Spring naar bijdragen
Michelledl

Kom ik ooit van de eetstoornis af?

Aanbevolen berichten

Michelledl

Hoi allemaal,

Ik heb nu 6 jaar een eetstoornis NAO en ben hier een half jaar voor in behandeling geweest (5 jaar geleden). In mijn hoofd blijven gedachten komen die te maken hebben met de eetstoornis. Het blijft me achtervolgen en ik wil dit jaar zwanger worden maar vind dit best wel eng en ben bang dat het erger word. 

Gaan deze gedachten ooit weg of moet ik er maar mee leven? 

Groetjes Michelle 

Deel dit bericht

Link naar bericht
Deel via andere websites
Elske

Hoi @Michelledl,

Welkom op het forum. Wat naar dat je een eetstoornis hebt. Je schrijft dat je in behandeling bent geweest, maar dat je nog steeds veel eetstoornisgedachten hebt. Ga je tegen die gedachten in, of handel je er ook naar? Wat ik me afvraag, is of er in je behandeling ook goed gekeken is naar de reden van je eetstoornis. Mijn overtuiging is dat je helemaal van een eetstoornis kunt herstellen, als je goed naar de onderliggende oorzaken kijkt. De gedachten gaan dan niet meteen weg, maar worden steeds minder, omdat ze hun functie verliezen.

Ik kan me voorstellen dat je het spannend vindt om zwanger te worden en ik denk dat het belangrijk is dat je hier goed over nadenkt en jezelf serieus neemt in de zorgen die je hebt. Zijn er dingen die je zouden kunnen helpen hierin (ervaringen van anderen, begeleiding tijdens een eventuele zwangerschap, etc.)?

Deel dit bericht

Link naar bericht
Deel via andere websites
Michelledl

Wat een fijne reactie, dankjewel. 

Ja ik handel er ook naar zoals dat ik last heb van bewegingsdrang (dan ga ik dus veel wandelen), en ik blijf calorieën tellen en compenseer. Ik heb het idee dat ik dit heel mijn leven blijf houden. En mijn omgeving zegt dat dat een stukje is wie ik ben geworden door de eetstoornis. De oorzaak is niet helemaal duidelijk.. Ze dachten een laag zelfbeeld.

Dat is wel een goede tip, om te kijken of ik begeleiding kan krijgen tijdens mijn zwangerschap. Dankjewel! 

Deel dit bericht

Link naar bericht
Deel via andere websites
Ilse]

Welkom op het forum @Michelledl :) 

Wat lastig dat je al zo'n tijd worstelt met eten. Hoe vind je het dat je omgeving zegt dat het een stukje is wat je bent geworden? Ik snap dat ze dat denken/zeggen, maar ik hoop ook dat je kunt zien wie jij náást die eetproblemen bent en dat je kunt zien dat je een eetstoornis hebt en niet bent. Hoe denk jij daar over?

Is er een reden dat de hulpverlening na een half jaar gestopt is? En zou je het ook fijn vinden om daar weer mee te starten om zo ook te kijken wat de oorzaak zou kunnen zijn (een laagzelfbeeld, wat ze dachten, of misschien toch iets anders..) of wat maakt dat je het nog niet hebt kunnen loslaten? 

Deel dit bericht

Link naar bericht
Deel via andere websites
Michelledl

Ja dat vind ik best lastig omdat ik niet weet hoe ik zou zijn als ik die eetstoornis niet had. Maar ik kan me opzich wel los zien van de eetstoornis. 

Ja na een half jaar moest ik zelf gaan herstellen. Het heeft me jaren geduurd om weer mezelf te worden. Ik kan het niet loslaten omdat ik merk dat het me blijft achtervolgen (de gedachten en bewegingsdrang). Ik werk fulltime en doe leuke dingen met vrienden etc dus ik zit niet meer in een sociaal isolement maar hoop dat de gedachten een keer wegblijven. Zodat ik er niet elke week aan wordt herinnert. 

Deel dit bericht

Link naar bericht
Deel via andere websites
Susan2020

Hi Michelle, 

Welkom hier. Heel goed dat je op voorhand denkt over een zwangerschap in combinatie met een (herstellende) eetstoornis. Misschien heb je iets aan mijn ervaring. 

Ik ben zwanger van mijn tweede kindje en heb al 20 jaar een eetstoornis. Ook NAO. Ik kreeg deze diagnose letterlijk 1 dag nadat ik erachter kwam dat ik weer in verwachting was. Ik had altijd wel door dat ik raar deed met eten, maar nooit dat het echt een stoornis was.

Na de diagnose ben ik gelijk begonnen met de behandeling. Het was/is erg lastig om die twee dingen te combineren. Helemaal omdat ik nu pas begin. Ik krijg enorm veel goede inzichten, ik kan er alleen nog niet altijd wat mee. Ik kan me voorstellen dat de weg naar herstel in het begin het zwaarste is. (Jij hebt dit deel gelukkig al gehad)

Wat mij heel erg helpt in de restrictieve gedachten is dat ik moet eten voor mijn baby. Dat is veel makkelijker dan eten voor mezelf. Ik eet iedere dag wat ik met de diëtist heb afgesproken. Daarmee worden de eetbuien ook gelijk heel veel minder! 

Overmatig bewegen wordt lastiger omdat je lijf gaat sputteren. In die zin helpt een zwangerschap. 

Wat het voor mij lastiger maakt is het aankomen. Ik weet dat het moet, dat het goed is, maar in mijn hoofd nog totaal onacceptabel. Ik grijp niet in om het te voorkomen, maar heb het er wel moeilijk mee. 

Kleine samenvatting van mijn ervaring. Mocht je meer willen weten, dan laat het me gerust weten. Wat je ook besluit te doen, en hoe je het aan gaat pakken, heel veel sterkte! 

Deel dit bericht

Link naar bericht
Deel via andere websites
DMV

Welkom. Ik hoop dat je hier de steun vindt die je zoekt.

Deel dit bericht

Link naar bericht
Deel via andere websites
LeonieS

@Michelledl welkom hier op het forum! Rot dat je al zo'n tijd worstelt met eten ja. Wat vond je er van dat de therapie na een half jaar al stopte en je het verder zelf moest doen? Het klinkt alsof je wel wat meer ondersteuning had kunnen gebruiken. Rot dat de gedachten en de bewegingsdrang nog steeds zo aanwezig zijn. Ik vind het naar voor je dat je het gevoel hebt dat dit altijd wel zo zal blijven en dat jij (en vrienden) denken dat het nou eenmaal bij je hoort. Gelukkig is het zeker mogelijk om echt te herstellen van een eetstoornis, dat heb ik zelf ervaren en ik gun het jou ook enorm om dat te mogen gaan ervaren. Wel is het daarbij belangrijk de juiste hulp te krijgen en andere manieren te leren om om te gaan met de dingen waar je nu (onbewust) het eten voor inzet. En daarmee zeg ik niet dat herstellen makkelijk is, maar het is zeker mogelijk. 

Zou je openstaan om er weer samen met iemand mee aan de slag te gaan? 

Over het zwanger worden met een es kan ik niet zoveel zeggen, maar anderen hier op het forum wel gelukkig. 

Deel dit bericht

Link naar bericht
Deel via andere websites
Michelledl

Dankjewel allemaal voor jullie reactie. Voor mij is het de eerste keer dat ik op een forum zit. Bedankt voor de tips en vragen. Dit helpt voor mij zeker! 

Deel dit bericht

Link naar bericht
Deel via andere websites
Jessie

@InePoelmans het is niet de bedoeling dat je overal op het forum je oproep plaatst. Dat komt over als spam ;) je kan per pb contact opnemen met de moderators @Saskia B of @DeniseS om te bespreken óf je je oproep mag plaatsen en zo ja, waar.

Deel dit bericht

Link naar bericht
Deel via andere websites
DeniseS

Halle Ine,

Wij krijgen  veel vergelijkbare aanvragen binnen, in het verleden hebben we hieraan mee gewerkt maar we merken ook dat er onder de bezoekers een andere behoefte ligt, namelijke het delen van ervaringen en het ontvangen/geven van hulp. 

Het toevoegen van aanvragen voor deelname onderzoek sluit hier niet goed bij aan. Daarnaast is het voor ons als beheerders lastig onderscheid te maken tussen de onderzoeken die veilig zijn (qua triggers, personen achter het onderzoek etc.) en degene die niet veilig zijn. 

We zullen je verzoek om deze reden dan ook verwijderen. Ik hoop dat je dit kunt begrijpen. 

Groetjes,

Denise

@Jessie

Deel dit bericht

Link naar bericht
Deel via andere websites