Spring naar bijdragen
Vesania

Vitamine D tekort

Aanbevolen berichten

Vesania

Hey,

Ik had jullie pas laten weten dat ik bloed heb moeten laten prikken, nu dus de uitslag gehad, en ik heb een extreem tekort aan vitamine D. 

Is dit een bekend verschijnsel? Herkennen meerdere van jullie dit? 

Deel dit bericht

Link naar bericht
Deel via andere websites
Ce.

Ik heb dit ook en zeker in de wintermaanden. Ik moet daarom extra vitamine D slikken. Heb er zelf 1 gevonden die ik het minste eng vind en die werkt. 

Edit: gebruik je weinig tot geen vetten (boter/olie/ghee of bepaalde vissoorten) dat kan namelijk ook van invloed zijn. Ik weet zo even niet meer hoe het ervoor staat met jouw eetpatroon sorry vandaar mijn vraag. 

Herkenbaar dus. Mocht je tips willen of vragen hebben stel ze me gerust! 

Deel dit bericht

Link naar bericht
Deel via andere websites
Vesania
18 minuten geleden zei Ce.:

Ik heb dit ook en zeker in de wintermaanden. Ik moet daarom extra vitamine D slikken. Heb er zelf 1 gevonden die ik het minste eng vind en die werkt. 

Herkenbaar dus. Mocht je tips willen of vragen hebben stel ze me gerust! 

Hey, 

Komt dit bij jou door een eetstoornis of was dit al aanwezig? 

En wat bedoel je precies met 'minst eng'? 

Ik heb van de huisarts een recept mee gekregen en moet dit nu voor 5 weken lang innemen. Over 5 weken moet ik weer bloed prikken om te kijken of ik zelf vitamines kan halen bij een drogist bv, of dat ik iets via recept moet krijgen. Zo laag was het blijkbaar? 

Deel dit bericht

Link naar bericht
Deel via andere websites
Elske

Hoi @Vesania, Ik heb zelf een aantal jaren terug ook een behoorlijk vitamine D tekort gehad. Vitamine D haal je deels uit je voeding en deels uit zonlicht. Ik slik in de wintermaanden standaard vitamine D bij, omdat er dan weinig zonlicht is en ik niet voldoende uit mijn voeding haal (ondanks dat ik daar goed op let). Hopelijk is je waarde over 5 weken wat hoger, en anders in overleg met de huisarts gewoon supplementen blijven gebruiken hoor!

Deel dit bericht

Link naar bericht
Deel via andere websites
Jessie

Ik heb het ook gehad, twee keer, toen ik al enkele jaren geen ES meer had. Sindsdien slik ik het elke dag.

Eigenlijk waren die tekorten ook niet zo gek, want met name in de winter is het zonlicht sws al zwakker en kom ik door mijn werk meestal niet buiten in de tijd dat de zon op zijn sterkst is. Of het is slecht weer waardoor er überhaupt weinig zonlicht is. Daarnaast eet ik als vega nooit vis.

Deel dit bericht

Link naar bericht
Deel via andere websites
Ce.

Bij mij is het inderdaad door de eetstoornis. 
het was een wat vreemde opmerking van mij, maar ik begon dus ook met een voorgeschreven supplement, maar moest daarna overgaan naar een 'gewone' van de apotheek of drogist.

Spoiler

Ik zelf vind het erg eng om medicatie (of vitamine's) te slikken uit angst voor invloed op mijn gewicht hiervan (hoop dat ik nu niet je trigger hiermee) of iemand nu iets nieuws erbij geef zeg maar. Daar doelde ik op met dat ik er eentje heb gevonden die ik niet zo eng vind. 

Deel dit bericht

Link naar bericht
Deel via andere websites
DMV

Bij mij is het vanwege mijn”roots” altijd wat laag. Toch nu al jaren op peil en zelfs een keer te hoog. Sojaproducten bleken toen naast supplementen de boosdoener. 

Minimaal halfuur (zon)ligt op de blote huid, gezonde vetten. Het is een stof die je lichaam niet zelf aanmaakt dus altijd van “buitenaf” moet worden aangevuld.

Deel dit bericht

Link naar bericht
Deel via andere websites
sarahlouncke

Volgens mij hebben veel Nederlanders dit. Ik heb ook eens een zwaar tekort gehad. Ik heb toen eerst een periode ampullen gehad en daarna pillen. Wat hiervoor ook al is gezegd maar heel veel vitamine d krijg je uit zonlicht en een klein gedeelde uit voeding (werd mij zo uitgelegd) en daarom hebben veel mensen een tekort in de winter. 

Deel dit bericht

Link naar bericht
Deel via andere websites
Lydia
Op ‎7‎-‎1‎-‎2020 om 10:29 zei Vesania:

Hey,

Ik had jullie pas laten weten dat ik bloed heb moeten laten prikken, nu dus de uitslag gehad, en ik heb een extreem tekort aan vitamine D. 

Is dit een bekend verschijnsel? Herkennen meerdere van jullie dit? 

Vitamine D haal je hoofdzakelijk uit zonlicht. In de wintermaanden kan het vitamine D op donkere/bewolkte dagen met tientallen per week teruglopen in zijn waarde. Er wordt een minimum aangehouden van 50 nmol/L, maar eigenlijk is een waarde van 80-100 optimaal. Je kunt je wel voorstellen dat als het met tientallen per week kan teruglopen, dat je binnen 1 maand tijd dus van een goede waarde naar een ernstig tekort kunt schieten. Daarom wordt vaker door artsen geadviseerd om doorlopend in de wintermaanden vitamine D bij te nemen (en eigenlijk ook in de zomer wanneer je onvoldoende buiten bent). Zorg voor een goed opneembare vorm, zoals vitamine D druppels opgelost in olijfolie (tabletten zijn vaak minder goed opneembaar). Vitamine D kan je dagelijks innemen, maar je mag ook hoger doseren en dan bijvoorbeeld 1x per week innemen (wat met druppels eenvoudiger is). Je hebt via de huisarts ook ampullen met een hoge dosering.

Overigens, ik gebruik véél vetten, eet vette vis en ik ben vanwege mijn werk zeker 10 uur per week buiten midden op de dag. Ondanks dat is het bij mij zelfs lastig om mijn vitamine D in de zomer goed op peil te houden. Dus goed eten en veel buiten zijn zegt niet altijd alles ;) 

Deel dit bericht

Link naar bericht
Deel via andere websites
Linsey
Op 11-1-2020 om 10:54 zei Lydia:

Overigens, ik gebruik véél vetten, eet vette vis en ik ben vanwege mijn werk zeker 10 uur per week buiten midden op de dag. Ondanks dat is het bij mij zelfs lastig om mijn vitamine D in de zomer goed op peil te houden. Dus goed eten en veel buiten zijn zegt niet altijd alles ;)

Neem je ook calcium tot je ivm D?

Dit heeft mij geholpen.

Dus ipv D+vetten, D+calcium. Toen ging mijn D waarde omhoog.

Deel dit bericht

Link naar bericht
Deel via andere websites
Lydia
21 uur geleden zei Linsey:

Neem je ook calcium tot je ivm D?

Dit heeft mij geholpen.

Dus ipv D+vetten, D+calcium. Toen ging mijn D waarde omhoog.

Nee zonder, maar met suppletie gaat mijn D gewoon goed omhoog in de winter :) In de zomer probeer ik altijd zonder en kijk ik of mijn lichaam voldoende kan halen uit zonlicht. En dan zie je dus dat ik mijn vitamine D lastig op peil kan houden ondanks veel zonlicht en vetten. Met de overgang van augustus naar september kan mijn D-waarde binnen een maand al met meerdere tientallen punten dalen in waarde. Dus meestal begin ik eind augustus weer met suppleren (tot mei).

Deel dit bericht

Link naar bericht
Deel via andere websites
Linsey
1 uur geleden zei Lydia:

Nee zonder, maar met suppletie gaat mijn D gewoon goed omhoog in de winter 

O gelukkig!

Deel dit bericht

Link naar bericht
Deel via andere websites
Lydia

@Linsey: gelukkig wel ja, want ik heb nogal wat problemen in het opnemen en omzetten van diverse vitamines en mineralen :rolleyes: lang leve meerdere deficiënties (die niet met standaard bloedonderzoek waren aan te tonen). Daarom ben ik er ook een beetje huiverig voor als hier wordt gezegd dat 'alle bloedresultaten goed zijn'. Het geeft echt maar globale informatie. Het blijft verstandig om je klachten hoe dan ook serieus te nemen.

Deel dit bericht

Link naar bericht
Deel via andere websites
Linsey
17 minuten geleden zei Lydia:

@Linsey: gelukkig wel ja, want ik heb nogal wat problemen in het opnemen en omzetten van diverse vitamines en mineralen :rolleyes: lang leve meerdere deficiënties (die niet met standaard bloedonderzoek waren aan te tonen). Daarom ben ik er ook een beetje huiverig voor als hier wordt gezegd dat 'alle bloedresultaten goed zijn'. Het geeft echt maar globale informatie. Het blijft verstandig om je klachten hoe dan ook serieus te nemen.

Ja, ik snap het niet zo goed maar ik ben er inmiddels wel achter dat de uitkomst van een bloedonderzoek niet alleszeggend is.

Hoe ben je erachter gekomen (vetgedrukte)?

Deel dit bericht

Link naar bericht
Deel via andere websites
Lydia

@Linsey: ik had alle klachten van een B12 tekort bijvoorbeeld, maar mijn serumB12 stond gewoon op 600 (zonder gebruik van supplementen). Ik kon onmogelijk een tekort hebben volgens de huisarts. Nu weet ik dat je dan ook MMA, Homocysteine en HoloTC moet laten meten, maar dat wist ik toen niet (en de meeste artsen weten dat ook niet). Daarna bij een orthomoleculaire arts terecht gekomen, en via levend bloedanalyse bleken mijn rode bloedcellen dus grotendeels te groot, leeg en misvormd (wat gebeurt bij een B12 tekort). B2 precies hetzelfde probleem. Alles in orde in mijn bloed, maar liep al lange tijd rond met klachten van een B2 tekort (in mijn geval open mondhoeken). Toen ik bij mijn holistische huisarts terecht kwam herkende zij direct die klachten als behorend bij B2 deficiëntie. Zodoende kreeg ik een zuigtablet met actieve vorm van B2. Klachten opgelost (na 3 jaar rond gelopen te hebben als een clown :rolleyes:). Zolang ik zuigtabletten gebruik dan, want hogere doseringen in tabletvorm kan ik dus niet opnemen. En zo heb ik nog meer van dat soort uhm, issues :P 

Deel dit bericht

Link naar bericht
Deel via andere websites
Linsey
30 minuten geleden zei Lydia:

maar dat wist ik toen niet (en de meeste artsen weten dat ook niet)

Nee, dat laatste idd ook! Hopelijk verbetert dat in de toekomst.

Ik heb idd ook op eigen initiatief ook meer hokjes aangevinkt toen ik voor B12 ging laatste keer. Door een ervaringsverhaal van een begeleider.  

Een vriendin van mij heeft ook zulke rode mondhoeken. Zal es vragen wat zij daarvan denkt. 

Je moet het maar net allemaal weten hè. 

Deel dit bericht

Link naar bericht
Deel via andere websites
Lydia

@Linsey: en je moet maar net een huisarts hebben die het oké vindt dat je dat op eigen initiatief aankruist. Ik ken er genoeg die daar een heel groot probleem van maken.
Mijn mondhoeken lagen echt open (droog, gescheurd, bloederig). Ik heb heel lang gedacht dat het herpes of een vitamine C tekort was, maar er was niets dat werkte.

Deel dit bericht

Link naar bericht
Deel via andere websites
Linsey
2 minuten geleden zei Lydia:

@Linsey: en je moet maar net een huisarts hebben die het oké vindt dat je dat op eigen initiatief aankruist. Ik ken er genoeg die daar een heel groot probleem van maken.
Mijn mondhoeken lagen echt open (droog, gescheurd, bloederig). Ik heb heel lang gedacht dat het herpes of een vitamine C tekort was, maar er was niets dat werkte.

Jee wat jammer dat je het niet eerder wist :(

Deel dit bericht

Link naar bericht
Deel via andere websites
Vesania

Bedankt voor alle reacties! Beetje teveel om op ieder apart te reageren 😁

Deel dit bericht

Link naar bericht
Deel via andere websites
IV93

Ik krijg het en van een dokter en moet daarnaast ook nog bijslikken van de drogist omdat het niet genoeg omhoog gaat. Morgen weer prikken, spannend dus wel. 

Deel dit bericht

Link naar bericht
Deel via andere websites
Rebekka

Bij mij was mn vitamine D in maart (vorig jaar) op heel hoog niveau. Dus eigenlijk voor de zonnestralen echt kwamen. In die tijd liep ik wel elke dag veel buiten.

Terwijl in augustus mn vitamine D juist te laag lag. 

Omdat eind aug/begin sep bleek dat ik osteo heb, slik ik sindsdien vitamine D+calcium. Tis nu al een tijdje niet geprikt. Afgelopen vrijdag nog uitgebreid lab moeten doen, maar volgens mij stond daar de vit D dit keer niet bij. 

Maar maak me er met de supplementen niet meer zo druk om. Ben eerder benieuwd wat ijzer, ijzerverzadiging, ferritine, foliumzuur, vit b12, rode bloedcellen etc doen/hebben gedaan de afgelopen maand vanwege t vermoeden op ijzerstapeling. Morgen (deels) uitslag en overleg met de internist. Spannend. 

Deel dit bericht

Link naar bericht
Deel via andere websites