Spring naar bijdragen
Emma Emma

symbool

Aanbevolen berichten

Emma Emma

Ik weet dat het niet in dit topic past, maar ik kan (nog) nergens anders in. Goed ik had het laatst met mijn therapeut over een symbool die ik kan gebruiken om in te zetten wanneer het moeilijker wordt. Ik zat zelf te denken aan een steen of een gelukspoppetje, maar hebben jullie nog suggesties? 

Deel dit bericht

Link naar bericht
Deel via andere websites
Linsey

Ik snap em niet helemaal, waar staat het dan voor? Hoe helpt het?

Deel dit bericht

Link naar bericht
Deel via andere websites
Rebekka
3 uur geleden zei Emma Emma:

. Ik zat zelf te denken aan een steen of een gelukspoppetje, maar hebben jullie nog suggesties? 

Dat ligt eraan waar jij iets mee hebt. En wat je bedoelt met als het moeilijker wordt, wát wordt dan moeilijk? 

Vragen die je jezelf kan stellen

- wat geeft jou kracht , steun? 

- welk beeld heb jij als je denkt aan kracht of steun is dat iets warms, iets zachts, is het rond of hard en krachtig als een steen, is het een dier of een beeld van iemand, aan welke kleur denk je als je denkt aan iets dat je kracht geeft? Enz. 

Als je dat weet kan je er iets bij zoeken. 

Deel dit bericht

Link naar bericht
Deel via andere websites
Anne H.

Rebekka stelt hierboven mooie vragen waarbij ik me aansluit. 

Tijdens mijn opleiding heb ik geleerd om in gedachten terug te gaan naar een situatie uit het verleden waar je hele warme herinneringen aan hebt. Vervolgens moest ik die situatie proberen zo levendig voor me te zien: wie waren er, wat gebeurde er, waar speelde het zich af, hoe zag het eruit, hoe rook het, hoe voelde ik met etc. Daarna moest ik hier in gedachten een foto van maken en die foto van mijn hoofd naar mijn handen sturen. Dan zat de foto van die situatie in mijn hand en die mocht er ik vervolgens (denkbeeldig) op een plek stoppen waar ik de foto makkelijk zou terugvinden, bijvoorbeeld bij mijn hart in een denkbeeldig borstzakje of in mijn broekzak. Hoewel ik het in eerste instantie nogal onzinnig en zweverig vond, betrapte ik mezelf er later op dat ik ineens met mijn hand bij de plek was waar ik de foto had opgeborgen. 

Deel dit bericht

Link naar bericht
Deel via andere websites
Emma Emma
4 uur geleden zei Linsey:

Ik snap em niet helemaal, waar staat het dan voor? Hoe helpt het?

Ja, sorry beetje moeilijk om ook uit te leggen.

1 uur geleden zei Rebekka:

Dat ligt eraan waar jij iets mee hebt. En wat je bedoelt met als het moeilijker wordt, wát wordt dan moeilijk? 

Vragen die je jezelf kan stellen

- wat geeft jou kracht , steun? 

- welk beeld heb jij als je denkt aan kracht of steun is dat iets warms, iets zachts, is het rond of hard en krachtig als een steen, is het een dier of een beeld van iemand, aan welke kleur denk je als je denkt aan iets dat je kracht geeft? Enz. 

Als je dat weet kan je er iets bij zoeken. 

Dankjewel voor deze vragen. Hier kan ik zeker wat mee! 

43 minuten geleden zei Anne H.:

Rebekka stelt hierboven mooie vragen waarbij ik me aansluit. 

Tijdens mijn opleiding heb ik geleerd om in gedachten terug te gaan naar een situatie uit het verleden waar je hele warme herinneringen aan hebt. Vervolgens moest ik die situatie proberen zo levendig voor me te zien: wie waren er, wat gebeurde er, waar speelde het zich af, hoe zag het eruit, hoe rook het, hoe voelde ik met etc. Daarna moest ik hier in gedachten een foto van maken en die foto van mijn hoofd naar mijn handen sturen. Dan zat de foto van die situatie in mijn hand en die mocht er ik vervolgens (denkbeeldig) op een plek stoppen waar ik de foto makkelijk zou terugvinden, bijvoorbeeld bij mijn hart in een denkbeeldig borstzakje of in mijn broekzak. Hoewel ik het in eerste instantie nogal onzinnig en zweverig vond, betrapte ik mezelf er later op dat ik ineens met mijn hand bij de plek was waar ik de foto had opgeborgen. 

En ook u bedankt voor uw ervaring. 

Deel dit bericht

Link naar bericht
Deel via andere websites
Ilse]

De "oefening" die Anne deelt heb ik ook lang gebruikt, werkte voor mij ook heel fijn! Een veilige plek waar je in je hoofd naartoe gaat als het even te moeilijk wordt, zo werd het bij mij genoemd. Ik kan me goed voorstellen dat zoiets, of bijvoorbeeld een gelukspoppetje, steun kan geven op moeilijke momenten. Uiteindelijk is het natuurlijk 'maar een symbool' maar het kan wel heel fijn zijn als soort van steuntje in de rug. Zo had ik bijvoorbeeld ook een armbandje met een tekst die ik mooi vond waar ik dan soms naar keek, etc. Ik denk dat het inderdaad goed is om voor jezelf te kijken wat voor jou helpend is, dit is echt voor iedereen anders! 

Deel dit bericht

Link naar bericht
Deel via andere websites
Mirre

suggestie: 

- een sieraad wat je bij je draagt 

- een knuffel

- een foto

- mini collage van je safe place

Deel dit bericht

Link naar bericht
Deel via andere websites
IV93

Ik heb van m'n therapeute een schelp gekregen die geschilderd is. De kleuren benoemen en de structuur voelen helpt mij om niet in dissociaties of paniekaanvallen te belanden. Misschien kun je aan zoiets (structuur, geur, kleur) ook nog denken. 

Deel dit bericht

Link naar bericht
Deel via andere websites
Emma Emma

Heb zeker wat aan jullie reactie, maar nog iets gevonden waarvan ik denk: dit is het. Misschien moet ik het ook wel tegenkomen ipv er opzoek naar gaan. 

Deel dit bericht

Link naar bericht
Deel via andere websites