Spring naar bijdragen

Aanbevolen berichten

Emma Emma

Hey, 

Ik zit op dit moment met een best groot probleem. Tot kort hiervoor vond ik mijn lichaam wel oké, maar de laatste weken voel ik me weer zó dik. Ik wil weer zo graag afvallen, want trek dit echt niet. Ben ook echt heel veel aangekomen door stomme eetbuien. 😞 Kan iemand mij helpen? Heb trouwens nog wel een vraag, want zet iedere dag 

Spoiler

minimaal 10.000

stappen, maar toch kom ik aan dus. En eet rond de 

Spoiler

1.200 -1.500 kcal

hoe kan DAT!?

Deel dit bericht

Link naar bericht
Deel via andere websites
Emma Emma
15 minuten geleden zei Linsey:

Misschien de eetbuien @Emma Emma..?

kut 😣

Deel dit bericht

Link naar bericht
Deel via andere websites
Linsey
7 minuten geleden zei Emma Emma:

kut 😣

Ja dat is ook k*t.

Je mag best wat meer eten eigenlijk hè? Dat zijn niet veel calorieën. Eet je soms ook te veel omdat je gewoon echt trek of honger hebt?

Ben je verder actief? Sport je?

Deel dit bericht

Link naar bericht
Deel via andere websites
Emma Emma

Ik weet het niet. Mijn es zegt gewoon dik, vreetzak. Maar anderen zeggen dat ik mezelf (idd) te weinig geef en dat het extreme hunger is. Zij zien mijn eetbuien ook niet als echte eetbuien.

Deel dit bericht

Link naar bericht
Deel via andere websites
Mirre

Emma, wat balen dat je je zo voelt! als ik naar je intake kijk is het best logisch dat je flink honger hebt, zouden daar de eetbuien door kunnen ontstaan? 

Deel dit bericht

Link naar bericht
Deel via andere websites
Linsey
49 minuten geleden zei Emma Emma:

Ik weet het niet. Mijn es zegt gewoon dik, vreetzak. Maar anderen zeggen dat ik mezelf (idd) te weinig geef en dat het extreme hunger is. Zij zien mijn eetbuien ook niet als echte eetbuien.

Moeilijk.. 

Je eetstoornis gaat geen vriendelijke dingen zeggen.

De mensen om je heen hebben een mening.

Maar wat denk je zelf?

Deel dit bericht

Link naar bericht
Deel via andere websites
Emma Emma
1 uur geleden zei Mirre:

Emma, wat balen dat je je zo voelt! als ik naar je intake kijk is het best logisch dat je flink honger hebt, zouden daar de eetbuien door kunnen ontstaan? 

Ik weet het niet. Vind het heel moeilijk om dat te geloven. Herkenbaar? 

44 minuten geleden zei Linsey:

Moeilijk.. 

Je eetstoornis gaat geen vriendelijke dingen zeggen.

De mensen om je heen hebben een mening.

Maar wat denk je zelf?

Ik zou niet eens meer weten wat echt is. Dus geen idee. Sorry. 

Deel dit bericht

Link naar bericht
Deel via andere websites
Linsey
3 minuten geleden zei Emma Emma:

Ik weet het niet. Vind het heel moeilijk om dat te geloven. Herkenbaar? 

Herkenbaar. 

Wat zeggen de feiten? Hoeveel kcal heeft iemand van jou leeftijd gemiddeld nodig? Hoeveel kcal neem jij?

- vergelijk

Zou het met dat gegeven kunnen kloppen wat mijn omgeving zegt?

Klopt het met dat gegeven wat mijn eetstoornis zegt?

Deel dit bericht

Link naar bericht
Deel via andere websites
Emma Emma
9 uur geleden zei Linsey:

Herkenbaar. 

Wat zeggen de feiten? Hoeveel kcal heeft iemand van jou leeftijd gemiddeld nodig? Hoeveel kcal neem jij?

- vergelijk

Zou het met dat gegeven kunnen kloppen wat mijn omgeving zegt?

Klopt het met dat gegeven wat mijn eetstoornis zegt?

Herkenbaar of het moeilijk is om het te geven wat anderen zeggen. Sorry hoor, maar doe ik iets verkeerd? Ik heb he idee dat dit een hele boze reactie is. 

Deel dit bericht

Link naar bericht
Deel via andere websites
Rebekka
34 minuten geleden zei Emma Emma:

Herkenbaar of het moeilijk is om het te geven wat anderen zeggen. Sorry hoor, maar doe ik iets verkeerd? Ik heb he idee dat dit een hele boze reactie is. 

Volgens mij was het verre van een boze reactie en al helemaal niet zo bedoelt. Jij vroeg of het herkenbaar was, daar antwoordde zij kort: “herkenbaar” op. Waarna ze jou een aantal prikkelende vragen stelt om je na te laten denken, om je te helpen, omdat je in de post erboven aangeeft “ik vind dat heel moeilijk om te geloven”. Met de vragen heeft ze je alleen tools in handen gegeven om antwoord te krijgen op die vraag. Ze helpt je bij je onderzoeken van je (ireeele) gedachten. 

Deel dit bericht

Link naar bericht
Deel via andere websites
Jessie

@Emma Emma ik lees Linsey's reactie meer als suggestie van vragen die je jezelf kunt stellen.

Misschien werden jouw eetbuien idd getriggerd door af willen vallen en te weinig eten. En misschien is dat nog steeds een belangrijke factor, maar mijn eigen ervaring is dat het na verloop van tijd een beetje een kip/ei-verhaal wordt. Dat het niet meer duidelijk en eigenlijk ook niet relevant is wat er nou eerst was. Maar voor iedereen geldt dat het weer uitbreiden van je eetpatroon de eerste stap is om er vanaf te kunnen komen. Hoe kijk je daar tegenaan?

Deel dit bericht

Link naar bericht
Deel via andere websites
Linsey

Het is inderdaad zoals hierboven beschreven. Ik was absoluut biet boos. Ik probeerde je aan het denken te zetten. :)

Omdat het herkenbaar is, dat je het niet weet, dat je niet weet wat te geloven, beschrijf ik eigenlijk een manier die om mij helpt. Een realiteitscheck. Feiten checken. Dat kan helpen.

Deel dit bericht

Link naar bericht
Deel via andere websites
IV93

Als ik kijk naar hoed destijds mijn eetbuien begonnen was dat doordat ik te weinig at voor langere tijd. Echter wilde ik dit niet aan mezelf toegeven want ik moest wel op minder kunnen, ik had genoeg "reserves" en zo had ik 1000 excuses. Die eetbuien en vooral weer meer gaan eten om eetbuien te voorkomen was dus echt uit den boze. Als mensen dit opperde maakte dit mij al boos en ik lijk dit ook een beetje terug te zien bij jou. Hoe je (je eetstoornis) een helpende reactie verdraaid in een aanval. Probeer hem nog eens rustig terug te lezen. Nogmaals heel herkenbaar hoor. Heb ik ook tientallen keren gedaan. 

Deel dit bericht

Link naar bericht
Deel via andere websites
Rebekka
41 minuten geleden zei IV93:

Als mensen dit opperde maakte dit mij al boos en ik lijk dit ook een beetje terug te zien bij jou. Hoe je (je eetstoornis) een helpende reactie verdraaid in een aanval. 

Dit zag ik idd ook terug  

Deel dit bericht

Link naar bericht
Deel via andere websites
Emma Emma

Waarom wordt mijn gevoel altijd aan de kant gezet. Altijd en overal. Dan probeer ik eerlijk te zijn over hoe een reactie bij mij binnenkomt, krijg ik dit. Het is ook nooit goed. Bedankt voor jullie reactie en heb er wat aan hoor 👍

Deel dit bericht

Link naar bericht
Deel via andere websites
Ilse]

@Emma Emma Wat jammer dat je het zo ervaart, ik denk namelijk dat het écht niet zo bedoeld is. Jouw gevoel mag er absoluut zijn en dat mag je ook serieus nemen, maar volgens mij proberen de mensen hierboven je vooral te helpen relativeren. Het is vervelend dat de reactie zo bij jou binnenkomt, en dat mag je ook zeker benoemen, maar ik denk dat de rest het vooral duidelijk wilde maken dat het niet vervelend bedoeld was. Dat maakt niet dat het niet zo over kwam, en het is goed dat je dat benoemd. Voor zo ver ik het begrijp is niemand boos op je, mag jij je gevoel serieus nemen en willen wij dit ook doen en willen we je daarnaast helpen om te zien wat de bedoeling achter de vraag was. 

Is het los van het bovenstaande, een manier waarop wij je zouden kunnen helpen? Waar heb jij behoefte aan? 

Deel dit bericht

Link naar bericht
Deel via andere websites
IV93

@Emma Emma Hee, het is inderdaad enkel bedoelt om je te helpen reflecteren en niet als aanval. Zowel de eerste reactie waarop jij je aangevallen voelde. Als de reacties daaronder niet. We hebben juist je nare gevoel weg proberen te nemen en je een geborgen gevoel proberen te geven. Maar je ook handvaten proberen te geven of je vanuit je ziektebeeld dacht of vanuit jezelf want die twee mag je soms best onderscheiden en moet je ook leren onderscheiden qua gevoelsleven. Een eetstoornis kan je soms heel onredelijk maken, proud schrijft daar hele mooie blogs over. Dat betekent niet dat we je gevoel niet erkennen of aan de kant zetten, als ervaringskenners (geen deskundigen, daarvoor moet je opgeleid zijn) snappen we waar je doorheen gaat en is iedereen denk ik weleens boos geworden op een reactie hier en vond die het fijn als dat serieus genomen werd. Naar dat jij dit nu anders beleefd, kan me niet voorstellen hoe rot en alleen je je moet voelen als je je zo snel aangevallen voelt op het moment. Hoe zou je willen dat we reageren om je hier beter bij te helpen?

Deel dit bericht

Link naar bericht
Deel via andere websites
Rebekka

Ik sluit me even aan mij de berichtjes van IV en Ilse. Moeilijk om wat te reageren, als je je zo snel aangevallen voelt, terwijl ik niet het idee heb dat jouw gevoel genegeerd, gebagatelliseerd of ontkent werd. De reacties waren enkel bedoelt om jou te helpen. Ik laat het even hierbij want volgens mij komt alles wat je nu schrijven niet echt fijn bij je aan, ook al bedoelen we het goed. 

Deel dit bericht

Link naar bericht
Deel via andere websites
Emma Emma

Maar kijk ff, ik zeg iets en meteen wordt álles ontkent. Ik ben ook zeker niet dom en weet ook echt wel dat het is om de echte realiteit te zien, maar enigszins fijne reacties waarbij ik me gesteund voel zou wel zijn. Zoals herkenning, of hoe jij dit ervaart en hoe jij hiermee omgaat. En natuurlijk wil ik dit graag allemaal lezen, want bij (h)erkenning en ervaringen komen relativeer momenten voor mij. Ik hoef geen 'concrete vragen', daarvoor ga ik al 2 jaar naar een psycholoog. 

Deel dit bericht

Link naar bericht
Deel via andere websites
IV93
12 uur geleden zei IV93:

Als ik kijk naar hoed destijds mijn eetbuien begonnen was dat doordat ik te weinig at voor langere tijd. Echter wilde ik dit niet aan mezelf toegeven want ik moest wel op minder kunnen, ik had genoeg "reserves" en zo had ik 1000 excuses.

@Emma Emma Dit was mijn eerste zin. 100% HERKENNING en ERKENNING voor jouw probleem. Waarin ik ook mezelf op het openbare gedeelte van de site blootgeef om jou te steunen.
Sorry meis, we geven elkaar hier erkenning en willen elkaar helpen. Maar ik heb geen gouden handschoentjes of hersenscanner waarbij ik precies kan lezen hoe ik iets moet verwoorden om je tevreden te stellen. Om eerlijk te zijn vind ik je nogal verwend en met hoge verwachtingen overkomen en ben ik bang dat je keer op keer teleurgesteld gaat worden als dit je verwachtingen zijn van het forum. :( 

Deel dit bericht

Link naar bericht
Deel via andere websites
Rebekka

2 uur geleden zei Emma Emma:

Maar kijk ff, ik zeg iets en meteen wordt álles ontkent.

Emma zou je precies willen vertellen waar jij denkt dat mensen jouw gevoel ontkennen? Waar wordt jij voor jouw gevoel niet gezien? Want ik heb meerdere keren gelezen dat je wèl werd bevestigd in je gevoel. 

Je vraagt naar reacties waarin jij je gesteund voelt, zoals herkenning. Maar als ik terug lees, lees ik alleen al in het bovenstaande vanaf je eerste berichtje een stuk of 4 keer iets wat gedeeld wordt vanuit eigen ervaringen. Het lijkt of je daar  totaal over heen leest? En alles wat je leest negatief en gekleurd bij je aankomt, terwijl, nogmaals, eigenlijk alles is en was bedoeld om jou te helpen en te steunen. 

Ook in je laatste reactie stel je je weer aangevallen op, terwijl iedereen zoveel helpends voor je heeft geschreven. Ik wil je uitdagen daar 3 dingen uit te pakken waar je wèl iets mee kan, dat kan bv iets zijn waar je verder over na wil denken of iets wat je verder door wil vragen aan ons, iets wat je aan het denken heeft gezet of waar je herkenning in vind. 

Deel dit bericht

Link naar bericht
Deel via andere websites
Linsey

Naar @Emma Emma dat je je zo rot voelt over de reacties. :(

14 uur geleden zei Emma Emma:

Waarom wordt mijn gevoel altijd aan de kant gezet. Altijd en overal. Dan probeer ik eerlijk te zijn over hoe een reactie bij mij binnenkomt, krijg ik dit. Het is ook nooit goed.

Hieruit maak ik op dat je je ook buiten het forum vaak ontkent voelt in je gevoelens. Klopt dat?

Is dat een beetje een rode draad door je leven?

Evenals "Het is ook nooit goed"?

Deel dit bericht

Link naar bericht
Deel via andere websites
Jessie

@Emma Emma het is niet de bedoeling om jou een rotgevoel te geven. Je mag je aangevallen of in het nauw gedreven voelen door een bericht en je hoeft zeker niet elke reactie te waarderen. Maar je kan niet anderen voorschrijven wat ze wel of niet tegen jou 'mogen' zeggen. 

Ik hoop dat je bereid bent om naar jouw eigen aandeel in dit verloop te kijken. De aanleiding was dat jij iemand anders bepaalde gevoelens toedichtte. Je vond dat Linsey een boze reactie gaf. Daarmee heb je het over andermans gevoel, niet over dat van jou zelf. En de reacties die je kreeg, probeerden daar een ander perspectief op te geven.

Er lijkt nu een vicieuze cirkel gaande. Mensen voelen zich aangevallen door de toon waarmee je schrijft en hun uitleg/verdediging maakt jouw gevoel dat je gevoel er niet mag zijn alleen maar sterker. Wat zou er nodig zijn om dat te doorbreken? Wat zou je zelf kunnen doen en wat zou je van anderen willen?

Deel dit bericht

Link naar bericht
Deel via andere websites
sarahlouncke

Ik kom even binnenspringen. Ik heb even alle reacties gelezen. In het begin schrijf je over je eetpatroon en dat je eetbuien zou hebben. Ik vraag me heel sterk af of het objectieve eetbuien (dat je in een kort tijdsbestek echt veel meer eet dan een gezond mens zou doen ) zijn of subjectieve eetbuien (stel je eet bv een paar boterhammen die je niet van plan was en een koekje. ik zeg ook maar wat zou jij dat dan al zien als een eetbui ) want als iemand je vraagt wat je omgeving er van vind dan vinden zij het niet echt eetbuien en dat je te weinig eet. Ik heb zowel objectieve als subjectieve eetbuien gehad. Ik heb wel gehad dat als ik een subjectieve eetbui had gehad ik wel boos kon worden als mensen zich dan gingen focussen op de eetbui. Want ergens diep vanbinnen wist ik dat het niet echt een eetbui was en dan wilde ik ook dat iemand tegen me zou zeggen dat het normaal was om even wat meer te eten omdat ik normaal te weinig at. Ik weet niet hoe dat bij jou is en hoe dat bij jou overkomt want ik weet eigenlijk te weinig over jouw situatie en ik wil het zeker niet voor jou gaan invullen!

Dat je nu aankomt met een lage intake met beweging kan komen doordat je nu nog erg rommelt met je eten en nog geen stabiel eetpatroon hebt. Toen ik in herstel was heb ik ook een periode gehad dat ik op een lage intake stabiel kon blijven of zelfs kon aankomen maar ik heb wel gemerkt dat eenmaal ik langer een normaal eetpatroon had waarbij ik voldoende at ik toch ging stabiliseren en zelfs nu heb ik nog schommelingen maar dat is normaal. 

Verder nog iets wat de reacties van het forum betreft. Ik denk dat iedereen die de moeite heeft gedaan om jou een berichtje te sturen de beste bedoelingen met je voor heeft en ik vraag me af je niet onbewust jouw eigen gevoelens op de ander projecteert. Dit bedoel ik niet op een aanvallende manier maar soms voelen mensen van alles wat en komen in zo een periode ook dingen helemaal anders binnen. Ik weet niet of jij dat ook zo ervaart. Dit bedoel ik niet als aanval of als kritiek maar meer als bewustwording. Ik had zelf een wat mindere dag vandaag en dan komt er heel veel dingen bij mij negatief binnen maar door me bewust te zijn van mijn eigen patroon en gevoel heb ik wel geleerd heel veel dingen te relativeren en om te zetten. Zou ik je mogen vragen hoe oud je bent? Dit bedoel ik niet als belediging maar als je nog heel jong bent kan ik me voorstellen dat het niet altijd even gemakkelijk is om overal op te reageren. Dat is geen vrijbrief naar jou want je kan en mag de reactie van anderen niet sturen. Je kan wel je vragen stellen maar het is niet de bedoeling dat jij stuurt hoe iemand daarop moet antwoorden. Wat Jessie zegt er ontstaat dan een vicieuze cirkel waarbij we elkaars gedrag en emotie alleen maar gaan versterken. 

Hoe voel je je nu en kun je je wat in mijn verhaal herkennen?

ps; Ik weet dat ik in mijn reactie veel dingen opnieuw heb benoemt en het is niet mijn bedoeling de discussie opnieuw te laten oplaaien maar sommige dingen zijn en waren me nog niet helemaal duidelijk.

Deel dit bericht

Link naar bericht
Deel via andere websites