit bericht

Link naar bericht
Deel via andere websites
Rebekka
1 uur geleden zei Ilse]:

alles perfect willen doen en zelfs aantekeningen nog opnieuw willen schrijven omdat het perfecter moet.

Whaha oeps ☺️🙈🙊 herkenning. Nu geen last meer van gelukkig maar toen ik op het voortgezet onderwijs zat en studeerde kon ik soms mn aantekeningen / samenvattingen wel 5x (of miss wel vaker 😬😬😬) overschrijven tot het (voor mij) goed en netjes en vooral ordelijk (!!) op papier stond. Het leidde mij onwijs af als ik iets erbij moest schrijven, een woord verkeerd gespeld stond etc etc. 

Wat mij heeft geholpen was dat ik mn tijd niet meer wilde steken in eindeloos herschrijven. Hoewel ik wel leerde met herschrijven, verloor ik ook best veel tijd dat ik echt kon leren. Gaande weg wist ik ook wel beter hoe ik het beste leerde en schreef ik mn aantekeningen effectiever. Maar het is wat Ilse ook schrijft, het omgaan met als iets niet helemaal perfect staat, dat er dan niks ergs gebeurd. 

Ja ik weet eig niet zo goed wat mij wat minder perfectionistisch heeft gemaakt... mn omgeving die me liet weten dat echt niet alles perfect hoeft, dat goed genoeg ook oke is, leren en ervaren dat ik niet 200% hoef te presteren om gezien, gewaardeerd en geliefd te worden, ervaren uit het me voorbij rennen tegen burn out, dat ik wel op een lager pitje ging, huisgenoten die me meetrokken in ontspanning en me steeds lieten weten dat de boog niet altijd gespannen kon zijn en sociale leven OOK belangrijk was... 

Tja groeien ouder worden... al denk ik dat de perfectionistische eigenschap nooit echt weg gaat, je leert er beter mee omgaan door ervaring. 

Deel dit bericht

Link naar bericht
Deel via andere websites
Emma Emma
22 uur geleden zei Jessie:

Durf je hiermee te experimenteren? Wat gebeurt er bv als je je voorneemt dat je volgende aantekening niet netjes mág zijn?

Wat je beschrijft klinkt bijna als een dwanghandeling. Met zoiets ophouden zal in het begin onrust geven. De uitdaging is, om die onrust toe te laten en er echt te laten zijn. Het niet wegmaken. Uiteindelijk trekt het onrustige gevoel namelijk toch weg of wordt het iig een heel stuk minder.

He Jessie, 

Het moet perfect zijn in mijn hoofd en het lukt me moeilijk om ermee te experimenteren. Ik doe het altijd al en schaam me gewoon als het niet netjes genoeg is. Bang dat dan mijn angsten uitkomt.... 

21 uur geleden zei Ilse]:

@Emma Emma ik herken wat je schrijft, alles perfect willen doen en zelfs aantekeningen nog opnieuw willen schrijven omdat het perfecter moet. Vaak is er wel iets wat er onder dit perfectionisme zit, heb jij hier een beetje een idee van bij jezelf?  Voor mij was dat dat ik het gevoel had dat ik overal in faalde en dan bepaalde dingen perfect wilde doen. Dit waren dan ook dingen als schrijven, opruimen etc. En wat Jessie zegt, dan kan het best wel dwangmatig worden... 

Wat kan helpen om dit te doorbreken was in mijn geval echt het uitdagen van mezelf. "Morgen schrijf ik de samenvatting maar 1 keer. Het mag niet opnieuw en eventuele foutjes streep ik door." of bijvoorbeeld andere dingen die jij altijd perfect wil doen expres anders doen en kijken wat dat met je doet. Op die manier kun je ook gaan ervaren dat er niks gebeurd als je het niet perfect doet (En wat is eigenlijk perfect...?) en op die manier heb ik die perfectionistische trekjes/dwangen zelf los kunnen laten. Hopelijk heb je hier wat aan en ook bij dit proces geldt: het hoeft niet perfect en mag in jouw tempo. 

He Ilse, 

Ik weet wel wat er onder mijn perfectionisme zit, maar heb het er liever niet hierover op het forum. Bedankt voor je tip. Zelf probeer ik dit ook, maar ik faal zo hard er in. 

19 uur geleden zei Rebekka:

Whaha oeps ☺️🙈🙊 herkenning. Nu geen last meer van gelukkig maar toen ik op het voortgezet onderwijs zat en studeerde kon ik soms mn aantekeningen / samenvattingen wel 5x (of miss wel vaker 😬😬😬) overschrijven tot het (voor mij) goed en netjes en vooral ordelijk (!!) op papier stond. Het leidde mij onwijs af als ik iets erbij moest schrijven, een woord verkeerd gespeld stond etc etc. 

Wat mij heeft geholpen was dat ik mn tijd niet meer wilde steken in eindeloos herschrijven. Hoewel ik wel leerde met herschrijven, verloor ik ook best veel tijd dat ik echt kon leren. Gaande weg wist ik ook wel beter hoe ik het beste leerde en schreef ik mn aantekeningen effectiever. Maar het is wat Ilse ook schrijft, het omgaan met als iets niet helemaal perfect staat, dat er dan niks ergs gebeurd. 

Ja ik weet eig niet zo goed wat mij wat minder perfectionistisch heeft gemaakt... mn omgeving die me liet weten dat echt niet alles perfect hoeft, dat goed genoeg ook oke is, leren en ervaren dat ik niet 200% hoef te presteren om gezien, gewaardeerd en geliefd te worden, ervaren uit het me voorbij rennen tegen burn out, dat ik wel op een lager pitje ging, huisgenoten die me meetrokken in ontspanning en me steeds lieten weten dat de boog niet altijd gespannen kon zijn en sociale leven OOK belangrijk was... 

Tja groeien ouder worden... al denk ik dat de perfectionistische eigenschap nooit echt weg gaat, je leert er beter mee omgaan door ervaring. 

He Rebekka, 

Bedankt voor je (h)erkenning. Maar hoe kan ik jullie advies opvolgen als dat ook al in mijn hoofd perfect moet... :? 

Deel dit bericht

Link naar bericht
Deel via andere websites
Jessie

@Emma Emma je zit aardig klem he :( rot om te lezen. Je hoeft hier natuurlijk niets te vertellen wat je liever privé houdt. Zijn er wel mensen in je omgeving met wie je wat meer deelt?

34 minuten geleden zei Emma Emma:

Ik doe het altijd al en schaam me gewoon als het niet netjes genoeg is. Bang dat dan mijn angsten uitkomt...

Welke angst bedoel je?

Deel dit bericht

Link naar bericht
Deel via andere websites
Emma Emma

Dat mensen me raar vinden en me niet meer mogen. Alleen omdat ik het niet netjes doe. Ja, ik weet echt een rare angst. 

Deel dit bericht

Link naar bericht
Deel via andere websites
Linsey

Ze zullen jouw gedrag vast even raar vinden als je het níet netjes doet, want dat zijn ze niet van jou gewent. ;)

Maar interessant om je angst eens voorzichtig aan uit te dagen, en na te vragen wat mensen van je vinden.

Zou je dat durven?

Wanneer zijn deze angsten ontstaan? En weet je ook wat voor functie het heeft?

Deel dit bericht

Link naar bericht
Deel via andere websites
Emma Emma
Op 26-10-2019 om 14:45 zei Linsey:

Ze zullen jouw gedrag vast even raar vinden als je het níet netjes doet, want dat zijn ze niet van jou gewent. ;)

Maar interessant om je angst eens voorzichtig aan uit te dagen, en na te vragen wat mensen van je vinden.

Zou je dat durven?

Wanneer zijn deze angsten ontstaan? En weet je ook wat voor functie het heeft?

Dat misschien wel raar. Ik ben al mijn hele leven perfectionistisch (zoals de meest dat volgens mij wel ervaren), maar de laatste jaren is het wel sterk gegroeid. Echt vervelend nogal. 

Deel dit bericht

Link naar bericht
Deel via andere websites
Rebekka
Op 25-10-2019 om 23:50 zei Emma Emma:

Dat mensen me raar vinden en me niet meer mogen. Alleen omdat ik het niet netjes doe. Ja, ik weet echt een rare angst. 

Hi Emma 

Het klopt inderdaad wat je schrijft dat perfectionisme als eigenschap al vroeg in je kan liggen, bijvoorbeeld dat je als 3 jarige al heel netjes wilde kleuren binnen de lijntjes (voorbeeld). Echter jouw angst dat mensen je raar, gek of niet genoeg zouden vinden als je iets niet netjes doet lijkt meer een gevolg te zijn van negatieve ervaringen of irreële gedachten. Is het wel eens voorgekomen dat mensen je afwezen of bekritiseerde wanneer je iets niet goed deed? Hoe gingen en gaan jouw ouders hiermee om? Heb je het gevoel dat je het bij hen goed kan doen? En dat je hun onvoorwaardelijke liefde krijgt, ook al maak je een fout(je)? Dat je gezien en gehoord wordt. Of zijn zij altijd erg hard, veeleisend en bekritiserend geweest? 

Het perfect doen van iets, zou dan als functie hebben dat je deze afwijzing ontwijkt, of dat je bv ergens zoekt naar erkenning bevestiging en gezien worden dmv je prestaties. 

Voorbeeldje van mij 

Spoiler

Ik was als klein meisje van 2..3 jaar ook al erg perfectionistisch. Ik wilde het goed doen om gezien te worden; de boodschap die eronder lag naar mijn omgeving was “Zie je mij ook?” (Ik groeide op in een groot gezin). 

Later toen er veel ziekte in het gezin was, was presteren voor mij juist een manier om niet op te vallen, om niet lastig te zijn. Mn ouders hadden al genoeg aan hun hoofd, genoeg zorgen. Dus als ik maar mijn best deed op school dan hoefden ze daar iig niet naar om te zien. 

Nog weer later werd het perfect uitvoeren van iets (ook in huishouden etc), een manier om eigenlijk mijn angsten uit de weg te gaan. Daarmee werd het uiteindelijk een angst om het verkeerd en niet netjes te doen. Maar waarschijnlijk was die angst beter te behappen en te controleren dan de wérkelijke angsten die ik in mijn leven ontliep. Het was een afleiding van wat er diep in mij leefde aan gevoelens, aan onverwerkte dingen. 

Herken je dergelijke functies? Dit is wat Linsey nl bedoelde met dat je angsten en perfectionisme een functie hebben. Zodra je dat kan zien, kan je ook meer daaraan werken en zal je zien dat het ook makkelijker wordt je angsten rondom iets perfect moeten doen langzaam kan laten varen. 

Lees je wel eens over perfectionisme en hoe ermee om te gaan? 

Welke stapjes probeer jij momenteel te zetten? En anders; welk klein stapje zou je aankomende week kunnen zetten? 

Deel dit bericht

Link naar bericht
Deel via andere websites