Spring naar bijdragen
Mirre

Behandelduur

Aanbevolen berichten

Mirre

Afgelopen week had ik na een jaar een gesprek met de psychiater van HC voor een DBC. 

In dat gesprek gaf ze aan dat de maximale behandelduur 2 jaar is en anders wordt je doorverwezen. 

Ik was behoorlijk van slag hiervan. Zijn er meer mensen tegen wie dit is gezegd? 

Heeft iemand ervaring met een doorverwijzing na 2 jaar? 

Liefs Mirre

Deel dit bericht

Link naar bericht
Deel via andere websites
Linsey

O? Jeetje.. zoiets heb ik nog nooit meegemaakt.

Dit zet wel onder druk zeg.. :(

rare regels.. 

Deel dit bericht

Link naar bericht
Deel via andere websites
Rebekka
1 uur geleden zei Mirre:

Zijn er meer mensen tegen wie dit is gezegd? 

Ja hier ben ik dus afgelopen zomer (elders) ook tegenaan gelopen helaas, ook max behandelduur/DBC die niet verlengd mocht worden. Echt shiiiiiiit dat die regels aangescherpt worden, zeker als je een langdurige eetstoornis hebt. Dat “op eigen tempo herstellen” gaat helaas niet meer op... grrr

Tav doorverwijzing, probeer goed met je hoofdbehandelaar en je eigen therapeuten evt psychiater hierover te spreken zodat met je meegedacht kan worden waar elders je behandeling te vervolgen. 

Heb je al een sessie gehad met je therapeut nadat je dit te horen hebt gekregen? Is er in dit gesprek evt al een advies gegeven of niet? 

Deel dit bericht

Link naar bericht
Deel via andere websites
Jillie
6 uur geleden zei Mirre:

In dat gesprek gaf ze aan dat de maximale behandelduur 2 jaar is en anders wordt je doorverwezen. 

Oeh, ik kan me voorstellen dat je van slag bent.

Mij klinkt het wel heel raar in de oren. De meeste cliënten bij HC zijn volgens mij meer dan 2 jaar in behandeling.

Ik ben zelf al 4 jaar in behandeling deze maand en mijn DBC wordt nog met een half jaar verlengd.

Dus vanuit HC is het zeker niet standaard om maximaal 2 jaar te behandelen. De gemiddelde behandelduur ligt volgens mij zelfs nog daarboven.

Kan het te maken hebben met jouw verzekering? En is het dan wellicht raadzaam om in januari over te stappen naar een andere verzekering?

Succes ermee! En stel gerust je vragen ook bij HC. Ze willen het met liefde voor je uitzoeken en uitleggen.

Deel dit bericht

Link naar bericht
Deel via andere websites
Mary

Hi Mirre,

Ik kan mij voorstellen dat dit even schrikken is. Heb je kunnen vragen wat de reden is dat ze je willen doorverwijzen na een behandelduur van 2 jaar? 

Zelf ben ik al langer dan 2 jaar in behandeling bij HC en is dit i.v.m. DBC nooit een probleem geweest of ter sprake gekomen. Wel is het zo dat ik nog schematherapie volg (nu aan het afbouwen) i.v.m. persoonlijkheidsstoornis naast de behandeling van HC. Wel hebben ze bij mij in het begin aangegeven, dat mocht de behandeling onvoldoende aanslaan, dat de schematherapie mogelijk intensiever zou moeten worden. Uiteindelijk was dit niet nodig. 

Als ze aangeven wat de reden is waarom de DBC niet langer dan 2 jaar zou kunnen, geeft dit jezelf misschien wat meer inzicht waar dit mee te maken heeft. Dit kun je ook altijd via jouw eigen therapeut vragen. Veel succes, ik hoop dat je eruit komt!

Deel dit bericht

Link naar bericht
Deel via andere websites
Mirre
9 uur geleden zei Jillie:

Oeh, ik kan me voorstellen dat je van slag bent.

Mij klinkt het wel heel raar in de oren. De meeste cliënten bij HC zijn volgens mij meer dan 2 jaar in behandeling.

Ik ben zelf al 4 jaar in behandeling deze maand en mijn DBC wordt nog met een half jaar verlengd.

Dus vanuit HC is het zeker niet standaard om maximaal 2 jaar te behandelen. De gemiddelde behandelduur ligt volgens mij zelfs nog daarboven.

Kan het te maken hebben met jouw verzekering? En is het dan wellicht raadzaam om in januari over te stappen naar een andere verzekering?

Succes ermee! En stel gerust je vragen ook bij HC. Ze willen het met liefde voor je uitzoeken en uitleggen.

Bedankt voor je reactie,

Helaas was het de psychiater die dit noemde, nieuw beleid van HC. 

Toen ik begon had ik ook het idee dat ze echt de tijd namen. Vandaar dat ik zo in shock ben. 

Mijn verzekering vergoed volledig, dus gelukkig daarin geen obstakels. 

Deel dit bericht

Link naar bericht
Deel via andere websites
Mirre
14 uur geleden zei Rebekka:

Ja hier ben ik dus afgelopen zomer (elders) ook tegenaan gelopen helaas, ook max behandelduur/DBC die niet verlengd mocht worden. Echt shiiiiiiit dat die regels aangescherpt worden, zeker als je een langdurige eetstoornis hebt. Dat “op eigen tempo herstellen” gaat helaas niet meer op... grrr

Tav doorverwijzing, probeer goed met je hoofdbehandelaar en je eigen therapeuten evt psychiater hierover te spreken zodat met je meegedacht kan worden waar elders je behandeling te vervolgen. 

Heb je al een sessie gehad met je therapeut nadat je dit te horen hebt gekregen? Is er in dit gesprek evt al een advies gegeven of niet? 

Ahh wat naar Rebekka! 

Op dit moment vraag ik me af of ik nog door wil bij HC, met name omdat ik nog ‘maar’ een jaar heb, en ik nu de druk voel binnen die tijd klaar te zijn. 

Ik worstel al 18 jaar met een eetstoornis en dit was de eerste keer dat ik er hulp voor zocht. In het begin is tegen me gezegd dat herstellen veel tijd kost. 

Ik zet me nu maximaal in, en weet niet wat ik kan doen om sneller te herstellen. 

Hoe is de doorverwijzing voor jou verlopen? Heb je een nieuwe plek gevonden? 

Deel dit bericht

Link naar bericht
Deel via andere websites
Mirre
6 uur geleden zei Mary:

Hi Mirre,

Ik kan mij voorstellen dat dit even schrikken is. Heb je kunnen vragen wat de reden is dat ze je willen doorverwijzen na een behandelduur van 2 jaar? 

Zelf ben ik al langer dan 2 jaar in behandeling bij HC en is dit i.v.m. DBC nooit een probleem geweest of ter sprake gekomen. Wel is het zo dat ik nog schematherapie volg (nu aan het afbouwen) i.v.m. persoonlijkheidsstoornis naast de behandeling van HC. Wel hebben ze bij mij in het begin aangegeven, dat mocht de behandeling onvoldoende aanslaan, dat de schematherapie mogelijk intensiever zou moeten worden. Uiteindelijk was dit niet nodig. 

Als ze aangeven wat de reden is waarom de DBC niet langer dan 2 jaar zou kunnen, geeft dit jezelf misschien wat meer inzicht waar dit mee te maken heeft. Dit kun je ook altijd via jouw eigen therapeut vragen. Veel succes, ik hoop dat je eruit komt!

Ja de reden dat ze zouden doorverwijzen is dat er de overtuiging is dat het binnen 2 jaar behandelbaar is, en anders een doorverwijzing naar een plek waar ze langdurige eetstoornissen behandelen. 

Had ik dat eerder geweten dan was ik daar gelijk naartoe gegaan. 

En misschien stress ik nu voor niks, en kan ik het over een jaar prima zelf, maar het geeft zo veel onrust.

volgende week afspraak therapeute en dan zal ik dit ook bespreken. 

Deel dit bericht

Link naar bericht
Deel via andere websites
Jillie
4 uur geleden zei Mirre:

Helaas was het de psychiater die dit noemde, nieuw beleid van HC. 

Wat vreemd! Ik heb dit nog niet eerder gehoord. Als dat echt zo is, zou ik dat echt geen goede ontwikkeling vinden.

Er is toch niemand die in 2 jaar 'even' hersteld van een eetstoornis. 

Toen ik begon bij HC werd bij het eerste gesprek zelfs gezegd dat de gemiddelde behandelduur (toen) 4 jaar was... Klinkt een stuk aannemelijker dan 2 jaar.

Kan hier misschien iemand van de therapeuten of HC-insiders op reageren? @IngeRvT 

Deel dit bericht

Link naar bericht
Deel via andere websites
Mary
5 uur geleden zei Mirre:

Ja de reden dat ze zouden doorverwijzen is dat er de overtuiging is dat het binnen 2 jaar behandelbaar is, en anders een doorverwijzing naar een plek waar ze langdurige eetstoornissen behandelen. 

Had ik dat eerder geweten dan was ik daar gelijk naartoe gegaan. 

En misschien stress ik nu voor niks, en kan ik het over een jaar prima zelf, maar het geeft zo veel onrust.

volgende week afspraak therapeute en dan zal ik dit ook bespreken.

Wat je eventueel in overweging zou kunnen nemen, zeker als ze dit als nieuwe "regeling" toepassen, om te kijken of het traject in Be-leef iets voor jouw zou kunnen zijn. Dit zou je evt. met jouw behandelaar kunnen oppakken en bespreken. Ik merkte bij  mijzelf dat toen ik dit besloten had, alles in positieve zin richting herstel, voor die tijd al in een stroomversnelling komt. Iets wat ik ook echt wel nodig had. 

Deel dit bericht

Link naar bericht
Deel via andere websites
Mirre
9 uur geleden zei Jillie:

Wat vreemd! Ik heb dit nog niet eerder gehoord. Als dat echt zo is, zou ik dat echt geen goede ontwikkeling vinden.

Er is toch niemand die in 2 jaar 'even' hersteld van een eetstoornis. 

Toen ik begon bij HC werd bij het eerste gesprek zelfs gezegd dat de gemiddelde behandelduur (toen) 4 jaar was... Klinkt een stuk aannemelijker dan 2 jaar.

Kan hier misschien iemand van de therapeuten of HC-insiders op reageren? @IngeRvT 

Er zullen best mensen zijn die binnen 2 jaar al zo ver zijn dat ze HC niet meer nodig hebben voor verder herstel, maar de tijdsdruk is voor mij te hoog. Ik wil alles zo graag goed doen, en dan komt er prestatiedrang om mezelf te bewijzen...iets wat uiteindelijk tegenwerkt. 

Ik wil herstellen voor mezelf, 100% met of zonder HC

Deel dit bericht

Link naar bericht
Deel via andere websites
Mirre
8 uur geleden zei Mary:

Wat je eventueel in overweging zou kunnen nemen, zeker als ze dit als nieuwe "regeling" toepassen, om te kijken of het traject in Be-leef iets voor jouw zou kunnen zijn. Dit zou je evt. met jouw behandelaar kunnen oppakken en bespreken. Ik merkte bij  mijzelf dat toen ik dit besloten had, alles in positieve zin richting herstel, voor die tijd al in een stroomversnelling komt. Iets wat ik ook echt wel nodig had. 

Dat is inderdaad eerder ook als advies gegeven, maar is niet mogelijk in combinatie met mijn gezin, 4 weken was al super lang, maar inmiddels is Be-leef 6 weken geworden. Mijn kinderen zijn te jong om hun mama zo lang te missen. 

Deel dit bericht

Link naar bericht
Deel via andere websites
Elske
5 minuten geleden zei Mirre:

Ik wil herstellen voor mezelf, 100% met of zonder HC

Dit is heel krachtig, hou dat vooral vast. Ik ben het met je eens dat het niet handig is om jezelf de druk op te leggen om binnen die 2 jaar te zijn hersteld, zeker gezien de duur van je eetstoornis. Probeer er nu uit te halen wat je eruit kunt halen en ga vooral ook kijken naar de onderliggende functies en patronen van je es, zodat je misschien na die 2 jaar daar elders hulp voor kunt krijgen. 

Ik vind het overigens heel jammer dat er nu een maximale behandelduur is. In sommige gevallen zal 2 jaar genoeg zijn, maar dat was het voor mij zeker niet. 

Deel dit bericht

Link naar bericht
Deel via andere websites
Mary

Ik kan mij voorstellen dat Be-leef dan inderdaad geen optie is, maar lijkt mij ook moeilijk voor jou.

Nu ik het traject ben ingegaan, denk ik achteraf gezien, waarom er tijdens mijn behandeling niet eerder aandacht is besteed aan bepaalde punten, die ik heb aangepakt, omdat ik deze doelen voor die tijd behaald moest hebben. Achteraf vond ik het een gemiste kans dat dit niet eerder op mijn pad is gekomen, omdat alles door het werken aan de doelen voor die tijd, al zoveel opleverde. Misschien iets om nog eens te kijken. Ik sluit mij verder aan bij wat @Elske aangeeft, je gedrevenheid en motivatie zou je het komende jaar goed kunnen gebruiken om er zoveel mogelijk voor jezelf uit te halen. Ik hoop voor je dat je er verder mee komt. Sterkte en succes!

Deel dit bericht

Link naar bericht
Deel via andere websites
DeniseS

Hallo @Mirre@Jillie en alle anderen,

Ik denk dat het hier om een persoonlijk advies gaat.

Even de uitleg hoe wij over het algemeen werken: 

Alle behandelaren van een behandelteam (systeemtherapeut, psychiater, regiebehandelaar, diëtiste etc.) stellen een advies op die past bij het proces van  "de client" om bijvoorbeeld een stagnatie in herstel te voorkomen, een duwtje in de goede richting te geven of herstel te bevorderen. Dit advies is individueel bepaald en betekend dus niet dat dit voor iedereen geldt. Van een behandeltermijn, geldend voor iedere client, is op dit moment in ieder geval geen sprake. 

Kan natuurlijk dat dit in de toekomst ooit zo gaat zijn, maar dat heeft dan meer te maken met de veranderingen in de zorg. 

Voor jou natuurlijk erg vervelend Mirre, het lijkt mij goed met je therapeut te bespreken wat dit met jou doet. Wellicht kan zij nogmaals met je behandelaren overleggen en kan er nog eens naar het advies gekeken worden. Mocht het advies onveranderd blijven, dan is er in ieder geval vanuit de beste zorg en bedoelingen (voor het bespoedigen van jouw herstel) naar gekeken. 

Succes!

Groetjes,

Denise

• Like 1
  • Thanks 1

Deel dit bericht

Link naar bericht
Deel via andere websites
Mirre
3 uur geleden zei DeniseS:

Hallo @Mirre@Jillie en alle anderen,

Ik denk dat het hier om een persoonlijk advies gaat.

Even de uitleg hoe wij over het algemeen werken: 

Alle behandelaren van een behandelteam (systeemtherapeut, psychiater, regiebehandelaar, diëtiste etc.) stellen een advies op die past bij het proces van  "de client" om bijvoorbeeld een stagnatie in herstel te voorkomen, een duwtje in de goede richting te geven of herstel te bevorderen. Dit advies is individueel bepaald en betekend dus niet dat dit voor iedereen geldt. Van een behandeltermijn, geldend voor iedere client, is op dit moment in ieder geval geen sprake. 

Kan natuurlijk dat dit in de toekomst ooit zo gaat zijn, maar dat heeft dan meer te maken met de veranderingen in de zorg. 

Voor jou natuurlijk erg vervelend Mirre, het lijkt mij goed met je therapeut te bespreken wat dit met jou doet. Wellicht kan zij nogmaals met je behandelaren overleggen en kan er nog eens naar het advies gekeken worden. Mocht het advies onveranderd blijven, dan is er in ieder geval vanuit de beste zorg en bedoelingen (voor het bespoedigen van jouw herstel) naar gekeken. 

Succes!

Groetjes,

Denise

Bedankt voor je reactie @DeniseS

Inmiddels heb ik de therapeute gesproken, welke het niet eens was met het beleid, noch de opmerking over 2 jaar.

De opmerking over behandelduur schijnt een nieuwe richtlijn te zijn, waar niet iedereen achter staat. 

Ik kan me voorstellen dat je dit voor sommige als stok achter de deur houdt, ter voorkoming van stagnatie.... maar van de anderen uit mijn destijds startgroep hoor ik hetzelfde. 

Deel dit bericht

Link naar bericht
Deel via andere websites
DeniseS

Vervelend dat er nu zoveel verwarring is ontstaan, hopelijk kom je er samen met je behandelaar(s) uit. 

Deel dit bericht

Link naar bericht
Deel via andere websites