Spring naar bijdragen
xjoellek

Heb ik een eetstoornis?

Aanbevolen berichten

xjoellek

Ik loop dus rond met de vraag of ik een eet probleem heb.. ik merk aan mezelf de laatste tijd dat ik ontzettend moe ben, nergens geen puf voor heb. Alles lijkt teveel. Ik vind mezelf niet mooi, te dik. Ik ben bezig met afvallen , maar ik heb regelmatig eetbuien die ik dus niet kan stoppen.. ik neem gezonde tussendoortjes mee maar ik moet dan bijvoorbeeld chips of koekjes eten, niet 1 koekje of 1 schaaltje chips.. nee gelijk grote hoeveelheden. Sinds kort braak ik ook als ik mezelf zo vol gegeten heb... 

ik heb ook dagen dat ik niet eet, of alleen me avond eten eet.. ik voel me dan trots omdat ik de hele dag “niet gegeten” heb, en ik voel me slank. 
Ik heb het tegen 1 vriendin gezegd , met moeite. En die zegt je moet je eetbuien gewoon stoppen, ik denk alleen niet dat ze me begrijpt .. ik kan het NIET stoppen. Ik durf niet naar de dokter te gaan omdat ik niet wil overdrijven of een conclusie trekken terwijl ik misschien niks heb. Maar ik moest gisteren zo hard huilen om t feit dat ik weer heel pak chocolade koekjes / pak met worstjes weg gewerkt heb en het erna er weer uitgegooid. Is het nodig om professionele hulp te zoeken denken jullie ? Of valt het allemaal nog mee.

Deel dit bericht

Link naar bericht
Deel via andere websites
Ce.

Allereerst welkom op het forum @xjoellek.

Dapper dat je dit berichtje hebt geplaatst. Wij zijn niet in staat om een diagnose te stellen en mogen dit ook niet doen. 

Maar van wat ik zo lees klinkt het wel serieus en heb je het erg zwaar. Ik kan me voorstellen dat je het heel erg eng vindt om naar de huisarts te gaan en bang bent je aan te stellen. Je mag jezelf hierin serieus nemen en om die hulp vragen. 

Het gaat om de strijd die jij ermee hebt en de worsteling die jij ervaart. Wat zou je kunnen helpen om die stap te zetten? 

Deel dit bericht

Link naar bericht
Deel via andere websites
xjoellek

Bedankt voor je reactie, 

ik weet ook dat jullie geen diagnose mogen/kunnen stellen. Ik wilde alleen graag de meningen van andere weten hierover. 
wat ik nodig heb om naar de huisarts te gaan weet ik eigenlijk niet zo goed ... misschien heeft het tijd nodig 

Deel dit bericht

Link naar bericht
Deel via andere websites
Elske

Hoi @xjoellek,

Wat vervelend dat je hier zo mee worstelt. Eetbuien, regelmatig een dag bijna niks eten en overgeven vallen niet onder normaal eetgedrag, dus je mag jezelf zeker serieus nemen! Bij eetstoornissen is het belangrijk om zo snel mogelijk hulp te zoeken, zodat je er niet steeds verder in verstrikt raakt. Ik zou je aanraden dit met iemand te bespreken die je vertrouwt en die je misschien kan helpen een afspraak te maken met de huisarts. 

Deel dit bericht

Link naar bericht
Deel via andere websites
Ce.

Sorry, bedoelde het niet op een vervelende manier. 

Met deze zin 

5 uur geleden zei Ce.:

Maar van wat ik zo lees klinkt het wel serieus en heb je het erg zwaar. Ik kan me voorstellen dat je het heel erg eng vindt om naar de huisarts te gaan en bang bent je aan te stellen. Je mag jezelf hierin serieus nemen en om die hulp vragen. 

Bedoelde ik wel te zeggen dat het klinkt als dat je wel serieus worstelt op het gebied van eten en gewicht. Oftewel: dat het naar mijn mening wel klinkt als een eetstoornis. 

Helpt het je ook als wij je teruggeven dat het wel zo zou kunnen zijn of is, om de stap te zetten? 
En zou je wel de stap willen durven zetten om naar de huisarts te gaan? 

Deel dit bericht

Link naar bericht
Deel via andere websites
Susan2020

Hi @xjoellek, wat vervelend dat je hier zo'n last van hebt. 

Wat jij omschrijft heb ik ook jaren gedaan. Ik vond het enorm vermoeiend en eenzaam. Ik kan me voorstellen dat het voor jou ook zo voelt. 

Ik heb zelf heel lang gedacht dat ik een klein eetprobleem had maar diep vanbinnen denk ik dat ik het wel wist. Alleen die eerste stap zetten en hulp zoeken was erg moeilijk. Ik kan me voor stellen dat het even tijd kost voor je zelf daaraan toe bent. 

Misschien helpt het je door jezelf af te vragen wat je hebt te verliezen als je hulp in zou schakelen? 

Veel sterkte! 

Deel dit bericht

Link naar bericht
Deel via andere websites
Linsey

Hoi @xjoellek, wat naar dat je kampt met eetproblemen. Herkenbaar het over-eten, en braken, het hongeren etc.

Goed dat je je hier aangemeld hebt! Welkom. 

Begrijpelijk dat de stap naar de huisarts groot is, eng en spannend. 

Neem je tijd. 

Ik hoop dat het forum je kan steunen en helpen.

Deel dit bericht

Link naar bericht
Deel via andere websites
DMV

@xjoellek 

Het feit dat je op dit forum bent, een bericht hier schrijft is in mijn ogen al jouw eigen bevestiging day het eten momenteel een probleem voor je is. En dusdanig dat je de grip op jezelf aan het verliezen bent en uit wanhoop moet huilen. Ik zie in wat je schrijft een verstoord eetpatroon. De enige die dit naar jou kan bevestigen is in eerste instantie je huisarts. Geel dapper dat je het al wel aan je vriendin verteld hebt. Misschien kan zij met je mee ter steun in een afspraak bij je huisarts?

Neem jezelf aub serieus. Het is zo serieus als de last die jij ervan ervaart!

Deel dit bericht

Link naar bericht
Deel via andere websites
Jessie
10 uur geleden zei xjoellek:

Is het nodig om professionele hulp te zoeken denken jullie ? Of valt het allemaal nog mee.

Wat je beschrijft klinkt als een behoorlijke strijd omtrent het eten. Ik zou je idd aanraden om bij je huisarts langs te gaan. Die kan met jou bekijken wat er aan de hand is en of daar nadere hulp voor nodig is.

Ze bedoelde het vast goed, maar die opmerking van je vriendin was niet zo handig. Als het zo simpel was dat je gewoon kon beslissen om geen eetbuien meer te hebben, dan had je dat allang gedaan, vermoed ik. Ik hoop dat je jezelf serieus neemt. Je hoeft hier niet in je eentje mee voort te blijven worstelen.

Deel dit bericht

Link naar bericht
Deel via andere websites
Kelly84

Hoi @xjoellek,

Wat ontzettend dapper en stoer dat je de vraag op dit forum hebt durven stellen en gelijk zo open durft te zijn over je eetbuien en compensaties. Misschien nog wel dapperder dat je het geprobeerd hebt te delen met een vriendin. Zelf heb ik ook bij meerdere mensen ervaren dat zij niet goed snappen wat er precies in mij omgaat. Het is  voor anderen moeilijk te begrijpen, ook als je het zelf nog niet helemaal begrijpt en daarbij is het ook mensen eigen om direct adviezen te geven hoe je het anders zou kunnen en vaak moeten doen. En laat dit nu net het geen zijn wat je niet nodig hebt. Dus ik begrijp heel goed dat je teleurgesteld bent dat je niet begrepen wordt. 

Dat jouw eetgedrag afwijkt mogen duidelijk zijn. En ik hoop dat je het jezelf gunt om wel naar de huisarts te gaan. Mocht uiteindelijk een eetstoornis vast gesteld gaan worden, heb je op tijd de hulp die je nodig hebt. Het(niet) eetgedrag is een symptoom van de eetstoornis en wordt ingezet als coping om ergens niet mee te hoeven dealen. Dus wellicht is er iets in je leven gebeurt of gaande waarvan je hersenen een alarm geven en jij onbewust je gevoel uitschakelt. Waardoor het eten een afleiding wordt van wat er werkelijk aan de hand is. Of het nu blijkt dat je een eetstoornis hebt of niet, wellicht is er het een en ander aan de hand waar je de nodige hulp bij nodig hebt om dit te verwerken of om hier mee om te gaan. Je bent het waard om de hulp te krijgen die je nodig hebt en hulp te vragen omdat je het even niet alleen kan. Het is juist een teken van kracht om je kwetsbaar op te stellen en om hulp te vragen. Vertrouw maar op je gevoel dat er iets niet klopt en gun het jezelf om hulp te vragen. 

Liefs,

Kelly

Deel dit bericht

Link naar bericht
Deel via andere websites
xjoellek

Bedankt voor al jullie reacties😘

ik ben nog steeds aan het twijfelen om een afspraak te maken bij me huisarts.... kan iemand mij misschien vertellen hoe dit gaat als je naar de dokter gaat hiervoor. 

Deel dit bericht

Link naar bericht
Deel via andere websites
Jessie

Je huisarts zal wrs vragen waarvoor je een afspraak gemaakt hebt. Dan kun je vertellen dat het al een hele tijd niet goed gaat met eten en je gedachten eromheen en dat je je afvraagt of je daar hulp bij nodig hebt. Je huisarts zal dan waarschijnlijk wat vragen stellen om een beeld te krijgen van waar je mee zit en mogelijkheden voor hulp met je doornemen.

Ik had zelf destijds mijn toenmalige vriend meegenomen als steun. Zou jij het fijn vinden als er iemand mee zou kunnen gaan?

Deel dit bericht

Link naar bericht
Deel via andere websites
Ce.

Dapper dat je er in ieder geval voor open staat. Jessie heeft al verteld hoe het waarschijnlijk zal gaan. stelt dat je wat gerust of juist niet? 

Is er overigens iemand in je omgeving die er wel vanaf weet? 

Deel dit bericht

Link naar bericht
Deel via andere websites
xjoellek

@Jessie 

ja ik kan die vriendin eventueel meenemen die het weet.. ik ben alleen bang dat we het over mijn gewicht gaan hebben en ik wil niet dat mensen dat weten. Dus ik denk dat ik dan liever alleen zou gaan 

Deel dit bericht

Link naar bericht
Deel via andere websites
Ce.

@xjoellek je mag dat gerust aangeven dat je dat niet wilt benoemen! Daar ben je nooit toe gedwongen. 

Deel dit bericht

Link naar bericht
Deel via andere websites
sophieVVHH

@xjoellek ik heb precies hetzelfde! mijzelf dik vinden, willen afvallen maar het niet kunnen. trots zijn als ik lang niet gegeten heb! hoe gaat het nu?

Deel dit bericht

Link naar bericht
Deel via andere websites
xjoellek

@sophieVVHH wat vervelend , maar ik begrijp heel goed wat je voelt. Bij mij is het nog steeds hetzelfde ... ik merk wel aan mezelf dat ik nu “makkelijker” ga braken in de zin van dat ik denk ; oh als ik die chips eet of ik eet slecht dan gooi ik het er gewoon weer uit. 
hoe is het met jou? 

Deel dit bericht

Link naar bericht
Deel via andere websites
sophieVVHH

@xjoellek wat vervelend om te horen! maar ook daar kan ik mij zo in vinden!! het gaat steeds makkelijker en makkelijker. aan de ene kant wil ik niet dat het erger word, maar aan de andere kant denk ik van 'ja je wilt afvallen toch?' en ik wil ook heel graag afvallen, maar die eetbuien maken het zo ingewikkeld. en dan precies dan denk je van naja ik kan die chips wel eten want ik gooi het er toch weer uit. ik voel exact hetzelfde. ik heb het mijn vriend verteld, die was not amused. die wilt met mij gaan sporten en alles maar hij ziet niet in dat het niet om de beweging gaat. het gaat erom hoe ik mij voel als ik gegeten heb, en inderdaad hoe trots ik mij voel als ik niet gegeten heb...

Deel dit bericht

Link naar bericht
Deel via andere websites
xjoellek
1 uur geleden zei sophieVVHH:

Deel dit bericht

Link naar bericht
Deel via andere websites
xjoellek

@sophieVVHH het is niet dat ik wil eten, of dat ik honger heb.. maar ik kan het gewoon niet tegen houden , iets anders gaan doen werkt niet. Mijn gedachtes zeggen dan continu “ je moet eten, eten , eten!”

Spoiler

Nu was ik vanavond op mijn werk en heb ik dus ook weer chips gegeten, roomboterkoekjes en drop. Ik wilde op mijn werk eigenlijk dus ook al braken alleen ik durfde het niet, bang dat me collega’s me zouden horen. Ik heb dus nu al voor mezelf besloten dat ik morgen alleen wat yoghurt eet voor ik ga werken, en me avondeten. En ik ga me morgen ochtend eerst wegen. 

Wat fijn dat je het je vriend heb kunnen vertellen , minder fijn dat hij niet zo enthousiast reageerde.. wat ik enigszins begrijp hoor .. maar het enige wat je nu nodig hebt is steun denk ik

bewerkt door Saskia B
Hoi xjoellek! Zoals je ziet heb ik wat tekst verborgen. Wij zijn erg voorzichtig met het weergeven van hoeveelheid eten en braken, voor het geval dit anderen kan triggeren!

Deel dit bericht

Link naar bericht
Deel via andere websites
Jessie
5 uur geleden zei xjoellek:

Ik heb dus nu al voor mezelf besloten dat ik morgen alleen wat yoghurt eet voor ik ga werken, en me avondeten.

Door jezelf zo weinig eten toe te staan gaat de eetdrang niet minder worden, ben ik bang. 

Verdrietig dat zowel jij als @sophieVVHH in zo'n vicieuze cirkel van willen afvallen en controleverlies lijken te zitten. Wat maakt de wens om af te vallen zo sterk/belangrijk voor jullie?

Deel dit bericht

Link naar bericht
Deel via andere websites
xjoellek
10 uur geleden zei sophieVVHH:

Deel dit bericht

Link naar bericht
Deel via andere websites
xjoellek

@Jessie 

misschien niet , maar ik voel me daardoor wel beter.... 

ik vind mezelf niet mooi zoals ik nu ben, daarom wil ik graag wat afvallen. K Ben eigenlijk al mijn hele leven bezig geweest met afvallen als ik er nu aan denk... ben alleen nooit tevreden geweest 😂

Deel dit bericht

Link naar bericht
Deel via andere websites
Jessie
33 minuten geleden zei xjoellek:

@Jessie 

misschien niet , maar ik voel me daardoor wel beter.... 

ik vind mezelf niet mooi zoals ik nu ben, daarom wil ik graag wat afvallen. K Ben eigenlijk al mijn hele leven bezig geweest met afvallen als ik er nu aan denk... ben alleen nooit tevreden geweest 😂

Erg herkenbare redenering, helaas. Afvallen moet ervoor zorgen dat je tevreden wordt over jezelf. Als ik maar dun genoeg ben ga ik mezelf wel waarderen.

Maar... je bent al je hele leven met afvallen bezig, schrijf je, en er toch nooit tevreden van geworden. Misschien moeten we dan onder ogen komen dat je die tevredenheid niet door middel van afvallen gaat bereiken? ;)

Deel dit bericht

Link naar bericht
Deel via andere websites
xjoellek
11 uur geleden zei sophieVVHH:

Deel dit bericht

Link naar bericht
Deel via andere websites