Spring naar bijdragen
DMV

Te veel, te snel?

Aanbevolen berichten

DMV

Ik post het hier omdat ik nog geen toegang tot het andere deel van het forum heb.

ik loop er (weer eens) tegenaan dat mijn omgeving vindt dat ik teveel doelen stel, de lat te hoog leg en dat ik te snel wil. Voor mij voelt dat niet zo. Juist de gedachte van minder of kleiner stappen maakt dat ik me bij voorbaat al een mislukkeling voel. Wie herkent dat en hoe ga jij hiermee om?

Deel dit bericht

Link naar bericht
Deel via andere websites
Nienkebdr

Ik heb dat zelf ook gehad en je kan het wel enigszins vergelijken met fomo (=fear of missing out). Ik kom net uit een periode waarin ik alles op alles zette voor het behalen van mijn scriptie. De laatste maanden maakte ik veel overuren en lag er ‘s nachts wakker van. Daarnaast sportte ik vollop en probeerde nog een sociaal leven te hebben (klinkt dit herkenbaar?). De dagen voor de deadline had ik 2 á 3 nachten niet geslapen om het af te krijgen.

Ik vond het niet erg, juist fijn, om je soms helemaal ergens in te verliezen, maar het vergt veel van je. Ik krijg nu de “hangover” pas. Daarom probeer ik nu toch wat rustiger aan te doen, ook al houd ik echt van een uitdaging. Ik weet dat het beter is niet te overhaasten. 

Ik denk dat een gezonde uitdaging goed is, maar het moet je niet overnemen. 

Deel dit bericht

Link naar bericht
Deel via andere websites
Jessie

Werkt het voor jou, die manier van doelen stellen? Zijn ze haalbaar voor jou?

Deel dit bericht

Link naar bericht
Deel via andere websites
DMV
14 uur geleden zei Jessie:

Werkt het voor jou, die manier van doelen stellen? Zijn ze haalbaar voor jou?

Dat vind ik dus lastig te bepalen. Als het haalbaar is is het eigenlijk geen doel meer... ik vraag graag veel van mezelf. Mezelf kunnen bewijzen in een strijd, ergens goed in doen en zijn. Er hangt veel mee samen weet ik. Ik zou het zonde vinden om allemaal tussenstapjes te moeten maken. Zonde van de tijd of iets? Dan maar liever overal in 1x doorheen. En dat zwart-witte is wel echt een “kern”-dingetje

Deel dit bericht

Link naar bericht
Deel via andere websites
Jessie

Als je jouw theorie consequent doortrekt zou je eigenlijk in één (grote) stap van je ES af moeten kunnen zijn ;)

Het is denk ik prima om op de grens te gaan zitten zodat een doel ook echt een uitdaging is. En zolang je met jouw manier van doelen stellen vooruitkomt, ben je denk ik op de goede weg!

Kun je een vb geven van een doel dat je jezelf stelt? En hoe gaat het vervolgens met het halen ervan?

Deel dit bericht

Link naar bericht
Deel via andere websites
IV93
8 uur geleden zei DMV:

Als het haalbaar is is het eigenlijk geen doel meer...

Is het niet juist andersom? Want volgens je eigen theorie moet een doel dus eigenlijk onhaalbaar zijn. Dat betekent dat je altijd teleurgesteld word en nooit bevestigd word in je kunnen. Er is niks mis met de lat hoog leggen, maar je geeft zelf ook aan dat sporten en een sociaal leven ook belangrijk voor je is. Alhoewel het je misschien niet als hoogste prioriteit hebt is je gezondheid ook wel degelijk belangrijk. Drie nachten niet slapen om een scriptie af te krijgen past natuurlijk niet echt in dat plaatje. Om het voorbeeld van @Nienkebdr erbij te pakken. 
Kan jij je "taken" zo verdelen dat je en genoeg slaapt, rust hebt tijdens je eetmomenten om daar mindfull mee bezig te zijn, leuke dingen mag doen ter ontspanning wat soms ook betekend met een dekentje op de bank netflixen of een goed boek te lezen? En daarnaast te werken aan je doelen? 

Je studeert en werkt om te leven. Niet andersom ❤️ 

Deel dit bericht

Link naar bericht
Deel via andere websites
DMV
Op 23-12-2019 om 22:16 zei Jessie:

Als je jouw theorie consequent doortrekt zou je eigenlijk in één (grote) stap van je ES af moeten kunnen zijn ;)

Het is denk ik prima om op de grens te gaan zitten zodat een doel ook echt een uitdaging is. En zolang je met jouw manier van doelen stellen vooruitkomt, ben je denk ik op de goede weg!

Kun je een vb geven van een doel dat je jezelf stelt? En hoe gaat het vervolgens met het halen ervan?

Klopt. Ergens vind ik ook dat ik in 1 klap van die hele eetstoornis af moet zijn.

Voorbeeld: 

- 32u blijven werken tijdens behandeling 

- opleiding beginnen half januari

- eetschema volledig volgen incl nu ook oefenen met eetbuiproducten

Spoiler

Eetpatroon was vasten overdag en 3x eetbui-overgeven in de avond

- stoppen met eetbuien en overgeven

- zoetjes gebruik genormaliseerd

- geen koffie

- stoppen met roken

- voor mezelf koken

Dat is het belangrijkste nu. Hoewel... nu is eigenlijk nog belangrijker om echt vakantie te houden.

Deel dit bericht

Link naar bericht
Deel via andere websites
DMV

@IV93 dat is een uitdaging voor mij waar ik aan werk. “Niets doen”. Wat je zegt klopt. Doelen zijn dan per definitie onhaalbaar. En hoe stom het ook klinkt heb ik dan de thrive (illusie) dat ik het tegendeel moet bewijzen. En hoe stommer dat ook klinkt geeft dat een krachtig gevoel 🥴

Deel dit bericht

Link naar bericht
Deel via andere websites
IV93
3 uur geleden zei DMV:

En hoe stom het ook klinkt heb ik dan de thrive (illusie) dat ik het tegendeel moet bewijzen. En hoe stommer dat ook klinkt geeft dat een krachtig gevoel 🥴

Herken het heel erg. Tot mijn doelen zo onhaalbaar werden dat geen mens ze had kunnen bereiken. Want het blijft niet bij 1 vlak, eigenlijk wat jij al schrijft, het is werken, studeren, commissies, vrijwilligerswerk, een sociaal leven en dan het liefste ook nog uber gezond eten en sporten. Eenmaal een 10 was leuk, maar na de tweede keer moest ik er extra vakken bijnemen of een honourstraject gaan volgen en toen dat ook nog ging moesten mijn opdrachten niet op schoolniveau gemaakt worden maar ook allemaal werkelijkheid worden gemaakt. Het kan, die doelen stellen & behalen. Maar je houdt het niet eeuwig vol. Is dat het je waard? Om dan na 3 of 4 jaar zo hard onderuit te gaan dat alles waarvoor je hebt gewerkt weg is? 

Deel dit bericht

Link naar bericht
Deel via andere websites
spike

Lijkt inderdaad of het nooit genoeg is. Herken het ook wel. Maar als je jezelf toestaat te genieten van wat je kunt (bv. je hebt de concentratie om veel te lezen, maar gebruikt die om helemaal op te gaan in een spannend boek of je kunt goed hardlopen en gaat heerlijk in de zonsopkomst een stuk rennen ipv naar een grote wedstrijd), dan geeft dat heel veel vrijheid.

Deel dit bericht

Link naar bericht
Deel via andere websites
Jessie

@DMV pittige doelenlijst! Wat ik mis is hoe het ermee gaat. Lukt het bv om geen eetbuien te hebben? Lukt het om met roken te stoppen?

Je valkuil met die hoge lat lijkt me dat de hardheid en strengheid naar jezelf die in een ES vaak een heel grote rol speelt, met al die doelen eigenlijk gewoon op een andere manier wordt ingezet, maar dan vermomd als 'herstel'. Je eet-gerelateerde symptomen kun je zo zeker onder controle krijgen, maar de onderliggende kern heelt er niet van.

Deel dit bericht

Link naar bericht
Deel via andere websites
DMV

@IV93 Nee, het is me de verspilde tijd, moeite en energie niet waard. Vandaar mijn vraag ook hoe anderen, indien ze dit herkennen, hiermee omgaan.

En bij wat je zegt: ‘Maar ie houdt het niet eeuwig vol.’ is ergens een stem die zegt: ‘Moet jij eens opletten 😉.’

Ik weet (nog) niet waar die bewijsdrang zo vandaan komt of wat het precies is. Heb wel wat aanknopingspunten maar het lijkt het allemaal net niet te zijn.

@spike Dat vind ik nog wel iets interessant om te gaan proberen. Meer “kwaliteit, dan kwantiteit”. Hoewel dat ook keuzes maken betekent en dat bij mij een situatie kiezen=verliezen ook met zich medebrengt.

@Jessie

Tot nu toe lukt het me, behalve het roken, dat hield ik na 5 dagen niet meer. Heb wel dat ik enkel 3 op een dag nog mag en alleen op balkon thuis.

Ik denk dat het zich idd ook schuilhoudt in mijn eetstoornis en misschien idd ook wel in heg herstel ervan.

Toch... hoe gaan jullie hiermee om? Hoe vind je de kleinere stappen en de rust daarin die te nemen?

Deel dit bericht

Link naar bericht
Deel via andere websites
Linsey
Op 25-12-2019 om 20:58 zei DMV:

eetschema volledig volgen incl nu ook oefenen met eetbuiproducten

Inhoud verbergen

18 uur geleden zei DMV:

Toch... hoe gaan jullie hiermee om? Hoe vind je de kleinere stappen en de rust daarin die te nemen?

Je hebt hierboven helder omschreven hoe je eetgedrag er nu uitziet.

Een stap die je zou kunnen nemen is om bijvoorbeeld

Spoiler

overdag iets te gaan eten, en eventueel ipv 3 naar 2x eetbui-overgeven te gaan.

Je zou bijvoorbeeld kunnen beginnen met een ontbijt toevoegen.

Deel dit bericht

Link naar bericht
Deel via andere websites
Ce.

Maar lieve @DMV als een doel geen doel is als het haalbaar is, dan heeft het hele stellen van doelen toch eigenlijk geen zin? Bedoel je weet dan van te voren al dat je het nooit behalen zal, want het is niet haalbaar. Hoe kun je dan ooit voldoening vinden en daarmee een tevredenheid. 
En een groot/groter doel behalen kan in kleinere doelen of stapjes hé. Die kleine stapjes maken uiteindelijk wel dat je het einddoel behaald. 
Less is more en het opdoen van succes ervaringen maakt een beter gevoel. 

Eigenlijk wat IV ook al schrijft. En daarbij vind ik wat zij als laatste in haar eerste berichtje zegt heel mooi. Werken en studeren zou een verrijking van je leven moeten zijn, een aanvulling en iets wat je voldoening biedt. Niet iets wat je afbreekt, ten gronde richt en waarmee je jezelf keer op keer naar beneden haalt.

Hoe zou je alle doelen die je hierboven hebt beschreven in kleinere stappen kunnen onderverdelen? Linsey geeft al een mooie en goede tip.  Daarbij misschien kijken naar waar liggen je prioriteiten nu echt op dit moment. Wat biedt je iets, wat geeft je energie etc.Ook dat is onwijs belangrijk. 

Als we (verder) mee kunnen denken over hoe je het haalbaarder (ja sorry haha) kunt maken, voel je vrij erom te vragen hé. 

Liefs

Deel dit bericht

Link naar bericht
Deel via andere websites
DMV

@Linsey mijn eetschema is nu genormaliseerd qua structuur en hoeveelheden. Enkel avondmaaltijd is nog minimaal. Ook ter voorkoming van doorslaan. Dus dat is voor mij al een boel tussenstappen geweest ook. En daarin zijn ook nog welberaden te zetten.

Stom is dat. Ik denk nl nooit dat doelen niet haalbaar zijn. Niet dat ik superwoman hoor, gewoon meer dat niets onhaalbaar is als je maar hard genoeg werkt en je best doet. En ik vind dat ik op z’n minst iets moet proberen alvorens ik een tussenstap besluit te maken. Misschien beetje omgekeerde wereld dus. Ik doe geloof ik liever 2 vooruit, 1 achteruit dan gestaag enkel vooruit 🤨 Poeh. Wat een mindfuck zeg 😆

@Ce. Ik weet ook: ‘beter is de grootste vijand van goed’.

En ik hoor graag welke tussenstappen jullie zouden nemen. Of welke doelen jullie prioriteit zouden geven.

Voor mij is structuur, geen eetbuien-braken prioriteit. Naast überhaupt leren voelen en ervaren en dat meer in balans of op 1 lijn krijgen met mijn ratio.

Deel dit bericht

Link naar bericht
Deel via andere websites
IV93
8 uur geleden zei DMV:

Voor mij is structuur, geen eetbuien-braken prioriteit. Naast überhaupt leren voelen en ervaren en dat meer in balans of op 1 lijn krijgen met mijn ratio.

Dit klinkt idd niet als een onhaalbaar doel. De weg er naartoe is er misschien een met vallen en opstaan maar zeker niet onhaalbaar. Blijf vooral vertrouwen en geloof in jezelf houden, verwacht niet dat je ooit 100% gelukkig bent want dat is niemand. Een keer verdrietig zijn, of boos of niet lekker in je vel zitten hoort erbij. Dan kom je er echt wel. X

Deel dit bericht

Link naar bericht
Deel via andere websites
Ce.

Eerst even sorry, zie nu dat ik een paar berichtjes niet goed gelezen heb en dus eigenlijk meer in herhaling viel. Zo ook al je vraag over hoe het dan in kleinere stapjes onder te verdelen en daar meer tevredenheid mee te vinden.

Het laatste is een lastig iets, want dat is ook weer een doel op zichzelf. En ik denk dat dat groeit met het behalen van overige doelen. Maar ook het mogen accepteren van wie je bent en wat je doet. 

Je schrijft dat je je huidige eetlijst en structuur ook in kleinere stapjes hebt onderverdeeld en het zo op hebt gebouwd, dit is overigens al een onwijs moedige overwinning. Hoe heb je dit ervaren en hoe is dit voor je (los van het stuk es dan)? Mag je ergens ook trots ervaren hierover? 

Wat betreft je overige doelen, het meest houdt wel verband met elkaar. En gaat ook hand in hand. 
Zo bijvoorbeeld deze

21 uur geleden zei DMV:

Door het aanbrengen van structuur en het stoppen van eetbuien-braken ga je automatisch meer voelen. 
Zou je het tweede deel wat concreter kunnen beschrijven. Wat is het leren voelen, op wat voor manier bedoel je dit? En het op 1 lijn krijgen met je ratio, hoe ziet dit eruit? 

Sorry drukte al op enter, vervolg komt eraan! 

Deel dit bericht

Link naar bericht
Deel via andere websites
Ce.
Op 25-12-2019 om 20:58 zei DMV:

Klopt. Ergens vind ik ook dat ik in 1 klap van die hele eetstoornis af moet zijn.

Voorbeeld: 

- 32u blijven werken tijdens behandeling 

- opleiding beginnen half januari

- eetschema volledig volgen incl nu ook oefenen met eetbuiproducten

Toon verborgen inhoud

- stoppen met eetbuien en overgeven

- zoetjes gebruik genormaliseerd

- geen koffie

- stoppen met roken

- voor mezelf koken

Dat is het belangrijkste nu. Hoewel... nu is eigenlijk nog belangrijker om echt vakantie te houden.

• Als ik het goed begrijp wil je dus een opleiding beginnen, tegelijk 32 uur werken en nog een behandeling gaan volgen, klopt dat? 
  • Zo ja, hoe zie je dat tijdtechnisch voor je? Is dat überhaupt te combineren?( na jouw antwoord ga ik hier verder op in!)
  • Stoppen met roken, weet je het is schadelijk en ik zou nooit promoten dat iemand moet roken, maar ik denk dat met alles wat je nu aan gaat en alle spanningen die daarbij vrij komen al zwaar genoeg is/zijn. Een eetstoornis is nou ook niet bepaald het meest gezonde voor je lijf, dan is roken voor nu misschien nog even het minst schadelijke en minder van prioriteit? (nogmaals, ik bedoel niet te zeggen dat je maar gewoon moet roken haha ;) ). 
  • Voor jezelf koken, hoe doe je dat nu? 
  • Zoetjes gebruik, hoeveel gebruik je nu en wat is voor jou het eindpunt? Welke hoeveelheid dus bijvoorbeeld of bij wat/welk moment?

Lukt het 'vakantie houden' een beetje? Wat zijn eigenlijk dingen die je mag en die je leuk vindt? Dingen die je energie geven en helpen ontspannen? 

Dit eerst voor nu, om hopelijk je daarna wat beter te kunnen helpen het onder te verdelen. 

Deel dit bericht

Link naar bericht
Deel via andere websites
DMV

@Ce.

Ik kan helaas niet zeggen dat met uitbreiding van voedingsschema de eetdrang minder wordt. Daarbij kan genoeg eten en vulling ook triggerend werken.

Hoe leg ik dat uit? Misschien wel met het woordje trots zoals je me dat vroeg. Ja ik weet dat ik trots mag zijn. En nee ik voel dat niet. Op het moment dat ik het denk te voelen wordt het overschaduwd met oordelen. Gedachtes als: hoezo trots, ik had het niet zo ver moeten laten komen. Ik ben er nog lang niet. Het is niets noemenswaardig... jadajadajada

Leg ik het een beetje begrijpelijk uit?

1. Klopt

2. Opleiding is 1 dag in de week, zaterdag. Therapie is ambulant. 

3. Roken sta ik mezelf dus beperkt toe nu.

4. Voor mezelf koken middels groente- of soeppakket. Kan niet (goed) omgaan met voorraad in huis. Dit beperkt risico op doorslaan. Naast het “koken voor eetbuien” moet ik mezelf dit echt weer aanleren in normale hoeveelheden vooral.

5. Zoetjesgebruik is genormaliseerd naar 2 per mok thee 

Spoiler

Dit was 20 🤭

Vanavond heb ik het heel zwaar. Wegens mijn vakantie had ik wel een schema met invulling gemaakt. Inmiddels loop ik dus een week voor op schema en ligt de leegte op de loer voor de komende week.

Dit zijn de momenten van nutteloosheid, waardeloos voelen en willen verdwijnen. Of in een eetbui wegzakken...

Vakantie is voor mij altijd een hel.

Deel dit bericht

Link naar bericht
Deel via andere websites
Susan2020

Hi @DMV, jou posts klinken als mijn innerlijke stem :) 

Spoiler

Sport ik in een week 3 keer, dan kan dat toch zeker de volgende week wel 5 keer. Red ik 5 keer dan kan het toch ook 7. Eet ik de ene dag maar 3 boterhammen en een beetje avondeten, dan kan dat de dag erop toch zeker nog wat minder.

Het is letterlijk nooit (goed) genoeg. 

Als mijn vriend zegt dat het teveel is dan drijft dat mij alleen maar en denk ik 'let jij maar eens op'. En zo doe ik dat met alles. 

Wat mij heel soms helpt is om me oprecht te realiseren dat het nooit genoeg ik. Het is niet alsof ik tevreden ben als ik een doel haal, er moet ALTIJD een schepje bovenop. Maar meestal voel ik me nogal machteloos tegenover het stemmetje. 

Nu moet ik wel toegeven dat ik pas 3 maanden doorheb dat ik een eetstoornis heb en ook pas 2 maanden in behandeling ben. Ik ben nog beginner dus. 

Deel dit bericht

Link naar bericht
Deel via andere websites
DMV

@Susan2020 het besef, de kennis en de kunde heb ik in huis. Het is ht verdragen van de oordelen, kritiek, afwijzing, teleurstelling in mij die maken dat ik snel weer overstag ga en een versnelling harder ga weer.

ik heb ook geen flauw idee hoe dat verdragen dan moet en hoe ik weet dat ik dat doe. 

Dat is ook een beetje die hoofd-hart in een lijn krijgen...

Deel dit bericht

Link naar bericht
Deel via andere websites
Elske

@DMV Waarom is het zo belangrijk voor je om je doelen te halen en te presteren? Welke oordelen heb je als je een dagje niks doet en waar komen die vandaan?

Deel dit bericht

Link naar bericht
Deel via andere websites
DMV
1 uur geleden zei Elske:

@DMV Waarom is het zo belangrijk voor je om je doelen te halen en te presteren? Welke oordelen heb je als je een dagje niks doet en waar komen die vandaan?

Het geeft me een reden om er te zijn. Een soort bestaansrecht geloof ik. 

Als ik een dag niks doe ben ik lui, ondermaats, een samensmelting van niets kunnen, niet nuttig zijn, het daglicht niet waard zijn.

Klinkt in woorden heel overtrokken als ik het zo opschrijf. Hoor het mezelf alweer bagataliseren, omdenken, relativeren. Maar zo zwartgallig voelt het wel.

Deel dit bericht

Link naar bericht
Deel via andere websites
Jessie

@DMV wanneer ben je die dingen gaan geloven? Is dat hoe je opgevoed bent?

Deel dit bericht

Link naar bericht
Deel via andere websites
Susan2020
16 minuten geleden zei DMV:

Het geeft me een reden om er te zijn. Een soort bestaansrecht geloof ik. 

Als ik een dag niks doe ben ik lui, ondermaats, een samensmelting van niets kunnen, niet nuttig zijn, het daglicht niet waard zijn.

Klinkt in woorden heel overtrokken als ik het zo opschrijf. Hoor het mezelf alweer bagataliseren, omdenken, relativeren. Maar zo zwartgallig voelt het wel.

Hi @DMV, heel herkenbaar, niet zozeer over geen doelen als bestaansrecht maar wel jezelf lui etc. vinden. Wat mij ooit helpt is me af te vragen wat ik tegen mijn zoon zou zeggen als hij in mijn situatie zou zitten. Ik merk dat ik naar andere veel milder ben naar andere. Wellicht helpt het jou ook om die innerlijke stem te projecteren op iemand die je lief is? Heel soms kan ik dan inzien dat ik naar mezelf onredelijk ben en me zo remmen. 

Deel dit bericht

Link naar bericht
Deel via andere websites