Spring naar bijdragen
Susan2020

Oud en nieuw stress

Aanbevolen berichten

Susan2020

Na vandaag zijn de feestdagen gelukkig voorbij maar dan moet ik eerst nog oud en nieuw doorkomen. Ik vind dit altijd de minst leuke dag van het jaar. De avond zelf is altijd een beetje een teleurstelling. Dit is voor tal van redenen maar vooral het grote aanbod aan eten. Oliebollen, appelbeignets, toast, taart etc. De avond begint altijd hetzelfde: Ik neem me voor niet teveel te eten. Ik ga altijd hetzelfde naar bed: met buikpijn en een schuldgevoel. 

Vanavond krijgen we bezoek waardoor er wel echt eten op tafel moet staan. Hoewel ik nu zwanger ben en daardoor niet alles mag, mag ik alsnog genoeg en wordt al dat eten verleidelijk. 

Hoe gaan jullie hiermee om. Zijn er mensen die tips hebben om te (proberen) te genieten van het eten zonder er helemaal in door te draaien. 

Deel dit bericht

Link naar bericht
Deel via andere websites
Jessie

@Susan2020 als je zelf bezoek krijgt, kun je ook zelf bepalen wat er op tafel komt. Ik zorg er bv altijd voor dat er naast de standaard toastjes, zoutjes e.d. ook schaaltjes met komkommer, cherrytomaatjes en worteltjes op tafel komen. 

Ik raad je aan om een soort planning te maken van wat okay voor je voelt qua hapjes. Wil je graag een oliebol? Een paar handjes chips? Kun je van de taart ook een kleiner stukje nemen? 

Houd iig in gedachte: Ook met zo'n hapjesavond heb jij de controle en kun je zelf bepalen wat je eet. Kun je een dierbare (je partner of een van de gasten) erbij betrekken om je hierin te steunen?

Deel dit bericht

Link naar bericht
Deel via andere websites
Susan2020
43 minuten geleden zei Jessie:

@Susan2020 als je zelf bezoek krijgt, kun je ook zelf bepalen wat er op tafel komt. Ik zorg er bv altijd voor dat er naast de standaard toastjes, zoutjes e.d. ook schaaltjes met komkommer, cherrytomaatjes en worteltjes op tafel komen. 

Ik raad je aan om een soort planning te maken van wat okay voor je voelt qua hapjes. Wil je graag een oliebol? Een paar handjes chips? Kun je van de taart ook een kleiner stukje nemen? 

Houd iig in gedachte: Ook met zo'n hapjesavond heb jij de controle en kun je zelf bepalen wat je eet. Kun je een dierbare (je partner of een van de gasten) erbij betrekken om je hierin te steunen?

Hi @Jessie, ik snap wat je bedoelt maar zo werkt het helaas niet voor mij. Zodra er iets op tafel staat ben ik een soort stier op een rode lap. Dan wil ik alles, en van alles veel. Zelfs van de dingen die ik niet eens echt lekker vind. De komkommer kan ik kopen maar dat veilige eten laat ik op zo'n moment links liggen en ga voor alles wat vettig is. Hoe hard ik me ook voorneem om het bijvoorbeeld te laten bij 1 oliebol, als ik een hap heb gehad kan ik mezelf niet meer stoppen. 

Deel dit bericht

Link naar bericht
Deel via andere websites
Jessie

@Susan2020 rot dat je zo'n controleverlies ervaart op dat soort momenten :( ik herken het wel van mijn eigen eetstoornis. Zo'n strenge restrictie dat als ik vrijwel altijd compleet doorsloeg als ik een normale portie van iets 'engs' probeerde te nemen. De oplossing daarvoor was mijn eetpatroon en gewicht normaliseren, maar dat gaat natuurlijk niet op heel korte termijn zo 1,2,3 lukken.

Deel dit bericht

Link naar bericht
Deel via andere websites
IV93

Hee @Susan2020,

Wat wij vroeger thuis altijd deden en een traditie die ik weer in ere wil trekken zodra het beter gaat (volgend jaar?). Is dat we gewoon nooit avondeten deden en dat alle snacks rond 19.00 op tafel waren en we over de hele avond langzaam ons eten hadden. Vaak kwam dit echt wel neer op meerdere oliebollen, toastjes en wat chipjes p.p. Maar het is maar 1x nieuwjaar dus dat was oke. 

Echter met een ES zou ik aanraden om juist goed avond te eten (en ontbijt&lunch) zodat je geen honger hebt en het daarom kan houden bij iets wat voor jou veilig voelt en waar je ook echt van kan genieten. Misschien kan je met je man van tevoren een afspraak maken? Iets in de trant van ik neem 1 oliebol en 2 toastjes als ik daar over heenga wil je me dan even apart nemen in de slaapkamer en me stop zetten want anders geniet ik niet meer. Zo kan je wat steun en hulp krijgen en is de grens ook hoger om gevoelsmatig te overeten. 

Sterkte met de laatste feestdag van het jaar ❤️ 

Deel dit bericht

Link naar bericht
Deel via andere websites
Susan2020
6 minuten geleden zei IV93:

Hee @Susan2020,

Wat wij vroeger thuis altijd deden en een traditie die ik weer in ere wil trekken zodra het beter gaat (volgend jaar?). Is dat we gewoon nooit avondeten deden en dat alle snacks rond 19.00 op tafel waren en we over de hele avond langzaam ons eten hadden. Vaak kwam dit echt wel neer op meerdere oliebollen, toastjes en wat chipjes p.p. Maar het is maar 1x nieuwjaar dus dat was oke. 

Echter met een ES zou ik aanraden om juist goed avond te eten (en ontbijt&lunch) zodat je geen honger hebt en het daarom kan houden bij iets wat voor jou veilig voelt en waar je ook echt van kan genieten. Misschien kan je met je man van tevoren een afspraak maken? Iets in de trant van ik neem 1 oliebol en 2 toastjes als ik daar over heenga wil je me dan even apart nemen in de slaapkamer en me stop zetten want anders geniet ik niet meer. Zo kan je wat steun en hulp krijgen en is de grens ook hoger om gevoelsmatig te overeten. 

Sterkte met de laatste feestdag van het jaar ❤️ 

Dankjewel voor de tip. Ik had besloten om dit jaar idd wel gewoon te eten ipv maaltijden over te slaan. Wel lastig wat een stemmetje in mijn hoofd zegt me dat als ik 'spaar' overdag ik in de avond meer kan snaaien. Zo vermoeiend dit. 

Mijn vriend probeert gelukkig altijd goed op me te letten. Weet alleen niet hoe goed dat vanavond lukt met biertjes en champagne ;)

Mag ik vragen hoe jij het vanavond gaat doen?

Deel dit bericht

Link naar bericht
Deel via andere websites
Susan2020
55 minuten geleden zei Jessie:

@Susan2020 rot dat je zo'n controleverlies ervaart op dat soort momenten :( ik herken het wel van mijn eigen eetstoornis. Zo'n strenge restrictie dat als ik vrijwel altijd compleet doorsloeg als ik een normale portie van iets 'engs' probeerde te nemen. De oplossing daarvoor was mijn eetpatroon en gewicht normaliseren, maar dat gaat natuurlijk niet op heel korte termijn zo 1,2,3 lukken.

Fijn om het te horen dat het herkenbaar is. Mijn gewicht is gelukkig altijd normaal en gezond (hoewel ik het veel te veel vind), maar mijn eetpatroon verre van helaas. Veel dagen van strenge restrictie om vervolgens volledig uit de band te springen en alles wat los en vast zit naar binnen te proppen in een uur. 

Sinds een paar weken volg ik het advies op van een diëtist, die helpt me betere porties te bepalen nu ik zwanger ben. Ik probeer ook vandaag haar advies op te volgen en gewoon 3 maaltijden te eten. Het ontbijt is alvast gelukt. Lunchen ga ik zo met mijn zoontje dus kom al een heel eind. Alleen is het stemmetje in mijn hoofd is vandaag wel hard en zegt mij dat ik toch vooral moet sparen voor vanavond. Ik kan de mute knop maar niet vinden ;). 

Deel dit bericht

Link naar bericht
Deel via andere websites
IV93
1 uur geleden zei Susan2020:

Mag ik vragen hoe jij het vanavond gaat doen?

Ik zit helaas in een gesloten dwang opname. Geen oud&nieuw verplichtingen voor mij dus. Wat ik wel jammer vind hoor want vind oud&nieuw by far het leukste feest. Ik maak het leuk voor mezelf door allemaal oudjaar conferences terug te kijken en heb besloten het volgend jaar groots te vieren. 

Deel dit bericht

Link naar bericht
Deel via andere websites
Elske

@Susan2020 Wat rot dat je dit zo ervaart. Het is voor mij ook wel herkenbaar van een tijd terug. Ik ben bang dat er geen muteknop bestaat voor al die gedachtes. Ze worden wel minder als je minder restrictief gaat eten, maar zoals Jessie al schreef gebeurt dat niet van de een op de andere dag. Voor vandaag kun je misschien wel een beetje afstand nemen van de gedachtes door jezelf voor te houden dat je het advies van de diëtiste volgt. Dat is gezond voor jou en ook voor je kindje. Een paar keer diep in en uitademen helpt mij ook altijd wel om de spanning en onrust in m'n hoofd een beetje te laten zakken. Sterkte vandaag!

Deel dit bericht

Link naar bericht
Deel via andere websites
Jessie
2 uur geleden zei Susan2020:

Wel lastig wat een stemmetje in mijn hoofd zegt me dat als ik 'spaar' overdag ik in de avond meer kan snaaien. Zo vermoeiend dit.

Dat stemmetje vertelt maar de halve waarheid, want overdag minder eten betekent dat je ook veel meer zal willen snaaien.

Deel dit bericht

Link naar bericht
Deel via andere websites
Susan2020
44 minuten geleden zei Jessie:

Dat stemmetje vertelt maar de halve waarheid, want overdag minder eten betekent dat je ook veel meer zal willen snaaien.

Zo had ik het nooit bekeken, dankjewel! 

Deel dit bericht

Link naar bericht
Deel via andere websites
Susan2020
2 uur geleden zei Elske:

@Susan2020 Wat rot dat je dit zo ervaart. Het is voor mij ook wel herkenbaar van een tijd terug. Ik ben bang dat er geen muteknop bestaat voor al die gedachtes. Ze worden wel minder als je minder restrictief gaat eten, maar zoals Jessie al schreef gebeurt dat niet van de een op de andere dag. Voor vandaag kun je misschien wel een beetje afstand nemen van de gedachtes door jezelf voor te houden dat je het advies van de diëtiste volgt. Dat is gezond voor jou en ook voor je kindje. Een paar keer diep in en uitademen helpt mij ook altijd wel om de spanning en onrust in m'n hoofd een beetje te laten zakken. Sterkte vandaag!

Dankjewel! Jij een fijne avond gewenst!

Deel dit bericht

Link naar bericht
Deel via andere websites
Susan2020
2 uur geleden zei IV93:

Ik zit helaas in een gesloten dwang opname. Geen oud&nieuw verplichtingen voor mij dus. Wat ik wel jammer vind hoor want vind oud&nieuw by far het leukste feest. Ik maak het leuk voor mezelf door allemaal oudjaar conferences terug te kijken en heb besloten het volgend jaar groots te vieren. 

Jeetje, wat heftig lijkt me dat. Sterkte daar en hopelijk flink wat gelach met Youp en Claudia!

Deel dit bericht

Link naar bericht
Deel via andere websites
Ies
4 uur geleden zei Susan2020:

Hi @Jessie, ik snap wat je bedoelt maar zo werkt het helaas niet voor mij. Zodra er iets op tafel staat ben ik een soort stier op een rode lap. Dan wil ik alles, en van alles veel. Zelfs van de dingen die ik niet eens echt lekker vind. De komkommer kan ik kopen maar dat veilige eten laat ik op zo'n moment links liggen en ga voor alles wat vettig is. Hoe hard ik me ook voorneem om het bijvoorbeeld te laten bij 1 oliebol, als ik een hap heb gehad kan ik mezelf niet meer stoppen. 

Hey @Susan2020 zelf heb ik dat ook, als ik eenmaal begonnen ben kan ik niet meer stoppen en sta ik de hele tijd bij de tafel. Voor mezelf heb ik hierdoor wat regels gemaakt. 1, als ik iets heb gepakt mag ik het pas opeten als ik ergens sta te praten, hierdoor zit ik vast in een gesprek en kan ik niet snel door voor het volgende hapje. Ook praat ik dan tussen de hapjes door en doe ik langer over het eten. 2, in het begin vooral drinken, hierdoor heb ik het gevoel dat ik al vol zit en op het moment dat ik nog niet eten in mijn mond heb gehad heb ik nog niet echt honger. 3, vaak wacht ik tot de laatste stukjes, hierdoor eet ik langzamer omdat ik niet race voor het laatste stukje en ik geniet er meer van omdat het het laatste stukje is. Ook kan ik dr verleiding niet hebben om meer te pakken want het is op. Vaak erg ik dan de kruimels ook nog en heeft niemand door dat ik problemen heb met eten omdat ik zelfs de kruimels eet. 4, soms ga ik in de spiegel staat eten zodat ik het vettige ding 2x mijn mond in zie gaan, ik voel me vervolgens zo slecht over wat ik heb gegeten dat ik niks meer aanraak voor de rest van de avond. 

Deel dit bericht

Link naar bericht
Deel via andere websites
Jessie
33 minuten geleden zei Ies:

4, soms ga ik in de spiegel staat eten zodat ik het vettige ding 2x mijn mond in zie gaan, ik voel me vervolgens zo slecht over wat ik heb gegeten dat ik niks meer aanraak voor de rest van de avond

Fijn dat je iets gevonden hebt dat voor jou goed werkt! De laatste tip citeer ik even, omdat die best destructief overkomt. Jezelf "dwingen" om zo negatief over jezelf en je eetgedrag te denken, werkt in het moment misschien wel, maar lijkt me op de lange termijn eerder bijdragen aan de zelfveroordeling en alle andere negatieve gedachten die ten grondslag kunnen liggen aan een ES.

Deel dit bericht

Link naar bericht
Deel via andere websites
Vesania

Misschien voor jezelf proberen om tot een tijdstip te eten? Bijvoorbeeld tot 20:00 uur? Anders ga je misschien ook nog is met een volle maag naar bed en dat voelt zowel lichamelijk als geestelijk ook niet fijn. 

Een fijne jaarwisseling! 

Deel dit bericht

Link naar bericht
Deel via andere websites
Susan2020
1 uur geleden zei Ies:

Hey @Susan2020 zelf heb ik dat ook, als ik eenmaal begonnen ben kan ik niet meer stoppen en sta ik de hele tijd bij de tafel. Voor mezelf heb ik hierdoor wat regels gemaakt. 1, als ik iets heb gepakt mag ik het pas opeten als ik ergens sta te praten, hierdoor zit ik vast in een gesprek en kan ik niet snel door voor het volgende hapje. Ook praat ik dan tussen de hapjes door en doe ik langer over het eten. 2, in het begin vooral drinken, hierdoor heb ik het gevoel dat ik al vol zit en op het moment dat ik nog niet eten in mijn mond heb gehad heb ik nog niet echt honger. 3, vaak wacht ik tot de laatste stukjes, hierdoor eet ik langzamer omdat ik niet race voor het laatste stukje en ik geniet er meer van omdat het het laatste stukje is. Ook kan ik dr verleiding niet hebben om meer te pakken want het is op. Vaak erg ik dan de kruimels ook nog en heeft niemand door dat ik problemen heb met eten omdat ik zelfs de kruimels eet. 4, soms ga ik in de spiegel staat eten zodat ik het vettige ding 2x mijn mond in zie gaan, ik voel me vervolgens zo slecht over wat ik heb gegeten dat ik niks meer aanraak voor de rest van de avond. 

Dankjewel voor het delen van je tips! Als ik dit zo lees dan vind het heftig dat je allemaal regels hebt om zo'n soort avond door te komen. Maar terwijl ik ze lees besef ik me dat ik ze ook heb, alleen nog vaak onbewust. 

Ik heb nu met mijn vriend 'afgesproken' wat ik mag eten. Zo kan hij me hopelijk helpen om me niet te overeten. 

Je tip van wachten tot het laatste hapje is een goede die ik ga proberen mee te nemen. Dankjewel dus. 

Ik hoop dat volgend jaar gewoon een oliebol kan eten omdat ik er zin in heb en kan stoppen als ik er genoeg van heb.. en dan ook nog eens zonder schuldgevoelens. 

Alvast een hele fijne avond!

Deel dit bericht

Link naar bericht
Deel via andere websites
Susan2020
3 minuten geleden zei Vesania:

Misschien voor jezelf proberen om tot een tijdstip te eten? Bijvoorbeeld tot 20:00 uur? Anders ga je misschien ook nog is met een volle maag naar bed en dat voelt zowel lichamelijk als geestelijk ook niet fijn. 

Een fijne jaarwisseling! 

Dankjewel, ook zeker iets om te proberen. Jij ook een fijne jaarwisseling!

Deel dit bericht

Link naar bericht
Deel via andere websites
Ce.

Fijn dat je met je vriend hebt kunnen afspreken hoe je het kan doen vanavond. Hoop dat het op die manier mag lukken. Heb je eventueel ook de mogelijkheid om wat weg te stappen bij de hapjes? Zo word je er ook niet continu (en) direct mee geconfronteerd. Of wat afleidingen bedenken van te voren, in gesprek gaan met anderen bijvoorbeeld. 

Ik hoop dat het ondanks alles ook gezellig en fijn mag zijn, zonder dat dit te veel op de voorgrond hoeft te staan. 

Een fijne jaarwisseling gewenst xx

Deel dit bericht

Link naar bericht
Deel via andere websites
Susan2020
11 minuten geleden zei Ce.:

Fijn dat je met je vriend hebt kunnen afspreken hoe je het kan doen vanavond. Hoop dat het op die manier mag lukken. Heb je eventueel ook de mogelijkheid om wat weg te stappen bij de hapjes? Zo word je er ook niet continu (en) direct mee geconfronteerd. Of wat afleidingen bedenken van te voren, in gesprek gaan met anderen bijvoorbeeld. 

Ik hoop dat het ondanks alles ook gezellig en fijn mag zijn, zonder dat dit te veel op de voorgrond hoeft te staan. 

Een fijne jaarwisseling gewenst xx

Dankjewel, jij ook! :)

Deel dit bericht

Link naar bericht
Deel via andere websites
Rebekka

Als de stroom in div plaatsen hier is uitgevallen, niet alleen ons huis maar hele wijken/steden 

Deel dit bericht

Link naar bericht
Deel via andere websites
Frandin

Wat een herkenbaar verhaal @Susan2020. Bij mij is het ook alles of niets. Een beetje, normaal dus, lukt niet. Hoe ben je de avond doorgekomen? 

Deel dit bericht

Link naar bericht
Deel via andere websites
Susan2020

Goedemorgen allemaal,

Nogmaals dank voor alle tips. De avond is goed gegaan. Ik heb me voor het eerst ooit niet overeten. Ik kon eindelijk zonder buikpijn en schuldgevoel naar bed! :) 

Het stemmetje in mijn hoofd zegt nog steeds dat een oliebol, een hapje appel beignet en een paar stukjes kaas teveel is, maar we kunnen niet alles overwinnen in een dag 😅

Voor iedereen een gelukkig nieuwjaar!

Deel dit bericht

Link naar bericht
Deel via andere websites
Ce.

Dappere stap @Susan2020 daar mag je trots op zijn! 
En dat het schreeuwt en krijst van binnen, dat is logisch, aangaan betekent helaas niet automatisch dat dat stil blijft. Maar het is oprecht niet te veel en ik hoop dat je dat stapje voor stapje weer mag leren. 

Deel dit bericht

Link naar bericht
Deel via andere websites
DMV

Knap van je @Susan2020 en nog mooier dag je de mildheid hierin aan jezelf kunt geven. Wie het kleine niet eert.... toch?😉

Deel dit bericht

Link naar bericht
Deel via andere websites