Spring naar bijdragen
Roza

Het leven na behandeling

Aanbevolen berichten

Roza

Hoi allemaal,

Sinds 2/3 maanden ben ik klaar met mijn behandeling van 3x p.w. Niet volledig genezen, maar voelde me zelf verzekerd het alleen te gaan doen. Het ging ook echt heel goed met eten. Wel heb ik 1 keer in de 2 weken nog een terugvalpreventie groep. Dit heb ik nu 2 keer gehad en gaat veranderen naar individuele gesprekken. Maar, dat is niet waarom ik deze topic start. Sinds ik geen 3 dagen behandeling meer heb, heb ik weer erg vaak eetbuien, braak ik (soms ook zonder eetbuien) en check ik foute sites met tips over afvallen een hele enkele keer denk ik nou ik wil gewoon kunnen leven en niet moeilijk doen over eten, maar vaak wil ik gewoon 6 gezonde eetmomenten, terug naar het extreme afvallen of alles eten wat los en vast zit. En vooral wanneer ik niet aan het werk ben liggen de eetbuien op de loer. Het zijn er ook meer dan ooit.  Dit alles heb ik besproken met therapeuten van mijn behandeling destijds zei schrokken er niet zo van en hadden zoiets van dit hoort bij herstel. Dit heb ik toen geaccepteerd, maar het houdt nu wel erg lang aan. Wie kan mij helpen?

Deel dit bericht

Link naar bericht
Deel via andere websites
Linsey

Hey Roza, ik kan me voorstellen dat je ongerust raakt. Leggen je therapeuten ook uit waarom ze van die mening zijn?

Ik dacht zelf aan de onzekerheid die het loslaten van intensieve behandeling met zich meebrengt. Ook kwam in mij op of je ook een lichamelijke hunkering voelt naar veel en/of bepaald eten? Kom je uit een zeer restrictieve eetstoornis? 

Deel dit bericht

Link naar bericht
Deel via andere websites
Roza

Nou idd het loslaten van de intensieve behandeling naar het "alleen doen"

Maar toen ik dit met de therapeuten besprak was wel 3/4 weken na behandeling. En zeiden ze van dit noemen we een misstap en geen terugval, maar daar lijk het soms meer op.

Wat is een restrictieve eetstoornis? 

Deel dit bericht

Link naar bericht
Deel via andere websites
Jessie

Een misstap of terugval kan idd onderdeel zijn van herstel, maar dan moet er wel iets mee gebeuren. Het maar laten zal het niet verbeteren.

Mijn invulling op basis van wat je schreef is dat de behandeling mss voor een groot deel op symptoomgedrag (eten, gewicht) gericht was. Klopt dat?

Is er ook aandacht geweest voor de functie van jouw ES en de verwerking daarvan?

Een terugval kan overigens ook heel leerzaam zijn mbt ontdekken wat de functie van je ES is. Je geeft aan dat je o.a. weer braakt en bezig bent afvaltips te zoeken. Wat bereik je daarmee? Welke gevoelens helpt dat handelbaar te houden?

Deel dit bericht

Link naar bericht
Deel via andere websites
Roza

@JessieDat er iets moet veranderen ben ik zeker met je eens ja. 

Nou een deel daarvan, maar het grootste gedeelte juist wel wat er achter de ES zat. Daar ben ik ook wel achter en ik heb open leren zijn en over veel gepraat en emoties getoond, maar sinds ik klaar ben ga ik weer eerder wel/niet eten enz van de stress dan praten. Bij mijn behandeling was dit 3x in de week vanzelfsprekend, maar nu krop ik het vaak weer te lang op. Ik mis mijn behandelgroep ook heel erg, omdat het daar zo veilig en vertrouwd was en voel weinig rust meer. Ben er wel mee bezig dat andere plekken dit ook worden, maar het heeft nu tijd nodig om dat ergens anders  ook te creëren. 

Ja en wat ik bereik met afvaltips en braken. Het braken toch de opluchting en minder kans dikker te worden. Ik deed het een tijdje niet, maar ben zichtbaar aangekomen dus het "moet" weer. En afvaltips zoeken om te kijken en proberen of ik toch weer kan gaan afvallen. Zoals ik al zei voel ik weinig rust meer en ik denk dat ik hiermee controle wil hebben over igg iets en gewicht kwijt raken wil ik ook graag ookal was dat een tijd geleden ongezond en voelde ik niets meer.

Ik heb nu al wel vaker aangegeven bij therapeuten of ervaringsdeskundigen hoe het gaat, maar kreeg steeds een reactie als wat ik hierboven zei. Nu heb ik zoiets van ja moet ik het nog een keer aangeven? Voelt nu niet echt meer als dat het nut heeft, maar wil wel graag geholpen worden.

Deel dit bericht

Link naar bericht
Deel via andere websites
Jessie
17 minuten geleden zei Roza:

maar sinds ik klaar ben ga ik weer eerder wel/niet eten enz van de stress dan praten.

Dit pik ik er even uit, want hier zit een mogelijkheid tot groei. Bij je behandeling ging het "vanzelf", maar nu heb je die vaste momenten niet meer. Hoe zou je die meer kunnen creëren in je dagelijks leven? Regelmatig even bellen of appen met een vriendin/familielid, van je af schrijven in een dagboek of blog, of ... wat zou voor jou werken?

Deel dit bericht

Link naar bericht
Deel via andere websites
Roza

Ik had de afspraak min 1x p.w. af re spreken met mijn beste vriendin en t er dan echt even over te hebben, maar dat komt er nauwelijks van. 

Vanaf volgende week maandag heb ik wel om de week gesprekken met een ervaringsdeskundige en tussendoor mag ik haar appen/bellen, wat ik ook doe. Dit gaat me denk ik ook wel echt helpen. 

Deel dit bericht

Link naar bericht
Deel via andere websites
Anne H.

@Roza hoe komt het dat het er nauwelijks van komt? Is het iets wat je zou willen oppakken (ondanks het contact met een ervaringsdeskundige)? 

Deel dit bericht

Link naar bericht
Deel via andere websites
Roza

@Anne H.

Doordat ik het vaak niet aangeef. En er eigenlijk niet over wilde praten. 

Deel dit bericht

Link naar bericht
Deel via andere websites
sarahlouncke

Ik herken wat je schrijft. Toen ik uit de vierdaagse dagbehandeling kwam viel ik ook terug in mijn eetstoornis. 

Mijn therapeuten vonden dit een `normale` reactie. Je komt uit een hele veilige omgeving en moet nu op jezelf leren vertrouwen. Ik heb na mijn dagbehandeling ook een nazorg traject van 1 x in de week gevolgd en er waren heel veel mensen die na therapie terugvielen in oud gedrag. Ook toen zeiden mijn therapeuten dat ze nu moesten leren om het geleerde uit therapie toe te passen in het `echte` leven. Wat zou jou kunnen helpen om het geleerde in therapie toe te passen? Je kunt in je nazorgtraject wel blijven aangeven waar je nu tegen aanloopt en oefenen hoe je het anders zou kunnen aanpakken. Ik weet niet of jij dat nu zo ervaart maar ik heb een tijdje ook verlangt dat een therapeut tegen me zou zeggen van. Nu gaat het niet meer he. Ga maar terug naar de behandelgroep. En dat is bij mij uiteindelijk ook gebeurt maar toen ben ik me bewust geworden dat dat slechts een pleister op de wonde was. Uiteindelijk zou ik het toch zelf moeten doen.   De vraag is wat zorgt ervoor dat jij je eetstoornis nu nodig hebt? Wat en wie zou je kunnen helpen? Wat gaat nu wel goed? En blijf aangeven waar je het lastig mee hebt. Het kan nu als nutteloos voelen maar zo kunnen ze wel met je blijven meedenken!

Deel dit bericht

Link naar bericht
Deel via andere websites
Jessie
1 uur geleden zei Roza:

Doordat ik het vaak niet aangeef. En er eigenlijk niet over wilde praten. 

Erg herkenbaar. Maar op die manier blijf je in je oude patroon zitten. En je ES hoort daar helaas ook bij.

Deel dit bericht

Link naar bericht
Deel via andere websites
DMV

Heb je verder daginvulling? Iets waar je voldoening uit kunt halen en wellicht een structuur?

Deel dit bericht

Link naar bericht
Deel via andere websites
truus

Wat pittig om te lezen dat je zo struggelt met je weg vinden. Ik moet nog beginnen aan de behandeling en voel nu al druk als ik het alleen moet doen. Ik.krijg nu 1x per week hulp dadelijk... En nog optie tot 6 weken beleef ... hoop dat je de kracht vind om het samen met je familie en vrienden op te kunnen pakken!! En ze het vertrouwen kunnen geven dat je het wel kan.. 

Deel dit bericht

Link naar bericht
Deel via andere websites
Roza

@sarahlouncke Dankjewel voor je reactie! Ja, het zou wel handig zijn al staat er iets meer controle op dat ik wel goed eet. En dan zal ik het zeker weer aan gaan geven ja.

@DMV Ja, ik werk meerdere dagen per week, ga meestal één of twee dagdelen per week naar een stichting als daginvulling en ik heb een hondje zij geeft me wel iets meer structuur, maar dit alles is blijkbaar niet voldoende. 

@truus Dankjewel en zet hem op met jouw behandeling! Je hebt de eerste stappen al gezet;) 

Deel dit bericht

Link naar bericht
Deel via andere websites
DMV

Heb je het in je behandeling gehad over de functie van je eetstoornis? En zie je die functie nu terugkomen? Wat denk jij zelf dat je nu nodig hebt om de juiste keuzes te maken voor jezelf? En hoe zou je hierin om steun kunnen vragen?

Deel dit bericht

Link naar bericht
Deel via andere websites
Ce.

Hee @Roza 

Ik heb even alles gelezen! Rot dat je hier zo mee worstelt. 
het is al een aantal keer geschreven dat het 'normaal' is dat er een terugslag volgt nadat je het zelf moet gaan doen thuis. Ik vind het heel moedig dat je het aangeeft bij de therapeuten en ervaringsdeskundigen. Ik denk dat ze ergens jou de kans willen geven om het zelf op te pakken. Als het vanuit hen komt, leer je eigenlijk alsnog niet om het in het 'echte leven' op te pakken. Niet dat ze jou niet willen helpen of in negatieve zin zelf moet zien te fiksen. Maar wel omdat je op die manier het geleerde kunt gaan toepassen en daarbij: als het vanuit jezelf komt is het zoveel duurzamer dan wanneer het weer van buitenaf komt. 

Wat zijn dingen die je hebt geleerd in de dagbehandeling die je kunnen helpen om hiermee om te gaan? 
Als je kijkt naar wat er gebeurd, welke functies zet je dan vanuit je eetstoornis in? Of anders verwoord: wat is je werkelijke behoefte op dit moment? 

Liefs 

Deel dit bericht

Link naar bericht
Deel via andere websites