Spring naar bijdragen
May

Binge eatingdisorder

Aanbevolen berichten

May

Hey,

Iemand die mij kan helpen?

Ik heb mijn hele leven al moeite met 'eten'.

Ik heb het binge eatingdisorder.

Elke keer als ik me slecht voel of boos ben of niet weet wat ik moet doen ga ik eten. En ik kan gewoon niet stoppen...

Ik blijf maar aankomen en als ik niet oppas zit ik straks over de 100 kilo.

Is er iemand die tips voor me heeft of mij kan vertellen hoe ik hiermee kan stoppen of iniedergeval kan minderen.

Groetjes May

Deel dit bericht

Link naar bericht
Deel via andere websites
Ilse]

Welkom hier @May en wat goed dat je hier je verhaal doet! 

Je geeft zelf aan dat je op de momenten dat je je slecht voelt of boos bent gaat eten, heb je ook enig idee wat hier dan de reden van is? Het zou kunnen dat je dan van jezelf die emoties niet mag voelen, of dat je niet wéét hoe je er mee om moet gaan, of dat het als soort straf is.. Allemaal mogelijkheden, maar ik ben benieuwd of jij zelf een idee hebt? 

Ik kan je genoeg tips geven om proberen het overeten te stoppen, maar ik denk dat het vooral belangrijk is om te kijken naar de functie van de eetbuien (dat zijn het denk ik? Als ik je berichtje zo lees. Of niet?) en de reden ervan. Dat gaat op de lange termijn denk ik veel meer effect hebben. Hoe zie jij dat? 

Heb je wel eens met iemand in je omgeving besproken dat je hier mee worstelt? Of met een hulpverlener? En zo niet, zou je hier behoefte aan hebben? 

Voel je vrij om hier meer te delen over je worsteling hiermee en hopelijk vind je hier meer steun en begrip! 

Lieve groetjes,

Ilse

Deel dit bericht

Link naar bericht
Deel via andere websites
truus

Ik heb het zelfde. Ook veel eetbuien die momenteel mijn leven beheersen de deur uit gaan is niet meer zo makkelijk als anders. Ik werk niet meer zit in de ziektewet en takel lichamelijk ook verder af. 

Ik heb mij aangemeld om in behandeling te gaan. Ik merk dat ik het niet meer zelf kan en de weg terug niet meer zelf vinden kan. Misschien voor jou ook fijn om met iemand te praten. En ik denk nu was ii maar eerder naar de huisarts gegaan 

Deel dit bericht

Link naar bericht
Deel via andere websites
Jessie

@May zoals @Ilse] eigenlijk ook al zegt: het zit hem in de functie die het eten vervult.

Wat je beschrijft klinkt alsof je eten gebruikt om met lastige emoties om te gaan. Het eten verzacht je gevoelens of geeft bv een soort troost.

Heel simpel gezegd (maar vaak lang niet zo simpel om uit te voeren) is het dan nodig om andere manieren te ontwikkelen om met die emoties te dealen. Voor mijzelf was bv leren praten over mijn gevoelens een heel belangrijke stap. Ben jij iemand die zich makkelijk uit of ben je juist best gesloten?

Deel dit bericht

Link naar bericht
Deel via andere websites
Linsey

Misschien interessant, was onlangs op televisie 

Deel dit bericht

Link naar bericht
Deel via andere websites
Gemma87

Goede avond,

Ik heb ook 'bed'. Ik heb me aangemeld bij Human concern. Ik heb pas de intake gehad en heb te horen gekregen dat ik een GO heb om door te gaan.....

En nu.....Nu wacht ik op een oproep voor mijn eerste afspraak. Vind het eng. Ben bang voor wat er gaat komen. Ben bang dat ik niet te redden ben. Onzeker over alles zo ongeveer.  Wat meteen resulteert in heel veel buien. Buien die ik juist niet meer wil. 

Ik ben nog niet zo heel lang bekend met deze eetstoornis. Ik heb hem al jaren maar heb het altijd gezien als een gebrek aan discipline. Nu zie ik wel dat deze buien niet zomaar snaaierij zijn. 

Toch voelt het als een zwakte. En van dat gegeven baal ik dan vreselijk en schaam me voor mezelf.

Zijn er hier mensen die een traject hebben gelopen bij H.C. ? 

Liefs Gemma

Deel dit bericht

Link naar bericht
Deel via andere websites
Ilse]

@Gemma87 welkom hier! En wat dapper en goed dat je je hebt aangemeld bij Human Concern en hier in behandeling gaat. Ik kan me goed voorstellen dat dat heel spannend is en dat die spanning voor nu ook kan resulteren in meer buien. Natuurlijk is dat vervelend en wil je dat niet, maar ik hoop dat juist door de behandeling bij HC je ook nieuwe manieren gaat leren om met die spanning om te gaan en dat je dan ook minder last zult krijgen van eetbuien. Voor nu al een hele dappere stap daarin gezet! 

Citaat

Toch voelt het als een zwakte. En van dat gegeven baal ik dan vreselijk en schaam me voor mezelf. 

Ik kan me voorstellen dat het zo voelt, maar ik hoop dat je hierin ook wat liever voor jezelf mag gaan zijn en kunt zien dat dit niet is wat jij wil maar wat voortkomt vanuit de eetstoornis. Bij de één resulteert dit in niet eten, bij de ander in eetbuien enz. Ik denk dat velen dat hier herkennen en daarin hoef je je echt niet voor jezelf te schamen. Ik hoop dat je hier ook wat herkenning en steun mag vinden! 

Op je vraag: ik heb zelf geen traject doorlopen bij HC, maar ik weet dat velen dat hier wel hebben gedaan of nog doen. Dus wie weet kunnen anderen je daar meer over vertellen! Ik ben zelf in behandeling geweest bij andere organisaties. 

Lieve groetjes,

Ilse

Deel dit bericht

Link naar bericht
Deel via andere websites
truus
15 uur geleden zei Gemma87:

Goede avond,

Ik heb ook 'bed'. Ik heb me aangemeld bij Human concern. Ik heb pas de intake gehad en heb te horen gekregen dat ik een GO heb om door te gaan.....

En nu.....Nu wacht ik op een oproep voor mijn eerste afspraak. Vind het eng. Ben bang voor wat er gaat komen. Ben bang dat ik niet te redden ben. Onzeker over alles zo ongeveer.  Wat meteen resulteert in heel veel buien. Buien die ik juist niet meer wil. 

Ik ben nog niet zo heel lang bekend met deze eetstoornis. Ik heb hem al jaren maar heb het altijd gezien als een gebrek aan discipline. Nu zie ik wel dat deze buien niet zomaar snaaierij zijn. 

Zijn er hier mensen die een traject hebben gelopen bij H.C. ? 

Liefs Gemma

@Gemma87  Ik vind het ook doodeng om de behandeling in te gaan. Ik moet de intake nog hebben ook bij HC, maar heb er ook 1 ergens anders lopen. Ik heb hetzelfde dat als ik mij onzeker voel, of angstig dan ga ik ook eten. hele veel eten. Ook ik heb al vanaf mijn 13e wss deze stoornis en komt nu pas naar boven waaien en na 2 jaar sukkelen kwam ik er achter wat het was en is. de stap naar de huisarts vond ik ook heel groot. 

Nu ik al een zeker 3 a 4 weken wacht op enige hulp merk ik dat ik ook alles aan het bagatelliseren ben, zo erg is het niet, niemand heeft het door en heb ik de neiging weer om het onder het vloerkleed te vegen. 

Ik heb geen traject nog lopen bij HC hij is wel in behandeling. dus wie weet mag ook ik hier aan de slag met mijzelf. Ik wens jou heel veel succes🍀

Deel dit bericht

Link naar bericht
Deel via andere websites
Gemma87
7 uur geleden zei truus:

@Gemma87  Ik vind het ook doodeng om de behandeling in te gaan. Ik moet de intake nog hebben ook bij HC, maar heb er ook 1 ergens anders lopen. Ik heb hetzelfde dat als ik mij onzeker voel, of angstig dan ga ik ook eten. hele veel eten. Ook ik heb al vanaf mijn 13e wss deze stoornis en komt nu pas naar boven waaien en na 2 jaar sukkelen kwam ik er achter wat het was en is. de stap naar de huisarts vond ik ook heel groot. 

Nu ik al een zeker 3 a 4 weken wacht op enige hulp merk ik dat ik ook alles aan het bagatelliseren ben, zo erg is het niet, niemand heeft het door en heb ik de neiging weer om het onder het vloerkleed te vegen. 

Ik heb geen traject nog lopen bij HC hij is wel in behandeling. dus wie weet mag ook ik hier aan de slag met mijzelf. Ik wens jou heel veel succes🍀

Deel dit bericht

Link naar bericht
Deel via andere websites
Gemma87

@truus wat spannend dat jij in ongeveer het zelfde traject zit welke ik gelopen heb. 

Ik herken de gedachtes om alles weg te wuiven. 'Zo erg is het niet'.

Wat mij heel erg helpt op dit moment is het feit dat ik iedereen om mij heen heb ingelicht over het feit dat ik een eetstoornis heb en me heb aangemeld bij HC. De eerste paar keren is dat heel erg moeilijk. Maar de reacties waren vaak heel erg begripvol en lief. 

Iedereen is betrokken en toen ik vandaag de afspraak voor mij kennismaking gesprek kreeg juichte al mijn collega's mee. 

Soms komen de gedachtes op om alles af te zeggen. Maar ik kan niet meer terug.... 

Ik herken mijzelf in je verhaal. Mijn eetstoornis is ook in mijn pubertijd al ontstaan. En nu ben ik 32 en zie ik pas dat ik een eetstoornis heb.... zoveel herkenning.

Ik hoop dat je gauw hulp mag krijgen. En dat wij beiden over een paar jaar kunnen zeggen dat we het geflikt hebben.

🍀

Deel dit bericht

Link naar bericht
Deel via andere websites
Gemma87

@Ilse] Thnxs voor je lieve berichtje....

Mijn emoties gaan echt op en neer. Feit dat ik nu een datum heb voor een gesprek maakt me wel wat kalmer. Krijg er beetje zin in. 

1 ding hoop ik van harte. Dat ik een keertje heel goed kan huilen.

Verlang er al jaren na om een keer heel goed van me af te kunnen huilen.... naar tranen komen maar niet. Hopen dat ze me kunnen leren mijn emoties te kunnen laten gaan.

🍀

Deel dit bericht

Link naar bericht
Deel via andere websites
truus
5 minuten geleden zei Gemma87:

@truus wat spannend dat jij in ongeveer het zelfde traject zit welke ik gelopen heb. 

Ik herken de gedachtes om alles weg te wuiven. 'Zo erg is het niet'.

Wat mij heel erg helpt op dit moment is het feit dat ik iedereen om mij heen heb ingelicht over het feit dat ik een eetstoornis heb en me heb aangemeld bij HC. De eerste paar keren is dat heel erg moeilijk. Maar de reacties waren vaak heel erg begripvol en lief. 

Iedereen is betrokken en toen ik vandaag de afspraak voor mij kennismaking gesprek kreeg juichte al mijn collega's mee. 

Soms komen de gedachtes op om alles af te zeggen. Maar ik kan niet meer terug.... 

Ik herken mijzelf in je verhaal. Mijn eetstoornis is ook in mijn pubertijd al ontstaan. En nu ben ik 32 en zie ik pas dat ik een eetstoornis heb.... zoveel herkenning.

Ik hoop dat je gauw hulp mag krijgen. En dat wij beiden over een paar jaar kunnen zeggen dat we het geflikt hebben.

🍀

Ik herken me ook heel erg in jou verhaal. 

Ik heb nog niet zoveel mensen iets gezegt. Mijn partner en schoonouders en 1 vriendin. Maar verder niemand!! Ben doodsbang voor de reacties. Stel je niet aan bla bla ... 

Ik werk momenteel niet zit in de ziektewet helaas. En mijn contract liep af dus zo over na UWV helaas.. 

Hoop ook over tijdje te kunnen zeggen dat heb ik wel ff gedaan 

Jij ook succes 

Deel dit bericht

Link naar bericht
Deel via andere websites
Gemma87

@truus ik ben echt gaan zien dat mensen je stoerder vinden als je opstaat en inziet dat je hulp nodig hebt dan wanneer je je kop in het zand steekt. En bij mij heeft niemand negatief gereageerd. Echt niemand.

Vervelend dat je nu geen werk hebt. Werk zorgt voor lekkere afleiding, geen tijd om heel de dag te piekeren over van alles. 

Je hebt de eerste stap gezet door je aan te melden dat is toch stoer van je. 

Zet hem om

🍀

Deel dit bericht

Link naar bericht
Deel via andere websites
Elske

Hoi @Gemma87, Ik ben bij HC in behandeling geweest. Zijn er dingen die je graag wilt weten? Ik vind het in ieder geval heel dapper dat je deze stap hebt gezet en kan me goed voorstellen dat je het spannend vindt.

Deel dit bericht

Link naar bericht
Deel via andere websites
Gemma87

@Elske wat fijn dat je reageerde. Ben vooral heel benieuwd hoe jij je behandeling hebt ervaren en wat ik zo ongeveer kan verwachten. En heb jij je eetstoornis onder controle gekregen en gehouden sinds die behandeling? 😳

Deel dit bericht

Link naar bericht
Deel via andere websites
spike

Hey Gemma, zie dat je een vraag stelde aan Elske, over hoe ze de eetstoornis onder controle heeft gekregen / gehouden. Denk -eerlijk gezegd- dat het juist niks te maken heeft met controle, maar juist met het toelaten van behoeften en gevoelens.

Deel dit bericht

Link naar bericht
Deel via andere websites
Gemma87

@spike Kun je me uitleggen dat je daar precies mee bedoeld? 

Deel dit bericht

Link naar bericht
Deel via andere websites
Elske

@Gemma87  Ik heb mijn behandeling als positief ervaren. Het was fijn om therapeuten te hebben die zelf een eetstoornis hebben gehad en hun eigen ervaringen inzetten in therapie. Ook vond ik de sfeer bij HC altijd erg fijn. Ik had tijdens mijn behandeling afspraken met mijn therapeut, diëtist, arts en psychiater. Herstellen van mijn eetstoornis was een heel proces en is ook nog niet klaar, ondanks dat ik niet meer in behandeling ben. Ik heb geleerd wat de functies van mijn eetstoornis zijn, dus waarom ik zo graag af wil vallen en waarom ik eetbuien heb. De eetbuien zijn een heel stuk verminderd en ik heb er vertrouwen in dat ik die uiteindelijk helemaal kwijt raak. Ik heb mezelf meer leren accepteren, kan beter met mijn emoties omgaan, luister beter naar mijn behoeftes en werk nu hard aan de angst voor afwijzing die ik vaak ervaar in contact met anderen. Ik daarvoor ook schematherapie gehad naast mijn behandeling bij HC.

Ik denk dat dit ook is wat @spike bedoelt: dat je niet zozeer je eetbuien leert onderdrukken, maar gaat kijken naar het hoe en waarom van de eetbuien en van daaruit gaat kijken hoe je ervoor kunt zorgen dat je ze niet meer nodig hebt. 

• Like 1
  • Thanks 1

Deel dit bericht

Link naar bericht
Deel via andere websites
spike

Yep, het is net alsof je een bal onder water probeert te duwen, maar als je die niet meer houdt, komt 'ie met flinke kracht uit het water. Hoe langer ik eetdrang tegenhoudt, hoe erger de eetbui uiteindelijk. Wel helpt het tegen eetdrang om mezelf niet voorbij te lopen qua prikkels, prestatiedrang en verwachtingen.

Deel dit bericht

Link naar bericht
Deel via andere websites
Gemma87

@spike En dat heb je geleerd? Dat je de bal stabiel kunt houden? Want dat is iets wat ik idd wil leren. Leren hoe ik anders kan reageren in momenten dat ik op dit moment nog grijp naar eten. 

Maandag 9 december heb ik mijn eerste gesprek na mijn intake.... spannend maar ook wel zin om eindelijk te kunnen beginnen. 

🍀

Deel dit bericht

Link naar bericht
Deel via andere websites
Ilse]

@Gemma87 Wat fijn dat je zo snel al terecht kunt! Zeker spannend, maar gelukkig kun je er ook wel naar uitzien. Ik hoop oprecht dat het je veel mag gaan brengen en dat je een fijne klik hebt met de gene met wie je de gesprekken gaat voeren. Mochten je emoties (zoals je in je eerdere reactie naar mij beschreef) nog weer op en neer gaan voor de afspraak, of je vind het heel spannend, kom er dan gerust nog over delen hier, dat mag echt. Want het is ook gewoon spannend hoor, dat vond ik ook! 

Deel dit bericht

Link naar bericht
Deel via andere websites
spike

Hey Gemma, nee helaas heb ik dat nog niet geleerd en worstel er zelf ook nog mee. Maar het weten en bewustzijn ervan is er wel 🤔

Deel dit bericht

Link naar bericht
Deel via andere websites
Gemma87

@spike En hoe ga je dan nu om met zo'n bui? Ik merk dat mijn buien erger zijn de laatste weken. Ik denk door de spanning en de onzekerheid van de behandeling die gaat komen. Of het feit dat ik me bewust ben dat ik BED heb. Maar ik wil daar zo graag van af.

😳

Deel dit bericht

Link naar bericht
Deel via andere websites
Jessie

@Gemma87 het zal niet direct een soort 'magische oplossing' zijn, maar je zou er eens over kunnen nadenken wat voor jou andere manieren zouden kunnen zijn om met spanning en onzekerheid om te gaan. Wat voor uitlaatklep zou bij jou kunnen passen?

Deel dit bericht

Link naar bericht
Deel via andere websites