Spring naar bijdragen
LoveL

gewichtsherstel

Aanbevolen berichten

LoveL

Hallo lieve allemaal, 

Ik vraag me af of jullie misschien jullie ervaring willen delen met gewichtsherstel? Hoe lang duurde het bij jullie ongeveer, tot je weer op een gezond gewicht zat? Ging het heel snel? Is jullie lichaam veranderd na de eetstoornis? 
Voor mij voelt het soms nog heel sterk dat wanneer ik gezond gewicht heb, alles over en voorbij is. 

Dankjewel alvast voor jullie reactie! 

Liefs, Lieke 

Deel dit bericht

Link naar bericht
Deel via andere websites
Jessie
9 uur geleden zei LoveL:

Voor mij voelt het soms nog heel sterk dat wanneer ik gezond gewicht heb, alles over en voorbij is. 

Dat gevoel had ik al toen ik letterlijk 1 kilo aangekomen was :) (maar dat bleef natuurlijk niet voortduren).

Eerlijk gezegd kan ik het me allemaal niet meer zo goed herinneren (het is inmiddels ong 10 jr geleden). Ik heb er in die tijd voor gekozen om niet meer frequent te wegen, dus geen idee hoe snel het precies ging. Al met al duurde het denk ik een maand of 2 a 3.

Naar mijn idee is mijn lichaam niet veranderd. Heb nog steeds de bouw die ik altijd gehad heb (eigenlijk had ik dat met ondergewicht ook, alleen dan een dunne versie ervan).

Deel dit bericht

Link naar bericht
Deel via andere websites
Rebekka
2 uur geleden zei Jessie:

Dat gevoel had ik al toen ik letterlijk 1 kilo aangekomen was :) (maar dat bleef natuurlijk niet voortduren).

Dat gevoel heb ik ook vaaaaaak 

en zeker als ik dan net een oude foto voorbij zie komen en denk ***** zo wil ik echt niet weer uitzien 

maar ik had gister, buiten mn mega dikke buik om, wel zoiets van he.. er zit X kg bovenop maar ik pas nog steeds mn broek?! 🙄 voel mezelf niet mega veel dikker - alleen als ik op de weegschaal sta.. alsof ik me dan wel gewoon aan alle kanten een olifant voel - maar denk ook dat er de laatste weken heel veel naar spieropbouw is gegaan.. 

maar jouw vraag Lieke uhmmm ik denk dat het echt veel uitmaakt hoeveel lichaamsgewicht je moet aankomen, waar je dat doet (opname ja of nee), hoe je er zelf mee omgaat - de een vind het makkelijker gwoon hoppa X kg eraan te gooien of schommelt bv sowieso in extremen - de ander komt liever over een groter tijdsbestek aan of heeft veel meer moeite met eetlijsten of aankomen (niet ieders lichaam werkt hetzelfde; zit je in de spaarstand ja of nee, heb je een snelle stofwisseling ja of nee er zijn zoveel factoren die meespelen) of volhouden etc. 

Deel dit bericht

Link naar bericht
Deel via andere websites
Linsey

Hoi Lieke,

De ervaring die ik met gewichtsherstel heb icm een snelle ophoging van voeding, is in het begin een snelle gewichtstoename.

Daarna een veel geleidelijker verloop. Tot een punt waarop ik echt meer voeding nodig had, en moest opletten op mijn beweging om verder te kunnen groeien naar een minimaal gezond BMI, en niet af te vallen.

Ik vond dat echt verbazingwekkend. 

19 uur geleden zei LoveL:

Kun je uitleggen waar je precies bang voor bent? (Vetgedrukte)

Deel dit bericht

Link naar bericht
Deel via andere websites
LoveL

Dankjewel voor jullie reactie! 
Ik heb het gevoel dat er niks aan de hand is als ik wat aankom. Hoe lang konden jullie met een voedingslijst doen voordat je moest ophogen? Voor mijn gevoel gaat het zo ontzettend snel met mijn gewicht. Eigenlijk te snel. 
Merkten jullie dat jullie lichaam veranderde, dat het bijvoorbeeld in verdeling van waar je aankomt op je lichaam niet goed in verhouding was? 
Hoe lang duurde het voor jullie weer op gezond gewicht waren? Vanuit je ondergewicht? 

Deel dit bericht

Link naar bericht
Deel via andere websites
Linsey

Geen lichaam is gelijk dus het is moeilijk te vergelijken: hoe snel het aankomen gaat, en hoe je lichaam veranderd bij het aankomen.

Het zal wel pittig voor je zijn om te merken dat je snel aankomt. Hoe lang volg je nu je lijst? Houd moedig vol hoor! 

Het klinkt alsof je lichaam erg ondervoed is. Heb je veel ondergewicht? (Je hoeft geen getallen te noemen). At je nog wel?

De ervaringen die ik heb met gewichtsherstel: ik herinner me niet precies meer hoe lang dit voortduurde. In elk geval in de eerste week veel aankomen, in de 2e week al veel minder en in de 3e week geleidelijker tot moeizamer. Maar wanneer dat punt 'moeizamer' kwam weet ik niet meer.

Ik had ook moeite om nadat ik een 'gezond BMI' bereikte, dit vol te houden. Ik denk dat mijn setpoint iets aan de ondergrens ligt. 

Bij mij komt het gewicht eerst op mijn buik, billen en benen. Echt niet om blij van te worden..  Het enige dat me helpt is doorzetten, en mensen die me steunen om me heen.

Deel dit bericht

Link naar bericht
Deel via andere websites
LoveL

Dankjewel voor je reactie Linsey. 
Op dit moment heb ik nog ondergewicht. Dit heb ik ongeveer 5 maanden en ik ben nu sinds een maand weer aan het eten volgens een lijst. Een basislijst. Ik merk dat ik het aankomen heel moeilijk vind, heb het gevoel dat het echt te snel gaat en ik ben bang dat het niet gaat stabiliseren bij mij. Mag ik vragen wat je precies bedoelt met veel aankomen? Gaat het dan over 1kg per week bijvoorbeeld? 

Deel dit bericht

Link naar bericht
Deel via andere websites
Anne H.

@LoveL logisch dat je het aankomen moeilijk vindt. Het is immers enorm in strijd met de eetstoornis. Ik herken met in wat @Linsey schrijft: in het begin vond ik het ook te snel gaan, maar die indicatie is niet heel realistisch. Ik vond op dat moment namelijk alles te snel gaan. Ik herken ook de angst dat je gewicht niet zal stabiliseren, maar uiteindelijk zal dat bij iedereen gebeuren zolang je vasthoudt aan de lijst. Rommelen = schommelen. Hoe meer je blijft rommelen, hoe meer je blijft schommelen en daardoor zal je telkens opnieuw de strijd van 'het gaat te snel' moeten aangaan. Zijn er mensen in jouw omgeving die je om hulp kunt vragen? 

Deel dit bericht

Link naar bericht
Deel via andere websites
Linsey

Ja dat is zeker waar, wat Anne schrijft!

Ik vroeg me ook af hoe je dit doet. Heb je hulp en/of steun?

Waar kwam het keerpunt, dat je aan een basislijst bent begonnen?

Deel dit bericht

Link naar bericht
Deel via andere websites
Ce.

Hee @LoveL

Begrijpelijk dat je erg met deze vragen zit. Zoals Linsey ook al schrijft is het niet te vergelijken. Elk lichaam is anders en daarnaast is het afhankelijk van de hoeveelheid kilo's ondergewicht je hebt. 

Het aankomen zal de eerste tijd sneller gaan, dit komt voornamelijk ook door maag-/darmvulling. Ik heb het al eens eerder geschreven, maar vergelijk het maar met dat je op de weegschaal gaat staan, eraf gaat en dan een tweede keer letterlijk met een zak aardappelen van 5 kg op de weegschaal stapt. Logischerwijs weeg je de tweede keer 5 kg zwaarder, hetzelfde is het geval met als je weer gaat eten, het gewicht van de voeding en drinken is geen letterlijk aankomen, maar wel het gewicht wat je op de weegschaal erbij ziet. 

Ik weet nog dat ik toen ik het weer op ging pakken steeds iets tussen de 

Spoiler

3-5 kg in de eerste week aankwam

Dit herstelde zich vanzelf weer. Enkele keren had ik dat het gewicht weer eraf was, juist door door te blijven gaan. 

Ik weet echt niet meer wanneer ik meer dan een basislijst nodig had, dit ook omdat het zo vaak is geweest en elke keer weer andere eetlijsten werden aangehouden. Of met sondevoeding, etc. etc. Daarnaast heeft elk lichaam een andere behoefte. Wel weet ik nog dat tijdens de laatste keer dat ik aan ging komen dat hoe dichter ik bij een gezond gewicht kwam hoe meer ik moest eten om aan te blijven komen. 

Dan iets lastigs, maar bij iedereen is het zo dat het aangekomen gewicht zich eerst aanzet op de buikzone. Dit is onwijs moeilijk om mee te dealen, maar dit zal zich geleidelijk aan weer gaan verdelen. Ook hierbij geldt, juist door het doorpakken zal dit vanzelf 'rechttrekken'. 
Je lichaam doet dit om de vitale organen te beschermen. 

Deel dit bericht

Link naar bericht
Deel via andere websites
LoveL

Dankjewel! Voor jullie reacties en het open zijn! @Ce, hoe ging je om met het aankomen? Gelukkig lukt het me steeds beter om motiverende gedachten erbij te hebben. Waar ik het voor doe. Ik kan het verdrietige gevoel van aankomen dan beter opzij zetten om weer te gaan eten. 
Voor mijn gevoel merk ik ook dat het aankomen op mijn buik is. Dat ik dat zie! Het is moeilijk om het vertrouwen in mijn lichaam te hebben, dat het aankomen niet door blijft gaan. Ook merk ik dat het gevoel van verzadiging dubbel is. Het is of honger, of heel vol. Ertussenin voel ik nog niet altijd. 
Als het aankomen zo snel gaat, zal ik snel weer op een gezond gewicht zitten. Maar wanneer is het te snel? Voor mezelf gaat het inderdaad altijd te snel, maar heeft dat fysiek ook gevolgen voor je lichaam? Of hebben jullie daar ervaring mee? 

Dankjewel weer! 

Deel dit bericht

Link naar bericht
Deel via andere websites
Ce.
6 uur geleden zei LoveL:

@Ce, hoe ging je om met het aankomen? Gelukkig lukt het me steeds beter om motiverende gedachten erbij te hebben. Waar ik het voor doe. Ik kan het verdrietige gevoel van aankomen dan beter opzij zetten om weer te gaan eten. 

Dat is een lastige want eigenlijk had ik van bijna alle keren niet echt een keuze 

Spoiler

dwangbehandeling, RM en dwangvoeding, ziekenhuisopnames etc.

Mijn allereerste opname is de enige geweest dat ik het wel 'zelf' deed, maar dit was eigenlijk vooral omdat ik zo snel mogelijk naar huis wilde.. Eerlijk gezegd ontweek ik toen alle gevoelens maar en deed oogkleppen ervoor heb. 
Nu kan ik er ook niet mee omgaan (TW!)

Spoiler

en eerlijk gezegd heb ik ook besloten niet aan te komen. 

Echt tips op dat gebied kan ik je er dus niet over geven. Behalve verdragen en afleiding zoeken, motivatie voorhouden, wat je al heel goed doet zo te lezen. Soms kan het ook helpen jouw motivatie tastbaar of zichtbaar te maken, zodat je het echt kan voelen, vasthouden en/of zien. 

6 uur geleden zei LoveL:

Als het aankomen zo snel gaat, zal ik snel weer op een gezond gewicht zitten. Maar wanneer is het te snel? Voor mezelf gaat het inderdaad altijd te snel, maar heeft dat fysiek ook gevolgen voor je lichaam? Of hebben jullie daar ervaring mee? 

In de regel is tussen de 0,5 en 1,5 kg per week het gezonde aantal kilo's om per week aan te komen. Meer wordt tricky (nu zal dat niet op enkele onsen aankomen) en kan dus ook fysieke gevolgen hebben. Is er wel iemand die je in de gaten houdt? En heb je ook hulp erbij of doe je dit op eigen houtje? 

Deel dit bericht

Link naar bericht
Deel via andere websites