Spring naar bijdragen
Vesania

Tegen de feestdagen opzien.

Aanbevolen berichten

Vesania

Ik zie zo tegen de feestdagen op.

Ben er de hele tijd mee bezig. Ben er lichamelijk ook niet lekker van.

Probeer nu zoveel mogelijk af te vallen 😥 Echt te belachelijk dit...

Meer die dit herkennen? En hoe kun je omgaan met die onrust? 

Deel dit bericht

Link naar bericht
Deel via andere websites
Anne H.

Ik kan me voorstellen dat de feestdagen voor extra onrust zorgen m.b.t. (niet) eten. Wat mij heeft geholpen is door van tevoren proberen te kijken of je erachter kunt komen wat er op het menu staat en daarover afspraken maken met anderen, bijvoorbeeld dat je X en X gaat eten. Door het te plannen wist ik waar ik aan toe was en kon ik me daar op voorbereiden. 

Hoe ga je de feestdagen doorbrengen? 

Deel dit bericht

Link naar bericht
Deel via andere websites
Jessie

Rot dat je er zo tegenop ziet! Ik zou net als Anne van tevoren al proberen om wat meer info te krijgen over hoe de dagen eruit gaan zien. En als het haalbaar is, ook van tevoren met een van de andere aanwezigen bespreken dat je het lastig vindt.

Je houdt straks de controle, ook al voelt het nu anders. Niemand kan of mag jou dwingen om meer te eten dan je wil.

Misschien kun je daarnaast ook enkele niet-eet-dingen bedenken die de dagen voor jou leuker zouden kunnen maken. Vind je het bv leuk om 's avonds spelletjes te doen, om heel de dag kerstliedjes te luisteren, een bepaalde film te kijken, een middagwandeling langs alle versieringen in de buurt te maken, etc. Kerst is meer dan alleen eten :)

Deel dit bericht

Link naar bericht
Deel via andere websites
Vesania

Ik ga de feestdag doorbrengen met familie. Alleen...nog niemand buiten mijn partner om weet dat ik nu ( weer ) kamp met een eetprobleem. Ze zien dat ik ben afgevallen en daar komen ook de nodige opmerkingen over, maar ik durf het niet te zeggen. Vind dat zo eng. Voelt als een soort falen. Ik weet dat dat niet hoeft natuurlijk, maar zie alweer beren op de weg. Idd is kerst niet alleen eten, dus hoop dat ik me ook meer kan richten op de andere dingen rondom de feestdagen.

Deel dit bericht

Link naar bericht
Deel via andere websites
Anne H.

Het mag ook eng zijn om zoiets kwetsbaars te delen, maar denk je niet dat het je zou kunnen opluchten wanneer je open kaart speelt? Ik kan me inbeelden dat je dan ook minder opmerkingen zult krijgen en je je daardoor wellicht minder ongemakkelijk zult voelen. Hoe zie je dat zelf? 

Deel dit bericht

Link naar bericht
Deel via andere websites
Vesania
23 minuten geleden zei Anne H.:

Het mag ook eng zijn om zoiets kwetsbaars te delen, maar denk je niet dat het je zou kunnen opluchten wanneer je open kaart speelt? Ik kan me inbeelden dat je dan ook minder opmerkingen zult krijgen en je je daardoor wellicht minder ongemakkelijk zult voelen. Hoe zie je dat zelf? 

Dat klopt ook en dat wil ik ook graag, maar ben ook bang om familieleden te kwetsen. Ik wil niet dat ze zich ongerust gaan maken. Ik heb morgen een afspraak bij de huisarts ( dit gaat over medicatie ) en wil het haar ook graag vertellen, maar zie daar ook enorm tegenop. Door mijn verleden ben ik bang dat mensen gelijk zullen denken dat ik in een crisis verkeer. Voor mijn doen gaat het nu goed, buiten het eetprobleem om.

Deel dit bericht

Link naar bericht
Deel via andere websites
Anne H.

Hoe kunnen we je daarin helpen? Wat heb je nodig?

Ik heb destijds een brief geschreven voor mijn huisarts waarin ik kort en krachtig vertelde waar ik op dat moment tegenaan liep. Het gesprek voorbereiden hielp mij enorm. 

Deel dit bericht

Link naar bericht
Deel via andere websites
Vesania
16 minuten geleden zei Anne H.:

Hoe kunnen we je daarin helpen? Wat heb je nodig?

Ik heb destijds een brief geschreven voor mijn huisarts waarin ik kort en krachtig vertelde waar ik op dat moment tegenaan liep. Het gesprek voorbereiden hielp mij enorm. 

Ik moet gewoon over die drempel heen. Ik heb wat meer zelfvertrouwen nodig. 

Een brief schrijven is idd ook een goed idee. Had ik nog niet over nagedacht. 

Deel dit bericht

Link naar bericht
Deel via andere websites
DMV

Is het een idee om je partner  mee te nemen naar het gesprek morgen?

Deel dit bericht

Link naar bericht
Deel via andere websites
Estrellas2

Ik herken het heel erg. 

Een tijdje geleden vond ik de feestdagen fijn want dan lagen er altijd van die speciale lekkere dingen in de winkels.

Maar nu ben ik al een keer in paniek de winkel uitgerent.

Ik wil graag maar ik kan niet, het lukt mij niet. Ik raak in paniek van eten.

Gelukkig heb ik de kerst zo in weten te vullen dat ik redelijk om de eetmomenten heen kan.

En veel zelf kan bepalen en regelen 

Maar het voelt niet goed.... 😞

Sterkte komende dagen. Ik hoop dat je een modus kan vinden wat je iets rust geeft. Succes bij de huisarts. Een brief heeft mij ook steun geboden.

Deel dit bericht

Link naar bericht
Deel via andere websites
Vesania
54 minuten geleden zei DMV:

Is het een idee om je partner  mee te nemen naar het gesprek morgen?

Dat zal helaas niet gaan morgen. Hij moet werken.

Deel dit bericht

Link naar bericht
Deel via andere websites
Vesania
6 minuten geleden zei Estrellas2:

Ik herken het heel erg. 

Een tijdje geleden vond ik de feestdagen fijn want dan lagen er altijd van die speciale lekkere dingen in de winkels.

Maar nu ben ik al een keer in paniek de winkel uitgerent.

Ik wil graag maar ik kan niet, het lukt mij niet. Ik raak in paniek van eten.

Gelukkig heb ik de kerst zo in weten te vullen dat ik redelijk om de eetmomenten heen kan.

En veel zelf kan bepalen en regelen 

Maar het voelt niet goed.... 😞

Sterkte komende dagen. Ik hoop dat je een modus kan vinden wat je iets rust geeft. Succes bij de huisarts. Een brief heeft mij ook steun geboden.

Ik herken dat ja, die paniek. Ik ben nu ook al helemaal aan het invullen hoe ik de feestdagen ga doorkomen. Helaas kom ik niet onder de eetmomenten uit, aangezien we alles met familie vieren. Ik zou het liefst thuis in bed blijven liggen tot alles voorbij is. Ik begin nu zelfs ook afspraken af te zeggen waar evt een etentje bij komt kijken. 

Heb jij al wel iets voor jezelf kunnen vinden wat iets van rust kan bieden? 

De huisarts wordt lastig. Ben zo bang dat ze vraagt om me te wegen, ugh 😣

Deel dit bericht

Link naar bericht
Deel via andere websites
Estrellas2

@Vesania

Wat mij rust geeft is van te voren weten wat ik ga eten. En ja ook wel de dagen voor de kerst zo min mogelijk eten.

Niet goed, ik weet het maar het lukt mij anders even niet.

Ik moest mij laatst bij de huisarts ook wegen, vond het verschrikkelijk, wilde weglopen.

Uiteindelijk compromis gesloten, ik ging wegen maar wilde niet weten hoeveel het was en ik heb ook niet gekeken.

Ik weeg me alleen op mijn eigen weegschaal op de tijd die ik wil..

Deel dit bericht

Link naar bericht
Deel via andere websites
Vesania
23 minuten geleden zei Estrellas2:

@Vesania

Wat mij rust geeft is van te voren weten wat ik ga eten. En ja ook wel de dagen voor de kerst zo min mogelijk eten.

Niet goed, ik weet het maar het lukt mij anders even niet.

Ik moest mij laatst bij de huisarts ook wegen, vond het verschrikkelijk, wilde weglopen.

Uiteindelijk compromis gesloten, ik ging wegen maar wilde niet weten hoeveel het was en ik heb ook niet gekeken.

Ik weeg me alleen op mijn eigen weegschaal op de tijd die ik wil..

Wel knap als je je daar aan kan houden. Dat zorgt denk ik idd voor wat rust.

Vervelend wanneer je iets moet doen ( in dit geval wegen ) wat je dan ook weer angstig maakt. Heb je er daarna nog met je huisarts over gesproken? 

Ik ben alleen bang dat ze tot conclusie komt dat ik geen gezond gewicht meer heb.

Pft, ik moet al om half 9. Geen idee of het me gaat lukken.

Deel dit bericht

Link naar bericht
Deel via andere websites
Saskia B

Hoi @Vesania. Hoe is de afspraak bij de huisarts verlopen? Hopelijk was het een prettig gesprek en heb je kunnen duidelijk maken waar je tegenaan loopt. Sterkte komende feestdagen, ik hoop dat je ondanks de stress ook een beetje kan genieten!

Deel dit bericht

Link naar bericht
Deel via andere websites
Vesania
1 uur geleden zei Saskia B:

Hoi @Vesania. Hoe is de afspraak bij de huisarts verlopen? Hopelijk was het een prettig gesprek en heb je kunnen duidelijk maken waar je tegenaan loopt. Sterkte komende feestdagen, ik hoop dat je ondanks de stress ook een beetje kan genieten!

Bedankt voor het vragen 😀.

Mijn partner kon uiteindelijk toch mee, en zei ook dat ik het zeker moest zeggen, dus gedaan. Het was niet makkelijk, maar fe huisarts dacht gelijk mee. Ik ben doorverwezen naar Mentaal beter, mag absoluut niet meer afvallen ( ja, dat kan nog wel is lastig worden 😥 ) omdat ik anders geen behandeling kan volgen binnen de reguliere GGZ. Ook behoud ik mijn lichte dosering medicatie om het overmatig denken en piekeren wat te temperen. Het is best veel allemaal en mijn hoofd kan nu ook niet stoppen met denken door dit vrij intensieve gesprek. Lang geleden dat ik dit zo heb gehad. Helaas weer terug gekomen...

Deel dit bericht

Link naar bericht
Deel via andere websites
Jessie

@Vesania wat goed dat je het verteld hebt, en fijn dat de HA met je meegedacht heeft.

Zoiets kan veel losmaken. Hoe zou je vanavond een beetje lief kunnen zijn voor jezelf terwijl je dealt met wat dit losgemaakt heeft?

Deel dit bericht

Link naar bericht
Deel via andere websites
Vesania
57 minuten geleden zei Jessie:

@Vesania wat goed dat je het verteld hebt, en fijn dat de HA met je meegedacht heeft.

Zoiets kan veel losmaken. Hoe zou je vanavond een beetje lief kunnen zijn voor jezelf terwijl je dealt met wat dit losgemaakt heeft?

Ik ga wat muziek luisteren. Doe ik erg graag. Wat op tijd naar bed 👍

Deel dit bericht

Link naar bericht
Deel via andere websites
Gemma87

Goedemorgen,

Ik zie ook onwijs op tegen vandaag en morgen. 2 dagen die bij mijn families volledig in het teken staan van lekker en vooral veel eten. Iets waar ik juist niet meer aan mee wil doen.

Ben bang voor alle het eten. Daarnaast weet mijn omgeving van mijn eetstoornis en ben ik bang dat ze aldoor opletten wat ik doe aan tafel. 

Liefst kruip ik terug in bed en sta vrijdag pas weer op.

😭 

31 dec begint mijn behandeling om mijn eetstoornis te leren begrijpen. Vind het spannend en eng. Vaak eet ik zulke gevoelens weg maar dat wil ik juist niet meer. Ook doordat iedereen het weet in mijn omgeving wordt er steeds op mij gelet waardoor ik geen bui kan nemen. Wat natuurlijk fijn is maar merk zoveel onrust in mezelf. Kan het niet kwijt of zo. Dat geeft me zo'n rot gevoel.

Iemand tips om deze week door te komen😳

@Vesaniaheel veel sterkte met deze dagen, ook ieder ander die er zo tegen op ziet om welke reden dan ook.

Ook veel sterkte met het opnieuw gaan overwinnen van je eetstoornis Vesania.🍀

Deel dit bericht

Link naar bericht
Deel via andere websites
Jessie

@Gemma87 rot dat je er zo tegenop ziet!

Het heeft ook voordelen dat iedereen van je ES weet. Je hoeft iig niet de schijn op te houden. En als mensen zich met je eetgedrag bemoeien, of erop lijken te letten, mag je best aangeven dat je liever gewoon je eigen gang gaat en wellicht een alternatief aanbieden hoe ze je wél kunnen helpen of steunen. (Goed om vooraf te bedenken wat jou zou kunnen helpen, in het moment kan dat lastiger zijn.)

Daarnaast, wat ik hierboven volgens mij ook al gezegd heb, is Kerst meer dan alleen eten. Wat voor dingen geven jou dat gezellige kerstgevoel? 

Deel dit bericht

Link naar bericht
Deel via andere websites
Vesania
6 uur geleden zei Gemma87:

Goedemorgen,

Ik zie ook onwijs op tegen vandaag en morgen. 2 dagen die bij mijn families volledig in het teken staan van lekker en vooral veel eten. Iets waar ik juist niet meer aan mee wil doen.

Ben bang voor alle het eten. Daarnaast weet mijn omgeving van mijn eetstoornis en ben ik bang dat ze aldoor opletten wat ik doe aan tafel. 

Liefst kruip ik terug in bed en sta vrijdag pas weer op.

😭

31 dec begint mijn behandeling om mijn eetstoornis te leren begrijpen. Vind het spannend en eng. Vaak eet ik zulke gevoelens weg maar dat wil ik juist niet meer. Ook doordat iedereen het weet in mijn omgeving wordt er steeds op mij gelet waardoor ik geen bui kan nemen. Wat natuurlijk fijn is maar merk zoveel onrust in mezelf. Kan het niet kwijt of zo. Dat geeft me zo'n rot gevoel.

Iemand tips om deze week door te komen😳

@Vesaniaheel veel sterkte met deze dagen, ook ieder ander die er zo tegen op ziet om welke reden dan ook.

Ook veel sterkte met het opnieuw gaan overwinnen van je eetstoornis Vesania.🍀

Hoi Gemma,

Wat vervelend dat jij ook met dit gevoel zit! Misschien zou je aan je familie kunnen aangeven dat je het erg lastig vindt rondom voeding, nu zeker met deze feestdagen? Misschien dat ze je dan een beetje laten? 

Ik heb zelf een eetschema gemaakt samen met mijn partner en wil me daar aan gaan houden. 

Ik wil absoluut geen eetbui krijgen, maar te weinig eten ook niet. Ik probeer een normale portie te nemen en me daar ook aan te houden. Het blijft lastig en het blijft wringen. Het sterke gevoel van het niet eten is zo sterk aanwezig en het geeft ( helaas ) een bepaald soort rust. Het maakt me ook bang om weer 'normaal' te gaan eten. 

Ik hoop wel dat je ondanks dit vervelende gevoel een goede kerst mag hebben en een heel mooi nieuwjaar! 💪

En super goed dat je in behandeling gaat! Hopelijk krijg je snel duidelijkheid voor jezelf en ga je je wat beter voelen. Het is niet fijn om je ellendig te voelen. Was alles maar een beetje meer verdeeld over de wereld ❤

Deel dit bericht

Link naar bericht
Deel via andere websites
Ilse]

@Vesania lukt het tot nu toe een beetje om je aan het schema te houden? Ik hoop dat het je lukt om ook rust en plezier te vinden, zonder het 'niet eten' of de eetbuien, en dat je fijne dagen hebt. Je bent dapper bezig! 

Deel dit bericht

Link naar bericht
Deel via andere websites
Vesania
5 uur geleden zei Ilse]:

@Vesania lukt het tot nu toe een beetje om je aan het schema te houden? Ik hoop dat het je lukt om ook rust en plezier te vinden, zonder het 'niet eten' of de eetbuien, en dat je fijne dagen hebt. Je bent dapper bezig! 

Ja, het is redelijk gelukt. Merk wel dat het me veel doet wanneer ik iets meer eet. Heb niet heel veel op, maar kan wel zeggen dat ik een keer zonder erg hongergevoel naar bed ga. Helaas zullen hierna wel een paar dagen bij zitten waarbij ik heel erg ga lijnen, maar probeer het per dag te bekijken. Dankjewel voor het compliment 😊

Deel dit bericht

Link naar bericht
Deel via andere websites
spike

Zag er zelf ook altijd tegenop. Maar 2,5 weken geleden is mijn oom overleden na slechts 6 weken dat hij wist ernstig ziek te zijn. Hij had nog zo graag de kerst gehaald, gewoon om samen met zijn dierbaren te zijn. Dan denk ik: heel dat eten maakt geen zak uit, het is het samenzijn met de mensen die er nog zijn en die om elkaar geven. Niemand weet volgend jaar nog wie wat at, maar de herinneringen aan weer een kerst samen (of het nou familie, vrienden of bekenden zijn) mogen meemaken, die blijven.

Deel dit bericht

Link naar bericht
Deel via andere websites
Vesania
35 minuten geleden zei spike:

Zag er zelf ook altijd tegenop. Maar 2,5 weken geleden is mijn oom overleden na slechts 6 weken dat hij wist ernstig ziek te zijn. Hij had nog zo graag de kerst gehaald, gewoon om samen met zijn dierbaren te zijn. Dan denk ik: heel dat eten maakt geen zak uit, het is het samenzijn met de mensen die er nog zijn en die om elkaar geven. Niemand weet volgend jaar nog wie wat at, maar de herinneringen aan weer een kerst samen (of het nou familie, vrienden of bekenden zijn) mogen meemaken, die blijven.

Gecondoleerd! 

Deel dit bericht

Link naar bericht
Deel via andere websites