Spring naar bijdragen
Susan2020

Ik voel me doelloos

Aanbevolen berichten

Susan2020

Ik heb het gevoel dat ik sinds een paar weken grip begin te krijgen op mijn eetstoornis. Ik kan eetbuien afwenden, voldoende eten zonder me er al te schuldig over voelen en mezelf stoppen als ik calorieën wil tellen. Allemaal hartstikke fijn natuurlijk.

Maar nu zit ik al een tijdje thuis. Therapie hakt erin. Het was even teveel om dat te combineren met een zwangerschap, jong kindje en werken. Nu is de verwachting dat ik niet meer zal werken voor de baby komt. Dat betekend nog 4 maanden thuis zitten en daarna 4 maanden met verlof. Ik merk dat ik mijn dagen maar moeilijk doorkom. Ik kan niet echt iets bedenken om te doen. Ik heb ook geen puf of energie.

Ik realiseerde me gister dat voorheen mijn eetstoornis me op de been hield. De gedachte aan een nieuw dieet proberen, nieuwe sportprogramma's en afvallen was afleiding. Ik voelde me met dat idee optimistisch. Iets om naar uit te kijken en een doel. Ik kon uren besteden aan online dingen zoeken over voeding, diëten etc. Dat gaf mij een bezigheid en goed gevoel. 

Nu die weg zijn val ik een beetje in een gat. Bij het idee dat ik nog 8 maanden thuis zit, zakt me het lood in de schoenen. Ik probeer dit heel erg te zien als tijd om te ontdekken wat ik leuk vind en wie ik ben maar tot nu toe blijft het volledig blanco. Wellicht wil ik ook te snel gaan. 

Herkent iemand dit? 

Deel dit bericht

Link naar bericht
Deel via andere websites
Jessie

Heel erg herkenbaar! Ik ben er niet voor gemaakt om thuis te zitten; ik kan mezelf niet eindeloos heel de dag bezighouden. Tijdens mijn verlof heb ik me ook echt ontzéttend verveeld. Tot de baby er was, tenminste ;)

Wat zou je willen leren over jezelf? Wat voor hobby's / bezigheden je leuk vindt?

Deel dit bericht

Link naar bericht
Deel via andere websites
Ce.

Ik herken het ook, hoe zinloos en doelloos het kan voelen wanneer je langere tijd niks te doen hebt. Herken voornamelijk het stuk dat de eetstoornis hierin veel om handen (en dus een doel) geeft. Weet je nog wat dingen waren die je leuk vond om te doen voorheen? Of zijn er dingen die je al heel lang hebt willen doen, maar nooit echt de tijd voor hebt gehad? 

Vind je het leuk om iets te knutselen, of te puzzelen? 
Zou je nog een taal willen leren of je taalkennis van een taal willen verbeteren? 
Kun je een muziek instrument bespelen? 

Ook ik ben wel benieuwd naar wat je over jezelf zou willen leren, misschien dat wij daarin nog tips en ideeën hebben hoe je dat kunt doen. 

Deel dit bericht

Link naar bericht
Deel via andere websites
Susan2020
2 uur geleden zei Ce.:

Ik herken het ook, hoe zinloos en doelloos het kan voelen wanneer je langere tijd niks te doen hebt. Herken voornamelijk het stuk dat de eetstoornis hierin veel om handen (en dus een doel) geeft. Weet je nog wat dingen waren die je leuk vond om te doen voorheen? Of zijn er dingen die je al heel lang hebt willen doen, maar nooit echt de tijd voor hebt gehad? 

Zou je nog een taal willen leren of je taalkennis van een taal willen verbeteren? 

Ook ik ben wel benieuwd naar wat je over jezelf zou willen leren, misschien dat wij daarin nog tips en ideeën hebben hoe je dat kunt doen. 

Dankjewel voor je reactie. Fijn dat je dit herkent. Ik heb de eetstoornis sinds ik 12 was dus weet eigenlijk niet meer wat ik ervoor leuk vind. Alleen paardrijden, maar dat gaat even niet ivm de zwangerschap. 

Verder heb ik nooit hobbies gehad. In mijn vrije tijd kom ik niet verder dan Netflix maar ben zo klaar met dag in dag uit tv kijken. Ik probeer van alles te bedenken om te doen maar kan niet echt iets bedenken. Ik heb weinig concentratie, wat vast niet helpt. 

Deel dit bericht

Link naar bericht
Deel via andere websites
Linsey
20 minuten geleden zei Susan2020:

Dankjewel voor je reactie. Fijn dat je dit herkent. Ik heb de eetstoornis sinds ik 12 was dus weet eigenlijk niet meer wat ik ervoor leuk vind. Alleen paardrijden, maar dat gaat even niet ivm de zwangerschap. 

Verder heb ik nooit hobbies gehad. In mijn vrije tijd kom ik niet verder dan Netflix maar ben zo klaar met dag in dag uit tv kijken. Ik probeer van alles te bedenken om te doen maar kan niet echt iets bedenken. Ik heb weinig concentratie, wat vast niet helpt. 

Oeh ja dat is lastig, vanaf je 12e.. 

Dan heb je misschien ook een stuk ontwikkeling op dit vlak gemist? 

Zou je de komende tijd ook áls ontdekkingstocht kunnen beschouwen? Misschien een activiteitenlijstje maken, gewoon maar eens het eea uitproberen en kijken wat je aanspreekt :)

- boek lezen (of luisterboek)

- legpuzzel maken

- wandelen

- me verdiepen in een bepaald onderwerp 

- tekenen of kleuren

Enz

Deel dit bericht

Link naar bericht
Deel via andere websites
Feline

Ja wat Linsey zegt. Je geeft aan dat je het fijn vond om van alles op te zoeken wat eetstoornisgerelateerd was. Als je het leuk vindt om van alles op te zoeken en uit te vogelen zou deze zoektocht nu een mooie zijn toch? Op onderzoek gaan naar wat jou energie geeft en wat bij je past. Niet alleen nuttig van nu, nu je kindje er nog niet is. Maar ook juist straks als je kindje er is. Mijn ervaring is dat het moederschap heel mooi kan zijn maar ook echt pittig en het belangrijk is dat je balans voor jezelf gaat vinden tussen moeder zorgen voor je kindje en zorgen voor jezelf. Dan is het handig te weten wat energie geeft om die balans te kunnen vinden.

Hoe ver ben je nu? En hoe gaat de zwangerschap verder? Voel je je goed? Hopelijk kun je genieten van dat wondertje in je buik

Deel dit bericht

Link naar bericht
Deel via andere websites
Ce.

Dat is al zeker een lange tijd en daardoor heb je inderdaad een stuk ontwikkeling gemist, ook het ontdekken van jezelf. 

Eigenlijk heb ik niet veel anders te schrijven dan dat ik in mijn vorige berichtje al deed en wat bovenstaande leden ook al schrijven. 

16 uur geleden zei Ce.:

Misschien kun je (naast de dingen die Linsey al noemt) ook dit eens proberen, en ter aanvulling

- bakken

- koken

- Misschien iets van zwangerschapsyoga?

- Heb je alles voor de geboortekaartjes e.d. al klaar? En voor het kraamfeestje?

- Fotograferen

- Spullen uitzoeken of opknappen

Etc. 

Deel dit bericht

Link naar bericht
Deel via andere websites
DMV

Nou ja zeg. Ik lees jou titel en krijg er tranen van in mijn ogen. Zo herkenbaar. De tijd en ruimte die niet gevuld kan worden met denken aan eten of eetgestoord gedrag veroorzaakt ook bij mij gevoelens doelloosheid, minderwaardigheid en nutteloosheid.

Vanaf mijn 11e al problemen en dus ook niet echt kunnen ontdekken at IK écht leuk vind. Het voorstel van dingen maar proberen is een goede. Voor mij lastig omdat ik ook dan en daarin tegen perfectionisme aanloop. Het lukt mij wel iets beter de laatste dagen om tijd ook in te vullen door een legpuzzel te maken, te schrijven of in mijn eentje ergens een kop thee te doen. 

Deel dit bericht

Link naar bericht
Deel via andere websites
Susan2020
1 uur geleden zei DMV:

Nou ja zeg. Ik lees jou titel en krijg er tranen van in mijn ogen. Zo herkenbaar. De tijd en ruimte die niet gevuld kan worden met denken aan eten of eetgestoord gedrag veroorzaakt ook bij mij gevoelens doelloosheid, minderwaardigheid en nutteloosheid.

Vanaf mijn 11e al problemen en dus ook niet echt kunnen ontdekken at IK écht leuk vind. Het voorstel van dingen maar proberen is een goede. Voor mij lastig omdat ik ook dan en daarin tegen perfectionisme aanloop. Het lukt mij wel iets beter de laatste dagen om tijd ook in te vullen door een legpuzzel te maken, te schrijven of in mijn eentje ergens een kop thee te doen. 

Dankjewel voor je berichtje. Wat vervelend voor je dat je hier ook tegenaan loopt. 

Hier hetzelfde wat betreft perfectionisme. Ik vind iets alleen leuk als ik het goed kan, anders vind ik mezelf stom of slecht. Toen ik met zwangerschapsverlof was heb ik veel mandala's zitten kleuren. Ik vond dat toen erg leuk. Nu lukt dat niet meer zo goed en wordt het niet meer zo mooi, dan is de lol er gelijk af. Iets met mild zijn voor jezelf? ;)

Ik zie ook altijd enorm veel beren op de weg. Zoveel dat ik het niet eens meer probeer. Er zijn wel dingen die ik wil proberen maar die me alleen al praktisch te moeilijk lijken, om nog maar te zwijgen over het bang zijn dat ik het niet kan. 

Ik zal eens beginnen met een puzzel. Dat moet toch lukken :)

Deel dit bericht

Link naar bericht
Deel via andere websites
DMV

Uiteindelijk zal een puzzel altijd lukken 😉

Die beren op de weg zijn volgens mij van hetzelfde soort op mijn weg. Ik ben er wel achter dat ook dat gerelateerd is aan mijn perfectionisme. De eisen die ik stel aan mijzelf, de hoogte van de lat, maakt me soms al zo angstig om te falen dat ik dat liever voorkomen en het dus niet aanga of doe. Iets niet doen = niet falen. Iets wel doe = kans op falen. Maar = ook kans op slagen 🙂

Deel dit bericht

Link naar bericht
Deel via andere websites
Feline
3 uur geleden zei Susan2020:

Ik vind iets alleen leuk als ik het goed kan, anders vind ik mezelf stom of slecht.

Ik zie ook altijd enorm veel beren op de weg. Zoveel dat ik het niet eens meer probeer. Er zijn wel dingen die ik wil proberen maar die me alleen al praktisch te moeilijk lijken, om nog maar te zwijgen over het bang zijn dat ik het niet kan. 

Dat herken ik wel. Ik heb de ideale hobby ontdekt: diamond painting. Ken je dat? Dat kan je gewoon niet fout doen en het heeft altijd het gewenste resultaat. Het werkt voor mij een soort van meditatief. Verstand op nul en steentjes plakken. Je hoeft er niet eens bij na te denken. Gewoon lekker bezig zijn ;) Just an idea ;)

Deel dit bericht

Link naar bericht
Deel via andere websites
Susan2020
17 uur geleden zei Feline:

Dat herken ik wel. Ik heb de ideale hobby ontdekt: diamond painting. Ken je dat? Dat kan je gewoon niet fout doen en het heeft altijd het gewenste resultaat. Het werkt voor mij een soort van meditatief. Verstand op nul en steentjes plakken. Je hoeft er niet eens bij na te denken. Gewoon lekker bezig zijn ;) Just an idea ;)

Het lijkt me wel wat, helemaal omdat je zegt dat je het niet fout kan doen. Ik heb er een besteld. Als het mooi wordt kan die op de kinderkamer :) 

Deel dit bericht

Link naar bericht
Deel via andere websites
Feline

Heb je er 1 van aliexpress gekocht? Als je het hier in NL koopt ben je echt veel te veel geld kwijt... Ik hoop dat je het net zo leuk vindt als ik!

Deel dit bericht

Link naar bericht
Deel via andere websites
IV93

Alhoewel ik niet zwanger ben word ik wel redelijk stil gezet uit het normale leven in de kliniek (al mag ik gelukkig steeds meer oppakken, dus helemaal vergelijkbaar is het natuurlijk niet).
Maar wat mij heeft geholpen is allemaal kleine hobby's zoeken. Zo volg ik opleidingen bij Centre Of Excellange. Niet duur en ze hebben zowel beroepsmatige- als hobbymatige opleidingen. Staan echt onwijs leuke dingen tussen, wel in het Engels allemaal. Maar het instap niveau is, zeker voor de hobbymatige opleidingen, niet erg hoog. Daarnaast ben ik gaan Diamond painten (wat een vreselijk gepruts, maar he, elk uurtje gevuld is er 1), probeer ik mezelf weer aan te leren om boeken te lezen. Dit was er de afgelopen jaren met studie en werk best bij ingeschoten terwijl ik vroeger zo'n goede lezer was. Nu heb ik soms maar 15 minuten of een halfuur concentratie. Maar doe je dat 3x op een dag lees je al snel een uur tot anderhalf uur per dag weg. Ook besteed ik meer aandacht en liefde aan mijn maaltijden. Eet dan weliswaar ook 2x per dag warm omdat ik dat lekkerder vind en me er lichamelijk beter bij voel dan bij brood. Maar dat geeft dus ook kans om er liefde en tijd in te stoppen. En, nu het weer kan en mag, probeer ik min. een halfuurtje per dag een frisse neus te halen door naar buiten te gaan. Moet ik een pakketje wegbrengen ga ik lopen ipv met de fiets of ov.
Wat ook heel goed is, zeker als je zwanger bent, is bijvoorbeeld 2x pw baantjes te trekken. Ideaal voor je bekken en om fit je bevalling in te gaan en ook nog eens een leuke bezigheid.

Nog steeds zijn er met al deze dingen momenten dat je je "nutteloos" zult voelen. Wat een heel naar gevoel is. Maar hopelijk kun je met de juiste afwisseling & activiteiten bedenken die bij jouw passen, toch een middenweg vinden waarbij je je minder verveeld. 

Deel dit bericht

Link naar bericht
Deel via andere websites
Susan2020
Op 12-1-2020 om 23:32 zei Feline:

Heb je er 1 van aliexpress gekocht? Als je het hier in NL koopt ben je echt veel te veel geld kwijt... Ik hoop dat je het net zo leuk vindt als ik!

Dankjewel voor de tip. Ik had het via Bol gekocht. Het is al binnen en tot nu toe vind ik het leuk om te doen!

Nu moet ik nog leren te stoppen. Met puzzels etc ga ik door tot alles verkrampt is en zeer doet... Het moet af! 

Als ik er nog een wil maken zal ik zeker via Ali gaan, scheelt een hoop zeg! 

Deel dit bericht

Link naar bericht
Deel via andere websites
Ilse]

Wat leuk dat je het bent gaan proberen Susan! Ik heb het ook een tijdje gedaan, vond het ook erg leuk. En ook verslavend, haha. Moeilijk om mee te stoppen he? 

Via Ali is het inderdaad veel goedkoper, maar hou dan wel rekening met lange bezorgtijd. Als je denkt dat je dit vaker wilt doen zou ik nu vast een nieuwe bestellen, kan zo 2 maanden duren, hihi. Maar tof! 

En wat super knap trouwens dat het je gelukt is om meer grip te krijgen op je eetstoornis. Je zegt het even "tussen neus en lippen door", maar dat is wel super knap! Wat heeft gemaakt dat dit lukte? En went het inmiddels al een beetje om thuis je draai te vinden?

Deel dit bericht

Link naar bericht
Deel via andere websites
IV93

Van Diamond painting kan je ook bestellen met een foto die je graag wilt. Duurt ook ruim een maand voordat dat binnen is maar is ook erg leuk! 

Deel dit bericht

Link naar bericht
Deel via andere websites
Susan2020
Op 14-1-2020 om 19:41 zei Ilse]:

En wat super knap trouwens dat het je gelukt is om meer grip te krijgen op je eetstoornis. Je zegt het even "tussen neus en lippen door", maar dat is wel super knap! Wat heeft gemaakt dat dit lukte? En went het inmiddels al een beetje om thuis je draai te vinden?

Dankjewel! Het helpt mij enorm om alles van me af te schrijven. Ik merk dat ik dan dieper kom dan als ik erover praat of denk. Het grootste aha momentje was me realiseren dat ik het nooit goed kan doen. Als ik gezond eet, moet het de volgende dag nog gezonder. Eet ik weinig dan moet het de volgende dag nog minder. Haal ik een gewicht, dan moet dat lager. En ga zo maar door. Ik kan het letterlijk nooit winnen. Dat inzicht helpt mij enorm.

Daarnaast helpt spiegelen met mijn zoontje heel erg. Hij is 10 maanden. Een voorbeeld: hij eet tussen de middag 1,5 boterham, dat vind ik normaal en prima. Als ik hetzelfde eet dan vind ik dat teveel... 

Al die aha momentjes schrijf ik dan weer op en merk dat ik er daardoor langzaam maar zeker er steeds meer tegenin kan. De stem wordt iets minder van mezelf. 

Nu het eten enzo wat losser wordt merk ik wel dat er heel wat oud zeer naar boven komt. Wellicht was daar nooit ruimte voor. Ik geloof oprecht dat dat heel goed... Alleen zo niet fijn! 

Deel dit bericht

Link naar bericht
Deel via andere websites
DMV

Wat ben je hard aan het werk. En wat mooi om die inzichten te hebben én en naar te kunnen handelen. Kun je gezond zijn en voor de baby zorgen ook als doel zien?

Deel dit bericht

Link naar bericht
Deel via andere websites
Ilse]

@Susan2020 Wat knap hoe je dit doet en goed ook hoe je alles opschrijft. Bizar is dat dan he? Om te merken hoe normaal je iets vindt bij een ander en hoe streng en vertekend je beeld naar jezelf kan zijn. Maar fijn dat deze inzichten je ook helpen in het knokken tegen de eetstoornis! 

Lastig dat er oud zeer los komt, maar inderdaad; het kan zijn dat daar nu 'ineens' ruimte voor ontstaat.. kun je dat ook zien als iets goeds? of is het vooral heel pittig? En kun je dit ook delen met mensen om je heen? 

Deel dit bericht

Link naar bericht
Deel via andere websites
Susan2020
14 uur geleden zei DMV:

Wat ben je hard aan het werk. En wat mooi om die inzichten te hebben én en naar te kunnen handelen. Kun je gezond zijn en voor de baby zorgen ook als doel zien?

Nee helaas niet. Dat is meer een plicht, iets dat moet en daardoor meer een vanzelfsprekendheid. Ergens maar goed ook, denk dat daardoor het eten enzo wel oké lukt. 

Hoe gaat het bij jou?

Deel dit bericht

Link naar bericht
Deel via andere websites
Susan2020
13 uur geleden zei Ilse]:

@Susan2020 Wat knap hoe je dit doet en goed ook hoe je alles opschrijft. Bizar is dat dan he? Om te merken hoe normaal je iets vindt bij een ander en hoe streng en vertekend je beeld naar jezelf kan zijn. Maar fijn dat deze inzichten je ook helpen in het knokken tegen de eetstoornis! 

Lastig dat er oud zeer los komt, maar inderdaad; het kan zijn dat daar nu 'ineens' ruimte voor ontstaat.. kun je dat ook zien als iets goeds? of is het vooral heel pittig? En kun je dit ook delen met mensen om je heen? 

Zo bizar. Ik mocht niet eten voor 10 uur in de ochtend, niet na 8 uur in de avond. Ik moest altijd onder de 1200 calorieën blijven en als het even kon nog (veel) minder. Iedere dag wandelen en dan zo snel mogelijk. En dat zijn nog de 'normalere' dingen die ik mezelf oplegde. Het sluipt er echt in en wordt steeds extremer.

Hoe het nu gaat zie ik rationeel wel als iets goeds. Ik geloof echt dat als het er allemaal uit komt dat ik me dan uiteindelijk beter voel. Het voelt nu alleen even enorm rot. 

Ik heb de laatste drie weken bijna iedere dag nieuwe inzichten over wat ik allemaal deed, hoe ik over mezelf denk en een heleboel tegenstrijdigheden. Het voelt even als enorm veel, te veel. 

Ik heb een ontzettend lieve vriend bij wie ik alles kwijt kan. Hij doet ontzettend zijn best om mij te begrijpen. Verder ga ik drie keer in de week naar therapie. (Heb ik iig wat te doen ;)) 

Deel dit bericht

Link naar bericht
Deel via andere websites