Spring naar bijdragen
HC2020

Hersteld?

Aanbevolen berichten

HC2020

Hoi allemaal,

Nieuw hier en ga trap maar gelijk af met een post hier.

ik ben een aantal jaar geleden in behandeling geweest voor een eetstoornis bij HC en hersteld. Hoop positieve dingen in mijn leven gebeurd, zoals studie afgemaakt en op mezelf gaan wonen. Ik werk 32 u p.w. en heb een vriendje. Toch loop ik nog tegen dingen rondom eten aan

Ik heb al sinds ik eetproblemen heb slaapproblemen, waarvoor ik nu sinds een aantal maanden bij de huisarts loop. Voorheen wilde ik daarvoor niet naar de huisarts, omdat ik dacht dat is vast een gevolg van mijn eetproblemen en los ik op op het moment dat ik goed eet. Ik blijf de slaapproblemen houden en vraag mij toch af of het met mijn eetpattoon te maken heeft. Ik word vaak vroeg wakker bijv. rond 4.00 of 5.00 uur. Overdag ben ik daardoor vermoeid, hoofdpijn en slechte concentratie. Ik ben daardoor heel bang om fouten op mijn werk te maken. 

Ik loop nu bij de huisarts daarvoor en heb een test moeten invullen waaruit naar voren kwam dat ik depressieve verschijnselen vertoon. Ik slik nu sinds kort antidepressiva wat helpt om weer beter in te slapen en mijn stemming is ook verbeterd.

nu vraag ik mij af of het toch met mijn eetpattoon te maken heeft. Soms heb ik het idee dat ik met honger wakker word maar ook vaak genoeg zonder honger. 

Wie herkent slaapproblemen bij eetproblemen ? En hoe ben je ervan af gekomen?

groetjes 

Deel dit bericht

Link naar bericht
Deel via andere websites
Jessie

@HC2020 Waar loop je nog tegenaan rondom eten? Misschien heb je op dat gebied nog wat stappen te zetten, om de rol van je eetpatroon echt helemaal uit te kunnen sluiten.

Ik herken deels wat je schrijft. Bij mij was het een rechtstreeks gevolg van mijn eetstoornis: ik viel altijd pas laat in slaap en werd vroeg wakker. Ik weet niet meer of ik ook echt honger vóelde s nachts, maar er was zeker een verband met te weinig eten gedurende de dag. Daarnaast lag ik door ondergewicht in geen enkele houding echt lekker.

Deel dit bericht

Link naar bericht
Deel via andere websites
HC2020

@Jessie ik let nog steeds wel op wat ik eet. Ik ben na HC nog een keer bij een diëtiste geweest ivm de slaapproblemen en zij adviseerde om tijdelijk vollere en vettere producten te eten na mijn eetpattoon besproken te hebben. Dat heb ik een tijdje gedaan, waarna ik weer wat ben aangekomen. Slaapproblemen waren toen niet verdwenen. En ik was bang dat ik dik zou worden van alle vette en volle producten. Na wat aangekomen te zijn ben ik er dus weer meengestopt. Naar mijn idee eet ik goed, maar ik vermijd wel “ongezonde” dingen zoals koek,snoep, gebak ed. Als ik met mijn vriend gerechten maak, laat ik ook bijv. vaak de saus weg bij mijn gerecht. Zuivel eet ik halfvol. Ik let er wel op dat ik niet meer aankom en probeer op gewicht te blijven. Sporten doe ik niet extreem max 3 x per week op hometrainer drielwartier. 

Deel dit bericht

Link naar bericht
Deel via andere websites
Jessie

@HC2020 rot om te horen dat er nog aardig wat beperkingen in je omgang met eten zitten! Of het invloed op je slaappatroon heeft is lastig te zeggen, maar algeheel lijkt het me aardig stressvol om nog zoveel bezig te zijn met wat je precies eet en krampachtig te zorgen dat je niet aankomt. Is vrijer met eten omgaan een doel dat je zou willen behalen?

Ben je met je behandeling destijds tot de kern van je ES gekomen, denk je? Wat maakt dat je alles rondom het eten (nog) niet helemaal losgelaten hebt?

Deel dit bericht

Link naar bericht
Deel via andere websites
HC2020

@Jessie ik denk dat ik vooral moeite heb met mijn lichaam. Ik ben als kind altijd dun geweest en mij daarmee geïdentificeerd.  Door behandeling aangekomen in gewicht en mijn lichaam daardoor veranderd. Dat vind ik lastig. Dat maakt dat ik denk ik gefocust blijf op mijn lichaam. Ik probeerde op een gezonde manier goed voor mezelf te zorgen en op een gezonde manier te bewegen. Maar doordat ik niet tevreden ben met mijn lichaam blijf ik op mijn eten letten, omdat ik niet “dikker” wil worden.

Deel dit bericht

Link naar bericht
Deel via andere websites
Ilse]

Welkom hier @HC2020 en wat lastig ook van je slaapproblemen. Voor slaapproblemen kunnen heel veel oorzaken zijn, fysiek, psychisch... ik zelf had ten tijde van mijn eetstoornis slaapproblemen doordat ik veel aan het piekeren was en in combinatie met een depressie zorgde dat voor slechte nachten. Als je er echt zo veel last van blijft houden en ook merkt dat het je in het dagelijks leven belemmerd, is het dan niet een idee om bijvoorbeeld eens te vragen naar een verwijzing voor een slaapcentrum of iets dergelijks?

Wat betreft het eten; lastig dat je zo bezig bent met je lichaam en gewicht. Denk je dat hier de kern van je eetstoornis lag/ligt? Want wat zegt jouw uiterlijk over jou?

Het lijkt me fijn voor je als je dat misschien wat meer los kunt gaan laten door je bijvoorbeeld te richten op jouzelf als persoon (los van je uiterlijk) en je kwaliteiten of door een lichaamsgerichte therapie oid te proberen. Heb je daar wel eens over nagedacht? 

Deel dit bericht

Link naar bericht
Deel via andere websites
HC2020

@Ilse] Bedankt voor je reactie 😊. De huisarts denkt ook dat de slaapproblemen verbandhouden met depressieve symptomen waarvoor ik een vragenlijst heb moeten invullen. Een onderzoek bij een slaapcentrum zou ik bespreekbaar kunnen maken. Bedankt voor de tip. 

Ik heb nooit lichaamsgerichte therapie gevolgd, daar ga ik mij in verdiepen. Bedankt.

Deel dit bericht

Link naar bericht
Deel via andere websites
Ce.

Hee @HC2020 als ik het zo lees is het op het gebied van je eetstoornis voornamelijk moeite met je lichaam. Je schrijft dat je daardoor wel let op wat je eet omdat je niet 'dikker'wilt worden. Betreft dit dan een zeer matig eetpatroon of gaat het meer over het niet eten van bepaalde producten?

slaapproblemen kunnen voorkomen bij eetstoornissen, maar voornamelijk (over het algemeen) door een tekort aan voedingsstoffen of natuurlijk door het piekeren over eten/gewicht etc. Vandaar ook mijn vraag hierboven. Het is zeker ook iets wat bij depressieve klachten voorkomt. 

Heb je bepaalde rituelen en ontspanningsoefeningen die je uitvoert omtrent het slapen of gedurende de nacht? 

Deel dit bericht

Link naar bericht
Deel via andere websites
HC2020

Hi @Ce.,

bedankt voor je reactie. Het gaat meer om het vermijden van bepaalde producten, zoals koek,snoep, gebak, “ongezonde” tussendoortjes, sausjes, volle producten. Ik eet normale hoeveelheden porties voor ontbijt,lunch, avondeten. Vooral de, in mijn ogen ongezonde en dikmakende producten mijd ik. 

Ik denk niet dat ik een tekort aan voedingstoffen heb. Ik heb dat een paar jaar geleden laten bloedprikken daarvoor en daar kwam gelukkig niets uit.

ik doe soms veelal in het weekend yoga via YouTubefilmpjes dat helpt wel ontspannen.

Deel dit bericht

Link naar bericht
Deel via andere websites
Anne H.

@HC2020 bij op een gezonde manier voor jezelf zorgen hoort ook jezelf toestaan om gebak, koek of snoep te eten. Wat gebeurt er met je op het moment dat je dat wél doet? 

Deel dit bericht

Link naar bericht
Deel via andere websites
Ce.

Dat is inderdaad wel een verschil, het kon op beide manieren zijn uiteraard. Nu wilde ik vragen of je je energiek genoeg voelt, maar dat is nou net het ding natuurlijk. Zeker met weinig slaap voel je je dat vermoedelijk niet bepaald.

Als je wakker ligt, zou je dan ook wat ontspanningsoefeningen kunnen inzetten? 

En/of eventueel een slaapritueel invoeren. Soms kan dit heel erg goed helpen. 

Deel dit bericht

Link naar bericht
Deel via andere websites
wpmkessels

Ten eerste goed dat je zulke mooie stappen heb gezet, daar heb je veel werk voor verricht en chapeau daarvoor.
Ik hoop dan ook dat je op die positieve energie kunt meevaren om weer een stapje verder te gaan in herstel, voeding/lichaamsbeeld is dan natuurlijk een onvermijdelijk onderwerp.

Ik heb ook slecht geslapen toen ik volop in de eetstoornis zat, veel piekeren en door de honger/daling suikerspiegel/bloeddruk etc kon ik niet de rust vinden.

Juist door de dingen aan te gaan kun je jezelf blijven motiveren en activeren om de eetstoornis de deur te wijzen, jij, je gezonde zelf bent degene die de keuze maakt. De eetstoornis... tja... die wil altijd wel wat! Maar geloof me het kan er niet tegen het Euforische gevoel op waarin je de eestoornis hebt overwonnen.

Wat mij geholpen heeft is een gezond en gevarieerd eetpatroon, ik  heb geen restricties hierin voor mezelf, door je lichaam de juiste en gezonde voedingstoffen te geven kan je lichaam de energie het beste omzetten en kan je zenuwstelsel optimaal functioneren en zal je lichaam ook beter kunnen ontspannen.

Als ik rot in mijn vel zit dan ga ik juist hetgene doen waar ik op zo'n moment geen zin in heb, namelijk liefde geven aan mijn lichaam, op een liefdevolle manier de "confrontatie" aangaan helpt me om het nare gevoel te passeren en hierdoor ben ik er minder/niet meer mee bezig.

Ik hoop dat je iets uit mijn post kunt halen wat je iets kan bieden.

- Wesley

Deel dit bericht

Link naar bericht
Deel via andere websites
HC2020

@Ce. ja ontspanningsoefingen helpen mij meer ontspannen. Ik doen dat eigenlijk alleen in het weekend met behulp van mijn telefoon. Omdat ik mijn tel ‘s avonds na bepaalde tijd uitzet doe ik het niet ‘s avonds laat of snachts. 

Deel dit bericht

Link naar bericht
Deel via andere websites
HC2020

@wpmkessels Bedankt voor je positieve post, het is helpend. 

Spoiler

😊

Deel dit bericht

Link naar bericht
Deel via andere websites
HC2020

@Anne H. als ik dat wel doe ga ik compenseren door minder te eten en ben ik erg aan het piekeren uit angst aan te komen.

Deel dit bericht

Link naar bericht
Deel via andere websites
Ce.
16 minuten geleden zei HC2020:

@Ce. ja ontspanningsoefingen helpen mij meer ontspannen. Ik doen dat eigenlijk alleen in het weekend met behulp van mijn telefoon. Omdat ik mijn tel ‘s avonds na bepaalde tijd uitzet doe ik het niet ‘s avonds laat of snachts. 

Ah ja, logisch dat je het dan niet doet, al wel een goede zet btw het uitzetten van je tel! 

Overigens je schreef dat de huisarts vermoed dat de slaapproblemen voortkomen uit depressieve klachten, wordt daar verder nog iets mee gedaan of is het enkel bij een conclusie hiervan gebleven? 

Deel dit bericht

Link naar bericht
Deel via andere websites
HC2020

@Ce.ja ik heb medicatie gekregen antidepressiva 

Deel dit bericht

Link naar bericht
Deel via andere websites
Ce.

Hee @HC2020 fijn dat je medicatie hebt gekregen, ben je er ook al mee begonnen? En hoe is het nu verder met je? 

Deel dit bericht

Link naar bericht
Deel via andere websites